بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

راهنمای جامع اهداف سازمانی

اهداف شغلی تان چیست؟

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

تعیین اهداف سازمانی عملی بخش مهمی از دستیابی به موفقیت قابل اندازه گیری در هر صنعتی است. ایجاد اهداف امکان پذیر مسیر روشنی را در هنگام تعیین فرآیندهای گردش کار ایجاد می کند و به رهبران اجازه می دهد تا پیشرفت سازمانی را در بلندمدت به طور دقیق ارزیابی کنند. حتی بیشتر از آن، وقتی ذینفعان داخلی مانند کارمندان، مدیران و سایر اعضای تیم به وضوح نتایج مطلوب کار خود را درک کنند، می‌تواند به پیشبرد مأموریت کلی یک سازمان به راحتی کمک کند.

در این مقاله از ایوْسی، اهداف سازمانی چیست، چرا اهمیت دارند و دو نوع هدف سازمانی را با مثال‌هایی بیان می‌کنیم تا به شما کمک کند اهداف خود را ایجاد کنید.

اهداف سازمانی چیست؟

اهداف سازمانی اهداف کلی هستند که توسط رهبران سازمانی ایجاد می شوند. رهبران اهداف سازمانی را برای دستیابی به سطح مشخصی از خروجی و موفقیت ایجاد می کنند. این اهداف خاص معمولاً برای هدایت نتایج سازمانی مطلوب و ایجاد خطوط کلی برای گردش کار کارکنان استفاده می شود.

اهداف سازمانی ممکن است در سطوح مختلفی وجود داشته باشند – اهداف را می توان برای افراد، تیم ها یا سازمان های کامل تعیین کرد و معمولاً یک چارچوب زمانی خاص دارند که انتظار می رود در آن به آنها پرداخته شود. در حالی که رهبران گاهی اوقات اهداف خود را حول مأموریت ها متمرکز می کنند و سازمان های در حال رشد نیاز به تحقق چنین مأموریت هایی دارند، اهداف سازمانی معمولاً با گذشت زمان و تغییر نیازها تغییر می کنند.

مطالب مرتبط: اهداف تجاری چیست؟ تعریف، نحوه تعیین اهداف تجاری و مثالها

چرا داشتن اهداف سازمانی مهم است؟

تعیین اهداف سازمانی گام مهمی در جهت موفقیت در فرآیندهای کاری شما است. اهداف نه تنها به ذینفعان کمک می کنند تا به وضوح هدف یک سازمان را شناسایی کنند، بلکه اهداف بیان شده می تواند به اطلاع رسانی عملیات روزانه یک سازمان کمک کند. هنگامی که اهداف مشخص، قابل اجرا و قابل اندازه گیری هستند، سازمان ها می توانند مسیری قابل فهم برای دستیابی را تجسم کنند. از اینجا، سازمان‌ها می‌توانند مکانیسم‌های گردش کار افزایشی را طراحی کنند که ممکن است به حفظ کارایی و بهره‌وری کارکنان در تحقق چنین اهدافی کمک کند.

داشتن اهداف سازمانی مشخص از همان ابتدا می تواند به مشارکت اعضای تیم در کارشان کمک کند. هنگامی که کارکنان نتیجه مطلوب گردش کار خود را درک می کنند، معمولاً سرمایه گذاری بیشتری در ایجاد یک برنامه عمل برای دستیابی به چنین اهدافی می کنند. اعضای تیم حتی ممکن است بتوانند با رهبران برای یافتن روش‌های گردش کار که به طور مؤثر برای دستیابی به یک هدف خاص تلاش می‌کنند، همکاری کنند.

تعیین اهداف سازمانی همچنین می تواند به رهبران کمک کند تا پیشرفت بلندمدت سازمان خود را پیگیری کنند و راه حل هایی را برای بهبود فرآیندها به صورت روزانه شناسایی کنند. به عنوان مثال، هنگام طراحی گردش کار با استفاده از اهداف سازمانی، آنها می توانند عملکرد همسویی کارکنان را در برابر چنین اهدافی اندازه گیری کنند. اگر رهبران بدانند که کارکنان برای تحقق اهداف سازمانی باید چه کارهایی را انجام دهند، می توانند به راحتی بر وظایف کارکنان نظارت کنند و در صورت لزوم بازخورد مفیدی ارائه دهند.

مرتبط: اهداف هوشمند: تعریف و مثال

انواع اهداف سازمانی

چند دسته اساسی از اهداف سازمانی وجود دارد که می تواند به هدایت تیم شما به سمت موفقیت کمک کند. در اینجا دو نوع اصلی از اهداف سازمانی توضیح داده شده است:

اهداف رسمی

اهداف رسمی آنهایی هستند که یک سازمان هدف یا امیدوار است به آنها دست یابد. این اهداف ممکن است تلاش یک سازمان برای دستیابی به مأموریت خود را توصیف کنند و اغلب به طور عمومی اعلام می شوند. برای مثال، هدف رسمی یک شرکت رسانه ای ممکن است اطلاع رسانی و محافظت از جوامع محلی باشد. این یک هدف فراگیر و بلند مدت است که ممکن است چندین سال طول بکشد تا به طور کامل از طریق رویکردهای متعدد محقق شود. چنین اهدافی که اغلب ارزیابی کیفی و چالش برانگیز است، به ایجاد وجهه عمومی و شهرت کلی سازمان کمک می کند.

اهداف عملیاتی

اهداف عملیاتی آنهایی هستند که سازمانها آنها را به عنوان الزاماتی برای دستیابی به یک نتیجه مطلوب می بینند. این اهداف، گام های ملموس و عملی هستند که یک سازمان می تواند برای تحقق هدف کلی خود بردارد. در بیشتر موارد، اهداف عملیاتی مستقیماً با اهداف رسمی همسو نیستند، زیرا موقعیت‌های خاص ممکن است اولویت‌های متفاوتی را دیکته کنند. اهداف عملیاتی اغلب کوتاه‌مدت و از نظر کمی قابل اندازه‌گیری هستند – سازمان‌ها این اهداف را تعیین می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که می‌توانند از طریق عملیات و سیاست‌های روزمره به نتایج ضروری دست یابند. هنگام طراحی اهداف عملیاتی، یک سازمان ممکن است تعیین کند که چه فرآیندهای خاصی می تواند به آنها در دستیابی به اهداف خاص کمک کند و از آنجا برنامه های دقیق ایجاد کند.

مطالب مرتبط: ۱۰ راه برای دستیابی به اهداف در محل کار

نمونه هایی از اهداف سازمانی

بسته به نوع سازمانی که در آن خدمت می کنید، اندازه سازمان و مکان سازمان شما، ممکن است اهداف شما متفاوت باشد. توجه به این نکته مهم است که همه اهداف سازمانی نسبی هستند و باید برای همسویی با مأموریت، هدف و ساختار یک سازمان خاص اصلاح شوند.

با این اخطار، در زیر چند نمونه از اهداف سازمانی محبوب در دنیای واقعی آورده شده است تا به شما کمک کند تا درک بهتری از این که چگونه چنین اهدافی می توانند عملیات را هدایت و بهبود بخشند، به دست آورید. هر یک از این مثال‌ها ممکن است یک هدف رسمی و بلندمدت در نظر گرفته شود، اگر به مأموریت یا هدف یک سازمان مرتبط باشد، یا یک هدف عملیاتی اگر یک مداخله کوتاه‌مدت باشد:

بازده زمانی

بسیاری از سازمان ها ممکن است به دنبال کارآمدی با زمان خود باشند. به عنوان مثال، اگر یک شرکت خودروسازی معمولاً حدود ۱۹ ساعت طول می‌کشد تا یک وسیله نقلیه واحد بسازد، ممکن است با بهبود فرآیندهای تولید خاص، این زمان سرمایه‌گذاری را کاهش دهد. با کارآمدی بیشتر در زمان خود، این شرکت ممکن است بتواند در طول زمان خودروهای بیشتری بسازد و موجودی و پتانسیل آنها را برای فروش افزایش دهد.

مطالب مرتبط: اهداف مدیریت: تعاریف و مثالها

افزایش امنیت داده ها

با توجه به اینکه هر روز نوآوری های فناوری بیشتری در سطح جهان اجرا می شود، یک سازمان ممکن است هدف خود را افزایش اقدامات امنیتی خود قرار دهد. به عنوان مثال، اگر یک شرکت رسانه‌های اجتماعی مقدار قابل توجهی و رو به رشدی از اطلاعات کاربران را در اختیار داشته باشد، ممکن است لازم باشد فرآیندهای خود را تغییر دهند تا با دقت این اطلاعات را مدیریت کنند. به منظور محافظت از اطلاعات کاربران خود در برابر نقض های آینده، آنها ممکن است به دنبال ایجاد یک زیرساخت امنیتی غیرقابل نفوذ قوی تر باشند. این هم می‌تواند به کاربران کمک کند که در تعامل با پلتفرم خود احساس امنیت بیشتری داشته باشند و هم پتانسیل سود را از طریق تعامل پایدار افزایش دهند.

پشتیبانی مشتری بهبود یافته

سازمان های رو به مشتری به طور مداوم به دنبال بهبود مکانیسم های پشتیبانی مشتری خود برای اطمینان از رضایت هستند. به عنوان مثال، اگر کسب‌وکاری که پوشاک در فضای باز می‌فروشد، دارای یک خط‌مشی ضمانت قوی باشد، ممکن است برای دستیابی به نرخ‌های بالاتر وفاداری به برند، پشتیبانی عالی از مشتری را هدف خود قرار دهد. به این منظور، آنها ممکن است فرآیندهای پشتیبانی خود را با آموزش و توسعه کارکنان خود با دانش یا استراتژی های خاص ساده کنند. علاوه بر این، آنها ممکن است مکانیسم های بازخورد مشتری را پیاده سازی کنند که به آنها کمک می کند تا اشکالات احتمالی سیستم های پشتیبانی فعلی خود را شناسایی کنند.

موارد مرتبط: انواع اهداف تجاری که باعث موفقیت می شوند

تعامل استراتژیک در رسانه های اجتماعی

از آنجایی که تعامل رسانه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر به یکی از شاخص‌های مهم موفقیت برند تبدیل شده است، بسیاری از سازمان‌ها ممکن است هدف خود را استراتژیک بودن در راه‌های ارتباط با مصرف‌کنندگان از طریق چنین پلتفرم‌هایی قرار دهند. به عنوان مثال، اگر یک شرکت تولید کفش بخواهد تعامل خود را استراتژی‌بندی کند و فروش خود را از طریق تعاملات رسانه‌های اجتماعی بهبود بخشد، ممکن است از پلتفرم‌های خاصی استفاده کند که دارای ویژگی‌های ویژه خرید در برنامه هستند که به سادگی امکان خرید را دارند. این ممکن است به مشتریان آنها کمک کند تا محصولات را راحت تر پیدا کنند و فروش آینده را تشویق کنند.

افزایش پایداری زیست محیطی

با توجه بیشتر به تغییرات اقلیمی و مسئولیت اجتماعی، بسیاری از سازمان ها ممکن است هدفی را برای تقویت پایداری زیست محیطی از طریق فرآیندهای خود تعیین کنند. به عنوان مثال، اگر یک شرکت قهوه معمولاً محصولات خود را با استفاده از پلاستیک‌های یکبار مصرف مانند نی و فنجان‌های مخصوص به فروش می‌رساند، ممکن است با استفاده از مواد سازگار با محیط زیست و زیست تخریب‌پذیر در محصولات خود به دنبال پایداری بیشتر باشند. این می تواند به شرکت کمک کند تا شانس خود را برای کمک به آسیب های زیست محیطی کاهش دهد و شهرت عمومی برای اقدامات پایدار ایجاد کند.

رشد و توانمندسازی جامعه

بسیاری از سازمان ها اهدافی را برای رشد و توانمندسازی جوامعی که بخشی از آن هستند تعیین می کنند. برای مثال، اگر ثبت نام مدرسه ای عمدتاً از دانش آموزان خانواده های محروم تشکیل شده باشد، ممکن است هدفی را برای توانمندسازی دانش آموزان برای دستیابی به نتایج بالاتر ایجاد کنند. مدرسه ممکن است برنامه‌ریزی خاص و هدفمندی ایجاد کند تا دانش‌آموزان خود را ارتقا دهد و فرصت‌هایی برای تحرک آموزشی برای آنها فراهم کند. حتی بیشتر، آنها ممکن است از جوامع همسایه بخواهند که در چنین تلاش هایی شرکت کنند و مشارکت هایی را برای رشد جامعه مدرسه خود ایجاد کنند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *