نماد سایت ایوسی

تجزیه و تحلیل SWOT و سایر ابزارها (و زمان استفاده از آنها)

نحوه استفاده از تحلیل SWOT برای استراتژی بازاریابی

نحوه استفاده از تحلیل SWOT برای استراتژی بازاریابی

تجزیه و تحلیل کارایی یک کسب و کار می تواند به شناسایی زمینه های بهبود کمک کند. SWOT و سایر مدل‌های تحلیل کسب‌وکار می‌توانند به سازمان‌ها کمک کنند اثربخشی عملیات جاری خود را تعیین کنند و چه تغییراتی را می‌توانند برای بهبود رویه‌های خود اعمال کنند. دانستن نحوه استفاده از تجزیه و تحلیل SWOT و سایر ابزارهای تجاری می تواند به شما در درک بهتر عملیات شرکت و تصمیم گیری آگاهانه در مورد توسعه استراتژی های رشد و ثبات کمک کند.

در این مقاله از ایوسی، ما تجزیه و تحلیل SWOT را تعریف می کنیم و اطلاعاتی در مورد ابزارهای تجزیه و تحلیل کسب و کار اضافی، از جمله زمان استفاده از آنها و چرایی اهمیت آنها ارائه می دهیم.

خوراکی های کلیدی:

تحلیل SWOT چیست؟

تجزیه و تحلیل SWOT ابزاری است که به شما امکان می دهد نقاط قوت، فرصت های رشد و چالش های بالقوه شرکت خود را برای پیشگیری یا مدیریت شناسایی کنید. بسیاری از شرکت ها به دلیل سادگی و کارایی از تحلیل SWOT به عنوان مدل تحلیل تجاری استفاده می کنند. شرکت ها اغلب تجزیه و تحلیل SWOT را به عنوان بخشی از یک سرمایه گذاری تجاری یا زمانی که می خواهند تأثیر عوامل داخلی و خارجی را بر عملیات خود ارزیابی کنند، انجام می دهند.

مرتبط:  ۶ دلیل برای انجام یک تحلیل SWOT

مخفف “SWOT” بیانگر چهار عنصر زیر است:

۱. نقاط قوت

تعیین نقاط قوت شرکت می تواند به شما کمک کند تا تلاش خود را برای نتایج ثابت حفظ کنید. برای مثال، ممکن است ابتکارات جدیدی را اجرا کنید که از نقاط قوت برای افزایش درآمد استفاده می کند. همچنین می توانید نقاط قوت را شناسایی کنید تا به شما در حفظ عملیات تجاری موفق در طول دوره های رشد یا ثبات کمک کند. در اینجا سؤالات رایجی وجود دارد که هنگام در نظر گرفتن نقاط قوت شرکت باید از آنها استفاده کنید:

مرتبط:  ماتریس SWOT: تعریف، مزایا و کاربردها (با مثال)

۲. نقاط ضعف

شناسایی نقاط ضعف شرکت می تواند به شما کمک کند تا مراحل اصلاح خطاها، تغییر فرآیندها و حل چالش ها را راهبردی کنید. نقاط ضعف ممکن است به عنوان فرصت هایی برای بهبود عمل کنند، بنابراین شناسایی آنها می تواند به شما در تعیین نحوه بهبود کمک کند. اگر متوجه کاهش کسب و کار یا انتظار ورود یک رقیب جدید به بازار باشید، ممکن است نقاط ضعف را ارزیابی کنید. در اینجا چند سوال وجود دارد که می توانید هنگام ارزیابی نقاط ضعف احتمالی بپرسید:

۳. فرصت ها

با تجزیه و تحلیل منابع داخلی، پیشنهادات رقبا و بازخورد بازار، می توانید فرصت های رشد را شناسایی کنید. شما ممکن است فرصت های خود را زمانی ارزیابی کنید که تیم شما بتواند زمانی را برای رسیدگی به مسائل کمتر فوری اختصاص دهد. در اینجا چند سوال وجود دارد که ممکن است هنگام بررسی فرصت های سازمان خود از خود بپرسید:

۴. تهدید

شما می توانید تهدیدها را در تجزیه و تحلیل SWOT شناسایی کنید تا به جلوگیری یا به حداقل رساندن تأثیر آنها کمک کنید. تهدیدها شامل همه عوامل خارجی است که می تواند بر تجارت شما تأثیر منفی بگذارد. زمان هایی که ممکن است به ارزیابی تهدیدات خود فکر کنید، شامل زمانی است که کسب و کار شما به بلوغ می رسد یا در دوره های تغییرات پیش بینی شده، مانند سال های انتخابات. برخی از سوالاتی که ممکن است هنگام تعیین تهدیدات احتمالی بپرسید عبارتند از:

مطالب مرتبط:  ۶ الگوی تحلیل SWOT (به علاوه اینکه چرا مفید هستند)

انواع دیگر تجزیه و تحلیل کسب و کار

در اینجا انواع دیگری از تجزیه و تحلیل تجاری وجود دارد که شرکت ها می توانند از آنها برای بررسی تأثیراتی که می توانند بر درآمد و عملیات تجاری آنها تأثیر بگذارند استفاده کنند:

تجزیه و تحلیل PESTLE

تجزیه و تحلیل PESTLE، همچنین به نام تجزیه و تحلیل PEST یا PESTEL، یک تکنیک تجزیه و تحلیل تجاری است که برای شناسایی، تجزیه و تحلیل و درک تأثیرات تأثیرات خارجی بر یک تجارت استفاده می شود. شرکت ها ممکن است زمانی از این روش استفاده کنند که بخواهند قبل از تصمیم گیری، محیط کسب و کار خود را به طور کامل تجزیه و تحلیل کنند. این روش رویدادهای اقتصادی در مقیاس بزرگ را ارزیابی می کند تا مشخص کند که آنها چگونه با عملکرد یک تجارت ارتباط دارند.

“PESTLE” مخفف است که نشان دهنده شش عنصر این تکنیک است که عبارتند از:

بیشتر بخوانید:  ۱۰ تکنیک تحلیل کسب و کار برای بهینه سازی موفقیت

چارچوب پنج نیروی پورتر

پنج نیرو شامل مهمترین عواملی است که بر رقابت تأثیر می گذارد و به شرکت ها کمک می کند تا تعیین کنند که آیا محصولات یا خدمات جدید می توانند درآمد را افزایش دهند یا خیر. مایکل ای. پورتر از دانشگاه هاروارد این چارچوب را ایجاد کرد و اولین بار آن را در سال ۱۹۷۹ منتشر کرد. پنج نیروی پورتر عبارتند از:

  1. رقبای فعلی، از جمله تعداد شرکت های رقیب، اندازه آنها و تفاوت در محصولات و خدماتی که ارائه می کنند.

  2. رقبای جدید بالقوه و نحوه ورود آنها به بازار بر اساس فناوری، مقررات قانونی، شرایط اقتصادی و هزینه ها

  3. قدرت خریداران، مانند تعداد مشتریان، آنچه می خرند و میزان خرید

  4. قدرت تامین کنندگان، به ویژه تعداد موجود و اینکه آیا تامین کنندگان دیگر می توانند همان محصول یا خدمات را در صورت نیاز ارائه دهند

  5. محصولات یا خدمات جایگزین، از جمله تعداد، کیفیت و قیمت پیشنهادات قابل مقایسه از رقبا

بیشتر بخوانید:  پنج نیروی پورتر: عوامل رقابت و مثال ها

برنامه ریزی سناریو

برنامه ریزی سناریو  یک روش تجزیه و تحلیل کسب و کار است که شامل ایجاد دیدگاه های مختلف از شرایط بالقوه یک شرکت است. شرکت ها می توانند از برنامه ریزی سناریو زمانی استفاده کنند که می خواهند یک طرح تجاری استراتژیک ایجاد کنند که رویدادهای گذشته و رویدادهای بالقوه آینده را در نظر بگیرد. با استفاده از برنامه ریزی سناریو، شرکت ها عواملی مانند:

شما می توانید برنامه ریزی سناریو را به صورت دستی یا با استفاده از نرم افزارهای تخصصی انجام دهید که به شما در ایجاد سناریوها، تکمیل تجزیه و تحلیل جامع و تصمیم گیری تجاری با توجه به نتایج خود کمک می کند.

چرا SWOT و تجزیه و تحلیل کسب و کار مهم است؟

SWOT و سایر ابزارهای تجزیه و تحلیل کسب و کار می توانند بینش دقیقی در مورد عملکردهای کسب و کار شما ارائه دهند تا بتوانید تعیین کنید کدام عناصر به طور کارآمد عمل می کنند. این ابزارها همچنین می‌توانند به شما کمک کنند تا عواملی را که می‌تواند بر کسب‌وکارتان تأثیر منفی بگذارد، کشف کنید، که به شما امکان می‌دهد از اختلال در عملیاتتان جلوگیری کنید. می‌توانید نتایج تجزیه و تحلیل کسب‌وکار خود را در جلسات به اشتراک بگذارید   تا تیم‌های شما بتوانند نحوه حفظ فرآیندها یا تغییر بخش‌های خود را برای کمک به شرکت در رسیدن به اهدافش تغییر دهند.

خروج از نسخه موبایل