بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

وقتی در محل کار احساس بی کفایتی می کنید چه کاری باید انجام دهید

وقتی رئیستان باعث می شود احساس بی کفایتی کنید

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

وقتی مسئولیت های جدید را بر عهده می گیرید، ممکن است فوراً در آنها برتری نداشته باشید. در نتیجه، ممکن است شروع به زیر سوال بردن توانایی های حرفه ای خود کنید و احساس بی کفایتی کنید. به جای انتقاد از خود، می توانید برای درک اینکه همه با چالش های حرفه ای مواجه می شوند وقت بگذارید و روش های مبارزه با این احساسات را بیاموزید.

در این مقاله از ایوسی، احساس بی کفایتی در کار را مورد بحث قرار می دهیم و اقداماتی را ارائه می دهیم که می توانید برای عبور از این موقعیت بردارید.

نشانه هایی که نشان می دهد در محل کار احساس بی کفایتی می کنید

بی کفایتی به ناتوانی فرد در انجام یک کار اشاره دارد. وقتی یک کار جدید را شروع می کنید یا مسئولیت جدیدی را بر عهده می گیرید، ممکن است همیشه همه چیز را ندانید. اگر اشتباه کنید یا با شکست مواجه شوید، می تواند بر عزت نفس و اعتماد به نفس شما در کار تأثیر بگذارد. در برخی موارد، این احساسات ممکن است بر نگرش شما نسبت به شغل تأثیر بگذارد و منجر به فرسودگی شغلی شود.

وقتی تازه کار هستید، مدیران یا همکارانتان از میزان کامل مهارت ها و تجربیات شما اطلاعی ندارند، بنابراین ممکن است از شما بخواهند کارهایی را انجام دهید که قبلا انجام نداده اید. آنها قصد ایجاد مسائل را ندارند، اما این تجربه ممکن است منجر به استرس و احساس بی کفایتی شود. در اینجا چند نمونه دیگر از موقعیت هایی وجود دارد که ممکن است باعث شود شما در کار احساس بی کفایتی کنید:

  • با کلمات یا اصطلاحات تخصصی که همکارانتان استفاده می کنند، احساس سردرگمی می کنید.

  • شما از بیان افکار خود یا پرسیدن سوال اجتناب می کنید زیرا نمی خواهید دیگران شما را قضاوت کنند.

  • از شما خواسته می شود که تصمیم بگیرید اما احساس می کنید اطلاعات کافی ندارید.

  • شما نام افرادی را دریافت می کنید که باید با آنها تماس بگیرید اما نمی دانید چه کسانی هستند.

  • همکاران یا سرپرستان شما از شما می خواهند که وظایف خود را با این فرض که قبلاً فرآیندهای آنها را می دانید تکمیل کنید.

مطالب مرتبط: ۱۶ نشانه ای که ممکن است در حال سوختن باشید

چهار مرحله صلاحیت

وقتی کار جدیدی را شروع می کنید یا کار جدیدی را انجام می دهید، احساس ناراحتی در مورد توانایی های خود طبیعی است. همانطور که این مهارت ها، مفاهیم یا رفتارهای جدید را یاد می گیرید، چهار مرحله از شایستگی را طی می کنید. این چهار مرحله عبارتند از:

  • بی کفایتی ناخودآگاه: این مرحله اولیه نشان دهنده انجام کاری برای اولین بار است. شما اغلب نمی دانید چگونه این کار را به درستی انجام دهید، اگرچه متوجه نمی شوید که چه زمانی آن را به درستی انجام می دهید. در نتیجه، ممکن است متوجه نشوید که نیاز به کمک گرفتن یا سوال پرسیدن دارید.

  • بی کفایتی آگاهانه: در این مرحله متوجه می شوید که بلد نیستید کاری را انجام دهید یا آن را اشتباه انجام داده اید. به دلیل اعتراف به اشتباهات یا کاستی های خود شروع به احساس ناراحتی می کنید. در حالی که ممکن است عقب نشینی و چسبیدن به آنچه می دانید آسان باشد، این مرحله همچنین می تواند به شما انگیزه دهد تا مهارت های جدید را یاد بگیرید و به مرحله بعدی بروید.

  • شایستگی آگاهانه: وقتی متعهد به تمرین کاستی های خود می شوید، شایستگی خود را افزایش می دهید. شما می توانید کار را به طور مستقل و موثر انجام دهید، اگرچه ممکن است در حین ادامه یادگیری و کسب آشنایی، تمرکز بیشتری نیاز باشد. با کسب موفقیت، آنها می توانند به بازسازی عزت نفس شما در محل کار کمک کنند.

  • شایستگی ناخودآگاه: در این مرحله نهایی، دانش یا مهارت را درونی کردید و آن را به طبیعت دوم تبدیل کردید. دیگر در مرحله یادگیری نیستید، می توانید این کار را بدون تمرکز شدید و اغلب کارآمدتر انجام دهید. با احساس راحتی در توانایی های خود، حتی ممکن است فرصت هایی برای آموزش دیگران برای تکمیل کار پیدا کنید.

مرتبط: ۴ سطح صلاحیت: تعریف و مثال

چگونه احساس ناتوانی در کار را مدیریت کنیم

اگر در محل کار خود دچار مشکل هستید، اغلب می توانید راه هایی برای بهبود وضعیت پیدا کنید. می توانید از مراحل زیر به عنوان راهنمایی برای غلبه بر احساس بی کفایتی در کار استفاده کنید:

۱. احساسات خود را بپذیرید

همانطور که در چهار مرحله شایستگی دیده می شود، ناراحتی در موقعیت های جدید رایج است. هنگام پذیرفتن یک کار یا مسئولیت جدید، انتظاراتی را در نظر بگیرید که ممکن است در ابتدا احساس ناراحتی یا بی کفایتی کنید. شما می توانید به خود بگویید که شکست خورده نیستید زیرا در اولین تلاش خود برتری نداشتید – در عوض، شما به سادگی در فرآیند یادگیری حرکت می کنید. با تمرین و تجربه، هنگام انجام آن کار احساس راحتی و شایستگی بیشتری خواهید کرد. تنظیم این انتظارات می تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید این احساسات طبیعی هستند و خود را از فشار برای کامل بودن رها کنید.

مرتبط: ۸ مهارت کلیدی و ضروری جهت افزایش خودآگاهی

۲. به نکات مثبت فکر کنید

گاهی اوقات، ممکن است برای شما دشوار باشد که احساسات و اعمال خود را بپذیرید. افراد اغلب نسبت به خودشان سخت‌گیر هستند، که می‌تواند بر اعتماد به نفس شما در کار تأثیر بگذارد. تمرکز بر اشتباهی که انجام داده اید ممکن است تنها بر احساس بی کفایتی شما تأکید کند. به جای صرف وقت برای انتقاد از اشتباهات یا کاستی های خود، زمانی را برای تأمل در نقاط قوت خود اختصاص دهید. در طول هفته، می توانید هر بازخورد مثبت یا تعاملی را که با آن مواجه می شوید، پیگیری کنید. تا پایان هفته، امیدواریم فهرستی داشته باشید که می توانید به گذشته نگاه کنید تا به شما یادآوری کند که چه کارهایی را به خوبی انجام می دهید.

تأمل در نقاط قوت می تواند به تقویت اعتماد به نفس و روحیه شما در کار کمک کند. به عنوان مثال، ممکن است احساس کرده باشید که یک ارائه ضعیف انجام شده است. با این حال، یکی از همکاران ممکن است از گرافیک جالبی که در آن استفاده کرده اید، تعریف کرده باشد. در حالی که ممکن است بخواهید روی بهبود مهارت های سخنرانی عمومی خود تمرکز کنید، اکنون متوجه شده اید که دیگران از چشم شما برای طراحی بصری قدردانی می کنند. احساس ارزشمندی می تواند به شما کمک کند از ورود به کار لذت ببرید و ممکن است به عنوان انگیزه ای برای تقویت سایر توانایی ها باشد.

مرتبط: ۷ نکته برای مثبت اندیشی در محل کار

۳. به خود یادآوری کنید که همه اشتباه می کنند

وقتی احساس بی کفایتی می کنید، ممکن است خودتان را با همکارانتان مقایسه کنید. به عنوان مثال، اگر در تیم جدید هستید، ممکن است اعتماد به نفس کمتری داشته باشید زیرا آنها تجربه بیشتری نسبت به شما دارند. با این حال، سعی کنید درک کنید که هر کس در طول زندگی خود چهار مرحله شایستگی را پشت سر می گذارد. ممکن است فردی که اکنون در شغل خود عالی است، زمانی در موقعیت شما بوده و مرتکب اشتباه شده است. حتی ممکن است امروز به اشتباه خود ادامه دهند.
به جای انتقاد از خود به خاطر اشتباهات، می توانید از آنها به عنوان ابزار انگیزشی استفاده کنید. آنها را به عنوان فرصت هایی برای یادگیری و توسعه مهارت های خود در نظر بگیرید که به شما کمک می کند در آینده مرتکب این اشتباهات نشوید.

مطالب مرتبط: چگونه به اشتباهات در محل کار واکنش نشان دهیم

۴. صادق باشید

فراتر از خود اندیشی، می توانید احساس بی کفایتی خود را با یک همکار یا سرپرست مورد اعتماد در میان بگذارید. داشتن این گفتگوهای صادقانه می تواند به شما کمک کند تا در محل کار خود حمایت کنید، زیرا ممکن است حتی متوجه نشوند که شما در حال مبارزه بوده اید. این افراد با تجربه بیشتر همچنین می توانند راهنمایی و مشاوره خاصی برای کمک به شما در ایجاد مهارت های خود ارائه دهند.

می توانید یک جلسه با سرپرست خود برنامه ریزی کنید یا موضوع را در طول بررسی عملکرد مطرح کنید. به جای اینکه بگویید احساس بی کفایتی می کنید، سؤالاتی از این قبیل بپرسید: “به نظر شما چه مهارت هایی را می توانم بهبود بخشم؟” یا “فکر می کنی چه مهارت هایی عملکرد من را به سطح بالاتری می برد؟” سرپرست شما احتمالاً از اینکه شما ابتکار عمل را برای دستیابی به پیشرفت حرفه ای انجام می دهید، قدردانی می کند. نشان دادن تمایل به بهبود عملکرد می تواند به نشان دادن تعهد شما به شغل و علاقه شما به حمایت از اهداف سازمان کمک کند.

مطالب مرتبط: نحوه درخواست کمک در محل کار

۵. قدم های کوچکی در جهت تغییر بردارید

شما می توانید به طور مستقل یا با سرپرست خود برای ایجاد برنامه هایی برای توسعه حرفه ای کار کنید. سرپرست شما ممکن است بتواند وظایفی را به شما محول کند که به ایجاد مهارت ها و رفتارهای خاصی کمک می کند، یا ممکن است شما را به سمت منابع آموزشی موجود در سازمان راهنمایی کند. شما گزینه های مختلفی برای توسعه مهارت دارید، از گذراندن دوره های حضوری یا آنلاین گرفته تا پیدا کردن یک مربی حرفه ای که می تواند به شما کمک کند آموزش یا مشاوره یک به یک به شما ارائه دهد.

امتحان کردن چیزی جدید ممکن است در ابتدا دلهره آور باشد، بنابراین می توانید این مهارت ها و رفتارها را به روش های کوچکی برای سهولت در آنها بگنجانید. فرض کنید می خواهید سخنرانی عمومی خود را بهبود ببخشید. به جای اینکه بلافاصله داوطلبانه در مقابل یک گروه بزرگ صحبت کنید، می توانید با استفاده از تکنیک های ارائه موثر با دوستان و خانواده خود تمرین کنید. حتی می توانید خودتان جلوی آینه تمرین کنید. این محیط‌ها به شما این امکان را می‌دهند که از مهارت‌های جدید خود بدون فشار یک رویداد رسمی سخنرانی عمومی استفاده کنید. این گام های کوچک به شما کمک می کند تا مهارت ها و اعتماد به نفس خود را به تدریج در آنها تقویت کنید.

مطالب مرتبط: چگونه گام به گام مهارت های جدید را سریع و موثر بیاموزیم

۶. خود را متعهد به تمرین کنید

هنگامی که به دنبال توسعه حرفه ای هستید، ممکن است در چند تلاش اول احساس ناراحتی کنید. با تلاش مداوم برای تمرین این مهارت ها یا رفتارها، شما با اجرای آنها آشنا می شوید. تجربه بیشتر شما را قادر می سازد تا به سمت مراحل نهایی شایستگی حرکت کنید، جایی که اعمال مانند طبیعت دوم به نظر می رسند. در نهایت، دیگر نیازی به تمرکز زیاد یا فکر کردن به کاری که انجام می دهید ندارید.

سعی کنید تا جایی که می توانید این عمل را انجام دهید، حتی به روش های جزئی. با استفاده از مثال سخنرانی عمومی فوق الذکر، شما فقط نیازی به تمرین با اجرای سخنرانی در محل کار ندارید. در عوض، می‌توانید مهارت‌های ارتباط کلامی و غیرکلامی را که ارائه‌ها را در مکالمات روزانه‌تان مؤثر می‌سازد، بگنجانید. برای مثال، ممکن است هنگام صحبت با یک همکار، بر حفظ تماس چشمی یا بیان صحیح تمرکز کنید.

بخوانید: تعهد به موفقیت: کلید سلامتی و شادی در زندگی

۷. بر پیشرفت خود نظارت کنید

در طول چهار مرحله شایستگی، پیشرفت خود را در زمینه توسعه مهارت پیگیری کنید. وقتی اشتباهاتی را که در طول مسیر مرتکب می شوید یادداشت می کنید، از آنها به عنوان فرصت های یادگیری استفاده کنید. شناسایی مناطقی که در آن مبارزه می کنید می تواند به شما کمک کند تا بفهمید تلاش خود را کجا متمرکز کنید. با این حال، فراموش نکنید که دستاوردهای خود را نیز دنبال کنید. وقتی متوجه پیشرفت مهارت‌های خود می‌شوید، می‌تواند به شما انگیزه دهد که به یادگیری و تمرین ادامه دهید. وقتی شروع به کسب اعتماد به نفس در این مهارت ها می کنید، می تواند به کاهش احساس بی کفایتی شما کمک کند.

مطالب مرتبط: نحوه نظارت بر پیشرفت

۸. از دیگران بازخورد بخواهید

در صورت امکان، حتی ممکن است در طول این سفر توسعه حرفه ای به دنبال حمایت دیگران باشید. اگر با یک سرپرست یا همکار در مورد احساسات خود صحبتی داشتید، از آنها بخواهید که به نظارت بر پیشرفت شما کمک کنند و بازخورد ارائه کنند. به عنوان مثال، اگر سرپرست شما اشاره کرد که باید مهارت های ارتباطی خود را بهبود بخشید، ممکن است از آنها بخواهید عملکرد شما را در یک سخنرانی اخیر ارزیابی کنند.

به دست آوردن بازخورد از دیگران می تواند به شما کمک کند تلاش های آموزشی و یادگیری خود را متمرکز کنید، زیرا آنها ممکن است زمینه های مشکلی را که شما خودتان نمی شناسید شناسایی کنند. بازخورد آنها همچنین می تواند به شما کمک کند تا پیشرفت خود را بر اساس جایی که شروع کرده اید ارزیابی کنید. علاوه بر این، هنگامی که بازخورد مثبت دریافت می کنید، می تواند به عنوان یک ابزار انگیزشی دیگر عمل کند. نظرات آنها ممکن است به مبارزه با انتقاد یا احساس بی کفایتی شما کمک کند. و هنگامی که سرپرستان شما را در حال پیشرفت می بینند، می تواند تأثیر مثبتی بر جای بگذارد زیرا اخلاق کاری قوی شما را نشان می دهد.

مرتبط: ۷ شیوه صحیح در نحوه درخواست بازخورد

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *