برنامه ریزی استراتژیک، بخشی ضروری از مدیریت کسب و کار، فرآیند ایجاد اهداف سازمانی و ایجاد برنامه هایی برای دستیابی به آنها است. تجزیه و تحلیل PEST و SWOT دو چارچوب برنامه ریزی استراتژیک متفاوت هستند که می توانند به درک بازارها و ارزیابی امکان سنجی مدل های تجاری، محصولات، خدمات و پروژه ها کمک کنند. اگر در تجارت یا یک زمینه مرتبط کار می کنید، ممکن است از استفاده از این روش ها برای انجام تحقیق و برنامه ریزی بهره مند شوید.
در این مقاله از ایوسی، ما هر چارچوب را تعریف کرده و تجزیه و تحلیل PEST را در مقابل SWOT مقایسه می کنیم.
تجزیه و تحلیل PEST چیست؟
تجزیه و تحلیل PEST روشی برای ارزیابی محیط بیرونی اطراف یک کسب و کار هنگام اجرای برنامه ریزی استراتژیک است. با استفاده از این چارچوب، رهبران کسب و کار می توانند پیش بینی کنند که آیا بازار ممکن است پذیرای نام تجاری، محصولات و خدمات کسب و کار باشد یا خیر. مخفف عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژیکی محیط است. در اینجا توضیحی در مورد هر عامل ارائه شده است:
-
سیاسی: عوامل سیاسی تصمیمات، قوانین، سیاست ها، مقررات و سایر محدودیت های دولتی هستند که بر ساختار، فعالیت ها و موقعیت یک کسب و کار تأثیر می گذارند. با در نظر گرفتن شرایطی مانند قوانین مالیاتی و پولی، سیاستهای مالی، اصلاحات کار، قوانین محل کار و سایر قوانین کلیدی دولتی، کسبوکارها میتوانند از سیستم قانونی پیروی کنند و اخلاق تجاری خوب را رعایت کنند.
-
اقتصادی: عوامل اقتصادی شرایط مالی و اقتصادی مانند نرخ تورم، نرخ بهره، رشد و روند عرضه و تقاضا هستند که بر وضعیت مالی، هزینهها، درآمد و سودآوری یک کسب و کار تأثیر میگذارند. با ارزیابی این عوامل، کسب و کارها می توانند بودجه، سرمایه گذاری و سایر تصمیمات مالی را برای تضمین ثبات و موفقیت مالی برنامه ریزی کنند.
-
اجتماعی: عوامل اجتماعی مانند جمعیت شناسی، روندهای فرهنگی، بازارهای داخلی و بین المللی، روند جمعیت و رویدادهای عمومی می توانند بر عملیات یک کسب و کار، پایگاه مصرف کننده و سایر حوزه های مهم تأثیر بگذارند. فکر کردن در مورد این عناصر از قبل می تواند به کسب و کار کمک کند تا توجه مصرف کنندگان را جلب کند، مشتریان را جذب و حفظ کند و سود کسب کند.
-
فناوری: پیشرفت های فناوری در زمینه هایی مانند ارتباطات، مراقبت های بهداشتی، اتوماسیون، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، تحقیق و توسعه و حمل و نقل باعث تغییراتی در بازارهای مصرف کننده و مشاغل می شود. کسبوکارها میتوانند برای اطمینان از کارآمد بودن فرآیندها و در دسترس نگه داشتن محصولات و خدمات در دسترس و مرتبط با مصرفکنندگان، با این روندها همگام شوند.
در حالی که عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فناوری همه به هم مرتبط هستند، سازماندهی تحقیقات بازار در این دسته بندی های متمایز می تواند راحت باشد. تجزیه و تحلیل PEST برای سنجش وضعیت فعلی بازار برای برآورد پاسخ بالقوه به یک تجارت و اطمینان از درآمد و سود مفید است. شرکت ها اغلب این نوع تحلیل را هر ماه، سه ماهه یا سال انجام می دهند، زیرا عوامل خارجی می توانند در طول زمان تغییر کنند. این نوع برنامه ریزی به کسب و کارها کمک می کند تا برای آینده آماده شوند و به پتانسیل کامل خود دست یابند.
بیشتر بخوانید: تجزیه و تحلیل PEST: توضیح و مثال کامل
تحلیل SWOT چیست؟
تجزیه و تحلیل SWOT راهی برای ارزیابی جنبه های اولیه یک کسب و کار هنگام اجرای برنامه ریزی استراتژیک است. با استفاده از این چارچوب، رهبران کسب و کار می توانند تخمین بزنند که آیا مدل های تجاری، ایده ها، محصولات و خدمات می توانند در بازار فعلی سودآور باشند یا خیر. مخفف عبارت قوت، ضعف، فرصت و تهدید است. در اینجا شرح هر یک از جنبه ها آمده است:
-
نقاط قوت: نقاط قوت یک شرکت محصولات، خدمات، تیم ها و سایر زمینه هایی هستند که بالاترین میزان موفقیت و سودآوری را دارند. رهبران کسب و کار می توانند نقاط قوت شرکت را برای توسعه و ترویج یک نقطه فروش منحصر به فرد تعیین کنند، تصمیم بگیرند که در کدام حوزه ها تمرکز کنند و کیفیت محصولات و خدمات را حتی بیشتر افزایش دهند.
-
نقاط ضعف: نقاط ضعف یک کسب و کار بخشها، محصولات یا سایر حوزههای خاص هستند که سود کمی دارند و نمیتوانند به اهداف خود برسند. با یافتن و ارزیابی نقاط ضعف، رهبران کسبوکار میتوانند مشکلات را برطرف کنند، بر چالشها غلبه کنند و روی بهبود فرآیندها، محصولات، خدمات و سایر بخشهای شرکت کار کنند.
-
فرصت: این بخش از تجزیه و تحلیل SWOT به میزان مساعد بودن شرایط خارجی برای کسب و کار و میزان امکان مالی کسب و کار در بازار فعلی اشاره دارد. با تحقیق در مورد عواملی مانند روند بازار، سلامت اقتصادی، نرخ مالیات و سایر زمینه ها، رهبران کسب و کار می توانند برنامه ها و تصمیمات هوشمندانه ای اتخاذ کنند.
-
تهدیدها: تهدیدات برای کسب و کار عوامل خارجی مانند رقبا، ناآرامی های سیاسی، سیاست های دولتی، مقررات مالیاتی و شرایط اقتصادی هستند که می توانند برای کسب و کار و توانایی آن در فروش خطرآفرین باشند. رهبران کسب و کار می توانند این حوزه را بررسی کنند تا از موقعیت های چالش برانگیز جلوگیری کنند، از مسائل جلوگیری کنند و برای حوادث احتمالی برنامه ریزی کنند.
تجزیه و تحلیل SWOT برای در نظر گرفتن وضعیت فعلی یک تجارت و اتخاذ تدابیری برای محافظت از دارایی ها، غلبه بر مشکلات و جلوگیری از موقعیت های غیر منتظره مفید است. بسیاری از شرکت ها این ارزیابی ها را به طور منظم، هر ماه، سه ماهه یا سال، بسته به ساختار تجاری و رویدادهای عمومی انجام می دهند. با شروع این نوع برنامه ریزی استراتژیک، کسب و کارها می توانند برای دستیابی به اهداف خاص و کار در راستای ماموریت شرکت آماده شوند.
بیشتر بخوانید: نحوه انجام تجزیه و تحلیل SWOT (با مراحل، نکات و مثال)
تجزیه و تحلیل PEST در مقابل SWOT
برای تشکیل یک ارزیابی جامع از عوامل داخلی و خارجی، رهبران شرکت ممکن است از هر دو تجزیه و تحلیل PEST و SWOT در تحقیقات، برنامه ریزی و تلاش های بحث استفاده کنند. در اینجا سه تفاوت کلیدی بین این دو چارچوب وجود دارد:
تمرکز
تجزیه و تحلیل PEST بر عوامل خارجی در جامعه عمومی متمرکز است. اینها عواملی هستند که به طور مداوم و اغلب خارج از کنترل کسب و کار در حال تغییر هستند. این نوع تجزیه و تحلیل زمانی مفید است که یک کسب و کار می خواهد از پیشرفت های تکنولوژیکی، روندهای اجتماعی، شرایط اقتصادی و سیاست های دولتی به روز باشد.
در مقابل، تحلیل SWOT تا حدی شامل بررسی عوامل داخلی کسب و کار نقاط قوت و ضعف است. با استفاده از این نوع ارزیابی، کسب و کارها می توانند موقعیت و مزیت خود را در حوزه عمومی گسترده تر درک کنند. آنها همچنین می توانند عوامل خارجی و بازارهای مصرف را با ارزیابی “فرصت” و “تهدید” یا ریسک اندازه گیری کنند.
مرتبط: رشد درونی: چیست و راهبردهای موفقیت
قابلیت استفاده برای سرمایه گذاران
تجزیه و تحلیل PEST برای مدیران، اعضای تیم و ذینفعان داخلی مفید است. با انطباق با شرایط خارجی، یک کسب و کار می تواند از بهره وری و رفاه کارکنان پشتیبانی کند، مرتبط بماند و مشتریان را حفظ کند. با این حال، تجزیه و تحلیل SWOT می تواند در موقعیت های سرمایه گذار مفیدتر باشد. این به این دلیل است که این چارچوب اطلاعات ضروری در مورد خود کسب و کار را برجسته می کند.
به جای اینکه بخواهند در مورد عوامل خارجی مانند سیاست و فناوری اطلاعات کسب کنند، سرمایه گذارانی که به دنبال تأمین مالی یک کسب و کار هستند، معمولاً می خواهند در مورد مدل کسب و کار خاص، سیستم مدیریت، برنامه و اهداف بدانند. با انجام تجزیه و تحلیل SWOT و بحث در مورد نقاط قوت، ضعف، امکان سنجی و سودآوری کسب و کار، بنیانگذاران و رهبران کسب و کار می توانند پیشنهادات قانع کننده ای را برای سرمایه گذاران ارائه دهند.
مرتبط: سرمایهگذاری ایدهآل: جادوی اوراق قرضه
در نظر گرفتن نقاط ضعف
در بسیاری از شرایط، بررسی نقاط ضعف یک کسب و کار می تواند به مدیران در ایجاد بهبودهای موثر و پایدار کمک کند. چه فرآیندها، آموزش، تفویض وظایف یا سایر زمینه ها، بهینه سازی استراتژی ها و روش های تجاری می تواند از روحیه و بهره وری کارکنان حمایت کرده و موفقیت را افزایش دهد. در حالی که تجزیه و تحلیل PEST نیروهای خارج از یک کسب و کار را برجسته می کند، تجزیه و تحلیل SWOT رهبران را تشویق می کند تا نقاط ضعف را بررسی و رفع کنند. انجام این کار مزایای بی شماری را برای سرپرستان، اعضای تیم و مشتریان فراهم می کند.