بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

۶ استراتژی یادگیری برای استفاده در محل کار

فرصت های شغلی برتر برای افراد دارای ناتوانی های یادگیری

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

استراتژی های یادگیری روش هایی هستند که توسط متخصصان برای بهبود توانایی مطالعه کلی شما ایجاد شده اند. آنها برای کمک به شما در جذب، حفظ و یادآوری محتوای مطالعه به شیوه‌ای وابسته به خود و با استفاده از منابعی مانند افکار، خاطرات، فرآیندهای منطقی و احساسات طراحی شده‌اند. درک تکنیک‌های یادگیری مؤثر برای انواع مختلف یادگیرندگان مفید است و به روش‌های مختلف مانند بهبود توانایی‌های حافظه و تمرکز، تقویت مهارت‌های خواندن و نوشتن و دستیابی به بهبود توانایی‌های حل مسئله کمک می‌کند.

در این مقاله از ایوسی، شش نوع استراتژی یادگیری را مورد بحث قرار می‌دهیم، ویژگی‌های کلیدی تکنیک‌های یادگیری را فهرست می‌کنیم و بررسی می‌کنیم که چگونه می‌توانند برای شما مفید باشند.

۶ نوع استراتژی یادگیری

در اینجا شش استراتژی مهم یادگیری وجود دارد که می توانید از آنها برای به حداکثر رساندن پتانسیل یادگیری خود استفاده کنید:

۱. یادگیری فعال

یادگیری فعال یک روش یادگیری آموزشی است. با این استراتژی، معلم و دانش آموزان فعالانه در فرآیند یادگیری شرکت می کنند. این برعکس فرآیند یادگیری غیرفعال یک طرفه است، جایی که معلم به تنهایی شرکت می کند در حالی که دانش آموزان شنونده غیرفعال می مانند. جدا از محیط کلاس، می توانید این تکنیک را در جلسات باز، تعاملات گروهی، مسابقات آموزشی یا فعالیت های آخر هفته به کار ببرید. مزایای اصلی استراتژی یادگیری فعال عبارتند از:

  • یادگیری تجربی: در اینجا دانش آموزان از طریق مشارکت و تجربه یاد می گیرند. یادگیری فعال می‌تواند به موقعیت‌های عملی مختلفی مانند تورهای مطالعه، سفرهای خارج از منزل یا برنامه‌های تبادل آموزشی گسترش یابد.

  • یادگیری جمعی: این به دانش آموزان مزیت یادگیری از یکدیگر از طریق ابزارها و روش های تعاملی را می دهد. اینها می تواند شامل جلسات طوفان فکری، بررسی همتایان، بازی های نقش آفرینی و پازل باشد.

  • یادگیری مبتنی بر پرسش: این امر افراد را وادار می‌کند تا آموزه‌های خود را عمیق‌تر از طریق خودارزیابی، تأمل، انگیزه و الهام کشف کنند، مانند اینکه دانش‌آموزان پرسش‌ها یا چالش‌هایی را مطرح می‌کنند و به طور مستقل از پایگاه دانش خود پاسخ‌ها را دریافت می‌کنند. این استراتژی یادگیری مهم است زیرا توانایی هایی مانند تفکر انتقادی، حل مسئله و خودارزیابی را در خود پرورش می دهد.

  • یادگیری زوجی: این زمانی است که زوج ها در فعالیت هایی مانند پازل، آزمون ها، بازی های پرسش و پاسخ و تست های کتبی یا شفاهی شرکت می کنند. این استراتژی یادگیری به دانش آموزان این فرصت را می دهد که بر روی نقاط قوت خود ایجاد کنند و در عین حال نقاط ضعف خود را کاهش دهند.

رویکرد یادگیری فعال افراد را قادر می‌سازد تا به شیوه‌ای مشارکتی و مشترک یاد بگیرند، زیرا به جای معلمان، بر یادگیرندگان تمرکز دارد.

مطالب مرتبط:  سبک های یادگیری برای توسعه شغلی

۲. یادگیری یادگاری

این استراتژی یادگیری به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا مجموعه‌ها، گروه‌ها یا مجموعه‌ای از عناصر یادگیری را از طریق نمایش خاطره‌ای خود به یاد بیاورند. راحتی و یادآوری سریع دو مزیت متمایز این تکنیک است. دانش آموزان با استفاده از این تکنیک بهتر می توانند مطالبی را که دارای زنجیره ای از اطلاعات هستند حفظ کنند. روش های موثر یادگیری یادگاری عبارتند از:

کلید واژه ها

این تکنیک هنگام یادگیری کلمات جدید مفید است. کلمات کلیدی با مرتبط کردن آن با اشیاء یا جنبه های آشناتر، تصویر ذهنی جایگزینی از محتوای مطالعه ایجاد می کنند. این تداعی محتوا را برای زبان آموز پسند می کند. به عنوان مثال، هنگام یادگیری نام اعضای بدن، می توانید کلیه را با تصویر لوبیا چشم بلبلی، مغز را با گردو و چشم ها را با بادام برای یادآوری آسان تر مرتبط کنید.

میخچه ها

این کلمات یک نقطه مرجع برای محتوای آموزشی جدید است. این یک جایگزین برای یادگیری مبتنی بر کلمات کلیدی است. این تفاوت در این است که شما می‌توانید به غیر از یادگیری واژگانی که کلیدواژه‌ها را قادر می‌سازد، کلمات کلیدی را برای چندین موضوع مانند ریاضی، تاریخ یا مطالعات اجتماعی اعمال کنید. یک مثال مقدار عددی ۱۰ است که دانش‌آموزان می‌توانند آن را با ایجاد نمایش یادگاری آن به صورت یک-اوه یاد بگیرند. به طور مشابه، برای ۱۰۱، آنها می توانند یک دستگاه یادگاری یک به یک ایجاد کنند.

فرم های کوتاه

اینها کلمات اختصاری هستند که برای محتوای طولانی برای به خاطر سپردن و به خاطر آوردن راحت آنها ایجاد شده اند. به عنوان مثال، یک دانش آموز ممکن است یک فرم کوتاه برای نشان دادن یک مطالعه رفتار عصبی-شناختی مانند “NCBS” ایجاد کند. به همین ترتیب، می توانید با استفاده از این تکنیک ساده سازی، فرمول های پیچیده و اصطلاحات فنی را به خاطر بسپارید. شما همچنین می توانید استراتژی های یادگاری را برای ایجاد روش های یادگیری موثر ترکیب کنید. به عنوان مثال، ممکن است بتوانید با دادن کلمات اختصاری به ایالت های مختلف و کلمات کلیدی برای شهرها، نقشه جغرافیایی یک کشور را به خاطر بسپارید.

مطالب مرتبط:  نحوه استفاده از تکنیک های یادگاری برای بهبود حافظه

۳. ترکیب متن و تصویر

ترکیب متن و بصری یا کدگذاری دوگانه، محتوای مطالعه متنی را با یک عنصر بصری منطبق ادغام می کند تا یک رابطه ذهنی بین این دو ایجاد کند. هنگامی که به خاطر سپردن متن چالش برانگیز است، تداعی تصویری یادگیرنده روشی محبوب برای آسان کردن موضوعات برای یادگیری است. می‌توانید تصاویری از تجربیات زندگی گذشته‌تان، مانند برنامه‌های تلویزیونی یا بازی‌های ویدیویی مورد علاقه‌تان، رویدادهای به یاد ماندنی یا تصاویری را از برنامه‌های روزمره خود بگیرید. این نمایش های بصری همچنین می توانند اینفوگرافیک، نقاشی های مفهومی یا عکس باشند.

شما می توانید این استراتژی یادگیری را در موقعیت های مختلف اعمال کنید:

  • کلاس های درس

  • کلاس های مجازی

  • جلسات تدریس خصوصی مبتنی بر اینترنت

  • تعامل دانش آموز با دانش آموز

  • تعاملات گروهی

  • جلسات یادگیری غیررسمی

این استراتژی یادگیری به یادگیرندگان کمک می کند تا با محتوای مطالعه ارتباط برقرار کنند و یک محیط یادگیری آشنا ایجاد کنند.

مطالب مرتبط:  نحوه برقراری ارتباط بصری در محل کار (به علاوه نکات)

۴. یادگیری فاصله دار

این تکنیک یادگیری را در مقادیر کم که به طور یکنواخت در برنامه شما قرار دارند تشویق می کند. گاهی اوقات، افراد بلافاصله قبل از امتحان بر مطالعه تمرکز می کنند، اما یادگیری فاصله دار می تواند مزایای بیشتری نسبت به انباشته کردن داشته باشد. به عنوان مثال، زمانی که در طول تحصیلات خود سرعت می گیرید، ممکن است زمان راحت تری برای حفظ اطلاعات داشته باشید. مطالعه عجولانه همچنین می تواند باعث شود که یادگیری به عنوان یک وظیفه احساس شود، که ممکن است علاقه شما را کاهش دهد.

یادگیری فاصله دار یک استراتژی یادگیری پایدار ارائه می دهد که رویکردی مثبت به یادگیری القا می کند. برای مطالعه مؤثر، آموزش خود را در یک تقویم آموزشی یکسان توزیع کنید.

مطالب مرتبط:  ۲۶ استراتژی حفظ کردن

۵. تجدید نظر بدون کتاب و یادداشت

این روش به شما کمک می‌کند تا مطالعات خود را به جای خواندن مجدد از روی کتاب‌های درسی یا یادداشت‌ها، از حافظه بازبینی کنید. این امر مستلزم آن است که عادت به درک مطالب مطالعه، انتقال پیوسته آن به مغز و تمرین تجدید نظرها بدون کمک مطالب مطالعه داشته باشید. چنین به خاطر سپردن مؤثر مطالب دارای چندین مزیت است:

  • حفظ طولانی تر: ممکن است بتوانید مطالبی را که مطالعه کرده اید برای مدت طولانی تری به خاطر بسپارید.

  • یادآوری ساده: این تجدید نظرها ممکن است به شما کمک کند آنچه را که مطالعه کرده اید به راحتی به خاطر بیاورید. همچنین روند به خاطر سپردن را سریعتر می کند.

  • عملکرد بهتر در طول امتحانات: از آنجایی که مغز شما به طور مستقل اطلاعات را به خاطر می آورد، ممکن است در آزمون ها و امتحانات بهتر عمل کنید.

  • بهبود عملکرد کلی مغز: این استراتژی یادگیری می تواند مغز شما را کارآمدتر کند و به عملکرد بهتر آن در موقعیت های دیگر کمک کند.

  • انعطاف‌پذیری: شما می‌توانید در هر زمان که بخواهید برای بازبینی، در هر کجا که هستید، بدون حمل مطالب مطالعه به مغز خود دسترسی داشته باشید.

بازنگری بدون کمک مواد مطالعه کلیدی برای عملکرد بهتر امتحان و بهبود قدرت کلی مغز است.

مطالب مرتبط:  چابکی یادگیری چیست؟ (و نحوه تاکید بر آن در طول مصاحبه)

۶. موضوعات مطالعه مختلط

این تکنیک که به عنوان interleaving نیز شناخته می شود، شامل مطالعه چندین موضوع در یک زمان است. می تواند با کمک به شما مفید باشد:

  • از یکنواختی بپرهیزید: در صورت مطالعه طولانی مدت ممکن است نسبت به موضوعی بی علاقه شوید. تلاقی به شما کمک می کند از این تمایل اجتناب کنید.

  • مجموعه مهارت های خود را بهبود ببخشید: تعامل می تواند توانایی های سازمانی و حل مسئله را بهبود بخشد.

  • اطلاعات را درازمدت نگه دارید: ترکیب موضوعات مطالعه می تواند به شما کمک کند مطالب درسی را برای مدت طولانی تری به خاطر بسپارید.

  • افزایش انتقال بین فردی: این استراتژی یادگیری می تواند انتقال بهتر دانش را از فردی به فرد دیگر امکان پذیر کند، بنابراین همکاران شما می توانند از آن بهره مند شوند.

توجه داشته باشید که interleaving در ابتدا ممکن است چالش برانگیز باشد، اما هنگامی که با آن آشنا شدید، ممکن است بتوانید با تمرین این تکنیک به مزایای بلندمدت فوق دست یابید.

مطالب مرتبط:  یادگیری حرفه ای چیست؟ (با مزایا و مثالها)

ویژگی های کلیدی راهبردهای یادگیری

سه ویژگی کلیدی هر استراتژی یادگیری عبارتند از:

  • بهبود دانش بیانی یا توصیفی: این ویژگی به آگاهی از حقایق مطلقی مربوط می شود که نمی توانید آنها را تغییر دهید، مانند واشنگتن، دی سی، پایتخت ایالات متحده است، یا نقطه پایان یک جمله را نشان می دهد. بهبود دانش بیانی به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا حقایق و انواع دیگر دانش مطلق را سریع‌تر و آسان‌تر به خاطر بیاورند و عبارات مبتنی بر کلمه مانند نوشتن و گفتار را بهبود می‌بخشند.

  • افزایش دانش رویه ای: این شکل از دانش به مکانیسم های عملیاتی اشیاء مختلف پاسخ می دهد. به عنوان مثال، دانش کار کردن با یک ماشین یا تعمیر یک ابزار را نشان می دهد.

  • افزایش دانش مفهومی: بهبود دانش نظری می تواند به درک بهتر مفاهیم، ​​نظریه ها و اصول انتزاعی منجر شود. شایستگی در دانش مفهومی برای ریاضیات، علوم و فناوری ضروری است.

مطالب مرتبط:  سبک یادگیری شما چیست؟ انواع و نحوه پیدا کردن مال خود

استراتژی های یادگیری مادام العمر

طبق این راهبردها، یادگیری فقط در کلاس انجام نمی شود. آنها به شما کمک می کنند تا در مراحل مختلف شغلی و در طول زندگی یادگیرنده بهتری باشید. برخی از استراتژی ها عبارتند از:

۱. سیستم مدیریت یادگیری

یک سازمان می تواند از سیستم های مدیریت یادگیری در سراسر جهان استفاده کند. آنها در زمینه های حیاتی مانند یادگیری مستمر، ارتقاء مهارت ها و دانش و توسعه مهارت های نرم کمک می کنند. آنها با بهبود عملکرد کارکنان، پر کردن شکاف های دانش و افزایش رقابت، به نفع کارکنان هستند.

بیشتر بخوانید:  سیستم مدیریت یادگیری چیست؟

۲. برنامه یادگیری انفرادی

چنین برنامه هایی بر نقاط قوت و ضعف فردی کارکنان که توسط رهبران منابع انسانی (HR) ارزیابی می شود، تمرکز دارند. رهبران منابع انسانی می‌توانند برنامه‌های یادگیری مختلفی را ارائه دهند که توانایی‌های کارکنان را در زمینه‌های انتخابی یا حوزه‌هایی که توسط مدیران تعیین شده است، بهبود می‌بخشد. این می تواند کارمندان را تشویق کند تا بر آموزش خود مسلط شوند و روی نقاط ضعف خود کار کنند و در عین حال به ایجاد نقاط قوت خود ادامه دهند.

مطالب مرتبط:  یادگیری شرکتی چیست؟ سوالات متداول و نکاتی برای پیاده سازی

۳. استراتژی یادگیری مبتنی بر داده

این استراتژی از داده ها برای طراحی برنامه هایی استفاده می کند که عملکرد شرکت ها و کارکنان را بهبود می بخشد. این استراتژی از انواع داده های زیادی برای دستیابی به نتایج مطلوب استفاده می کند. انواع داده های مختلف می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • نمودارهای ارزیابی کارکنان

  • آمار و ارقام فروش

  • داده های رقیب

  • داده های بازخورد کارکنان

مطالب مرتبط:  ۱۲ مزیت یادگیری مستمر در محل کار (به علاوه نکات)

۴. یادگیری از طریق تعامل

این استراتژی باعث ترویج تعاملات مستمر و معنی دار بین تیم ها و بخش ها در یک سازمان می شود. شما می توانید آن را از طریق گفتگو، بحث، مسابقه و فعالیت های مشترک اجرا کنید. یک استراتژی تعاملی می تواند درک بهتری از عملکرد کارکنان ایجاد کند و یک محل کار هماهنگ ایجاد کند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *