اگر یک دوره، کارگاه، سمینار یا جلسه آموزشی آینده را رهبری می کنید، مهم است که بدانید دقیقاً چه مهارت هایی را می خواهید شرکت کنندگان کسب کنند. اهداف یادگیری ابزارهایی هستند که معلمان و مربیان برای اطلاع رسانی دروس و تکالیف خود و تعیین انتظارات برای یادگیرندگان از آنها استفاده می کنند. درک چگونگی ایجاد اهداف مفید ممکن است به شما کمک کند برنامه درسی خود را برنامه ریزی کنید و موفقیت دانش آموزان را به طور موثر ارزیابی کنید.
در این مقاله از ایوسی، اهداف یادگیری را تعریف میکنیم، نحوه نوشتن اهداف برای یادگیری را توضیح میدهیم، سه مثال را به اشتراک میگذاریم، تفاوت بین اهداف و مقاصد را بررسی میکنیم و سؤالاتی را به اشتراک میگذاریم که میتوانید از خود بپرسید تا به شما در توسعه اهداف کمک کند.
اهداف یادگیری چیست؟
اهداف آموزشی اهدافی هستند که مربیان برای کمک به آنها در ساختار کارگاه ها و دوره های آموزشی خود ایجاد می کنند. این اهداف معمولاً توانایی هایی را تعریف می کنند که از یادگیرندگان انتظار دارند به دست آورند. درک آنچه امیدوارید دانش آموزان از کلاس شما بیاموزند می تواند به شما در انتخاب موضوعات، فعالیت ها و منابع مناسب کمک کند. اهداف یادگیری همچنین می تواند به دانش آموزان کمک کند پیشرفت خود را اندازه گیری کنند و تلاش خود را هنگام مطالعه مطالب درسی متمرکز کنند.
نوشتن اهداف یادگیری عملی که نیازهای دانش آموزان شما را برآورده می کند بسیار مهم است. اهداف آموزشی معمولاً عبارات خاصی هستند که توانایی های مورد انتظار دانش آموزان را در پایان دوره شما بیان می کنند. آنها فعالیت هایی را نشان می دهند که امیدوارید آنها بتوانند پس از اتمام کلاس شما انجام دهند و ممکن است به مهارت های مورد نیاز در موضوعی که تدریس می کنید مربوط باشد. به عنوان مثال، یک هدف آموزشی برای یک کلاس هنر ممکن است توانایی دانش آموزان برای ترسیم چهره های واقع گرایانه با استفاده از مداد، زغال چوب و خودکار را ذکر کند.
مطالب مرتبط: فرآیند تعیین هدف نهایی: ۷ مرحله برای ایجاد اهداف بهتر
نحوه نوشتن اهداف برای یادگیری
در اینجا چند مرحله وجود دارد که می توانید برای ایجاد اهداف یادگیری واضح و مختصر دنبال کنید:
۱. در مورد مهارت های مهم برای رشد دانش آموزان فکر کنید
اهداف آموزشی معمولاً توانایی هایی را که یادگیرندگان از شرکت در کارگاه یا دوره شما به دست می آورند، مورد بحث قرار می دهند. به این فکر کنید که امیدوارید یادگیرندگان را به چه مهارت هایی مجهز کنید و چه دانشی ممکن است در صنعت آنها مفیدترین باشد. همچنین ممکن است مفید باشد که در مورد زمان و منابع در دسترس خود فکر کنید تا اطمینان حاصل کنید که انتظارات واقع بینانه دارید. به عنوان مثال، اگر در حال تدریس یک کارگاه یک ساعته در مورد داستان نویسی هستید، دانش آموزان شما ممکن است یاد بگیرند که چگونه یک ایده داستان جالب ایجاد کنند. اگر در حال تدریس یک دوره ترم در سطح کالج با همین موضوع هستید، دانش آموزان ممکن است یاد بگیرند که چگونه یک داستان کوتاه بنویسند.
مطالب مرتبط: شکاف مهارتی چیست؟
۲. یک فعل عملی را انتخاب کنید
اهداف آموزشی بر روی کارهایی که دانش آموزان پس از اتمام جلسه یا کلاس شما می توانند انجام دهند تمرکز می کنند، بنابراین آنها معمولاً شامل یک فعل عمل قدرتمند هستند. ممکن است طوفان فکری برخی از افعالی که نتیجه ایده آل شما را توصیف می کنند مفید باشد. به نوع کلاسی که تدریس می کنید فکر کنید. برای مثال، کلاسهایی که بر مهارتهای فنی تمرکز میکنند ممکن است از فعلهایی مانند “مونتاژ”، “پیشنویس” یا “عیبیابی” استفاده کنند. اگر یک کلاس تئوری تدریس می کنید که به دانش آموزان آموزش می دهد تا به طور انتقادی در مورد مطالب فکر کنند، ممکن است از یک فعل مانند “تحلیل”، “نتیجه گیری” یا “پاسخ دادن” بهره مند شوید.
مطالب مرتبط: ۱۹۵ فعل عملی برای برجسته کردن رزومه شما
۳. از روش ABCD استفاده کنید
یک ابزار محبوب برای نوشتن اهداف یادگیری، روش ABCD است. روش ABCD که توسط روانشناس رابرت میگر در سال ۱۹۶۲ ابداع شد، چارچوبی برای توسعه اهداف متفکرانه ارائه می دهد. این رویکرد شامل عناصر زیر است:
-
Audience – مخاطب/حضار: افرادی که در کارگاه، سمینار یا دوره شما شرکت می کنند
-
Behavior – رفتار: کارهایی که از آنها انتظار دارید بعد از آموزش های شما متفاوت انجام دهند
-
Condition – شرط: زمینه ای که آموزه ها در آن مفید هستند
-
Degree of mastery – درجه تسلط: میزان موفقیتی که با توجه به سختی دوره انتظار دارید
به عنوان مثال، در اینجا عناصر ABCD برای یک سمینار یک روزه در مورد رهبری آمده است:
-
مخاطب: حرفه ای های میان دوره ای که به دنبال موقعیت سرپرستی هستند
-
رفتار: از طرف یک تیم تصمیمات موثر بگیرید
-
شرایط: در موقعیت های حرفه ای با ریسک بالا
-
درجه تسلط: با نتایج مثبت
مطالب مرتبط: چگونه یک برنامه درسی بنویسیم
۴. اضافه کردن مشخصات
اهداف آموزشی شما ممکن است از زبان خاصی برای توضیح اینکه چگونه دوره شما نسبت به سایر دوره هایی که مطالب مشابهی را آموزش می دهند منحصر به فرد است استفاده کند. مشخص کنید که روی چه چیزی تمرکز می کنید و چگونه یادگیرندگان را برای انجام وظایف منحصر به فرد مجهز می کند. به عنوان مثال، به جای توجه به اینکه شرکت کنندگان ممکن است در مورد تایپ کردن یاد بگیرند، ممکن است بنویسید که شرکت کنندگان می توانند حداقل ۷۰ کلمه در دقیقه (WPM) با دقت ۹۰ درصد تایپ کنند. ممکن است مراجعه به روش SMART کمک کند، که از شما می خواهد اهدافی خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و محدود به زمان بنویسید.
مطالب مرتبط: نحوه نوشتن یک هدف هوشمند (و نحوه عملکرد آنها)
۵. اهداف یادگیری خود را تجدید نظر کنید
اهداف خود را مرور کنید و آنها را تا زمانی که واضح، قابل اندازه گیری و مشخص باشند تقویت کنید. مهم است که اهداف یادگیری شما ارزیابی پیشرفت دانش آموزان را در پایان دوره ساده کند. برای مثال، اگر هدف این است که دانشآموزان بتوانند لاستیک را تعویض کنند، میتوانید با نوشتن مراحل تعویض لاستیک، آنها را آزمایش کنید. همچنین میتوانید یک آزمون عملی در نظر بگیرید که در آن دانشآموزان لاستیک خود را تعویض میکنند و شما کار آنها را بررسی میکنید تا از صحت آن اطمینان حاصل کنید.
مرتبط: یادگیری حرفه ای چیست؟ (با مزایا و مثالها)
۶. برای هر هدف تکرار کنید
بیشتر مدرسان برای هر دوره چندین هدف یادگیری دارند. شما می توانید تعداد مناسبی از اهداف را برای هدایت آموزه های خود تعیین کنید. دوره های طولانی تر ممکن است اهداف یادگیری بیشتری نسبت به کارگاه ها یا سمینارهای کوتاه داشته باشند. این فرآیند را تا زمانی تکرار کنید که اهداف شما به طور دقیق نتایجی را که امیدوارید با دانش آموزان خود به دست آورید، خلاصه کنند.
مطالب مرتبط: ۱۷ راهکار مفید برای تقویت یادگیری دانش آموزان
نمونه هایی از اهداف یادگیری
در اینجا چند نمونه از اهداف وجود دارد که ممکن است هنگام نوشتن اهداف خود به آنها اشاره کنید:
مثال شماره ۱
در پایان ترم، دانش آموزان قادر خواهند بود تمام قسمت های تشریحی دستگاه گوارش انسان را به طور دقیق برچسب گذاری کنند.
مثال شماره ۲
در پایان این کارگاه چهار ساعته، فراگیران می توانند تمام ایمیل های مشکوک را در صندوق ورودی خود شناسایی کنند.
مثال شماره ۳
در پایان این دوره چهار هفته ای، دانش آموزان می توانند فیلمنامه های سرگرم کننده و آموزنده را برای فیلم های آموزشی ۹۰ ثانیه ای تهیه کنند.
مطالب مرتبط: اهداف آموزشی در مقابل اهداف شغلی: تفاوت چیست؟
اهداف یادگیری در مقابل اهداف یادگیری
هنگام تهیه مطالب برای یک کارگاه یا دوره، تعیین اهداف و مقاصد مهم است. در حالی که این دو عبارت هر دو به نتایجی اشاره دارند که میخواهید با آموزههای خود به دست آورید، اما متفاوت هستند. در اینجا چند تفاوت کلیدی بین اهداف یادگیری و اهداف یادگیری وجود دارد تا به شما در درک نحوه ساخت آنها کمک کند:
اختصاصی
اهداف آموزشی معمولاً مشخص تر از اهداف هستند. اهداف ممکن است به خواستههای گسترده دانشآموزان اشاره داشته باشد تا اقدامات و رفتارهای عملی که امیدوارید به آنها برسید. به عنوان مثال، تمایل دانشآموزان به احساس اشتیاق نسبت به تاریخ هنر ممکن است یک هدف باشد تا یک هدف.
بیشتر بخوانید: تفاوت بین اهداف و مقاصد
قابلیت اندازه گیری
بسیار مهم است که بتوانید میزان موفقیت اهداف خود را بسنجید. اهداف دقیقاً مشخص می کنند که فراگیران پس از دوره شما چه کاری می توانند انجام دهند و چقدر می توانند آن را انجام دهند. این به شما امکان می دهد کار دانش آموزان را در مقابل اهداف خود ارزیابی کنید تا مشخص کنید که آیا آنها انتظارات شما را برآورده می کنند یا خیر. این همچنین می تواند به شما کمک کند آموزه های خود را اصلاح کنید.
مطالب مرتبط: ۵ زمینه رشد شخصی (به علاوه نکاتی برای توسعه)
چشم انداز
اهداف اغلب از منظر مربی هستند و بر آنچه می خواهند دانش آموزان بفهمند تمرکز می کنند. اهداف به طور مستقیم بر عملکرد دانش آموزان تمرکز می کنند. آنها نتیجه ایده آل کلاس را از نظر دانش آموز تعیین می کنند و دقیقاً تعریف می کنند که چه کاری می توانند انجام دهند.
مطالب مرتبط: ارزیابی عملکرد چیست؟ (تعریف و نکات گنجانده شده است)
سوالاتی که باید هنگام نوشتن اهداف آموزشی از خود بپرسید
در زیر چند سوال وجود دارد که باید در هنگام توسعه اهداف خود به آنها فکر کنید:
-
مهم ترین نکاتی که در دوره شما وجود دارد چیست؟
-
آیا اهدافی که بیان کردید برای اکثر دانش آموزان قابل دستیابی هستند؟
-
چه مهارت هایی ممکن است به دانش آموزان در پیشرفت تحصیلی یا شغلی کمک کند؟
-
آیا منابع لازم برای توانمندسازی دانش آموزان برای رسیدن به این اهداف را دارید؟
-
از چه ابزارهایی می توانید برای ارزیابی نتایج دانش آموزان استفاده کنید؟
-
دانش آموزان برای اطمینان از دستیابی به اهداف آموزشی چه کاری می توانند انجام دهند؟
3 پاسخ
موزیک هم برای یادگیری موثره یا مضره ؟
سلام
موسیقی میتونه برای یادگیری مفید و موثر باشه. بعضی از مزایای استفاده از موسیقی در فرایند یادگیری عبارتند از:
۱. افزایش تمرکز: موسیقی میتونه به تمرکز و تمرین درسی کمک کرده و منجر به افزایش دقت و تمرکز در فعالیتهای یادگیری بشه.
۲. ایجاد حالت خوب: موسیقی میتونه حالت خوبی رو در افراد ایجاد بکنه و احساس رضایت و شادی رو بهبود ببخشه. این موضوع میتونه در فرایند یادگیری موثر باشه.
۳. ایجاد انگیزه: موسیقی میتونه انگیزه و انرژی رو در افراد افزایش بده و اونها رو به تلاش و پیشرفت در یادگیری ترغیب کنه.
۴. بهبود حافظه: موسیقی میتونه بهبود حافظه و قدرت یادآوری رو تسهیل بکنه. بعضی از تحقیقات نشون دادهاند که موسیقی میتونه بهبود کارکرد حافظه کوتاه مدت و بلند مدت رو داشته باشه.
۵. کاهش استرس و اضطراب: موسیقی میتونه به کاهش استرس و اضطراب هم کمک کنه و فضای راحتی رو برای یادگیری فراهم بکنه.
با این حال، همه افراد با توجه به ترجیحات و ویژگیهای فردی خود ممکنه به طرز متفاوتی به موسیقی واکنش نشان بدن. بعضی افراد ممکنه بهترین یادگیری رو در حالت سکوت داشته باشند و امکان داره موسیقی بر اونها تأثیر منفی هم داشته باشه (یعنی تعاریف و برنامهریزیهای ذهنی قبلی هم در این خصوص خیلی موثر خواهد بود). بنابراین، مهمه که هر فرد بر اساس تجربه شخصی خودش تصمیم بگیره که آیا موسیقی برای یادگیریش مفیده یا نه.
در ضمن اگرچه موسیقی میتونه برای یادگیری مفید و موثر باشه، اما بعضی مضرات هم ممکنه در خصوصش وجود داشته باشه. مثلا:
۱. اشتغال افراطی توجه: بعضی افراد ممکنه به موسیقی بیش از حد مشغول بشن و تمرکزشون روی فعالیت یادگیری کاهش بیابه. و جدای از این، واضحه که موسیقی با صداهای پیچیده و شدید هم میتونه توجه رو از موضوع یادگیری منحرف کنه.
۲. انتخاب نادرست موسیقی: انتخاب نادرست موسیقی ممکنه تأثیر منفی بر یادگیری داشته باشه. بعضی موسیقیها ممکنه خشونت آمیز باشند یا حاوی متنهای نامناسبی که میتونه تمرکز و توجه رو تحت تأثیر قرار بده.
۳. تداخل صداها: در برخی مواقع، صداهای موجود در موسیقی ممکنه با صداهای محیطی تداخل کنند و توانایی فهم و درک مطالب آموزشی رو متوقف کنند. به عنوان مثال، در محیطهای پر سروصدا یا در کلاسهای پر از صدا، استفاده از موسیقی میتونه تداخلهای صوتی ایجاد کنه و به کاهش تمرکز و درک مطالب منجر بشه.
۴. اعتماد به نفس غلط: ممکنه استفاده از موسیقی برای یادگیری، باعث بشه فرد بیش از حد متعارف به خودش اعتماد کنه و فکر بکنه که میتونه در حالتی که بدون موسیقیه، همان سطح عملکرد رو داشته باشه. این میتونه به کاهش تلاش و تمرکز در یادگیری منجر بشه.
۵. تضعیف حافظه: برخی تحقیقات هم نشان دادهاند که استفاده مداوم از موسیقی در فرایند یادگیری ممکنه باعث تضعیف حافظه بشه. این امر ممکنه به دلیل تقسیم توجه بین موسیقی و مطالب یادگیری باشه.
پس هم توصیه میکنم اگه در فرایند یادگیری از موسیقی استفاده میکنید، حتما اثرگذاریاش رو به صورت تجربی آنالیز کنید. و همین طور به نکاتی مثل موارد زیر توجه ویژه داشته باشید:
۱. انتخاب موسیقی مناسب برای هر فعالیت یادگیری
۲. استفاده از موسیقی بیکلام برای کاهش تداخل صداها
۳. تنظیم صدای موسیقی به طوری که آرامش و تمرکز رو به ارمغان بیاره
۴. استفاده از موسیقی با ضربان و ریتم مناسب برای ایجاد انگیزه و انرژی
۵. آزمایش با انواع موسیقی برای یافتن نوعی که بر شما تأثیر مثبت داره
۶. استفاده از موسیقی آرامشبخش قبل از شروع فعالیت یادگیری
۷. استفاده از موسیقی پرانرژی برای افزایش تمرکز و تلاش
۸. تنظیم موسیقی به طوری که به فعالیتهای یادگیری بخوبی واکنش نشون بده
۹. استفاده از موسیقی برای ایجاد حالت خوب و افزایش رضایت شخصی
۱۰. توجه به ترجیحات شخصی در انتخاب موسیقی
۱۱. استفاده از موسیقی برای بهبود حافظه و یادآوری
۱۲. تنظیم موسیقی به طوری که با نوع فعالیت یادگیری سازگار باشه
۱۳. استفاده از موسیقی برای ایجاد فضای راحتی و کاهش استرس
۱۴. انتخاب موسیقی با ساختار ساده و قابل فهم برای تسهیل فهم مطالب یادگیری
۱۵. تنظیم صدای موسیقی به طوری که به رفع نویزهای محیطی کمک بکنه
۱۶. استفاده از موسیقی برای تسهیل فرایند ترجمه و تفسیر مطالب یادگیری
۱۷. استفاده از موسیقی برای ایجاد ارتباط و هماهنگی بین چندین فعالیت یادگیری
۱۸. استفاده از موسیقی برای افزایش خلاقیت و تفکر خلاق
۱۹. استفاده از موسیقی برای تسهیل فرایند تمرین و تکرار مطالب یادگیری
۲۰. توجه به تناسب موسیقی با محتوای فعالیت یادگیری
۲۱. استفاده از موسیقی برای ایجاد حالت ترکیبی از آرامش و تمرکز
۲۲. تنظیم صدای موسیقی به طوری که از تراکم صدای طبیعی محیط کمک گرفته بشه
۲۳. استفاده از موسیقی برای ایجاد حالت تمرین و تلاش
۲۴. تنظیم موسیقی به طوری که ماندگاری و بهرهوری یادگیری رو افزایش بده
۲۵. استفاده از موسیقی برای بهبود مزاج و افزایش انگیزه در فعالیتهای یادگیری
و …