نماد سایت ایوسی

راهنمای تجزیه و تحلیل SWOT (با مثال)

راهنمای تجزیه و تحلیل SWOT

راهنمای تجزیه و تحلیل SWOT

تحلیل SWOT راهی برای ارزیابی نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها است. شما ممکن است این تجزیه و تحلیل را برای یک محصول، تیم، سازمان، رهبری یا سایر نهادها انجام دهید. تجزیه و تحلیل SWOT در بسیاری از محیط های تجاری برای به دست آوردن درک بهتری از نحوه برنامه ریزی برای آینده استفاده می شود.

در این مقاله از ایوسی، ما با جزئیات بیشتر در مورد چیستی آنالیز SWOT، چرایی استفاده از آنها و نحوه انجام آنالیز SWOT صحبت می کنیم. علاوه بر این، در مورد روش هایی که می توانید از دانش خود در مورد تجزیه و تحلیل SWOT در طول فرآیند استخدام، زمانی که به دنبال شغل جدید هستید، استفاده کنید، بحث خواهیم کرد.

مرتبط: نحوه نوشتن تحلیل (با اهمیت و نکات)

تحلیل SWOT چیست؟

تجزیه و تحلیل SWOT ابزاری است که می توانید هم به صورت شخصی و هم در محل کار برای ارزیابی و تصمیم گیری در مورد یک موضوع خاص استفاده کنید. در این تحلیل عوامل داخلی و خارجی را بررسی خواهید کرد. عوامل داخلی، عوامل مثبت (قوت) یا منفی (نقاط ضعف) هستند که در سازمان شما وجود دارند و می توانند به نحوی تغییر یابند. عوامل خارجی عوامل مثبت (فرصت ها) یا منفی (تهدیدها) هستند که خارج از موضوع مورد ارزیابی شما وجود دارند و لزوماً نمی توانند توسط شما یا سازمان شما تغییر یا تحت تأثیر قرار گیرند.

بیایید نگاهی دقیق تر به هر یک از این زمینه ها بیندازیم:

نقاط قوت

تجزیه و تحلیل نقاط قوت شما باید ویژگی های مثبت درونی سازمان، فرد، محصول یا نهاد دیگری را که در حال ارزیابی هستید ثبت کند. برخی از سوالاتی که ممکن است برای درک نقاط قوت بپرسید عبارتند از:

نقاط ضعف

تجزیه و تحلیل نقاط ضعف شما تمام زمینه های داخلی بهبود یا آسیب پذیری هایی را که در موضوع مورد ارزیابی شما وجود دارد، نشان می دهد. برخی از سوالاتی که ممکن است برای درک نقاط ضعف بپرسید عبارتند از:

فرصت ها

بخش فرصت های شما باید تمام فرصت های خارجی مرتبط با موضوع شما را فهرست کند. برخی از سوالاتی که ممکن است برای درک فرصت ها بپرسید عبارتند از:

تهدیدها

بخش تهدیدات شما باید شامل تمام تهدیدات خارجی باشد که می تواند بر سوژه شما تأثیر منفی بگذارد. برخی از سوالاتی که ممکن است برای درک تهدیدات بپرسید عبارتند از:

مطالب مرتبط: چگونه در ۵ مرحله مهارت های تفکر خلاق را توسعه دهیم

چرا از آنالیز SWOT استفاده می شود؟

تجزیه و تحلیل SWOT برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد تمام جنبه های یک موضوع، تیم، فرد یا موجودیت دیگر استفاده می شود. این ارزیابی‌ها در بسیاری از کسب‌وکارها تقریباً در هر صنعت و همچنین شخصاً برای ارزیابی پیشرفت خود به سمت اهداف خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. بسیاری از افراد قبل از تعیین اهداف تیمی یا سازمانی از تجزیه و تحلیل SWOT استفاده می کنند تا اطمینان حاصل کنند که برای رسیدن به نقاط عطف مناسب کار می کنند.

این نوع ارزیابی ها را می توان در موقعیت های مختلفی مورد استفاده قرار داد. در اینجا چندین مثال برای مفید بودن تجزیه و تحلیل SWOT آورده شده است:

نحوه انجام تحلیل SWOT

در حالی که روش های مختلفی برای انجام تجزیه و تحلیل SWOT وجود دارد، در اینجا چندین مرحله ضروری وجود دارد که می توانید انجام دهید:

  1. موضوع مورد تجزیه و تحلیل را به وضوح تعریف کنید. خواه پیشرفت به سمت یک هدف خاص، عملکرد یک تیم، یا یک سوال خاص در مورد یک محصول یا بازار باشد، به وضوح مشخص کنید که چه موضوعی را می خواهید تجزیه و تحلیل کنید. این به شما کمک می کند تا بینش واضح تری به دست آورید که منجر به ارزیابی کلی بهتر می شود. در اینجا چند نمونه موضوع برای تجزیه و تحلیل آورده شده است: عملکرد ژانویه تیم فروش داخلی آمادگی شخصی برای دستیابی به شغل دستیار اجرایی * ارزیابی استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی
  2. چارچوب SWOT را ترسیم کنید. برای انجام تجزیه و تحلیل SWOT، یک جعبه بزرگ به چهار مربع ایجاد کنید. در مربع بالا سمت راست، نقاط قوت را ثبت خواهید کرد. در مربع بالا سمت چپ نقاط ضعف را ثبت خواهید کرد. در مربع پایین سمت راست، فرصت ها را ثبت خواهید کرد. در مربع پایین سمت چپ، تهدیدات را ثبت خواهید کرد.

اگر در حال انجام SWOT شخصی هستید، با خیال راحت آن را روی یک دفترچه یادداشت بکشید یا در یک سند آنلاین یا صفحه گسترده کار کنید. اگر در حال انجام SWOT با یک تیم هستید، ممکن است مفید باشد که فریم کار را روی تخته سفید بکشید یا SWOT را طرح ریزی کنید تا همه بتوانند ببینند و مشارکت کنند. همچنین اگر احساس می‌کنید نوشتن آن‌ها به‌ترتیب در یک سند آسان‌تر است، می‌توانید چارچوب را نادیده بگیرید.

  1. از طریق هر مربع کار کنید. زمانی را برای کار در هر مربع با در نظر گرفتن نقاط قوت داخلی، ضعف های داخلی، فرصت های خارجی و تهدیدهای خارجی اختصاص دهید. اگر این تمرین را با یک تیم انجام می دهید، شرکت کردن همه می تواند مفید باشد. این دیدگاه های مختلفی را برای کمک به ارائه درک جامع تر از SWOT به همراه خواهد داشت.
  2. نتیجه گیری و نکات کلیدی را بگیرید. پس از تکمیل مربع، برای درک اینکه چگونه اطلاعات ثبت شده به تحلیل شما کمک می کند، زمان بگذارید. به عنوان مثال، اگر در حال انجام SWOT در یک نامزد شغلی هستید، به نظر می رسد که آنها مناسب هستند؟ آیا ویژگی‌های مثبت آن‌ها به پر کردن شکاف اصلی مجموعه مهارت‌ها در شرکت کمک می‌کند؟ آیا می توان بر ضعف ها یا تهدیدها غلبه کرد؟

پس از تکمیل SWOT، بازدید مجدد پس از مدت زمان معینی می تواند مفید باشد. به عنوان مثال، اگر SWOT شما نقاط ضعف خاصی را نشان داد که برای ارتقای آن تلاش می کنید، ممکن است پس از کار بر روی آن زمینه ها، SWOT خود را دوباره بررسی کنید. این می تواند به شما کمک کند تا درک بهتری از نحوه تغییر کارتان پس از تلاش برای رسیدن به اهداف خاص داشته باشید.

نمونه تجزیه و تحلیل SWOT

در اینجا نمونه ای از تجزیه و تحلیل SWOT تکمیل شده با استفاده از یکی از مثال های بالا آورده شده است. در حالی که این مثال فقط شامل سه نقطه در هر بخش است، می‌توانید به همان اندازه یا به همان اندازه که اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهید:

تجزیه و تحلیل SWOT: استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی

نقاط قوت:

نقاط ضعف:

فرصت ها:

تهدیدات:

مرتبط: درک چگونگی تکمیل تجزیه و تحلیل ریسک

به طور کلی، تجزیه و تحلیل SWOT می تواند برای ارزیابی یک موضوع خاص مفید باشد. ممکن است به دنبال این باشید که به سادگی درک بهتری از چیزی به دست آورید، یا همچنین می توانید موارد اقدام را در نتیجه SWOT خود ایجاد کنید. به عنوان مثال، ممکن است ببینید که برخی از نقاط ضعف داخلی وجود دارد که به راحتی قابل رفع است. از آنجا می توانید اهداف فردی یا تیمی برای غلبه بر این نقاط ضعف ایجاد کنید.

خروج از نسخه موبایل