چه در حال تدریس در یک کلاس درس پر از کودکان و چه در یک اتاق هیئت پر از همکاران باشید، داشتن یک برنامه مهم است. در صورتی که وظیفه دارید مجموعه ای از مطالب را به روشی یکپارچه و قابل درک آموزش دهید، نوشتن یک برنامه درسی می تواند یکی از راه های ارزشمند برای برنامه ریزی محتوا باشد. دانش آموزان از یک برنامه درسی خوب برنامه ریزی شده در محیط مدرسه بهره می برند و متخصصان می توانند از یک برنامه درسی واضح در قالب توسعه حرفه ای بهره مند شوند.
در این مقاله از ایوسی، دلایلی را بیان میکنیم که چرا ممکن است یک برنامه درسی بنویسید و مجموعهای از مراحل را ارائه میکنیم که میتوانید برای نوشتن برنامه درسی خود دنبال کنید.
مطالب مرتبط: ۸ ویژگی یک معلم خوب (و نکاتی برای چگونگی توسعه آنها)
چرا یاد بگیریم که چگونه یک برنامه درسی بنویسیم؟
اگر نیاز دارید که به گروهی آموزش دهید که چگونه یک سری کارها را انجام دهند یا به آنها کمک کنید مجموعه ای از مفاهیم را درک کنند، یک برنامه درسی سازمان یافته و منسجم می تواند به شما کمک کند تا مطالب را به خوبی آموزش دهید تا آنها بتوانند به راحتی یاد بگیرند. برای مثال اگر در حال رهبری یک باشگاه جوانان هستید یا برای همکاران خود در حال توسعه حرفه ای هستید، ممکن است بخواهید یک برنامه درسی بنویسید. برخی از متخصصان نیز برنامه درسی را به صورت حرفه ای می نویسند، مانند مربیان و توسعه دهندگان برنامه درسی. دانستن نحوه نوشتن یک برنامه درسی می تواند تدریس شما را واضح و معنادار نگه دارد.
مطالب مرتبط: ۲۰ موضوع توسعه حرفه ای که می تواند به شما در محل کار کمک کند
چگونه یک برنامه درسی بنویسیم
یکی از مهم ترین چیزهایی که باید هنگام برنامه ریزی یک برنامه درسی به خاطر بسپارید این است که یادگیری اغلب بازگشتی است. این بدان معناست که فراگیران معمولاً با پیشرفت به سمت مفاهیم و ایدههای جدید به ایدههایی که از قبل میدانند باز میگردند. برای مثال، اگر به یک گروه کارآموز در مورد نرم افزار شرکت خود آموزش می دادید، ممکن است قبل از رفتن به مفاهیم جدید، فناوری را به آنها یادآوری کنید که قبلاً با آن آشنا هستند. یک برنامه درسی خوب نیز معمولاً سازماندهی می شود تا هم مربی و هم فراگیران بدانند چه انتظاری داشته باشند و چگونه موفق شوند.
در اینجا چند مرحله وجود دارد که می توانید هنگام نوشتن برنامه درسی دنبال کنید:
۱. محتوای خود را شناسایی کنید
هنگامی که برای اولین بار برنامه ریزی را شروع می کنید، مطمئن شوید که محتوا، مطالب یا هدف نهایی برنامه درسی خود را به وضوح درک می کنید. برنامه ریزی با هدف کلی برنامه درسی در ذهن می تواند آسان تر از ایجاد تغییرات گسترده در پایان فرآیند باشد. بررسی کنید که آیا باید از یک الگوی خاص پیروی کنید یا اینکه می توانید استراتژی های سازمانی خود را طراحی کنید. اگر مفید بود، از سرپرست یا همکارانتان سؤالات شفاف بپرسید.
۲. فراگیران خود را در نظر بگیرید
اگر در حال آموزش توسعه حرفه ای هستید، گاهی اوقات اطلاعاتی در مورد فراگیران خود از قبل، از جمله سن، جمعیت شناسی و صنعت آنها خواهید دانست. در نظر داشتن هویت فراگیران خود هنگام برنامه ریزی یک برنامه درسی، یکی از راه های کمک به حمایت از بهترین نتایج یادگیری ممکن است. فکر کردن به نیازهای دانش آموزان هنگام برنامه ریزی درسی نیز می تواند به شما کمک کند تا ایده های خود را سازماندهی کنید و مواد و فعالیت هایی را انتخاب کنید که برای آنها جالب باشد.
۳. نتایج یادگیری طوفان فکری
بر اساس محتوایی که میخواهید تدریس کنید و یادگیرندگانی که برای آنها آماده میشوید، مجموعهای از نتایج یادگیری خاص را ایجاد کنید که امیدوارید آنها بتوانند در نتیجه برنامه درسی شما به آن برسند. سعی کنید نتایج یادگیری خود را خاص، قابل مشاهده و مرتبط با دروس خود نگه دارید. به عنوان مثال، اگر در حال تدریس در مورد نوشتن حرفه ای در محل کار هستید، یکی از نتایج یادگیری شما ممکن است این باشد که “دانش آموزان زبان ایمیل مناسب در محل کار را با مقایسه و تضاد نمونه هایی از یادداشت های حرفه ای با نمودار ون بررسی می کنند.”
۴. مواد و فعالیت ها را جمع آوری کنید
بر اساس نتایج یادگیری خود، ایده هایی برای مواد و فعالیت هایی ایجاد کنید که می تواند به دانش آموزان در رسیدن به آن اهداف کمک کند. به دقت در مورد جدول زمانی خود فکر کنید و مطالب خود را در بخش ها یا واحدهای معنی دار سازماندهی کنید. سازماندهی مطالب شما می تواند برنامه درسی را منسجم نگه دارد و همچنین به دانش آموزان کمک می کند تا ایده ها را به هم متصل کنند. می توانید برنامه های درسی موجود را مرور کنید و درس ها یا فعالیت هایی را که می خواهید حفظ کنید انتخاب کنید. همچنین می توانید برای دریافت ایده با معلمان یا مربیان دیگر تماس بگیرید. بسیاری از معلمان و همکاران مایلند مطالب آموزشی را به اشتراک بگذارند که شما می توانید برای اهداف خود از آنها استفاده کنید یا آنها را تغییر دهید.
۵. ارزیابی و تأمل برنامه
گنجاندن زمان برای ارزشیابی در برنامه درسی شما میتواند راهی ارزشمند برای کمک به دانشآموزان برای ایجاد دانش قبلی و شناسایی مکانهایی باشد که نیاز به تدریس مجدد یا مرور دارند. ارزیابی میتواند شکلدهنده و گاه به گاه باشد، مانند یک فعالیت سریع که در آن دانشآموزان اگر متوجه شوند، علامت دست خاصی را به شما نشان میدهند و اگر متوجه نمیشوند علامت دیگری را به شما نشان میدهند. ارزیابی همچنین میتواند رسمیتر و خلاصهتر باشد، مانند آزمون در پایان یک ماژول برنامه درسی که تعیین میکند آیا دانشآموز گواهینامه خاصی دریافت میکند یا خیر.
خود اندیشی می تواند به دانش آموزان کمک کند تا یادگیری خود را شناسایی کنند و درک خود را به مربی خود نشان دهند. استفاده از یک بحث تأملی یا فعالیت نوشتاری را برای کمک به دانشآموزان برای بیان آموختههای خود در نظر بگیرید.
مرتبط: مهارت های فراشناختی: تعریف و مثال
۶. تجدید نظر کنید
هنگام ارائه برنامه درسی خود یادداشت های دقیقی را در نظر بگیرید. توجه کنید که چه چیزی خوب پیش رفت، چه چیزی میتواند بهتر پیش برود و چه کاری میتوانید انجام دهید تا به دانشآموزان کمک کنید تا به نتایج یادگیری مؤثرتر برسند. اگر برنامه درسی را که آماده کرده اید ارائه نمی کنید، ممکن است از مربی بخواهید که در مورد آنچه خوب بوده و چه چیزی می تواند بهبود یابد، یادداشت برداری کند. همچنین ممکن است بخواهید سؤالات خاصی در مورد برنامه درسی خود در اختیار مربی قرار دهید تا بتوانید بازنگری های معناداری انجام دهید. برای مثال، ممکن است بپرسید که آیا دانشآموزان به یک فعالیت خاص به خوبی پاسخ میدهند یا خیر یا با یک مثال خاص درگیر هستند یا خیر.
۷. همکاری کنید
در هر مرحله از فرآیند توسعه برنامه درسی، همکاری با سایر متخصصان می تواند مفید باشد. اگر شما یک مربی هستید، معلمان دیگر می توانند منبعی برای ایده پردازی و ارائه بازخورد باشند. اگر در حال تدوین یک برنامه درسی برای کار هستید، سایر متخصصان نیز می توانند بازخورد خود را ارائه دهند. برای مدیریت حجم کار طراحی برنامه درسی و ایجاد ایده های آموزشی نوآورانه، کار گروهی را در نظر بگیرید.
شما می توانید در هر مرحله از فرآیند ایجاد برنامه درسی از اعضای تیم خود کمک بخواهید. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید از آنها در مورد نوع محتوایی که باید پوشش دهید بپرسید. همچنین می توانید از آنها بخواهید که پس از اتمام برنامه درسی شما را مرور کنند.