بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

نحوه شروع یک بودجه شخصی موثر در ۷ مرحله

هدف از بودجه شخصی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

بودجه گزارشی است از میزان پولی که پس انداز می کنید و چقدر پول خرج می کنید. در حالی که بودجه ها برای کسب و کارها حیاتی هستند، می توانند ابزارهای ارزشمندی برای مدیریت امور مالی شخصی شما نیز باشند. اگر می‌خواهید به اهداف مالی خود برسید، یادگیری نحوه ایجاد بودجه می‌تواند به شما کمک کند هزینه‌ها را به حداقل برسانید و تلاش‌های پس‌انداز خود را به حداکثر برسانید.

در این مقاله از ایوسی،  چند دلیل برای اهمیت بودجه بندی فهرست می کنیم و نحوه شروع یک بودجه شخصی را در هفت مرحله توضیح می دهیم.

چرا بودجه بندی مهم است؟

داشتن بودجه برای افراد و خانواده هایی که درآمد و هزینه های مشترک دارند، حیاتی است. در اینجا چند دلیل مهم برای حفظ بودجه شخصی یا خانوادگی آورده شده است:

  • برای جلوگیری از هزینه های اعتباری بیش از حد

  • برای شناسایی مناطقی که می توانید هزینه ها را کاهش دهید

  • برای پس انداز برای دوران بازنشستگی

  • برای ایجاد سرمایه برای خرید خانه یا سرمایه گذاری

  • برای صرفه جویی در تعطیلات و سفرهای دیگر

مطالب مرتبط:  ۸ روش بودجه بندی برای کمک به شما در رسیدن به اهداف مالی

نحوه شروع بودجه

برای شروع یک بودجه شخصی که می تواند به شما در رسیدن به اهداف مالی خود کمک کند، این هفت مرحله را دنبال کنید:

۱. درآمد خود را محاسبه کنید

اولین قدم در شروع بودجه تعیین درآمد خالص یا پرداخت پس از کسر مالیات است. ممکن است درآمد حاصل از شغل تمام وقت، کار آزاد و هر منبع دیگری مانند سود سهام سرمایه گذاری یا پرداخت اجاره مستاجران را شامل شود.

برای تهیه بودجه دقیق تر، تقسیم درآمد خالص خود به مبالغ ماهانه می تواند مفید باشد. سندی برای پیگیری درآمد ماهانه خود پس از کسر مالیات برای چندین ماه ایجاد کنید. به این ترتیب می توانید میانگین درآمد ماهانه خود را شناسایی کنید.

مطالب مرتبط:  چگونه در ۶ مرحله برنامه بودجه بسازیم

۲. لیستی از هزینه های خود تهیه کنید

با فهرست کردن تمام هزینه های ثابت خود شروع کنید، که هزینه هایی هستند که هر ماه ثابت می مانند. نمونه های رایج هزینه های ثابت شامل رهن یا اجاره، پرداخت خودرو و پرداخت وام دانشجویی است.

پس از اینکه این هزینه‌ها را فهرست کردید، فهرست جداگانه‌ای از هزینه‌های انعطاف‌پذیر خود، مانند ناهارخوری، سرگرمی، سفر، مواد غذایی و سایر هزینه‌های اختیاری که ممکن است از ماه به ماه متفاوت باشد، تهیه کنید. چند ماه صورت حساب بانکی یا کارت اعتباری خود را بررسی کنید تا تخمین متوسطی از هزینه های انعطاف پذیر برای هر ماه بدست آورید.

در نهایت هزینه های غیر ماهانه خود را لیست کنید. کارت اعتباری و صورت‌حساب‌های بانکی خود را بررسی کنید و هزینه‌های دیگری مانند مالیات و بیمه را که ممکن است سالانه، شش ماهه یا سه ماهه صورت‌حساب می‌شوند، اضافه کنید. می‌توانید این هزینه‌ها را به پرداخت‌های ماهانه تقسیم کنید، که به شما امکان می‌دهد با هر چک، مبلغ مشخصی را به آن‌ها اختصاص دهید.

مطالب مرتبط:  نحوه ایجاد یک کاربرگ بودجه (با الگو و مثال)

۳. اهداف واقع بینانه تعیین کنید

فهرستی از اهداف مالی کوتاه مدت و بلند مدتی که می خواهید به آنها برسید تهیه کنید. اهداف کوتاه مدت، مانند پس انداز برای تعطیلات، ممکن است یک سال یا کمتر طول بکشد. اهداف بلندمدت، مانند پس انداز برای بازنشستگی یا تحصیلات دانشگاهی فرزندتان، اهدافی هستند که ممکن است سال ها طول بکشد تا محقق شوند.

شناسایی اهداف شما می تواند پیگیری بودجه خود را آسان تر کند. به عنوان مثال، اگر هدف کوتاه مدت شما کاهش بدهی کارت اعتباری باشد، کاهش هزینه های خود می تواند آسان تر باشد.

از درآمد و هزینه های خود برای تخمین واقع بینانه از میزان پولی که می توانید در هر ماه پس انداز کنید یا به بدهی اختصاص دهید، استفاده کنید. داشتن اهداف واقع بینانه همچنین می تواند به شما کمک کند تا پیشرفت خود را به سمت اهداف خود پیگیری کنید، که می تواند به شما انگیزه دهد که بودجه خود را حفظ کنید.

مطالب مرتبط: چگونه اهداف واقع بینانه تعیین کنیم

۴. استراتژی بودجه بندی را انتخاب کنید

استراتژی های بودجه ریزی زیادی وجود دارد، اما مهم است که استراتژی مناسب خود را پیدا کنید. برخی از رایج‌ترین استراتژی‌های بودجه‌بندی عبارتند از: سیستم پوششی، بودجه مبتنی بر صفر و بودجه ۵۰/۳۰/۲۰. در اینجا شرح هر یک آمده است:

  • سیستم پاکت نامه: این استراتژی می تواند برای مبتدیان موثر باشد زیرا هر بار یک ماه بودجه دارد و همچنین می تواند برای افرادی که پول نقد دریافت می کنند خوب باشد. با این سیستم، آنچه را که قصد خرید آن را دارید، مانند مواد غذایی یا اجاره، روی پاکت ها یادداشت کنید و سپس پولی را که انتظار دارید برای هر هزینه خرج کنید، در پاکت قرار دهید.

  • بودجه مبتنی بر صفر: بودجه با مجموع صفر نیز نامیده می شود، بودجه مبتنی بر صفر گزینه محبوبی است که هر ریالی که خرج می کنید را توجیه می کند. تمام پول شما صرف هزینه ها، پس انداز و پرداخت بدهی می شود. اگر بعد از تمام هزینه هایتان پول باقی مانده است، آن را یا به بودجه ماه آینده اختصاص می دهید یا به دسته دیگری اختصاص می دهید.

  • بودجه ۵۰/۳۰/۲۰ : با این استراتژی، حدود ۵۰ درصد از درآمد شما به آنچه نیاز دارید، ۳۰ درصد به چیزهایی که می خواهید و حداقل ۲۰ درصد به پس انداز و بازپرداخت بدهی اختصاص می یابد. این سیستم بودجه‌بندی به شما امکان می‌دهد تا بدهی‌های قابل مدیریت، زیاده‌روی گاه به گاه و پس‌اندازی برای پرداخت هزینه‌های نامنظم یا غیرمنتظره داشته باشید.

مطالب مرتبط:  ۱۵ فرصت درآمد غیرفعال برای کمک به شما برای کسب درآمد اضافی

۵. عادات خود را تنظیم کنید

هنگامی که درآمد و هزینه خود را ارزیابی کردید، عادت های خود را برای رسیدن به اهداف بودجه بندی خود تنظیم کنید. در بسیاری از موارد، راه‌هایی برای کاهش یا حذف هزینه‌ها برای تناسب با بودجه وجود دارد، حتی اگر برای مدت کوتاهی باشد.

به عنوان مثال، اگر پنج روز در هفته قهوه را با ۴.۰۰۰ تومان برای هر قهوه بخرید، ۲۰.۰۰۰ تومان در هفته برای قهوه خرج می کنید. در طول یک سال، این بیش از ۱.۰۰۰.۰۰۰ تومان است. اگر خرید قهوه را متوقف کنید یا روزهای خرید را کاهش دهید، می توانید آن پول را برای اهداف مالی دیگر صرف کنید.

مطالب مرتبط:  ۱۵ نکته موثر در مورد بودجه که همه باید بدانند

۶. پس انداز و صورت حساب های خود را خودکار کنید

یکی از راه‌های پایبندی به بودجه، تنظیم پرداخت خودکار برای هزینه‌های ثابت، مانند آب و برق و قبوض تلفن همراه و واریز خودکار به حساب پس‌اندازتان است. پرداخت‌های خودکار می‌توانند به شما کمک کنند که بودجه خود را حفظ کنید، زیرا می‌توانند وسوسه خرج کردن بیش از حد را کاهش دهند.

بسیاری از سیستم های حقوق و دستمزد به شما این امکان را می دهند که چک حقوق خود را به گونه ای تنظیم کنید که به طور خودکار در حساب های مختلف واریز شود، به این معنی که می توانید مقداری پول به حساب های چک و پس انداز خود ارسال کنید. برخی از شرکت‌ها هنگام تنظیم حساب خود برای پرداخت خودکار، تخفیف‌هایی نیز ارائه می‌کنند که باعث صرفه‌جویی در پول شما می‌شود.

مطالب مرتبط:  ۱۲ نکته کاربردی برای حفظ بودجه

۷. پیشرفت خود را دنبال کنید

وضعیت مالی شما ممکن است در طول زمان بسته به حقوق و اهداف مالی شما تغییر کند، بنابراین مهم است که تخصیص های خود را به طور منظم بررسی کنید. برای مثال، اگر افزایش حقوق دریافت می‌کنید، می‌توانید مبلغی را که به حساب بازنشستگی ارسال می‌کنید، مانند یک حساب بیمه عمر یا حساب های خارحی مثل Roth IRA یا  ۴۰۱(k) افزایش دهید .

اگر یک بدهی را پرداخت کنید، می توانید آن پول را دوباره به پس انداز یا یک هدف جدید اختصاص دهید. بررسی بودجه خود هر زمان که به نقطه عطف مالی رسیدید می تواند به شما کمک کند تا تمرکز کنید و به اهداف بلندمدت مالی برسید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *