نماد سایت ایوسی

هزینه های مستقیم چیست؟ (با تعریف و مثال)

استفاده از هزینه های مستقیم

استفاده از هزینه های مستقیم

درک اینکه یک شرکت چگونه پول خرج می‌کند می‌تواند به شما کمک کند تا در محل کار، انتخاب‌های آگاهانه و مسئولیت‌پذیری داشته باشید، به‌خصوص اگر دارای موقعیت رهبری هستید. یکی از انواع مخارج تجاری، هزینه مستقیم است که هزینه ای است که برای تولید لازم است. اگر بتوانید هزینه های مستقیم در یک کسب و کار را شناسایی کنید، ممکن است به شما کمک کند تا استراتژی کاهش هزینه ها و افزایش سود داشته باشید.

در این مقاله از ایوسی، هزینه‌های مستقیم را تعریف می‌کنیم، تفاوت هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم را مورد بحث قرار می‌دهیم، نمونه‌هایی از انواع رایج را به اشتراک می‌گذاریم و مزایای ردیابی هزینه‌های مستقیم را فهرست می‌کنیم.

موارد کلیدی

  • هزینه های مستقیم هزینه هایی هستند که به یک شی هزینه مربوط می شوند.

  • نقطه مقابل هزینه های مستقیم، هزینه های غیرمستقیم است که شامل هزینه های سربار مانند اجاره و لوازم اداری می شود.

  • هزینه های مستقیم نیز اغلب به عنوان هزینه های متغیر واجد شرایط هستند.

هزینه های مستقیم چیست؟

هزینه های مستقیم (direct costs) هزینه هایی هستند که به طور واضح با عملیات یک کسب و کار مرتبط هستند. به عنوان مثال، نیروی کار، مواد و سوخت معمولاً هزینه های مستقیم هستند زیرا به طور محسوسی در تولید نقش دارند. برای واجد شرایط بودن به عنوان هزینه مستقیم، بسیار مهم است که کسب و کار بتواند هزینه را به یک هدف هزینه خاص، مانند یک محصول یا پروژه مرتبط کند. به عنوان مثال، اگر یک شرکت پوشاک پارچه را برای تولید لباس بخرد، هزینه مستقیم دارد زیرا به لباس ها مربوط می شود. هزینه های مستقیم برای اکثر مشاغل کمتر از هزینه های غیرمستقیم است.

در حالی که برخی از هزینه های مستقیم ثابت هستند که هزینه های ثابت نامیده می شوند، برخی دیگر بسته به نوع محصول و عوامل بازار متفاوت هستند. ممکن است به این هزینه ها به عنوان هزینه های متغیر اشاره کنید. به عنوان مثال، قیمت آهن برای یک کارخانه تولیدی ممکن است بسته به ارزش بازار آن محصول تغییر کند. هزینه مستقیم مانند نیروی کار برای یک کارمند ساعتی نیز ممکن است متغیر باشد زیرا برنامه آنها ممکن است تغییر کند.

مرتبط:  هزینه متغیر: تعریف، مثال ها و فرمول ها

هزینه های مستقیم در مقابل هزینه های غیر مستقیم

هزینه های مستقیم با هزینه های غیرمستقیم متفاوت است زیرا می توانند به طور صریح به یک آیتم، خدمات، پروژه یا بخش خاص متصل شوند. هزینه های غیرمستقیم به جای حمایت از یک هدف هزینه منحصر به فرد، به حفظ فعالیت یک کسب و کار کمک می کند. به عنوان مثال، بازاریابی، بیمه، اجاره و خدمات مالی معمولاً هزینه های غیر مستقیم هستند. اکثر مخارج تجاری به عنوان هزینه های غیر مستقیم واجد شرایط هستند.

بیشتر بخوانید:  تفاوت بین هزینه های مستقیم و غیر مستقیم (با مثال)

نمونه هایی از هزینه های مستقیم

در اینجا چند نمونه از هزینه های مستقیم احتمالی در یک تجارت آورده شده است:

کار یدی

هزینه دستمزد برای کارکنانی که مستقیماً یک کالا را تولید می کنند معمولاً هزینه مستقیم است زیرا می توانید آن را با یک محصول یا خط محصول خاص مرتبط کنید. هزینه های مستقیم نیروی کار معمولاً شامل دستمزد ساعتی، اضافه کاری و مزایا می شود. اگر بسته به تولید متفاوت باشد، کار تقریباً همیشه یک هزینه مستقیم است. اگر دستمزد در هر سناریوی تجاری ثابت بماند، ممکن است غیرمستقیم باشد. به عنوان مثال، کارکنان حقوق بگیر که عملیات سطح بالا را انجام می دهند، معمولاً هزینه های غیرمستقیم هستند.

بیشتر بخوانید:  هزینه نیروی کار چقدر است؟ تعریف، هزینه های مستقیم در مقابل غیر مستقیم و مثال ها

کمیسیون ها

مانند نیروی کار، کمیسیون های فروش هزینه های مستقیم هستند زیرا به یک شی قیمت خاص متصل می شوند. به عنوان مثال، اگر کارمندی خودرویی را بفروشد و برای آن فروش پورسانت دریافت کند، پرداخت هزینه مستقیم در ارتباط با آن خودرو است. پاداش فروش مرتبط با بیش از حد سهمیه یک هزینه غیرمستقیم است زیرا به بسیاری از محصولات منحصر به فرد مربوط می شود.

مطالب مرتبط:  کسب کمیسیون فروش به چه معناست؟ تعریف، انواع و مثال ها

مواد خام

مواد خام یک هزینه مستقیم هستند زیرا به صراحت در تولید یک کالا یا خدمات مشارکت دارند. به عنوان مثال، هزینه چوب ممکن است هزینه مستقیمی برای یک کارخانه مبلمان باشد زیرا به صراحت به محصول نهایی کمک می کند و بسته به مقدار تولید می تواند متفاوت باشد. با این حال، فقط مواد تولید هزینه مستقیم هستند. لوازم عمومی اداری مانند خودکارها و منگنه ها برای اکثر سازمان ها هزینه های غیر مستقیم هستند.

بیشتر بخوانید: قیمت  مواد اولیه چقدر است؟

تجهیزات

هر تجهیزاتی که برای تولید محصولات یا انجام خدمات مشتری استفاده می کنید معمولاً هزینه مستقیمی دارد. به عنوان مثال، یک کسب و کار محوطه سازی می تواند ماشین های چمن زنی را یک هزینه مستقیم در نظر بگیرد، زیرا آنها از آنها برای انجام یک سرویس استفاده می کنند، که هدف هزینه مربوطه است. ماشین آلات یا ابزارهایی که ممکن است در یک کارخانه تولیدی استفاده کنید نیز به عنوان هزینه های مستقیم واجد شرایط هستند.

مطالب مرتبط:  انواع مختلف محیط های تولیدی و مشاغل

حمل و نقل

حمل و نقل، یا حمل و نقل، اغلب یک هزینه مستقیم است. اگر برای جابجایی مواد خاص یا اقلام تکمیل شده پول خرج می کنید، احتمالاً هزینه مستقیمی دارد. این ممکن است شامل قیمت حمل و نقل مواد به مرکز تولید و هزینه حمل و نقل بین محل تولید و فروش باشد. اگر قراردادهای حمل و نقل بدون توجه به مقدار محصولی که ارسال می کنید ثابت بماند، ممکن است به جای آن به عنوان هزینه های غیر مستقیم واجد شرایط باشند.

مطالب مرتبط:  معرفی ۱۳ شغل تدارکات

سوخت و برخی از آب و برق

برخی از هزینه‌های سوخت ممکن است هزینه‌های مستقیم باشند، اگر صریحاً به یک شی هزینه متصل شوند. به عنوان مثال، اگر بتوانید مقدار مشخصی از توان مورد نیاز برای ایجاد یک کیف حمل و نقل را در خط مونتاژ محاسبه کنید، این هزینه ممکن است هزینه مستقیم باشد. یک کارخانه چوب بری گازسوز می تواند بنزین را به عنوان هزینه مستقیم تولید محصولات چوبی در نظر بگیرد. این با هزینه های برق سربار، مانند هزینه برق برای روشنایی ساختمان متفاوت است، زیرا یک کسب و کار صرف نظر از تولید، این پول را به ارائه دهنده خدمات شهری خود مدیون است.

مطالب مرتبط:  راهنمای هزینه های سربار کسب و کار: مثال ها و محاسبه

مزایای ردیابی هزینه های مستقیم

متخصصان حسابداری باید هزینه های مستقیم و غیرمستقیم را برای درک بهتر هزینه های شرکت گزارش کنند. طبقه بندی هزینه هایی که به عنوان مستقیم و غیرمستقیم واجد شرایط هستند، می تواند به شما در مدیریت هزینه ها و برنامه ریزی بر اساس آن کمک کند تا به تیم خود در رسیدن به اهداف مالی خود کمک کند. در اینجا برخی از مزایای ردیابی هزینه های مستقیم آورده شده است:

ویژگی های بیشتری را ارائه می دهد

از آنجایی که هزینه های مستقیم به پروژه ها یا محصولات خاصی مربوط می شود، اندازه گیری آنها می تواند به نفع بخش های خاصی باشد که هزینه های خود را مدیریت می کنند. این به این دلیل است که بخش‌های کوچک‌تر یک سازمان ممکن است بتوانند هزینه‌های خاص را با یک هدف هزینه خاص مرتبط کنند و تجزیه و تحلیل متمرکزتری از هزینه‌ها ارائه دهند. این می تواند یک استراتژی موثر برای ارزیابی سودآوری بخش ها، پروژه ها یا محصولات خاص باشد.

مطالب مرتبط:  راهنمای سواد مالی: تعریف و چگونگی بهبود

بودجه ها را به اطلاع می رساند

توجه به هزینه های مستقیم نیز می تواند محاسبه بودجه یک کسب و کار یا واحد را آسان تر کند. این به این دلیل است که هزینه‌های مستقیم می‌توانند متغیر باشند و حسابداری تغییرات بالقوه در آن هزینه‌ها ممکن است بر دقت بودجه تأثیر مثبت بگذارد. این مزیت می تواند به مقدار هزینه های مستقیم و غیرمستقیم در یک تجارت یا بخش بستگی داشته باشد، بنابراین ممکن است قبل از تصمیم گیری در مورد هزینه، تجزیه و تحلیل کاملی انجام دهید.

مطالب مرتبط:  تحلیل واریانس: تعریف، انواع، فرمول ها و مثال ها

بر قیمت گذاری تاثیر می گذارد

روش های هزینه مستقیم می تواند هنگام تعیین قیمت کالاها یا خدماتی که یک کسب و کار ارائه می دهد مفید باشد. این به این دلیل است که هزینه‌های مستقیم ممکن است متغیر باشند، بنابراین بررسی منظم آنها ممکن است به شما کمک کند تا در هنگام تعیین قیمت، تغییرات در هزینه‌های تولید را در نظر بگیرید. برخی از کسب و کارها بخشی یا تمام هزینه مستقیم افزایش یافته را به مشتری منتقل می کنند. به عنوان مثال، اگر هزینه محصولات تازه افزایش یابد، یک رستوران ممکن است قیمت سالادها را افزایش دهد.

مطالب مرتبط:  استراتژی قیمت گذاری نفوذ: تعریف و مثال

کمک در محاسبه سود

هزینه های مستقیم می تواند ابزار مناسبی برای محاسبه سود مشخص از یک محصول یا خط تولید باشد. این اطلاعات می تواند هنگام مقایسه محصولات مختلف یا تعیین نقطه سربه سر مفید باشد. همچنین می تواند به شما کمک کند هزینه های تولید را برای افزایش سود از یک کالای خاص به حداقل برسانید.

مطالب مرتبط:  نحوه محاسبه حاشیه سود

تفویض اختیار را ترویج می کند

استفاده از روش‌های هزینه مستقیم می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا مسئولیت‌ها را در سراسر تیم مدیریت گسترش دهند. مدیران سطح متوسطی که بر محصولات یا بخش‌های خاص نظارت دارند، ممکن است بتوانند هزینه‌های مستقیم مرتبط با آن محصولات یا تیم‌ها را بهتر مدیریت کنند. سازمان ها ممکن است مسئولیت را به یک مدیر یا یک تیم رهبری واگذار کنند که ممکن است به کارایی سازمانی کمک کند.

این مقاله فقط برای اهداف اطلاعاتی است و به منزله مشاوره مالی نیست. برای هر مشکلی که ممکن است با آن مواجه شوید، با یک متخصص مالی دارای مجوز مشورت کنید.

خروج از نسخه موبایل