بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

راهنمای قطعی تعامل انسان و کامپیوتر

تعامل انسان و کامپیوتر پیشرفته

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

نحوه تعامل انسان و رایانه از دیرباز در رسانه های مختلف از جمله اخبار، مطالعات و تحقیقات علمی مورد بحث بوده است. حوزه تعامل انسان و رایانه بر یادگیری نحوه وقوع این تعاملات و چگونگی مثبت کردن آنها متمرکز است. دانستن اینکه تعامل انسان و رایانه چیست و مشاغلی که می‌توان در این زمینه دنبال کرد، می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد گام بعدی در حرفه خود کمک کند.

در این مقاله از ایوسی، ما در مورد چیستی تعامل انسان و رایانه از جمله تعریف آن، تفاوت آن با تجربه کاربر، تعامل و طراحی، نحوه یادگیری در مورد آن و مشاغلی که این رشته ارائه می دهد بحث می کنیم.

بخوانید: هوش مصنوعی چیست؟

تعامل انسان و کامپیوتر چیست؟

تعامل انسان-رایانه [Human-Computer Interaction (HCI)] یک زمینه مطالعاتی در مورد چگونگی تعامل فناوری رایانه و انسان است. در اصل، این فقط مطالعه کامپیوتر بود، اما در اصطلاح مدرن، آن را به تعامل بین انسان و همه اشکال فن آوری اطلاعات اعمال می شود. از آنجایی که هم انسان و هم فناوری را در بر می گیرد، تعامل انسان و رایانه یک زمینه چند رشته ای است که دارای مؤلفه هایی از علوم رایانه، ارگونومی، علوم شناختی، روانشناسی و مهندسی عوامل انسانی در کل حوزه است. مهندسان و مشاغلی که فناوری اطلاعات را به بازار عرضه می کنند، تعامل انسان و رایانه را به عنوان یک زمینه طراحی در نظر می گیرند. هنگامی که آنها محصولاتی را ایجاد می کنند، به راه های زیادی برای نزدیک کردن انسان و رایانه فکر می کنند.

مطالب مرتبط: چگونه با روندهای فناوری به روز بمانیم

تعامل انسان با کامپیوتر چیست؟

تعامل انسان و کامپیوتر چگونه با طراحی ارتباط دارد؟

تعامل انسان-رایانه یک حوزه مطالعاتی و طراحی گسترده‌تر است که بسیاری از رشته‌های کوچک‌تر را در بر می‌گیرد و بسیاری از محققان حوزه تعامل انسان و رایانه را سلف همه آنها می‌دانند. سه زیررشته اصلی در تعامل انسان و رایانه وجود دارد و هر یک بر جنبه‌های متفاوتی از این حوزه تمرکز دارند. در زیر انواع تعامل انسان و کامپیوتر وجود دارد که عبارت کاربر بخش انسانی مطالعه است:

طراحی کاربر محور

طراحی کاربرمحور زمینه ای از مطالعات است که در آن محققان فناوری اطلاعات را بر اساس نیاز کاربران طراحی می کنند. محققان در این زمینه از ترکیبی از نظرسنجی، مصاحبه و طوفان فکری برای طراحی محصولات از ابتدا تا انتها با کمک انسان استفاده می کنند. به عنوان مثال، شرکتی که کنترلرهای بازی تولید می کند ممکن است در کل فرآیند طراحی کنترلرها، نظرسنجی و مصاحبه با مشتریان را درخواست کند و بازخورد مشتریان را به عنوان اهدافی برای راحت تر کردن، دقیق تر کردن کنترلرها در بازی ها و در نهایت کیفیت بالاتر، پیاده سازی کند. آنها همچنین ممکن است شرایطی را که کنترل کننده ها تجربه می کنند در نظر بگیرند و آنها را طوری طراحی کنند که در برابر آن شرایط مقاومت کنند.

طراحی کاربر محور نیز تکراری است، به این معنی که چندین مرحله قبل از عرضه محصول به بازار وجود دارد. معمولاً چهار مرحله طراحی کاربر محور وجود دارد که عبارتند از:

  1. درک زمینه: از آنجا که محققان طراحی کاربر محور را کاملاً بر روی کاربران قرار می دهند، برای طراحان مهم است که زمینه ای را که در آن کاربران به یک محصول نیاز دارند، درک کنند. به عنوان مثال، شرکتی که اندام های بیونیک را طراحی می کند، باید نیازهای دقیق هر یک از مشتریان خود را درک کند تا بهترین اندام ممکن را ایجاد کند.

  2. تعیین الزامات: هنگامی که محققین زمینه را درک کردند، می توانند الزامات پروژه را تعیین کنند. به عنوان مثال، نویسنده‌ای که از دست بیونیک استفاده می‌کند، به محصولی نیاز دارد که بتواند حرکات ظریفی را برای نوشتن با دست یا تایپ انجام دهد و شرایطی را تعیین کند که محصول باید توانایی انجام تنظیمات کوچک را در زمانی که مشتری از آن استفاده می‌کند، داشته باشد.

  3. طراحی: هنگامی که محققین الزامات را تعیین می کنند، طراحان می توانند محصول را با ورودی تحقیقات و مصرف کنندگان ایجاد کنند. این مرحله ای است که تیم ممکن است فقط بر روی ایجاد محصول تمرکز کند، اما ممکن است قبل از حرکت برای ارزیابی طرح، چندین نسخه ایجاد کند.

  4. ارزیابی: آخرین مرحله ای که طراحان دنبال می کنند، آزمایش و ارزیابی محصول با استفاده از الزامات کشف شده در بالا و آزمایش های زنده با مشتری است. برای مثال، نویسنده‌ای که به دست‌های بیونیک نیاز دارد ممکن است چندین بار محصول را در این مرحله آزمایش کند، در حالی که طراح تنظیماتی را انجام می‌دهد تا مطمئن شود محصول دقیقاً همانطور که می‌خواهد رفتار می‌کند.

مرتبط: راهنمای جامع تئوری طراحی (با نکات)

طراحی رابط کاربری

طراحی رابط کاربری زمینه‌ای از مطالعه و طراحی است که در آن متخصصان رابط‌هایی را در نرم‌افزار و دستگاه‌های رایانه‌ای ایجاد می‌کنند که معمولاً بر روی ظاهر برنامه و سهولت استفاده از آن متمرکز است. هدف طراحان این حوزه این است که از طریق تصاویر یا کلمات رایج، برنامه را آسان کرده و با آسان کردن وظایف کاربر، کارها را آسان کنند. به عنوان مثال، یک پردازشگر کلمه که به وضوح مشخص می‌کند که فونت‌ها، سبک‌های پاراگراف و سایر قالب‌بندی‌ها بسیار آسان‌تر از جایی است که برنامه آن گزینه‌ها را در پشت چندین لایه از منوهای کشویی دارد. طراحی رابط کاربری سه دسته عمده دارد:

  1. رابط های کاربری گرافیکی: این یک نوع رابط کاربری است که در آن افراد با یک رابط دیجیتال با نمادها و نمایش های بصری تعامل دارند. به عنوان مثال، برنامه های موجود در صفحه اصلی یک تلفن هوشمند نمونه ای از رابط کاربری گرافیکی یا GUI¹ هستند.

  2. رابط‌های کنترل‌شده با صدا: این یک نوع رابط است که در آن افراد با صحبت کردن با برنامه ارتباط برقرار می‌کنند که معمولاً با گفتن نام برنامه شروع می‌شود. به عنوان مثال، دستیارهای هوشمند در تلفن‌ها و برنامه‌های گفتار به متن، هر دو رابط صوتی یا VUI هستند.

  3. رابط های مبتنی بر ژست: این یک نوع رابط است که در آن افراد با استفاده از حرکات بدنی درون برنامه، که معمولاً از قبل برنامه ریزی شده اند، تعامل دارند. برای مثال، هر دو واقعیت مجازی، VR، و واقعیت افزوده، AR، از ژست‌ها برای انجام اقدامات خاص در برنامه‌های خود استفاده می‌کنند.

مطالب مرتبط: طراح رابط کاربری چیست؟ (همراه با نکات و سوالات متداول)

طراحی تجربه کاربری

طراحی تجربه کاربری زمینه‌ای از مطالعه و طراحی است که در آن محققان و طراحان بر خلق محصولاتی تمرکز می‌کنند که تجربیات مرتبط و معنی‌داری را ارائه می‌دهند. این زمینه مطالعاتی شامل جنبه هایی از کل چرخه عمر یک محصول از جمله برندسازی، طراحی، قابلیت استفاده و عملکرد است. به عنوان مثال، شرکتی که می‌خواهد یک گوشی هوشمند را به بازار عرضه کند، نه تنها کاربردهای محصول را در نظر می‌گیرد، بلکه به نحوه خرید مشتریان، مالکیت محصول و عیب‌یابی چالش‌هایی که محصول ایجاد می‌کند نیز توجه می‌کند. طراحان متمرکز بر تجربه کاربر می خواهند هر جنبه ای از داشتن یک محصول را لذت بخش کنند.

مطالب مرتبط: تحقیق کاربران چیست؟

تعامل انسان و کامپیوتر (HCI)

چگونه در تعامل انسان و کامپیوتر شروع کنیم

یک شروع معمولی برای تعامل انسان و کامپیوتر، ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی در این زمینه است. بسیاری از دانشگاه‌ها رشته‌ها یا تمرکزهایی را در این موضوع ارائه می‌دهند، اما دوره‌های تحصیلی دیگر می‌توانند به شما در سفرتان کمک کنند تا بخشی از این رشته شوید. به عنوان مثال، پیشینه ای در علوم کامپیوتر، روانشناسی و جامعه شناسی می تواند به شما در درک تعاملات بین ذهن انسان، رایانه و جامعه به طور کلی کمک کند. همچنین می توانید رشته هایی مانند مهندسی کامپیوتر، مهندسی نرم افزار، بازاریابی، کسب و کار یا آموزش را دنبال کنید تا در مورد رفتار انسانی و فناوری اطلاعات دانش کسب کنید.

مطالب مرتبط: ۷۰ اصطلاح فنی در فناوری: تعاریف و کاربرد

مشاغل در تعامل انسان و کامپیوتر

در زیر لیستی از مشاغل در تعامل انسان و رایانه آورده شده است:

۱. طراح UX/UI

میانگین حقوق ملی: ۲۰۱۵۰۷۹۰۰ تومان در سال

وظایف اصلی: یک طراح UX/UI برنامه ها و تجربیات کاربری ایجاد می کند که وفاداری و رضایت مشتریان را افزایش می دهد. آنها ممکن است به ایجاد محصولات جدید یا طراحی مجدد محصولات قدیمی برای هماهنگی با روندهای بازارهای مصرف کمک کنند.

مقالات مرتبط:

۲. طراح گرافیک

میانگین حقوق ملی: ۱۱۵۵۰۸۹۵۰ تومان در سال

وظایف اصلی: یک طراح گرافیک برای کمک به بازاریابی محصولات و خدمات برای طیف وسیعی از مصرف کنندگان، طرح های محرک بصری ایجاد می کند. آنها همچنین ممکن است به مدیران سطح بالا کمک کنند تا کمپین های بازاریابی را برای محصولات آینده یا تغییر نام تجاری طراحی کنند.

مقالات مرتبط:

۳. معاون پژوهشی

میانگین حقوق ملی: ۹۱۹۶۶۷۸۰ تومان در سال

وظایف اولیه: یک دستیار پژوهشی داده ها را برای کمک به طراحی، تولید و بازاریابی کالاها و خدمات جمع آوری و تجزیه و تحلیل می کند. آنها ممکن است با مشتریان مصاحبه کنند، محصولات را آزمایش کنند یا در بازاریابی شرکت کنند تا به یک شرکت در ایجاد محصولات با بالاترین کیفیت برای مخاطبان هدف کمک کنند.

مرتبط: مهارت های پژوهشی چیست؟ تعریف، مثال ها و نکات


[۱]^ مخفف: Graphical user interface

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

4 پاسخ

  1. رشته تعامل انسان و رایانه یا HCI، به مطالعه، طراحی، اجراء، و ارزیابی سیستم‌های محاسباتی درگیر در تعاملات بین انسان و رایانه می‌پردازد. این رشته در واقع نقطه تقاطع بین علوم رایانه، رفتارشناسی و سایر علوم است. تعامل انسان و رایانه از طریق واسط‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری اتفاق می‌افتد و مهمترین هدف آن تقویت تعاملات کاربر با رایانه به وسیله کاربردی‌تر کردن رایانه‌ها و ملاقات با نیازهای کاربران است.

    این رشته به ارائه روش‌هایی برای طراحی و پیاده‌سازی واسطه‌ها، ارزیابی و مقایسه آن‌ها، توسعه و ارتقاء واسطه‌های موجود و تولید نمونه اولیه‌های واسطه‌ها می‌پردازد. تاریخچه این رشته به دهه ۹۰ میلادی باز می‌گردد که به عنوان شاخه‌ای تخصصی از علوم کامپیوتر بوده و با علوم شناختی و طراحی سر و کار داشته است. این رشته تفاوت‌هایی با سایر رشته‌های علوم رایانه و صنعتی دارد و تأکید آن بر اهمیت قسمت‌های انسانی و فیزیکی طراحی صنعتی است.

    در طراحی واسط کاربری، تمرکز بر کاربران و وظایف سیستم، ارائه نسخه آزمایشی واسطه، طراحی متناوب، و تست و ارزیابی آن‌ها ضروری است. به علاوه، اصولی مانند طراحی کاربر محور و اصول طراحی واسط کاربری باید رعایت شود. آینده این رشته نیز شامل ایجاد ارتباطات فراگیر، سیستم‌های کاربردی عالی، و توسعه واسط‌های کاربری گروهی و اطلاعاتی است. این رشته متصل به وظایف محیطی پیرامون، محیط ماشینی، و بخش‌های واسط ماشینی است و هدف آن ایجاد تعاملاتی موثر و کارآمد بین انسان و رایانه است.

    1. سلام

      صدها مورد رو می شه برای کاربرد hci یا کاربرد Human-Computer Interaction عنوان کرد. مثلا:
       
       
      ۱. طراحی رابط های نرم افزاری کاربر پسند.

      ۲. بهبود قابلیت استفاده از وب سایت ها و برنامه های تلفن همراه.

      ۳. افزایش تجربه کاربر در محصولات دیجیتال.

      ۴. طراحی تکنیک های تعامل موثر برای صفحات لمسی و سایر دستگاه های ورودی.

      ۵. انجام تحقیقات کاربر برای درک نیازها و ترجیحات کاربر.

      ۶. ایجاد رابط های کاربری بصری برای سیستم های پیچیده.

      ۷. طراحی رابط های در دسترس برای کاربران دارای معلولیت.

      ۸. تجزیه و تحلیل رفتار کاربر برای بهبود طراحی محصول.

      ۹. انجام تست قابلیت استفاده برای شناسایی و رفع مشکلات رابط کاربری.

      ۱۰. طراحی سیستم های تعاملی برای کاربردهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده.

      ۱۱. توسعه فرآیندهای طراحی کاربر محور برای توسعه محصول.

      ۱۲. طراحی رابط برای دستگاه های اینترنت اشیا (IoT).

      ۱۳. بهبود طراحی رابط کاربری در فناوری مراقبت های بهداشتی.

      ۱۴. طراحی رابط برای دستگاه های هوشمند خانه.

      ۱۵. بهینه سازی رابط های کاربری برای وب سایت های تجارت الکترونیک.

      ۱۶. ادغام فناوری تشخیص صدا در رابط های کاربری.

      ۱۷. بهبود رابط های کاربری برای فناوری آموزشی.

      ۱۸. طراحی رابط برای اتومبیل های خودران و سایر سیستم های خودمختار.

      ۱۹. بهبود رابط های کاربری برای دستگاه های الکترونیکی مصرفی.

      ۲۰. طراحی رابط برای پلتفرم های رسانه های اجتماعی.

      ۲۱. طراحی رابط برای دستگاه های فناوری پوشیدنی.

      ۲۲. ایجاد رابط های کاربر پسند برای برنامه های موبایل بانک.

      ۲۳. بهبود رابط های کاربری برای پلتفرم های بازی.

      ۲۴. طراحی رابط برای بسترهای یادگیری آنلاین.

      ۲۵. بهبود رابط های کاربری برای ابزارهای بهره وری.

      ۲۶. طراحی رابط برای ابزار کار مشترک.

      ۲۷. بهینه سازی رابط های کاربری برای سیستم های مدیریت محتوا.

      ۲۸. طراحی رابط برای ناوبری و خدمات مبتنی بر مکان.

      ۲۹. ایجاد رابط برای سیستم های توصیه شخصی.

      ۳۰. بهبود رابط های کاربری برای پلتفرم های ارتباطی دیجیتال.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *