تحقیقات کاربر برای کسب و کارها مفید است زیرا به آنها یک دید کلی از تأثیر طراحی روی مخاطبان هدفشان می دهد. درک تأثیر طراحی های خود به شما امکان می دهد شخصیت های کاربر و گزینه های طراحی رابط خود را محدود کنید. هنگامی که طرحهایی را که شرکت شما میخواهد شناسایی کردید، میتوانید به مرحله بعدی ساخت وبسایت و اپلیکیشن موبایل خود بروید.
در این مقاله از ایوسی، به تشریح چیستی تحقیق کاربر، چرایی اهمیت آن و نحوه انجام تحقیقات کاربر می پردازیم.
بیشتر بخوانید: آشنایی با فرآیندها و مراحل مدیریت پروژه
تحقیق کاربر چیست؟
تحقیق کاربر مجموعه ای از داده های مربوط به رفتارهای مشتری، خواسته ها، تحلیل بازار و انگیزه های خرید یک محصول است. همچنین راههای متفاوتی را ارائه میکند که مخاطبان به شرکتی که از آن خرید کردهاند بازخورد میدهند.
تحقیقات کاربر به طور کلی توسط یک طراح تجربه کاربری (UX) انجام می شود تا بهترین طراحی را برای وب سایت مشتری یا برنامه تلفن هوشمند خود پیدا کند. چند روش برای انجام تحقیق شامل نظرسنجی، گروههای متمرکز و مصاحبه برای یادداشت بازگشت سرمایه (ROI) در طرحی است که برای عموم ارائه کردهاید.
بیشتر بخوانید: ۸۳ مثال ارزش اصلی برای محل کار
مزایای تحقیق کاربر
داده های دریافت شده از تحقیقات کاربر، نگاهی اجمالی به دیدگاه مخاطبان هدف شما ارائه می دهد. در اینجا برخی از مزایایی که اهمیت تحقیق کاربر را مشخص می کند آورده شده است:
-
مقایسه داده های کیفی و کمی: پژوهش کاربر از روش های مورد استفاده در تحقیقات کمی و کیفی برای ارزیابی کیفیت تحقیق استفاده می کند. تحقیقات کیفی شامل جمعآوری دادههای غیر عددی است که شامل اقداماتی مانند ایجاد شخصیتهای کاربر، کار با سناریوهای مختلف و تجزیه و تحلیل محتوا است، در حالی که دادههای کمی اعداد پشت تأثیر یک طراحی مانند افزایش ترافیک ارگانیک و ترافیک رسانههای اجتماعی را برجسته میکند. از یک طرح تحقیقات کاربر به شما برنامهای میدهد تا نه تنها به جمعآوری دادههای خود نزدیک شوید، بلکه تصمیم بگیرید چگونه دادههای جمعآوریشده را برای اطمینان از عملکرد بهتر ارزیابی کنید.
-
زمان را برای ایجاد طرحها تثبیت میکند: تحقیقات کاربر همچنین به شما در یافتن طرحهای مرتبط که با مخاطبان هدف شما طنینانداز میکنند کمک میکند. همچنین میتوانید قبل از اینکه به دنبال گسترش تلاشهای بازاریابی باشید، زمان بیشتری را برای بهبودها صرف کنید و بدانید که آیا کاربر از تعامل خود با محتوای شما لذت میبرد یا خیر. شما باید بازخورد مستقیم و حضوری دریافت کنید، بنابراین توصیه آنها برای بهبود برای هدفی که می خواهید به آن برسید، معنی دارتر است.
-
فرآیند ارزیابی طرحهای قبلی را سادهتر میکند: وقتی برای ارزیابی طرحهای قبلی وقت میگذارید، میتوانید دادههای کمی را در نظر بگیرید تا ROI دقیقی را که یک شرکت از یک طرح مرتبط با کمپین بازاریابی و تبلیغات خود به دست آورده است، ببینید. این دادهها میتوانند یک شاخص کلیدی عملکرد (KPI) باشند که اگر به موفقیت دست یافتهاید یا نیاز به انجام تنظیماتی در طراحی و عملکرد رابط دارید تا کاربرپسندتر شود، جزئیات را مشخص میکند. مطمئن شوید که این دادهها را در دسترس همه طراحان و توسعهدهندگان قرار میدهید، بنابراین هنگام ایجاد تغییرات، همه در یک صفحه باشید.
بیشتر بخوانید: تعیین اهداف برای بهبود شغل خود
معایب تحقیق کاربر
همچنین درک آسیب های تحقیقات کاربر، مانند جنبه های زیر ضروری است:
-
این یک بررسی محصول نیست. تحقیقات کاربر معمولاً به جای کیفیت محصول بر عملکرد اجرای طرح ها متمرکز است، به خصوص اگر توسط یک سازنده تولید شده باشد. کاربران ممکن است قصد داشته باشند از وب سایت به عنوان مجرای صحبت در مورد محصول استفاده کنند، بنابراین عاقلانه است که صندوق پستی ایمیل خود را در صورتی که مشتریان تصمیم بگیرند مستقیماً با شرکت شما تماس بگیرند، نظارت کنید. تنها استثنای این قانون زمانی است که یک وب سایت به عنوان یک “محصول” در نظر گرفته می شود، به این معنی که توسعه دهندگان وب شما باید مراقب روش های تحقیق کاربر برای افزایش فروش و نرخ حفظ مشتری باشند.
-
این یک استراتژی نیست. مفهوم تحقیق کاربر یک استراتژی طراحی را تدوین نمی کند. در عوض، تحقیقات کاربر ابزارها و منابعی را در اختیار شما قرار می دهد تا طرح را به شکلی هدفمند که برای مخاطبان شما معنادار است، اجرا کنید. نکته کلیدی در اینجا این است که شما نمی توانید هر مخاطبی را هدف قرار دهید، اما تحقیقات کاربر به شما کمک می کند تا دریابید که آیا افراد مناسب را برای تعامل با این طراحی جذب می کنید یا خیر. عملکرد وب سایت شما باید با تاثیر مورد نظر هماهنگ باشد.
نحوه انجام تحقیقات کاربر
در اینجا چهار مرحله وجود دارد که می توانید برای انجام صحیح تحقیقات کاربر دنبال کنید:
۱. KPI هایی که نشان می دهد طراحی شما موفق است را شناسایی کنید
KPIها اندازهگیریهایی را نشان میدهند که عملکرد را در یک دوره مشخص ردیابی میکنند. حتماً دوره زمانی را که در آن KPI را اندازهگیری میکنید تا به نتایج دقیق برسید، یادداشت کنید. قبل از ادامه تحقیقات کاربر، مشخص کنید کدام KPI موفقیت طراحی شما را اندازه گیری می کند. چند KPI که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:
۲. انتخاب و انجام روش های تحقیق کمی و کیفی
روش هایی را که می خواهید برای اندازه گیری موفقیت KPI خود استفاده کنید، انتخاب کنید. شما میخواهید ترکیبی از دادههای کمی و کیفی داشته باشید تا دریابید که آیا اعداد با رفتار مخاطبان هدف شما با استفاده از رابط هماهنگ هستند یا خیر.
به عنوان مثال، تحقیقات شخصیت کاربر فردی را شناسایی می کند که به طور مکرر از وب سایت شما بازدید می کند: بیل، ۴۰ ساله، معلمی از مدیسون، ویسکانسین است، با دو فرزند ازدواج کرده است و از دستگاه هایی در محل کار و خانه استفاده می کند تا به او کمک کند مقالات را درجه بندی کند و درس خود را پیگیری کند. طرح. می توانید طرح هایی ایجاد کنید که این شخصیت را هدف قرار دهند تا ببینید آیا تعداد بازدیدکنندگان وب سایت (تحقیق کیفی) در یک دوره شش ماهه افزایش می یابد یا خیر. اگر می خواهید ترافیک وب سایت را افزایش دهید، ممکن است لازم باشد دامنه مخاطبان خود را به مخاطبان جوان تر تغییر دهید.
۳. نتایج را با طرح های مختلف مقایسه کنید
سعی کنید طرح های مختلفی ایجاد کنید تا متوجه شوید که آیا تغییر محسوسی در نتایج کمی مشاهده می کنید. با این حال، انتخاب یک جدول زمانی برای تولید طرح ها و مراحل آزمایش آن طرح ها حیاتی است. تقسیمبندی زمان به شما این امکان را میدهد که تأثیر دیجیتال کاربرانی که از وبسایت شما بازدید میکنند و سفری که هنگام پیمایش در رابط انجام میدهند را مطالعه کنید.
۴. طرحی را که می خواهید ادامه دهید انتخاب کنید
باز هم، نتایج کمی و کیفی باید مطابقت داشته باشند و مسیری را برای شما به نمایش بگذارند. به عبارت دیگر، هر گونه افزایش آمار کمی و تعداد نظرات مثبت مشتریان از نظرسنجی ها قابل توجه است و می تواند نشانه ای برای استفاده شما از این طرح نسبت به دیگران باشد.
2 پاسخ
سلام
انواع روش های تحقیق کاربر را هم بنویسید
ممنون
سلام
بعضی از اصلیترین روشهای تحقیق کاربر این موارد هستند:
۱. مصاحبه: در این روش، محقق با کاربران صحبت میکنه و از اونها سؤالاتی درباره تجربه، نیازها، مشکلات و تمایلاتشون میپرسه. مصاحبه میتونه به صورت حضوری، تلفنی یا آنلاین انجام بشه.
۲. مشاهده: در این روش، کاربران رو در حین استفاده از محصول یا در محیط طبیعی خودشون مشاهده میکنند. این روش امکان میده تا رفتار و تعاملات کاربران رو به طور مستقیم مشاهده کنیم و درک بهتری از اونها پیدا کنیم.
۳. تست کاربری: در این روش، کاربران به وظایف و سناریوهای مشخصی مواجه میشن و عملکرد واکنشهاشون رو نسبت به محصول یا وبسایت تست میکنند. این روش میتونه با استفاده از نرمافزارها یا پلتفرمهای ویژه تست کاربری صورت بگیره.
۴. پرسشنامهها: سؤالنامهها به صورت کتبی و یا آنلاین به کاربران ارائه میشه تا نظرات و بازخوردهاشون رو درباره محصول یا تجربه کاربری ارائه بدن. این روش میتونه به شکل سؤالات بسته و باز باشه.
۵. تحلیل دادهها: در این روش، اطلاعات و دادههای موجود درباره کاربران مورد بررسی قرار میگیرن و تحلیل میشن. از تحلیل دادهها میشه برای شناخت الگوها، روندها و رفتارهای کاربران استفاده کرد.
۶. تست پروتوتایپ: در این روش، پروتوتایپهایی از محصول یا تجربه کاربری ساخته و به کاربران عرضه میشه تا عملکرد واکنشهاشون رو مورد ارزیابی قرار بدن. این روش به طراحان و توسعهدهندهها کمک میکنه تا قبل از عرضه نسخه نهایی محصول، بهبودهای لازم رو بر اساس بازخورد کاربران اعمال کنند.
۷. تحقیقات جمعیت شناختی: این روش برای درک و تحلیل الگوهای کلی و ویژگیهای عمومی کاربران استفاده میشه. با استفاده از این روش، میتونیم اطلاعاتی مثل سن، جنسیت، تحصیلات و سبک زندگی کاربرا رو جمعآوری و تحلیل کنیم. این اطلاعات میتونن در طراحی محصولات و تجربه کاربری به عنوان نمونههای تمثیلی استفاده بشن.
البته ترکیبی از این روشها هم میتونه در تحقیق کاربر مورد استفاده قرار بگیره. انتخاب روشهای مناسب بستگی به موضوع تحقیق، منابع و زمان موجود داره.