بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

راهنمای جامع تئوری طراحی (با نکات)

راهنمای جامع تئوری طراحی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

تئوری طراحی مجموعه ای از اصول طراحی است که طراحان گرافیک می توانند قبل از شروع پروژه از آنها استفاده کنند. تئوری طراحی بینشی در مورد اینکه چگونه الگوها، رنگ‌ها، سازماندهی و تقارن بر نحوه درک بینندگان از طراحی شما تأثیر می‌گذارد. استفاده از تئوری طراحی ممکن است به شما کمک کند تعیین کنید کدام عناصر گرافیکی می توانند به بهترین شکل هدف اصلی طرح های شما را نشان دهند.

در این مقاله از ایوسی، درباره چیستی تئوری طراحی بحث می‌کنیم، توضیح می‌دهیم که چرا آن مهم است و فهرستی از اصول و نکات تئوری طراحی را برای کمک به درک بهتر مفهوم ارائه می‌کنیم.

مطالب مرتبط: معرفی ۵۱ شغل با فتوشاپ

تئوری طراحی چیست؟

تئوری طراحی سیستمی است که به طراحان گرافیک کمک می کند تا بهتر بفهمند چگونه می توانند پیامی را از طریق تصاویر به مخاطبان منتقل کنند. این شامل شناسایی عناصر مختلف در یک تصویر و توضیح اینکه چرا آنها مهم هستند. شما می توانید از تئوری طراحی برای درک اصول زیبایی شناسی که بر تفاسیر طراحی بیننده تأثیر می گذارد، استفاده کنید. تئوری طراحی می تواند به شما در تصمیم گیری هنری کمک کند و اطمینان حاصل کند که کار شما پیام مورد نظر را به مخاطبان منتقل می کند.

طراحان گرافیک معمولاً از تئوری طراحی هنگام طراحی تصاویر برای اهداف بازاریابی مانند ایجاد تبلیغات برای یک شرکت یا ایجاد لوگوهای برند استفاده می کنند.

مطالب مرتبط: ۹ نوع شغل طراح برای افراد خلاق

چرا تئوری طراحی مهم است؟

تئوری طراحی مهم است زیرا به طراحان گرافیک کمک می کند تا پیام های متفکرانه و واضح را به بینندگان منتقل کنند. به عنوان مثال، اگر می خواهید اهمیت آموزش را نشان دهید، ممکن است تصویری بسازید که شامل کودکانی باشد که پشت میز می نشینند و با معلم خود تعامل مثبت دارند. استفاده از تئوری طراحی ممکن است به شما در ایجاد تبلیغات و لوگوهایی کمک کند که برای بینندگان برجسته باشند و ارتباط عاطفی برقرار کنند.

مطالب مرتبط: طراحی دیجیتال چیست؟ تعریف و ۷ گزینه شغلی

اصول تئوری طراحی

پنج اصل در تئوری طراحی وجود دارد که افراد ممکن است هنگام شروع یک پروژه جدید از آنها استفاده کنند. در حالی که هر اصل حمایت فردی از یک پروژه را ارائه می دهد، مهم است که هر پنج اصل را داشته باشیم تا بتوانند پیامی واضح و معنادار را به بینندگان منتقل کنند. در اینجا پنج اصل تئوری طراحی آمده است:

هم ترازی

طراحان گرافیک از هم ترازی استفاده می کنند تا اطمینان حاصل کنند که تصاویر آنها با پیامی که می خواهند با بینندگان ارتباط برقرار کنند مطابقت دارد. داشتن یک بصری تراز می تواند به این معنی باشد که طراح یک سیستم طراحی سازمان یافته دارد، مانند پیروی از یک الگوی طراحی که درک آن برای بینندگان آسان است. یک طراحی منسجم ممکن است به بینندگان کمک کند تا معنای گرافیک را همراه با پیامی که تصویر منتقل می کند درک کنند. به عنوان مثال، اگر یک طراح گرافیک بخواهد برای یک غلات کودکانه تبلیغاتی ایجاد کند، ممکن است تصویری با رنگ های روشن و حروف بزرگ برای هماهنگی با موضوع غلات اضافه کند.

تکرار

تکرار شامل معرفی عناصر طراحی است که در سراسر یک تصویر تکرار می شوند. یک طراح گرافیک ممکن است انتخاب کند که یک طرح را در یک تصویر تکرار کند، یا ممکن است آن را در چندین تصویر تکرار کند. طراحان گرافیک اغلب از تکرار در کمپین های بازاریابی استفاده می کنند تا بینندگان بتوانند با محتوای تصویر آشنا شوند. به عنوان مثال، اگر شرکتی استفاده از راه راه های بنفش را در تمام طرح های خود تکرار کند، بینندگان ممکن است تمام خطوط بنفش را با آن شرکت خاص مرتبط کنند.

تضاد

تضاد زمانی اتفاق می افتد که یک طراح گرافیک از دو سبک یا متریال طراحی متضاد استفاده می کند و آنها را در یک تصویر ترکیب می کند. استفاده از کنتراست می تواند بر جنبه خاصی از طراحی تاکید کند. به عنوان مثال، اگر یک طراح رنگ‌های روشن بیشتری نسبت به رنگ‌های تیره در یک تصویر قرار دهد، در آن صورت ممکن است این طرح برای بینندگان احساس مثبت‌تری داشته باشد. این ممکن است به بینندگان کمک کند تا یک تبلیغ را راحت تر تشخیص دهند. در اینجا چند نمونه از کنتراست که طراحان گرافیک ممکن است در یک تصویر استفاده کنند آورده شده است:

  • رنگ های تیره و روشن

  • تن های گرم و سرد

  • تصاویر بزرگ در کنار تصاویر کوچک

  • فونت مدرن و کلاسیک

  • رنگ های پر جنب و جوش و کسل کننده

سلسله مراتب

سلسله مراتب شامل قرار دادن آیتم ها در یک تصویر نزدیک به هم است تا به این معنی باشد که آیتم ها به یکدیگر مرتبط هستند. بینندگان ممکن است از طراحی سلسله مراتبی برای کمک به شناسایی پیام کلیدی تصویر استفاده کنند. برای مثال، اگر روی جلد کتابی عکس دو نفر نزدیک به هم باشد، خواننده ممکن است تشخیص دهد که آنها دو شخصیت اصلی هستند.

تعادل

طراحان گرافیک از تعادل برای ایجاد تنش یا آرامش در یک تصویر استفاده می کنند که بر نحوه واکنش بیننده به آن تأثیر می گذارد. نوع تعادلی که یک طراح از آن استفاده می کند به اهداف آنها برای تصویر بستگی دارد. در اینجا دو نوع تعادل وجود دارد که یک طراح گرافیک می تواند استفاده کند:

  • تعادل متقارن: این تعادل شامل داشتن قالب بندی و طراحی مشابه در هر طرف تصویر است. یک طراح ممکن است از این نوع تعادل برای ایجاد احساس آرامش و آرامش برای بیننده استفاده کند.

  • تعادل تنش: تعادل کششی شامل استفاده از طرح های نامتقارن و عناصر متضاد در یک تصویر است. این تعادل ممکن است احساسات منفی را در بیننده ایجاد کند و طراحان ممکن است از آن برای تأکید بر پیام کلیدی تصویر استفاده کنند.

مطالب مرتبط: بهترین مشاغل با فتوشاپ: شامل مهارت و حقوق

نکاتی برای استفاده از تئوری طراحی

در اینجا چند نکته برای کمک به استفاده از تئوری طراحی وجود دارد:

تئوری رنگ را درک کنید

رنگ یک ابزار کلیدی است که می توانید برای ایجاد تصویری که با بیننده ارتباط برقرار می کند استفاده کنید. تئوری رنگ شامل نحوه تأثیر رنگ ها بر بینندگان است و طراحان می توانند از تئوری رنگ برای گنجاندن رنگ های خاص در یک تصویر، بسته به پیام تصویر استفاده کنند. این تئوری از همان اصول تئوری طراحی استفاده می کند، اگرچه به جای اعمال اصول در کل تصویر، می توانید آنها را فقط روی رنگ های تصویر اعمال کنید. به عنوان مثال، اگر از رنگ زرد در یک تبلیغ استفاده کنید، ممکن است احساسات شادی و مثبت را منتقل کند.

مطالب مرتبط: روانشناسی رنگ در تجارت: نحوه انتخاب رنگ های برند

تفکر طراحی را تمرین کنید

تفکر طراحی ممکن است به شما کمک کند از تئوری طراحی به طور مؤثرتری استفاده کنید. این شامل ساختن یک تصویر برای یک مخاطب خاص و طوفان فکری روش های مختلف برای جلب توجه آنها از طریق طراحی گرافیکی است. در اینجا پنج بخش از تفکر طراحی وجود دارد:

  • همدلی: ابتدا، قبل از شروع یک پروژه، درک کنید که مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند. شما باید در مورد ترجیحات بیننده و تصاویری که ممکن است به آنها پاسخ دهند، ایده ای داشته باشید.

  • تعریف: بعد از اینکه مخاطبان خود را درک کردند، مشکلی را که می توانند با استفاده از طرح خود حل کنند، شناسایی و تعریف کنید.

  • تکرار: یک جلسه طوفان فکری داشته باشید که در آن می توانید ایده ها و مفاهیم طراحی گرافیک را برای ارتباط با بینندگان در نظر بگیرید.

  • نمونه اولیه: در مرحله بعد، در مورد اینکه ایده های طوفان فکری شما شامل چه عناصر و مواد طراحی هستند و چگونه می توانید آن را ایجاد کنید، تصمیم بگیرید.

  • تست: به بخش کوچکی از مخاطبان هدف خود طرح خود را نشان دهید تا ببینید آنها چگونه واکنش نشان می دهند. آنها می توانند در مورد نقاط قوت طراحی شما بازخورد ارائه کنند و زمینه های بهبود را برجسته کنند.

تحقیق در مورد عناصر گرافیکی

در حالی که تئوری طراحی خود را توسعه می دهید، عناصر گرافیکی را که می توانید در تصویر خود استفاده کنید، تحقیق کنید. عناصر گرافیکی بخش اساسی طراحی گرافیک هستند، زیرا بیشتر ایجاد تصویر با تصمیم گیری در مورد عناصری که می خواهید در آن گنجانده شود آغاز می شود. در اینجا چند نمونه از عناصر گرافیکی آورده شده است:

  • خطوط

  • شکل ها

  • رنگ ها

  • بافت ها

  • نوع طراحی

  • مقدار فضای خالی

  • اندازه تصویر

بخوانید: نظریه آشوب: در مدیریت خلاق و پویا باشیم

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *