عملیات تجاری موثر می تواند کارایی را افزایش دهد و به شرکت ها کمک کند تا به بالاترین بازده سرمایه خود برسند. شرکت ها مانند خرده فروشان می توانند عملیات داخلی و خارجی داشته باشند. مدیریت این عملیات برای رشد شرکت ارزشمند است و ممکن است نیاز به تمرکز بر چندین حوزه کسب و کار داشته باشد.
در این مقاله از ایوسی، عملیات خرده فروشی را تعریف می کنیم، حوزه های مختلف عملیات خرده فروشی را توضیح می دهیم و مراحل بهبود را ارائه می دهیم.
عملیات در خرده فروشی چیست؟
عملیات در خرده فروشی فعالیت روزانه شرکت ها است. این فعالیت ها ممکن است به حوزه خاص خرده فروشی بستگی داشته باشد، اما عملیات معمولاً شامل موجودی، فروش محصول و خدمات مشتری است. خرده فروشان ممکن است از عملیات داخلی و خارجی استفاده کنند زیرا اغلب با تامین کنندگان یا تولیدکنندگان کار می کنند. شرکتها ممکن است تجربیات حضوری و آنلاین را برای مشتریان ارائه دهند که میتواند بر حوزههای عملکردی کلیدی تأثیر بگذارد.
مرتبط: کار خرده فروشی: راهنمای قطعی
مناطق عملیات خرده فروشی
بسیاری از حوزه های عملیاتی می توانند بر موثر بودن خرده فروشی یک شرکت تأثیر بگذارند، از جمله:
فهرست
این فرآیند بر حفظ مقدار محصولات در دسترس مشتریان و سازماندهی محصولات در هنگام ورود محصولات بیشتر متمرکز است. چک لیست های روزانه می توانند به شرکت ها در مدیریت موجودی کمک کنند، زیرا می توانند مقدار فعلی اقلام را ثبت کنند و تخمین بزنند که چه زمانی ممکن است برای برآورده کردن خواسته های مصرف کننده به موارد بیشتری نیاز داشته باشند. بخشی از مدیریت موجودی ممکن است شامل کار با تامین کنندگان و تولیدکنندگان مواد باشد تا اطمینان حاصل شود که محصولات از کیفیت عالی برخوردار هستند و مهلت های تولید را رعایت می کنند.
مطالب مرتبط: درک روش موجودی خرده فروشی
قیمت گذاری
شرکت ها ممکن است قیمت محصولات خود را بسته به مخاطبان هدف خود تعیین کنند. به عنوان مثال، خردهفروشی که مخاطبان هدف آن بزرگسالان هستند ممکن است قیمت محصولات خود را متفاوت از خردهفروشی که مخاطبان هدف آن کودکان هستند، تعیین کند. تصمیمات قیمتگذاری ممکن است بر معاملات یا فروشهای تبلیغاتی نیز تأثیر بگذارد که میتوانند روزانه، ماهانه یا هفتگی تغییر کنند. به طور معمول، مقامات و مدیران شرکت، قیمت محصول و تبلیغاتی را که ارائه خواهند داد، تعیین می کنند.
فروش محصول
فروش محصول می تواند برای خرده فروشان ارزشمند باشد زیرا هدف آنها معمولاً ارائه و فروش محصولات به مصرف کنندگان است. این فرآیند عملیاتی ممکن است ردیابی تعداد فروش و تعیین اهداف رشد کسب و کار را در اولویت قرار دهد. این ممکن است شامل نگهداری دقیق و روزانه سوابق فروش و سود نیز باشد. به طور معمول، فروش محصول می تواند به ارائه اطلاعات برای گزارش ها و صورت های درآمد کمک کند.
مطالب مرتبط: ۱۰ نکته مفید برای فروش در خرده فروشی
خدمات مشتری
این حوزه از عملیات خردهفروشی معمولاً به مشتریان در طول تجربه استفاده از یک نام تجاری، چه بلند مدت یا کوتاه مدت، کمک میکند. خدمات مشتری در خردهفروشی ممکن است شامل کمک به مشتریان در یافتن اقلام، تصمیمگیری اینکه کدام محصول به بهترین وجه با نیازهای آنها مطابقت دارد و رسیدگی به نارضایتی محصول باشد. تجارب مثبت خدمات مشتری می تواند سودمند باشد زیرا می تواند وفاداری مشتری را افزایش دهد. به عنوان مثال، اگر مشتریان بتوانند به راحتی محصولات را برگردانند، ممکن است وفاداری آنها به برند خرده فروشی افزایش یابد. این وفاداری ممکن است باعث شود که آنها به جای رقبا، کسب و کار خود را به این خرده فروش ادامه دهند.
بازاریابی و تبلیغات
بازاریابی می تواند به شرکت ها کمک کند تا آگاهی و فروش برند خود را افزایش دهند. این فرآیند ممکن است شامل توسعه و اجرای کمپین های تبلیغاتی، رسانه های اجتماعی و ارتباطاتی مانند ایمیل یا ایمیل باشد. به طور معمول، این تبلیغات بر متقاعد کردن مشتریان فعلی یا بالقوه برای تعامل با برند شرکت برای افزایش شناخت تمرکز میکنند، و همچنین میتوانند از تحقیقات مخاطبان هدف استفاده کنند. بسته به پاسخی که یک شرکت دریافت می کند، بازاریابی ممکن است به خرده فروشان نیز کمک کند تا فروش و سود محصول را افزایش دهند زیرا مصرف کنندگان بیشتری ممکن است به آنها تجارت کنند.
چیدمان فیزیکی
اگر خردهفروشی از فروشگاههای فیزیکی استفاده میکند، عملیات آنها ممکن است شامل چیدمان فیزیکی محصولات در فروشگاه باشد که میتواند بر تجربیات و تعاملات مشتریان تأثیر بگذارد. سازماندهی بصری محصولات در یک فروشگاه می تواند به مشتریان در یافتن اقلام کمک کند. به عنوان مثال، اگر شخصی برای یافتن لاک ناخن به خردهفروشی مراجعه کند، ممکن است آن را راحتتر پیدا کند اگر در بخش زیبایی به جای یک بخش صنایع دستی باشد.
مدیریت مالی
صرف نظر از اینکه یک شرکت به صورت حضوری یا آنلاین فعالیت می کند، مدیریت مالی می تواند نقطه تمرکز اصلی باشد. این مدیریت ممکن است شامل نگهداری سوابق هزینه های مواد و تولید، هزینه های تبلیغاتی و سود فروش محصول باشد. مدیریت عملیات مالی روزانه ممکن است شامل نگهداری سوابق به روز سود و موجودی یا بودجه های تبلیغاتی باشد. شرکتهای خردهفروشی میتوانند از بودجهها برای رسیدن به بالاترین بازده سرمایهگذاری خود استفاده کنند، زیرا این طرحهای مالی میتوانند به جلوگیری از هزینههای بیش از حد کمک کنند.
مرتبط: ریاضی خرده فروشی: تعریف و مثال
تجربه و تعامل کاربر تجارت الکترونیک
اگر شرکتی خردهفروشی فقط آنلاین را به مصرفکنندگان ارائه دهد، تجربه کاربر (UX) و تعامل کاربر (UI) ممکن است بخشی از عملیات آنها باشد. UX و UI موثر می تواند به خرده فروشان تجارت الکترونیک کمک کند تا فرآیندهای خرید ساده ای را به مشتریان ارائه دهند زیرا هر کدام بر طراحی کاربر محور تمرکز دارند. به عنوان مثال، UX برای خرده فروشان آنلاین ممکن است از بازخورد مشتری برای بهبود رضایت مشتری از فضای آنلاین استفاده کند و UI ممکن است بر حفظ تعامل بین صفحات وب یا مشاهده محصول تمرکز کند. این فرآیند ممکن است به تست کاربر، طراحی وب و مجموعه مهارت های توسعه نیاز داشته باشد.
نحوه بهبود عملیات خرده فروشی
اگر کسب و کار شما علاقه مند به بهبود عملیات خرده فروشی است، در اینجا چند مرحله وجود دارد که می تواند به شما کمک کند:
۱. تعیین شاخص های کلیدی عملکرد (KPI)
تعیین شاخص های کلیدی عملکرد می تواند معیارهایی را برای اندازه گیری رشد کسب و کار و پیشرفت به سمت اهداف ارائه دهد. سیستم های نقطه فروش (POS) مورد استفاده توسط خرده فروشان معمولا داده های مورد نیاز برای اندازه گیری آنها را تولید می کنند. نمونه هایی از شاخص های بالقوه عبارتند از:
- کل فروش
- فروش در هر فروشگاه
- بهای تمام شده کالای فروخته شده (COGS¹)
- نرخ های گردش مالی
شرکتها میتوانند اهدافی را در هر یک از حوزههای KPI خود تعیین کنند، که ممکن است زمینههایی را برای بهبود مشخص کند. این اندازه گیری ها ممکن است برای تصمیم گیری عملیاتی و موفقیت کلی یک خرده فروش مفید باشد.
مرتبط: راهنمای کامل شاخصهای عملکرد کلیدی (KPI)
۲. خودکارسازی و بهینه سازی
اتوماسیون ممکن است به خرده فروشان کمک کند تا با استفاده از ابزارهای فناوری، وظایف خود را سریعتر انجام دهند. نمونه هایی از این ابزارها عبارتند از:
- سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
- سیستم های ردیابی هزینه ها
- سیستم های ردیابی زمان
- سیستم های مدیریت حقوق و دستمزد
- سیستم های نقطه فروش (POS)
- سیستم های مدیریت موجودی
ابزارهایی مانند این می توانند به خرده فروشان کمک کنند تا عملیات خود را ساده کنند، که ممکن است به آنها در بهینه سازی مناطقی از عملیات که به بالاترین پتانسیل خود نرسیده اند کمک کند. بهینهسازی ممکن است به مدیریت کسبوکار کمک کند زیرا میتواند افزونگیها را از بین ببرد و هزینههای عملیاتی را کاهش دهد.
۳. ارائه آموزش عملیات برای تیم های خرده فروشی
اجرای آموزش عملیات روزانه برای تیم های خرده فروشی که مستقیماً با مشتریان کار می کنند ممکن است به افزایش کارایی تیم و بهبود خدمات مشتری کمک کند. آموزش ممکن است شامل فعالیت هایی مانند:
- تیم سازی
- بررسی پروتکل و ارزش های اصلی
- سناریوهای ساختگی
شرکت ها همچنین می توانند در فعالیت های آموزشی خود تخصص داشته باشند تا بر دستیابی به مجموعه اهداف منحصر به فرد خود تمرکز کنند.
۴. بازخورد مشتریان را جمع آوری کنید
جمعآوری بازخورد مشتریان ممکن است برای عملیات خردهفروشی نیز مفید باشد، زیرا میتواند حوزههایی از عملیات را که ممکن است نیاز به بهبود داشته باشند برجسته کند. برای مثال، بازخورد مشتری که سطح رضایت پایینی از خدمات مشتری را نشان میدهد، ممکن است خردهفروشان را به بهبود تجارب مصرفکننده ترغیب کند. نکات زیادی در طول سفر مصرف کننده وجود دارد که خرده فروشان می توانند بازخورد خود را بپرسند، از جمله:
- بلافاصله پس از خرید یک محصول توسط مصرف کنندگان
- پس از تعامل مصرف کنندگان با نماینده
- ماه ها پس از خرید یک محصول توسط مصرف کنندگان
جمعآوری بازخورد در نقاط مختلف در طول سفر مصرفکننده میتواند اطلاعات دقیقی را در اختیار خردهفروشان قرار دهد تا عملیات کلی خود را بهبود بخشند.
مرتبط: نحوه درخواست بازخورد از مشتریان
[۱]^ Costs of goods sold