صرف نظر از صنعتی که در آن کار می کنید، مهارت های ارتباط تجاری عملی برای حمایت از پیشرفت شغلی شما ضروری است. ارتباط شفاف می تواند بر تعاملات شما با دیگران تأثیر بگذارد و به شما کمک کند در محل کار تأثیر بگذارید. علاوه بر این، توسعه تکنیک های ارتباطی تجاری شما برای پیشرفت در شغل شما مفید است.
در این مقاله از ایوسی، به این می پردازیم که مهارت های ارتباطی تجاری چیست، چگونه می توانید آنها را بهبود بخشید و چگونه می توانید این مهارت ها را در محل کار و در طول جستجوی شغل برجسته کنید.
مهارت های ارتباطی تجاری چیست؟
مهارت های ارتباطی تجاری شامل ویژگی هایی است که به متخصصان در انتقال اطلاعات در محل کار کمک می کند. این مهارت ها شامل اشکال اولیه ارتباط، مانند گوش دادن فعال، و تکنیک های ارتباطی لازم برای ایجاد روابط حرفه ای، مانند مهارت های مذاکره و شبکه می شود. مهارت های ارتباطی در تجارت برای حمایت از همکاری تیمی، دادن و دریافت بازخورد واضح و تشویق خلاقیت ضروری است. استفاده مؤثر از مهارتهای ارتباطی تجاری میتواند به کارفرما نشان دهد که چگونه با دیگران تعامل میکنید، فعالیتها را آغاز میکنید و به نتایج میرسید.
مرتبط: راهنمای شما برای ارتباطات تجاری
نمونه هایی از مهارت های ارتباطی تجاری
مهارتهای ارتباطی تجاری میتواند شامل مهارتهای سخت و نرم باشد که به افراد حرفهای کمک میکند در محل کار موفق شوند. مثالهای زیر شامل مهارتهایی است که برای برقراری ارتباط مؤثر در تجارت مهم هستند:
مهارت های همکاری
همکاری موثر برای کار با همکاران و حمایت از دستیابی به اهداف سازمان شما ضروری است. این جنبه از مهارتهای ارتباطی تجاری شما مستلزم پرسیدن سؤالات در طول جلسات تیم، در نظر گرفتن ایدهها و دیدگاههای دیگران و تشویق مشارکتهای تیم خود است. با مهارتهای قوی همکاری، متخصصان میتوانند استراتژیهای موفقی را توسعه دهند که به سازمانهایشان در دستیابی به نتایج مطلوب کمک میکند.
مهارت های مذاکره
مهارت های مذاکره برای ارزیابی راه حل های جایگزین، ایجاد رابطه با سایر متخصصان و به دنبال مصالحه مهم هستند. متخصصان کسب و کار برای بسیاری از فعالیت ها از جمله انجام معاملات فروش، به دست آوردن شرکای جدید و جستجوی سرمایه گذاران به مهارت های مذاکره تکیه می کنند. به همین ترتیب، کارمندان و کارفرمایان نیز ممکن است برای تعیین حقوق و دستمزد به مهارتهای مذاکره عملی تکیه کنند.
مهارت های دیپلماسی
دیپلماسی مجموعه مهارت هایی است که می تواند نحوه ایجاد روابط حرفه ای با همکاران، سرپرستان، مشتریان و سایر متخصصان را افزایش دهد. دیپلماسی مستلزم درایت و درک چگونگی گذر از موقعیت ها و چالش های استرس زا از طریق ارتباط است. علاوه بر این، مهارت های دیپلماسی شما می تواند از متقاعدسازی و قاطعیت شما در طول مذاکرات، پروژه های مشترک و سایر فعالیت ها پشتیبانی کند.
ارتباط نوشتاری
ارتباط کتبی شکل اولیه ارتباطی است که بدون توجه به رشته شغلی شما ضروری است. برقراری ارتباط کتبی اطلاعات، تهیه پیش نویس گزارش، ارسال پیام و بررسی اسناد مکتوب از وظایف روزمره تجاری است که بر مهارت های نوشتاری قوی متکی است. مهارتهای نوشتاری همچنین شامل بررسی نوشتار برای خطاها و تعیین اصلاحاتی است که میتواند مطالب نوشتاری را بهبود بخشد.
مرتبط: مهارت های ارتباطی نوشتاری: تعریف و مثال
مهارت های ارائه
یکی دیگر از مهارت های ضروری برای برقراری ارتباط موثر تجاری، توسعه و ارائه ارائههای جذاب به مخاطبان مختلف است. مهارت های ارائه به متخصصان کمک می کند تا ساختار یک نمایشگر را سازماندهی کنند، روش تحویل را طراحی کنند و اطلاعات را به هم تیمی ها، مدیران تجاری و سایر حرفه ای ها منتقل کنند. یکی دیگر از جنبه های مهم مهارت های ارائه شما، انتقال اطلاعات با استفاده از تکنیک های مختلف برای تعامل با مخاطب است، از جمله گفتار شفاهی، بازنمایی های بصری و تعاملات غیرکلامی.
مهارت های سخنرانی در جمع
سخنرانی در مقابل مخاطبان مختلف گاهی مستلزم چندین نقش شغلی است. آماده کردن سخنرانی و جذب مخاطب می تواند به کسب و کارها کمک کند تا به متخصصان شبکه، سرمایه گذاران بالقوه و جوامع بپردازند. سخنرانی عمومی همچنین مستلزم برقراری ارتباط با مخاطب از طریق گفتن یک داستان، ارائه اطلاعات مرتبط و ایجاد آگاهی در مورد موضوعات پرطرفدار است.
گوش دادن فعال
گوش دادن فعال شامل ویژگی های مختلفی است که به متخصصان کمک می کند تا درک خود را بهبود بخشند و روابط کاری حمایتی را تقویت کنند. حرفه ای هایی که سوال می پرسند، به دنبال درک متقابل هستند و افکار و ایده های دیگران را در نظر می گیرند، اغلب در ایجاد شبکه های حرفه ای سودمند موفق می شوند. علاوه بر این، مهارتهای گوش دادن فعال نیاز به توجه به جزئیات دارد تا از ارتباط نادرست جلوگیری شود و جزئیات خاص در طول مکالمات، جلسات و سایر تعاملات اداری را به خاطر بیاورد.
مرتبط: مهارت های گوش دادن فعال برای برقراری ارتباط موفق
بازخورد و ورودی
ارتباطات تجاری موثر بر بازخورد و ورودی منظم متکی است. بازخورد سازنده، تفکر انعکاسی و بهبود را تشویق می کند. متخصصان موفق از بازخورد مافوق خود برای بهبود عملکرد و دستیابی به اهداف استفاده می کنند. به طور مشابه، ارائه نظرات و مشاوره در محل کار برای به اشتراک گذاشتن ایده ها و الهام بخشیدن به دیگران مهم است.
مهارت های تفویض اختیار
مدیران و رهبران در محل کار برای سازماندهی، هدایت و نظارت بر پروژه ها و وظایف بر مهارت های تفویض اختیار تکیه می کنند. تفویض اختیار کارآمد به توانایی شما در تعیین و مدیریت گردش کار پروژه های مهم در میان اعضای تیم بستگی دارد. ایجاد انتظارات و ارائه پشتیبانی و منابع جنبه هایی از مهارت های نمایندگی شما هستند که برای ارتباطات تجاری مهم هستند.
مرتبط: تفویض اختیار: تعریف و راهنما
ارتباط غیرکلامی
مهارت های ارتباطی غیرکلامی به توانایی شما در درک آنچه دیگران از طریق زبان بدنشان منتقل می کنند اشاره دارد. تماس چشمی، وضعیت بدنی و حتی موضع گیری یک فرد می تواند به شما کمک کند که بدانید فرد چه احساسی دارد. ارتباطات غیرکلامی نیز برای تعامل مناسب در موقعیت های مختلف، مانند حفظ حرفه ای بودن در جلسات شرکت، مفید است.
مرتبط: ۹ نوع ارتباط غیرکلامی (با مثال)
حل تعارض
کار کردن از طریق چالشها با دیگران و یافتن راهحلهای خلاقانه برای حل مشکلات در محل کار برای مهارتهای ارتباطی قوی در کسب و کار بسیار مهم است. مهارتهای موفق در حل تعارض به متخصصان کمک میکند تا در مورد رویکردهای جایگزین بحث کنند، استراتژیها را ارزیابی کنند و برای اطمینان از نتایج مثبت در موقعیتهای استرسزا مصالحه کنند.
مرتبط: مهارت های حل تعارض: تعریف و مثال
مهارت های تصمیم گیری
تجزیه و تحلیل عواملی که بر نتایج تأثیر می گذارند و ارزیابی رویکردهای جایگزین برای اقدامات مختلف نیاز به مهارت های تصمیم گیری قوی دارد. همانطور که در حرفه خود پیشرفت می کنید، ممکن است وظایف مهمی را انجام دهید که از شما می خواهد انتخاب های دشوار را در نظر بگیرید، استراتژی های خود را برای رسیدن به اهداف ارزیابی کنید و تصمیمات معنی داری بگیرید که از رشد و توسعه سازمان شما حمایت می کند.
مطالب مرتبط: مهارت های تصمیم گیری: تعاریف و مثال ها
چگونه می توان مهارت های ارتباطی تجاری را بهبود بخشید
روش های زیر را برای بهبود مهارت های ارتباطی تجاری خود در نظر بگیرید:
۱. یاد بگیرید فعالانه گوش دهید
مهارت های گوش دادن فعال خود را توسعه دهید و اطمینان حاصل کنید که اطلاعاتی را که از دیگران در محل کار دریافت می کنید درک می کنید. به عنوان مثال، با روشن کردن چیزهایی که بلافاصله متوجه نمی شوید، از ارتباطات نادرست خودداری کنید. در طول جلسات یا همکاری های تیمی، دیگران را تشویق کنید تا نظرات خود را ارائه دهند، سؤال بپرسند، به ایده های دیگر گوش دهند و برای پیگیری موضوعات کلیدی یادداشت برداری کنند.
۲. از ابزارهای همکاری استفاده کنید
از منابع دیجیتالی استفاده کنید که می تواند به شما کمک کند با همکاران، رهبران تیم و سایر اعضای کارکنان در ارتباط باشید. به عنوان مثال، پلتفرمهای ارتباط آنلاین به شما امکان میدهند در عین اجتناب از وقفه، به طور مؤثر با تیم خود همکاری کنید. این منابع می توانند به شما کمک کنند تا سریع و واضح با دیگران ارتباط برقرار کنید و ارتباطات را در سرتاسر محل کار ساده کنید.
۳. مهارت های نوشتاری خود را بهبود بخشید
مهارت های نوشتاری و نحوه انتقال اطلاعات را به صورت نوشتاری تمرین کنید. چندین رویکرد عالی برای توسعه مهارت های نوشتاری شامل یادداشت برداری در طول همکاری های تیمی، سازماندهی مواد پروژه و نوشتن منابع آموزشی است. یاد بگیرید که چه زمانی لازم است حرفه ای بودن در نوشتن خود را حفظ کنید و چه زمانی می توانید از زبان غیر رسمی تری برای انتقال پیام های خود استفاده کنید.
۴. در محیط کار به دیگران انگیزه دهید
از تکنیک های ارتباط مثبت برای کمک به ایجاد انگیزه در تیم خود استفاده کنید. از طریق علایق متقابل، تلاش های مشترک و تشویق خلاقیت با دیگران در محل کار ارتباط برقرار کنید. ارتباطات باز جامعه و اعتماد را تقویت می کند، هر دو جنبه حیاتی ایجاد یک محیط کاری مثبت.
۵. بازخورد بخواهید
از همکاران و سرپرستان خود درباره ارتباطات تجاری خود بازخورد دریافت کنید. به عنوان مثال، در حین پیشرفت در کار، پیشنهادهایی را برای تقویت حوزه هایی مانند سخنرانی عمومی، تفویض اختیار و ارائه سخنرانی اعمال کنید. بهعلاوه، ارتباطات مؤثر تجاری را در محل کار مشاهده کنید تا در مورد چگونگی تقویت جنبههای مختلف مهارتهای خود که احساس میکنید نیاز به بهبود دارند، بینشی کسب کنید.
مطالب مرتبط: راه های برای بهبود ارتباطات در تجارت و چرایی اهمیت آن
مهارت های ارتباط تجاری در محل کار
برای نشان دادن مهارت های ارتباطی تجاری خود در محل کار و تاثیر مثبت بر دیگران، نکات زیر را در نظر بگیرید:
-
هنگام انجام چالش ها و وظایف جدید با درایت باشید. سوال بپرسید و در مورد بازخورد دیگران با دید باز باشید.
-
پیشنهاد سازماندهی و ارائه سخنرانیهای آینده برای تمرین مهارتهای گفتاری و توانایی جذب مخاطبان حرفهای.
-
در مذاکرات تجاری شرکت کنید و در صورت لزوم و مرتبط، نظرات خود را ارائه دهید. به همکاران کمک کنید تا نتایج جایگزین را تجزیه و تحلیل کنند، استراتژی ها را بسنجید و با دیگران ارتباط برقرار کنند.
-
درصورتیکه اعضای تیم درباره مسئولیتهای خود سؤالاتی داشته باشند، اطلاعات را هنگام واگذاری وظایف پروژه با ارائه جهت روشن، تعیین اهداف متمایز و تشویق ارتباطات باز روشن کنید.
-
تکنیک های ارتباط غیرکلامی خود مانند حفظ تماس چشمی در طول مکالمات، تکان دادن سر در هنگام موافق بودن با دیگران و تصدیق عقاید دیگران را تمرین کنید.
-
به کارکنان جدید پیشنهاد دهید و از طریق بازخورد سازنده و کاربردی از آنها حمایت کنید. راهنمایی یک راه عالی برای نشان دادن مهارت های رهبری و ارتباط تجاری شما است.
مرتبط: راهنمای بهبود ارتباطات تیمی در محل کار
چگونه مهارت های ارتباطی تجاری را برجسته کنیم
در طول جستجوی کار، راه های مختلفی وجود دارد که می توانید مهارت های ارتباطی تجاری خود را برجسته کنید، از جمله:
مهارت های ارتباطی تجاری در رزومه شما
مهارت های ارتباطی تجاری خود را در بخشی از رزومه خود به نمایش بگذارید تا کارفرمایان بتوانند فوراً آنها را ببینند. در بخش تجربه کاری خود، مثال های خاصی از نحوه به کارگیری مهارت های ارتباطی مختلف تجاری برای دستیابی به یک نتیجه موفق ارائه دهید. توضیح اینکه چگونه مهارتهای شما در نقش گذشته شما نقش داشته است، میتواند به کارفرمایان کمک کند تا نحوه عملکرد شما را در کار درک کنند.
مهارت های ارتباطی تجاری در نامه شما
تکرار کنید که چگونه مهارت های ارتباطی تجاری شما می تواند به کارفرما در رسیدن به هدف یا نتیجه دلخواه کمک کند. ارزش های خود را با مهارت های خود پیوند دهید تا به کارفرمایان نشان دهید که انگیزه دارید تا در سازمان آنها مشارکت کنید. همچنین مهم است که جزئیاتی در مورد نحوه برنامه ریزی برای استفاده از تکنیک های ارتباطی تجاری خود برای موفقیت در نقش خود ارائه دهید.
مهارت های ارتباطی تجاری برای مصاحبه شغلی
در یک مصاحبه شغلی، می توانید مهارت های ارتباطی تجاری خود را با بحث در مورد مثال هایی از نحوه تعامل خود با همکاران و سرپرستان در نقش های گذشته برجسته کنید. جزئیاتی در مورد مهارت های سخت خود، از جمله نوشتن و ارائه، ارائه دهید تا به مصاحبه کننده نشان دهید که چگونه می توانید این مهارت ها را در موقعیتی که به آن علاقه دارید به کار ببرید.