یک مدیر بازاریابی با رهبری سازمان همکاری می کند تا یک استراتژی برای بهبود درآمد و رشد پایگاه مشتریان شرکت ایجاد کند. یادگیری وظایف یک مدیر بازاریابی و نحوه تبدیل شدن به آن می تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید که آیا این مسیر شغلی مناسبی برای شماست یا خیر.
در این مقاله از ایوسی، کارهایی را که یک مدیر بازاریابی انجام میدهد، مراحلی که میتوانید برای مدیریت بازاریابی انجام دهید و به برخی از سؤالات متداول در مورد این نقش پاسخ دهید، شرح میدهیم.
مدیر بازاریابی چه می کند؟
یک مدیر بازاریابی از تجزیه و تحلیل داده ها برای جستجوی روندهای صنعت در رابطه با محصولات یا خدماتی که شرکت آنها ارائه می دهد استفاده می کند. وظایف اصلی یک مدیر بازاریابی بر اساس شرکت و صنعت متفاوت خواهد بود. آنها ممکن است بر یک تیم بازاریابی نظارت کنند، در تحقیقات صنعت کمک کنند و برنامه بازاریابی کلی یک شرکت را تشکیل دهند.
وظایف اضافی یک مدیر بازاریابی ممکن است شامل موارد زیر باشد:
-
تعیین بودجه بازاریابی برای کمپین های تبلیغاتی
-
ارزیابی اثربخشی یک کمپین بازاریابی در رابطه با اهداف تعیین شده
-
یافتن مؤثرترین راه ها برای بازاریابی یک محصول یا خدمات در بسترهای چاپی، رسانه ای و دیجیتال
-
ایجاد برنامه های بازاریابی بر اساس تحقیقات صنعت و رقبا
-
همکاری نزدیک با تیم های بازاریابی و فروش برای ایجاد استراتژی
-
ارزیابی کار کارکنان بازاریابی و ارائه بازخورد سازنده
بیشتر بخوانید: درباره مدیر بازاریابی بیاموزید
میانگین درامد
متوسط حقوق ملی یک مدیر بازاریابی ۱۴۱۷۸۶۴۷۰ تومان در سال است، اگرچه حقوق می تواند از ۳۱۷۸۰۰۰۰ تا ۳۲۶۸۸۰۰۰۰ تومان در سال متغیر باشد.
حقوق و دستمزد مدیران بازاریابی به عوامل مختلفی از جمله تجربه و سطح تحصیلات داوطلب و همچنین اندازه، نوع و محل شرکت بستگی دارد. اکثر مدیران بازاریابی به صورت تمام وقت کار می کنند، اگرچه ممکن است فرصت های پاره وقت یا قراردادی در دسترس باشد.
چگونه مدیر بازاریابی شویم
هیچ الزام مشخصی برای تبدیل شدن به یک مدیر بازاریابی وجود ندارد، اگرچه بسیاری از آنها معمولاً دیپلم دبیرستان یا GED دریافت می کنند و سپس مراحل زیر را انجام می دهند:
۱. مدرک لیسانس خود را کسب کنید
مدرک لیسانس در بازاریابی، مدیریت بازرگانی، ارتباطات یا سایر زمینه های مرتبط با تجارت کسب کنید. کار درسی می تواند شامل تبلیغات و تبلیغات، داده ها و تجزیه و تحلیل آماری، سخنرانی عمومی، نوشتن تجاری و ارتباطات باشد.
در حین تکمیل مدرک تحصیلی، تکمیل حداقل یک بازاریابی کارآموزی می تواند مفید باشد. دوره های کارآموزی بسیار ارزشمند هستند، زیرا می توانند به شما کمک کنند تا تعیین کنید که آیا نقش یا شرکت برای شما مناسب است و شروع به برقراری تماس های حرفه ای کنید.
مطالب مرتبط: ۱۶ شغل برتر در زمینه ارتباطات
۲. تجربه کسب کنید
مدیران بازاریابی باید قبل از کسب موقعیت رهبری چندین سال تجربه مرتبط داشته باشند. میتوانید موقعیتهای ابتدایی را به عنوان دستیار بازاریابی، هماهنگکننده یا متخصص برای ایجاد تجربه حرفهای خود بیابید. در صورت امکان، سعی کنید تا زمانی که هنوز در دانشگاه هستید، نقش های پاره وقت پیدا کنید تا در اسرع وقت شروع به کسب تجربه کنید.
۳. رزومه خود را آماده کنید
رزومه شما باید شامل تحصیلات، دستاوردها، مهارت ها و سایر اطلاعات مرتبط با موقعیت های مدیر بازاریابی باشد. از شرح شغل ارسال شده برای به روز رسانی مهارت ها و وظایف خود با کلمات کلیدی آنها استفاده کنید. همچنین میتوانید به شرح شغل موقعیتهای مدیر بازاریابی که به آنها علاقه دارید نگاهی بیندازید تا دریابید که چه نوع مهارتهایی را باید برای رسیدن به آن سطح توسعه دهید.
مطالب مرتبط: نحوه ساخت رزومه / راهنمای کامل
۴. به یادگیری ادامه دهید
مدیران بازاریابی باید به یادگیری در مورد روندهای صنعت خود ادامه دهند تا مطمئن شوند که به روزترین دانش را حفظ می کنند. با مطالعه آنلاین آخرین اخبار صنعت و وبلاگ ها می توانید درباره بازاریابی و رشته خود اطلاعات بیشتری کسب کنید.
همچنین انواع مختلفی از سمینارها یا وبینارها وجود دارد که می توانید برای کسب دانش در مورد ابزارها و فرآیندهای بازاریابی شرکت کنید. شما همچنین می توانید یک مدرک کارشناسی ارشد در مدیریت بازاریابی یا بازاریابی کسب کنید تا در مورد حرفه خود بیشتر بدانید و تعهد خود را به این رشته نشان دهید.
۵. به یک انجمن بازاریابی بپیوندید
انجمن های بازاریابی مختلفی وجود دارند که می توانند در مسیر شغلی به شما کمک کنند. آنها می توانند شامل ارائه دوره هایی برای یادگیری مداوم یا رویدادهایی برای کمک به شما در ملاقات با افراد در صنعت خود باشند. برخی از انجمن ها دارای اعتبارنامه های درخواستی اضافی هستند.
مطالب مرتبط: در ۷ مرحله یک متخصص شبکه شوید
سوالات متداول در مورد تبدیل شدن به یک مدیر بازاریابی
در اینجا چند سوال و پاسخ متداول در رابطه با تبدیل شدن به یک مدیر بازاریابی وجود دارد:
آیا موقعیت های دیگری مانند مدیر بازاریابی وجود دارد؟
بسته به شرکت و صنعت شما، نقش های مختلف می تواند بخشی از مسیر شغلی شما باشد. در اینجا موقعیت های رایجی وجود دارد که شبیه به یک مدیر بازاریابی است.
۱. مدیر رسانه های اجتماعی
میانگین حقوق ملی: ۱۰۴۸۷۴۰۰۰ تومان در ساعت
وظایف اصلی: مدیریت تمام پلتفرم های رسانه های اجتماعی، از جمله پست ها، تصاویر و ویدئوها و پاسخ به نظرات و درخواست های کاربران. علاوه بر این، این نقش ممکن است باعث ایجاد مشارکت با سایر برندهای موجود شود.
مرتبط: در مورد مدیر رسانه های اجتماعی بیاموزید
۲. مدیر برند
میانگین حقوق ملی: ۱۴۲۵۱۹۶۸۰ تومان در سال
وظایف اصلی: تصویری از نام تجاری برای یک شرکت، محصول یا خدمات ایجاد کنید که با مصرف کنندگان طنین انداز شود و درآمد را به منظور دستیابی به اهداف شرکت افزایش دهد. این موقعیت ممکن است به طور مستقیم با سهامداران شرکت در تلاش برای ایجاد یک نام تجاری شرکت کار کند.
۳. مدیر بازاریابی
میانگین حقوق ملی: ۲۱۰۶۵۱۴۶۰ تومان در سال
وظایف اصلی: نقش اجرایی در سطح بالا شرکت را در ایجاد یک استراتژی موفق برای بازاریابی خدمات یا محصول و افزایش تقاضای مصرف کننده هدایت می کند. این نقش به مهارت های بسیاری از جمله برنامه ریزی استراتژیک، رهبری، ارتباطات و بازاریابی رویداد نیاز دارد.
مرتبط: درباره مدیر بازاریابی بیاموزید
کارفرمایان در یک مدیر بازاریابی به دنبال چه هستند؟
به طور کلی، کارفرمایان به دنبال تجربه و نتایج هستند. هدف اصلی مدیر بازاریابی افزایش درآمد و پایگاه مشتری یک شرکت است. یک کارفرما می خواهد ببیند که شما تجربه کار با تیمی را دارید که در آن بازاریابی تمرکز اصلی بود. آنها همچنین ممکن است به دنبال تجربه در زمینه برندسازی، برنامه ریزی بازاریابی و تحقیق و تحلیل بازاریابی باشند.
مهارت های لازم برای یک مدیر بازاریابی موفق چیست؟
مهارتهایی که به آنها نیاز دارید ممکن است مختص شرکت باشد، اما داشتن مهارتهای سخت و نرم خاصی برای این موقعیت لازم است. متداول ترین مهارت های مورد نیاز به شرح زیر است:
-
پلتفرم های رسانه های اجتماعی
-
تبلیغات
-
روابط عمومی
-
یکدلی
برخی از وظایف اصلی یک مدیر بازاریابی چیست؟
وظیفه اصلی یک مدیر بازاریابی رشد شرکت از طریق یک برنامه استراتژیک است که هر ساله تدوین و به روز می شود. با این حال، این هدف اولیه به وظایف مشترک زیر برای این نقش تقسیم می شود:
-
استفاده از تحقیقات برای تجزیه و تحلیل بازارهای مختلف و کسب اطلاعات بیشتر در مورد مصرف کنندگان و رقابت در بازار هدف
-
توسعه و نظارت بر چندین برنامه بازاریابی برای استفاده در طول سال که به هدف قرار دادن مشتریان بالقوه بر اساس تحقیقات بازار کمک می کند
-
ارائه و ارائه توصیه هایی به رهبری ارشد در مورد نوع برنامه بازاریابی و زمان استفاده از آن برای هدف گیری بهتر مشتریان
-
همکاری با سایر اعضای شرکت برای اجرای طرح بازاریابی، مانند پرسنل فروش یا توسعه کسب و کار
بهترین راه برای آماده شدن برای مصاحبه مدیر بازاریابی چیست؟
تحقیق کن شما به پاسخ های متفکرانه ای به سوالات پرسیده شده نیاز دارید و یکی از بهترین راه ها برای انجام این کار تحقیق در مورد شرکت است. این همچنین به پرسیدن سؤالاتی در مورد شرکت کمک می کند که به مدیر استخدام نشان می دهد که شما به این نقش علاقه دارید. راه دیگر برای آماده شدن این است که صنعت و بازار را بشناسید تا بتوانید آن را با مدیر استخدام در میان بگذارید.