نماد سایت ایوسی

تجزیه و تحلیل PEST در مقابل SWOT: تفاوت چیست؟

استفاده از تجزیه و تحلیل SWOT و PESTLE با هم برای ایجاد استراتژی

استفاده از تجزیه و تحلیل SWOT و PESTLE با هم برای ایجاد استراتژی

برنامه ریزی استراتژیک، بخشی ضروری از مدیریت کسب و کار، فرآیند ایجاد اهداف سازمانی و ایجاد برنامه هایی برای دستیابی به آنها است. تجزیه و تحلیل PEST و SWOT دو چارچوب برنامه ریزی استراتژیک متفاوت هستند که می توانند به درک بازارها و ارزیابی امکان سنجی مدل های تجاری، محصولات، خدمات و پروژه ها کمک کنند. اگر در تجارت یا یک زمینه مرتبط کار می کنید، ممکن است از استفاده از این روش ها برای انجام تحقیق و برنامه ریزی بهره مند شوید.

در این مقاله از ایوسی، ما هر چارچوب را تعریف کرده و تجزیه و تحلیل PEST را در مقابل SWOT مقایسه می کنیم.

تجزیه و تحلیل PEST چیست؟

تجزیه و تحلیل PEST روشی برای ارزیابی محیط بیرونی اطراف یک کسب و کار هنگام اجرای برنامه ریزی استراتژیک است. با استفاده از این چارچوب، رهبران کسب و کار می توانند پیش بینی کنند که آیا بازار ممکن است پذیرای نام تجاری، محصولات و خدمات کسب و کار باشد یا خیر. مخفف عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژیکی محیط است. در اینجا توضیحی در مورد هر عامل ارائه شده است:

در حالی که عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فناوری همه به هم مرتبط هستند، سازماندهی تحقیقات بازار در این دسته بندی های متمایز می تواند راحت باشد. تجزیه و تحلیل PEST برای سنجش وضعیت فعلی بازار برای برآورد پاسخ بالقوه به یک تجارت و اطمینان از درآمد و سود مفید است. شرکت ها اغلب این نوع تحلیل را هر ماه، سه ماهه یا سال انجام می دهند، زیرا عوامل خارجی می توانند در طول زمان تغییر کنند. این نوع برنامه ریزی به کسب و کارها کمک می کند تا برای آینده آماده شوند و به پتانسیل کامل خود دست یابند.

بیشتر بخوانید: تجزیه و تحلیل PEST: توضیح و مثال کامل

تحلیل SWOT چیست؟

تجزیه و تحلیل SWOT راهی برای ارزیابی جنبه های اولیه یک کسب و کار هنگام اجرای برنامه ریزی استراتژیک است. با استفاده از این چارچوب، رهبران کسب و کار می توانند تخمین بزنند که آیا مدل های تجاری، ایده ها، محصولات و خدمات می توانند در بازار فعلی سودآور باشند یا خیر. مخفف عبارت قوت، ضعف، فرصت و تهدید است. در اینجا شرح هر یک از جنبه ها آمده است:

تجزیه و تحلیل SWOT برای در نظر گرفتن وضعیت فعلی یک تجارت و اتخاذ تدابیری برای محافظت از دارایی ها، غلبه بر مشکلات و جلوگیری از موقعیت های غیر منتظره مفید است. بسیاری از شرکت ها این ارزیابی ها را به طور منظم، هر ماه، سه ماهه یا سال، بسته به ساختار تجاری و رویدادهای عمومی انجام می دهند. با شروع این نوع برنامه ریزی استراتژیک، کسب و کارها می توانند برای دستیابی به اهداف خاص و کار در راستای ماموریت شرکت آماده شوند.

بیشتر بخوانید: نحوه انجام تجزیه و تحلیل SWOT (با مراحل، نکات و مثال)

تجزیه و تحلیل PEST در مقابل SWOT

برای تشکیل یک ارزیابی جامع از عوامل داخلی و خارجی، رهبران شرکت ممکن است از هر دو تجزیه و تحلیل PEST و SWOT در تحقیقات، برنامه ریزی و تلاش های بحث استفاده کنند. در اینجا سه ​​تفاوت کلیدی بین این دو چارچوب وجود دارد:

تمرکز

تجزیه و تحلیل PEST بر عوامل خارجی در جامعه عمومی متمرکز است. اینها عواملی هستند که به طور مداوم و اغلب خارج از کنترل کسب و کار در حال تغییر هستند. این نوع تجزیه و تحلیل زمانی مفید است که یک کسب و کار می خواهد از پیشرفت های تکنولوژیکی، روندهای اجتماعی، شرایط اقتصادی و سیاست های دولتی به روز باشد.

در مقابل، تحلیل SWOT تا حدی شامل بررسی عوامل داخلی کسب و کار نقاط قوت و ضعف است. با استفاده از این نوع ارزیابی، کسب و کارها می توانند موقعیت و مزیت خود را در حوزه عمومی گسترده تر درک کنند. آنها همچنین می توانند عوامل خارجی و بازارهای مصرف را با ارزیابی “فرصت” و “تهدید” یا ریسک اندازه گیری کنند.

مرتبط: رشد درونی: چیست و راهبردهای موفقیت

قابلیت استفاده برای سرمایه گذاران

تجزیه و تحلیل PEST برای مدیران، اعضای تیم و ذینفعان داخلی مفید است. با انطباق با شرایط خارجی، یک کسب و کار می تواند از بهره وری و رفاه کارکنان پشتیبانی کند، مرتبط بماند و مشتریان را حفظ کند. با این حال، تجزیه و تحلیل SWOT می تواند در موقعیت های سرمایه گذار مفیدتر باشد. این به این دلیل است که این چارچوب اطلاعات ضروری در مورد خود کسب و کار را برجسته می کند.

به جای اینکه بخواهند در مورد عوامل خارجی مانند سیاست و فناوری اطلاعات کسب کنند، سرمایه گذارانی که به دنبال تأمین مالی یک کسب و کار هستند، معمولاً می خواهند در مورد مدل کسب و کار خاص، سیستم مدیریت، برنامه و اهداف بدانند. با انجام تجزیه و تحلیل SWOT و بحث در مورد نقاط قوت، ضعف، امکان سنجی و سودآوری کسب و کار، بنیانگذاران و رهبران کسب و کار می توانند پیشنهادات قانع کننده ای را برای سرمایه گذاران ارائه دهند.

مرتبط: سرمایه‌گذاری ایده‌آل: جادوی اوراق قرضه

در نظر گرفتن نقاط ضعف

در بسیاری از شرایط، بررسی نقاط ضعف یک کسب و کار می تواند به مدیران در ایجاد بهبودهای موثر و پایدار کمک کند. چه فرآیندها، آموزش، تفویض وظایف یا سایر زمینه ها، بهینه سازی استراتژی ها و روش های تجاری می تواند از روحیه و بهره وری کارکنان حمایت کرده و موفقیت را افزایش دهد. در حالی که تجزیه و تحلیل PEST نیروهای خارج از یک کسب و کار را برجسته می کند، تجزیه و تحلیل SWOT رهبران را تشویق می کند تا نقاط ضعف را بررسی و رفع کنند. انجام این کار مزایای بی شماری را برای سرپرستان، اعضای تیم و مشتریان فراهم می کند.

خروج از نسخه موبایل