نماد سایت ایوسی

هزینه متغیر: تعریف، مثال ها و فرمول ها

هزینه متغیر - افزایش و کاهش دلار

هزینه متغیر - افزایش و کاهش دلار

هزینه متغیر یک اصطلاح حسابداری است که هنگام محاسبه هزینه های تولید یک شرکت استفاده می شود. تعیین هزینه های متغیر مربوط به راه اندازی یک کسب و کار برای حفظ کارایی و سودآوری ضروری است.

در این مقاله از ایوسی، هزینه متغیر را تعریف کرده و فهرستی از مثال‌ها به همراه فرمول‌های مورد استفاده برای محاسبه هزینه متغیر در واحد و کل هزینه متغیر را ارائه می‌کنیم.

هزینه متغیر چیست؟

هزینه متغیر یک هزینه تولید است که بسته به تغییرات در فعالیت تولیدی شرکت افزایش یا کاهش می یابد. به عنوان مثال، مواد خام مورد استفاده به عنوان اجزای یک محصول، هزینه های متغیر در نظر گرفته می شوند، زیرا این نوع هزینه معمولاً بر اساس تعداد واحدهای تولید شده در نوسان است.

هزینه های متغیر بسته به مقدار تولید تغییر می کند. به عبارت دیگر، افزایش تولید باعث افزایش هزینه ها می شود، در حالی که کاهش تولید منجر به کاهش هزینه ها می شود. در مقابل، هزینه های ثابت صرف نظر از تولید یا بازده تولید ثابت باقی می ماند. بنابراین، هزینه های متغیر را می توان هزینه های مستقیم حجم تولید در نظر گرفت که در پاسخ به افزایش تولید افزایش می یابد و با تولید کمتر کاهش می یابد.

موارد مرتبط: نحوه محاسبه هزینه متغیر

نمونه هایی از هزینه متغیر

در اینجا برخی از رایج ترین انواع هزینه های متغیر برای یک کسب و کار آورده شده است:

مواد مستقیم

مواد مستقیم موجودی مواد اولیه ای است که توسط یک شرکت تولیدی یا خرده فروشی برای ایجاد کالاهای نهایی یا کالا خریداری می شود. بنابراین هزینه مستقیم مواد، هزینه تمام اقلام مورد استفاده در ساخت یک محصول است. این مواد ملموس باید همه قابل اندازه گیری و شناسایی باشند که به محصول کمک می کنند.

نمونه هایی از مواد مستقیم عبارتند از فولاد مورد استفاده در ساخت و ساز ساختمان، برد مدارهای مورد استفاده در مونتاژ کامپیوتر و پارچه مورد استفاده در تولید لباس.

موادی مانند چسب مورد استفاده در کفش یا گریس مورد استفاده در ماشین آلات معمولاً مواد مستقیم در نظر گرفته نمی شوند زیرا در محصول نهایی به راحتی قابل شناسایی نیستند و مقدار استفاده شده در هر محصول را نمی توان تعیین کرد. این اقلام اغلب به عنوان لوازم تولید دسته بندی می شوند.

مواد بسته بندی

موادی که برای بسته بندی کالاها استفاده می شود ممکن است هزینه های متغیر در نظر گرفته شود زیرا مقدار مصرف ممکن است بسته به حجم فروش و تولید متفاوت باشد. برخی از شرکت ها تصمیم می گیرند که تعداد مواد بسته بندی مورد استفاده برای یک محصول را زمانی که حجم تولید یا حجم فروش کاهش می یابد، کاهش دهند.

نمونه‌هایی از موادی که برای بسته‌بندی استفاده می‌شوند، کیسه‌ها، جعبه‌ها، بست‌ها، بسته‌بندی‌های پلاستیکی و فویل هستند. اکثر شرکت ها هزینه مواد بسته بندی را هنگام تعیین سودآوری محصول در نظر می گیرند .

به عنوان مثال، یک شرکت خدمات غذایی ممکن است برای بسته بندی ۲۰۰۰ ساندویچ حدود ۵۰۰ هزار تومان برای بسته بندی پلاستیکی خرج کند. تجزیه و تحلیل سودآوری محصول ممکن است تعیین کند که در صورت خرید بسته بندی پلاستیکی به صورت عمده، هزینه های تولید می تواند کاهش یابد. با تعدیل استراتژیک هزینه واقعی ساندویچ های خود، آنها ممکن است دو برابر این مبلغ را برای تهیه ۴۰۰۰ ساندویچ خرج کنند، و انجام این کار ممکن است به دلیل صرفه جویی در مقیاس زمانی که هزینه ها بر روی یک مقدار بیشتر تقسیم می شود، درآمد حاصل از فروش ۲۰۰۰ ساندویچ بیش از دو برابر شود. حجم خروجی

کار با نرخ قطعه

این مبلغی است که کارگران به ازای هر واحدی که تکمیل می کنند یا می فروشند، دستمزد می گیرند. ورودی کارکنان معمولاً هزینه کار با نرخ قطعه را تعیین می کند. این هزینه نیز همراه با نرخ تولید افزایش یا کاهش می یابد. زمانی که هزینه نظارت بر حجم تولید باید با کیفیت کار انجام شده مطابقت داشته باشد، شرکت ها ممکن است به نیروی کار با نرخ قطعه متوسل شوند. هنگامی که تولید به پرسنلی با مهارت های متغیر نیاز دارد، کار با نرخ قطعه نیز روش ترجیحی پرداخت است.

نیروی کار با نرخ قطعه در دسته هزینه های متغیر قرار می گیرد زیرا پرسنل فروش تنها در صورتی حقوق می گیرند که بتوانند محصولات یا خدمات را بفروشند. کارمندانی که از اهداف فروش پیشی می‌گیرند ممکن است حق دریافت کمیسیون داشته باشند.

کمیسیون های فروش نمونه ای از کار با نرخ تکه هستند زیرا اغلب بر اساس سود شرکت و بهره وری کارمند متفاوت است. در صورتی که شرکت نتواند حاشیه سود خود را برآورده کند یا اگر کارکنان نتوانند سهمیه فروش خود را برآورده کنند ، ممکن است از کمیسیون خودداری شود .

حمل بار

کسب و کارها هنگام فروش و توزیع محصولات متحمل هزینه حمل و نقل می شوند. بنابراین حمل و نقل یک هزینه متغیر در نظر گرفته می شود. هزینه های حمل و نقل هزینه هایی است که یک شرکت هنگام حمل مواد اولیه یا تحویل محصولات نهایی از یک مکان به مکان دیگر متحمل می شود. این مواد و محصولات ممکن است از طریق زمین، دریا یا هوا حمل شوند.

هزینه های حمل و نقل بسته به میزان فروش و تولید شرکت متفاوت است. این هزینه ها معمولاً با حجم تولید و فروش بیشتر افزایش می یابد و با فروش و حجم تولید کمتر کاهش می یابد. یک زنجیره تامین  قوی می تواند هزینه های کلی را کاهش دهد و کارایی توزیع را افزایش دهد.

لوازم تولید

منابع تولید، مواد خام غیرمستقیم مورد نیاز در طول فرآیند تولید یا مونتاژ هستند. یک مثال روغن ماشین است که اندازه گیری آن بر اساس میزان یا دفعات استفاده از ماشین ها دشوار است. از آنجایی که قیمت تمام شده روغن ماشین با حجم تولید متفاوت است، می توان آن را یک هزینه متغیر در نظر گرفت.

دستمزد قابل پرداخت

این به میزان پولی است که به کارمندانی که به صورت ساعتی کار می کنند، پرداخت می شود. این در تضاد با حقوق است، که بدون در نظر گرفتن چند ساعت کار کارکنان، مقادیر ثابتی هستند.

کارمزد تراکنش کارت اعتباری

این کارمزدها از شرکتی دریافت می شود که کارت های اعتباری را به عنوان روش پرداخت از مشتریان می پذیرد. در این حالت، هزینه متغیر عبارت است از مقدار غیرقابل پیش‌بینی کارمزد تراکنش در هر ماه در مقابل کارمزد ثابت ماهانه.

مثالی از محاسبه هزینه متغیر کل

کل هزینه متغیر را می توان با محاسبه هزینه هر واحد تعیین کرد. در اینجا نمونه ای از یک شرکت تولیدی که سشوار تولید می کند آورده شده است:

یک شرکت سفارش ۱۰۰ سشوار دریافت می کند. هنگام برآورد کل هزینه متغیری که شرکت باید برای تولید ۱۰۰ دستگاه هزینه کند، هزینه متغیر تولید هر سشوار باید تعیین شود.

برای محاسبه هزینه متغیر، مدیر پروژه از این ارقام استفاده می کند:

بر اساس این ارقام، هزینه تولید یک واحد ۸ هزار تومان + ۴ هزار تومان + ۲ هزار تومان = ۱۴ هزار تومان است. در مرحله بعد، برای محاسبه کل هزینه متغیر، مدیر پروژه باید از این فرمول استفاده کند:

مقدار کل خروجی x هزینه متغیر در واحد = کل هزینه متغیر

با استفاده از فرمول برای هزینه متغیر کل، مدیر پروژه تعیین می کند که شرکت باید ۱۴۰۰ هزار تومان در مواد و نیروی کار برای تولید ۱۰۰ سشوار سرمایه گذاری کند.

۱۰۰ x 14 هزار تومان = ۱۴۰۰ هزار تومان

جدول زیر نشان می دهد که چگونه هزینه متغیر با افزایش بازده تولید افزایش می یابد:

مقدار خروجی ۱ واحد ۱۰ واحد ۵۰ واحد ۱۰۰ واحد ۰ واحد
هزینه مواد مستقیم ۱۲ هزار تومان ۱۲۰ هزار تومان ۶۰۰ هزار تومان ۱۲۰۰ هزار تومان
هزینه کار مستقیم ۲ هزار تومان ۲۰ هزار تومان ۱۰۰ هزار تومان ۲۰۰ هزار تومان
کل هزینه متغیر ۱۴ هزار تومان ۱۴۰ هزار تومان ۷۰۰ هزار تومان ۱۴۰۰ هزار تومان

بیشتر بخوانید: نحوه محاسبه کل هزینه متغیر 

چرا تعیین هزینه متغیر مهم است؟

در اینجا برخی از مهمترین دلایلی که یک شرکت باید هزینه متغیر را تعیین کند آورده شده است:

تصمیمات تجاری آگاهانه بگیرید. 

هزینه متغیر یک معیار عملکرد کلیدی است که به شرکت اجازه می دهد برنامه ریزی استراتژیک داشته باشد. نسبت بالایی از هزینه های متغیر ممکن است شرکت را قادر به ادامه فعالیت کند حتی اگر حجم فروش آن نسبتاً کم باشد. از سوی دیگر، نسبت بالایی از هزینه های ثابت اغلب به این معنی است که کسب و کار مجبور است حجم بالایی از فروش را حفظ کند تا از نظر مالی قابل دوام بماند.

بر هزینه های متغیر نظارت کنید.

اگرچه هزینه های ثابت مرتبط با اداره یک کسب و کار صرف نظر از بازده تولید، نسبتاً یکسان باقی می مانند، اما هزینه های متغیر همیشه با افزایش تولید، کل هزینه متغیر را افزایش می دهد.

اهداف فروش مناسب را تعیین کنید. 

افزایش هزینه های مرتبط با هزینه های متغیر نباید به عنوان یک شاخص منفی در نظر گرفته شود. همیشه افزایش تولید برای دستیابی به اهداف فروش بالاتر ضروری است که می تواند هزینه های اضافی را به دنبال داشته باشد. هنگامی که یک شرکت در تلاش برای دستیابی به هدف درآمد بالاتر است، تمایل به افزایش متناظر در هزینه های متغیر وجود دارد.

از هزینه‌های بیش از حد برای مواد یا قیمت‌گذاری کمتر در هزینه هر واحد جلوگیری کنید. 

مهم است که اطمینان حاصل شود که درآمد با نرخی بالاتر از هزینه ها افزایش می یابد. به عنوان مثال، اگر یک شرکت افزایش حجم ۸ درصدی را گزارش کند، اما میزان فروش تنها ۵ درصد در مدت مشابه افزایش یابد، به احتمال زیاد هر محصول فروخته شده قیمت کمتری خواهد داشت.

هزینه های تولید را کاهش دهید. 

به طور کلی برای شرکت ها سودمند است که هزینه های تولید محصولات خود را کاهش دهند تا از سودآوری اطمینان حاصل کنند. بنابراین، بسیاری از مدیران سودآوری را با تقسیم هزینه های متغیر بر کل درآمد نظارت می کنند تا هزینه ها را به عنوان درصدی از فروش تعیین کنند.

نقطه سربه سر خود را پیدا کنید. 

بسیاری از شرکت ها هنگام پیش بینی سود یا محاسبه نقاط سربه سر برای سرمایه گذاری ها یا پروژه های خاص، هزینه های متغیر را در نظر می گیرند. برخی از هزینه ها ممکن است بر اساس یک تغییر متناظر در خروجی نوسان داشته باشند، که ممکن است باعث ناهماهنگی در ترازنامه شما شود. این نوع تغییرات ممکن است نشان دهنده نیاز به تنظیم قیمت فروش در هر واحد برای حفظ حاشیه سود باشد.

 برای کاهش هزینه های غیر ضروری، هزینه های ثابت را تجزیه و تحلیل کنید.

همچنین شایان ذکر است که بسیاری از محصولات دارای اجزای متغیر و همچنین اجزای ثابت هستند. به عنوان مثال، حقوق مدیریت معمولاً به تعداد واحدهای تولید شده وابسته نیست. حتی در این صورت، اگر تولید کاهش یابد، ممکن است شرکت ها حتی در سطح مدیریتی اخراج شوند. می توان استدلال کرد که همه هزینه ها تا حدی متغیر هستند.

حاشیه سود قابل پیش بینی بیشتری را محاسبه کنید. 

شرکت هایی که به طور مداوم درصد بیشتری از هزینه های متغیر را در مقایسه با هزینه های ثابت دارند، ممکن است هزینه های ثابت تری برای هر محصول داشته باشند. آنها می توانند حاشیه سود قابل پیش بینی بیشتری نسبت به شرکت هایی با هزینه های متغیر نسبتاً کمتر داشته باشند. با این حال، شرکت هایی با هزینه های متغیر کمتر و هزینه های ثابت بیشتر ممکن است به دلیل سطح ثابت تر هزینه ها، سود بیشتری کسب کنند.

هزینه های متغیر را برای افزایش سودآوری مدیریت کرده و کاهش دهید.

موفقیت یک شرکت اغلب به توانایی انجام پیش‌بینی‌های آگاهانه در مورد اینکه چگونه سرمایه‌گذاری تجاری تحت تأثیر شرایط عملیاتی مختلف قرار می‌گیرد، بستگی دارد. یکی از مهم ترین عوامل در انجام این گونه پیش بینی ها، تعیین نسبت هزینه های ثابت به هزینه های متغیر است. هزینه هایی که بسته به حجم تولید و فروش متفاوت است به طور قابل توجهی بر سودآوری شرکت تأثیر می گذارد.

خروج از نسخه موبایل