تبدیل یک ایده به محصول ملموس فرآیندی است که برای تکمیل آن نیاز به زمان، کار و هزینه دارد. اگر ایده ای برای یک محصول جدید دارید، پیروی از مراحل مناسب از ایده تا محصول قابل فروش می تواند شانس موفقیت شما را تا حد زیادی افزایش دهد. یادگیری در مورد این مراحل می تواند به شما کمک کند تا یک برنامه اقدام برای محصولی که یک شرکت می فروشد تدوین کنید.
در این مقاله از ایوسی، نحوه تبدیل ایده به محصول را توضیح می دهیم و به سوالات متداول در مورد فرآیند آوردن یک محصول از مفهوم به بازار پاسخ می دهیم.
چگونه ایده خود را به محصول تبدیل کنیم
اگر ایده خوبی برای یک محصول جدید دارید، خواه یک اختراع مکانیزه پیچیده باشد یا طراحی مجدد یک کالای رایج، شش مرحله زیر را دنبال کنید تا ایده خود را به محصولی جدید با پتانسیل موفقیت در بازار تبدیل کنید:
۱. ایده خود را مستند کنید
همه چیزهای بزرگ از ایده های بزرگ ناشی می شوند، اما ایده ها نامحدود و ناملموس هستند. همچنین وقتی ادعا می کنید چیزی متعلق به شماست، اثبات آنها غیرممکن است. مستند کردن ایده خود در یک مجله نه تنها ممکن است به شما کمک کند تا روند خود را در حین تکمیل ایده خود دنبال کنید، بلکه به عنوان شاهدی است که نشان می دهد ایده واقعاً متعلق به شماست.
۲. ثبت اختراع را بررسی کنید
قبل از سرمایه گذاری زمان و پول برای یک محصول جدید، مهم است که بررسی کنید که از قبل وجود نداشته باشد. یک جستجوی ساده با اداره ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده می تواند به شما اطلاع دهد که چه چیزی برای یک پتنت در دسترس نیست. یک جستجوی کلی همچنین ممکن است به شما ایده دهد که چه چیز دیگری وجود دارد و رقبای بالقوه شما چه کسانی هستند.
۳. در مورد بازار تحقیق کنید
انجام تحقیقات بازار می تواند به شما کمک کند تا بدانید چه تعداد مصرف کننده یا کسب و کار می توانند از محصول استفاده کنند. زمان و تلاش زیادی صرف یک محصول جدید می شود، و هر چه بیشتر بفهمید که چه چیزی وجود دارد، می توانید برای موانع سر راه آماده تر باشید. درباره روندهای بازار تحقیق کنید و با قانون کپی رایت و مالکیت معنوی بیشتر آشنا شوید، زیرا آنها به جایگاه شما مربوط می شوند.
بیشتر بخوانید: ۶ گام برای انجام تحقیقات بازار
۴. یک نمونه اولیه بسازید
نمونه اولیه یک مدل اولیه برای یک محصول است. ساختن یک نمونه اولیه برای ایده محصول می تواند به شما کمک کند تا قبل از تصمیم به راه اندازی یک محصول، مشکلات طراحی و سایر مسائل را شناسایی و حل کنید.
یک طرح دیجیتالی از محصول خود با استفاده از نرم افزار مهندسی (که اغلب نرم افزار طراحی به کمک کامپیوتر نامیده می شود) ایجاد کنید که یک شرکت می تواند از آن برای تولید نمونه اولیه محصول شما استفاده کند. بسته به ایده محصول خود، سپس می توانید خودتان با استفاده از وسایل خانگی یک نمونه اولیه بسازید یا می توانید برای ایجاد نمونه اولیه از محصول خود به تولیدکننده پول بپردازید.
بیشتر بخوانید: ۱۰ نوع نمونه اولیه (همراه با توضیحات و نکات)
۵. ثبت اختراع را در نظر بگیرید
هنگامی که یک مدل از ایده خود دارید و آماده هستید تا بازار خود را دنبال کنید، اکنون زمان خوبی برای ثبت اختراع برای محافظت از محصول خود است. حق اختراع نوعی مالکیت معنوی است که به طور قانونی از یک اختراع در برابر کپی کردن یا فروش آن توسط شخص دیگری بدون رضایت شما برای مدت معینی محافظت می کند.
شما می توانید تصمیم بگیرید که محصول خود را بدون ثبت اختراع بفروشید. با این حال، کارشناسان کسب و کار به دلایل مختلفی از جمله:
-
حفاظت از مالکیت معنوی: گرفتن حق ثبت اختراع برای یک محصول می تواند به شما کمک کند دیگران را از کپی برداری از ایده محصول شما بازدارید.
-
کسب سود بیشتر: از آنجایی که شرکت دیگری نمی تواند ایده محصول شما را هنگام دریافت پتنت کپی کند، می توانید قیمت های بالاتری برای افزایش سود تعیین کنید.
-
افزایش قدرت فروش یک محصول: به دست آوردن حق ثبت اختراع برای ایده محصول شما می تواند به مالکیت معنوی شما ارزش پولی بدهد.
۶. محصول خود را بازاریابی کنید
پس از ثبت اختراع، مرحله بعدی این است که چگونه آن را در بازار عرضه کنید. برای ایده محصول خود یک طرح تجاری تهیه کنید، از جمله اینکه آیا می خواهید کسب و کاری را برای فروش محصول راه اندازی کنید یا ایده را به یک تجارت موجود بفروشید. این فرآیند همچنین شامل کار بر روی طرح و ارائه شما برای برانگیختن علاقه سرمایه گذاران است.
مرتبط: بازاریابی چیست؟ – معرفی انواع بازاریابی
سوالات متداول در مورد تبدیل ایده ها به محصول
ایجاد چیزی جدید که بتواند در بازار موفق شود ممکن است فرآیندی دشوار به نظر برسد. در اینجا چند سوال متداول در مورد این موضوع برای ارائه بینش بیشتر وجود دارد:
ایده محصول چیست؟
ایده محصول، تصور یا طرحی برای یک کالا یا خدمات است که مشکلی را حل می کند یا راحتی را برای مصرف کنندگان یا شرکت ها فراهم می کند. دو نوع محصول وجود دارد که می توانید ایجاد کنید:
-
محصولات مصرفی: محصول مصرفی خدمات یا کالایی است که برای مصرف کنندگان عرضه می شود. نمونه هایی از محصولات مصرفی نرم افزار کامپیوتری و محصولات غذایی هستند.
-
محصولات صنعتی: محصول صنعتی خدمات یا کالایی است که برای شرکت ها در نظر گرفته شده است تا از آن برای ایجاد یک محصول یا عملکرد موثر استفاده کنند. نمونه هایی از محصولات صنعتی مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی هستند.
مرتبط: راهنمای سازگاری با محصول
چگونه می توانم برای ایده محصول سرمایه گذار پیدا کنم؟
اگر به دنبال سرمایهگذارانی هستید که به شما کمک کنند تا پول کافی برای راهاندازی ایده محصول خود به دست آورید، در اینجا چند استراتژی وجود دارد:
-
مدارس کسب و کار: دانشجویان بازرگانی اغلب کارآفرینانی هستند که ممکن است روی ایده محصول شما سرمایه گذاری کنند.
-
کارمندان صنعت: اگر ایده محصول شما به نفع یک صنعت خاص باشد، می توانید با کارمندانی در این صنعت که ممکن است علاقه مند به سرمایه گذاری باشند صحبت کنید.
-
گروه های کسب و کار محلی: بسیاری از شهرها دارای سازمان هایی برای کارآفرینان و افراد تجاری هستند که ممکن است علاقه مند به شنیدن پیشنهاد محصول باشند.
-
تامین مالی جمعی: می توانید از پلتفرم های تامین مالی جمعی استفاده کنید که به شما امکان می دهد ایده محصول خود را مطرح کنید و بودجه دریافت کنید.
-
سرمایه گذاران فرشته: سرمایه گذاران فرشته شبکه های اجتماعی از سرمایه گذارانی هستند که می توانند استارت آپ ها یا کارآفرینان را تامین مالی کنند.
مطالب مرتبط: درباره مدیر بازاریابی محصول بیاموزید
چقدر طول می کشد تا ایده من به محصول تبدیل شود؟
توسعه محصول اغلب سه ماه تا یک سال طول می کشد تا تکمیل شود. زمان لازم برای ایجاد یک محصول موفق می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد:
-
سهولت تولید: اگر ایده محصول شما نسبتاً پیچیده است یا مواد زیادی مصرف می کند، این می تواند جدول زمانی توسعه محصول را طولانی تر کند. با این حال، اگر تولید محصول شما نسبتاً آسان است، این می تواند جدول زمانی را تسریع کند.
-
تامین مالی: اگر می خواهید بودجه ای برای ایجاد یک محصول به دست آورید، ممکن است به زمان تولید اضافه شود.
-
مرحله آزمایش: اگر ایده محصول شما در مرحله آزمایش نمونه اولیه مشکلات عمده ای را تجربه می کند، این می تواند به جدول زمانی توسعه محصول شما اضافه کند.
عناصر یک ایده محصول خوب چیست؟
گاهی اوقات، تشخیص اینکه آیا ایده شما برای یک محصول یا اختراع جدید ارزش دنبال کردن دارد یا خیر، دشوار است. یک ایده خوب محصول دارای ویژگی های زیر است:
-
مشکلی را حل می کند. موفق ترین محصولات راه حل هایی را برای مصرف کنندگان و مشاغل ارائه می دهند.
-
استفاده از این محصول ساده خواهد بود. سهولت استفاده جزء اصلی یک محصول موفق است زیرا در بهترین حالت، خریداران می توانند بدون تحقیق یا دانش فنی گسترده از محصولات استفاده کنند.
-
هزینه های تولید و توزیع امکان پذیر است. اگر ایده محصول شما شامل موادی است که برای تولید و حمل و نقل ارزان هستند، این نشانه خوبی است که ایده محصول برنده ای دارید.
-
شما می دانید که چگونه محصول را بازاریابی می کنید. چه برنامه بازاریابی رسمی داشته باشید چه نداشته باشید، اگر بتوانید استراتژی هایی را که می توانید برای بازاریابی محصول به مصرف کنندگان استفاده کنید فکر کنید، به احتمال زیاد یک ایده محصول قوی دارید.
-
توضیح عملکرد محصول آسان است. برخی از محصولات فنی مشکلاتی را حل میکنند که توضیح آنها سخت است، اما اگر بتوانید در مورد تأثیر این محصول بر مصرفکنندگان روزمره صحبت کنید، این نشانه خوبی است که ایده خوبی برای محصول دارید.
-
محصول مقیاس پذیر است. تولید یک ایده خوب محصول نه تنها مقرون به صرفه است، بلکه در صورت فروش خوب، به راحتی می توان تولید را به امکانات و فرآیندهای لجستیکی بزرگتر تقسیم کرد.
-
این محصول استفاده همیشگی را ترویج می کند. یکی دیگر از ویژگی های یک محصول ارزشمند این است که وقتی ارزش آن افزایش می یابد، مصرف کننده بیشتر از آن استفاده می کند. به عنوان مثال، یک سرویس استریم پیشنهاداتی را بر اساس عادت های کاربر ارائه می دهد که می تواند آن را برای کاربران ارزشمندتر کند.
چگونه یک طرح تجاری ایجاد کنم؟
اگر می خواهید کسب و کاری را برای فروش اختراع جدید خود راه اندازی کنید، اولین قدم در این فرآیند تهیه یک طرح تجاری است. در اینجا اجزای یک طرح کسب و کار آمده است:
-
هدف: شرکتی که ایجاد می کنید باید هدف مشخصی برای فروش محصولات یا خدمات داشته باشد.
-
اهداف: شناسایی اهداف کسب و کار جدید می تواند به شما در ایجاد برنامه ای برای دستیابی به آنها کمک کند.
-
بازار: در مرحله بعد، می توانید بازار هدف خود را شناسایی کنید. بازار هدف بخشی از مصرف کنندگان است که قصد دارید محصول خود را به آنها بفروشید. این می تواند گسترده باشد، مانند جنسیت، یا باریک، مانند زنان ۵۰ ساله یا بزرگتر که صاحب یک سگ بزرگ هستند.
-
رقابت: شما می توانید رقبای بالقوه در بازار هدف خود را شناسایی کنید تا به شما در ایجاد یک برنامه بازاریابی برای یک محصول جدید کمک کنند.
-
بودجه: بودجه برای عملیات تجاری جزء مهمی از یک طرح تجاری است تا به سرمایه گذاران بگوید که چگونه می خواهید پول کسب و کار را خرج کنید.
-
پیشبینیهای مالی: ایجاد بودجه میتواند به شما کمک کند تا میزان درآمدی را که میخواهید با معیارهای خاص بفروشید، پیشبینی کنید.
-
ساختار: شما می توانید به طور خلاصه ساختار اختیارات شرکت را در یک طرح تجاری توضیح دهید. این می تواند به سرمایه گذاران نشان دهد که تصمیم گیرندگان در کسب و کار چه کسانی هستند و چه نقشی دارند.
موارد مرتبط: ۱۰ معیار کلیدی که باید در یک طرح تجاری موثر بگنجانید
چگونه می توانم برای بازاریابی محصول خود برنامه ریزی کنم؟
شما می توانید یک برنامه بازاریابی ایجاد کنید تا به شما در ایجاد استراتژی هایی برای فروش محصول خود کمک کند. در اینجا مراحل ایجاد یک برنامه بازاریابی وجود دارد:
-
تجزیه و تحلیل SWOT را انجام دهید: می توانید نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای محصول را ارزیابی کنید تا به شما در درک وضعیت فعلی محصول خود در بازار کمک کند.
-
تعریف بازار هدف داشته باشید: در مرحله بعد، میتوانید خریدار ایدهآل محصول خود و اینکه در کدام بخش از مصرفکنندگان قرار دارند را شناسایی کنید تا بازار هدف محصول را تعریف کنید.
-
اهداف را ایجاد کنید: هنگامی که بازار هدف محصول خود را شناختید، می توانید اهدافی را برای آنچه می خواهید برنامه بازاریابی خود به دست آورید تعیین کنید. بهتر است اهدافی مبتنی بر زمان و مشخص ایجاد کنید تا به شما در ایجاد فرآیندهای بازاریابی قابل دستیابی کمک کند.
-
استراتژی های بازاریابی ایجاد کنید: هنگامی که بازار هدف خود را شناختید و اهداف SMART را تعیین کردید، می توانید استراتژی های بازاریابی را تعریف کنید که به شما کمک می کند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید و به اهداف بازاریابی خود برسید.
-
بودجه تنظیم کنید: در نهایت، بر اساس اهداف برنامه بازاریابی خود، بودجه ای برای بازاریابی محصول برای مخاطبان هدف خود ایجاد کنید.
مطالب مرتبط: درباره مدیر تولید بیاموزید
چگونه می توانم برای ایده محصول خود یک پیشنهاد ایجاد کنم؟
هنگامی که به دنبال سرمایه گذاران محصول هستید، ایده محصول خود را می فروشید یا در تلاش برای یافتن یک شریک تجاری هستید، می توانید طرحی ایجاد کنید که به طور خلاصه محصول شما، مزایا و ارزش آن را توضیح دهد. در اینجا نکاتی برای ایجاد یک محصول موفق وجود دارد:
-
آن را کوتاه نگه دارید. یک طرح مختصر محصول می تواند تضمین کند که شنونده با ایده محصول شما درگیر باقی می ماند.
-
راه حل را شرح دهید. میتوانید توضیح دهید که چگونه محصول شما یک مشکل را حل میکند تا به نشان دادن ارزش محصول کمک کند.
-
اعتماد به نفس خود را نشان دهید. صحبت کردن با اطمینان در مورد ایده محصول خود می تواند به متقاعد کردن دیگران برای حمایت از آن کمک کند.