یک کسب و کار باید چندین هزینه برای انجام عملیات تجاری عادی متحمل شود. مدیران مالی و حسابداران انواع مختلف هزینه ها را دسته بندی و ثبت می کنند. درک این نوع هزینه ها می تواند به شما کمک کند حسابداری دقیق تر، بودجه بندی دقیق و تصمیم گیری موثرتری داشته باشید.
در این مقاله از ایوسی، توضیح میدهیم که هزینه کسبوکار چیست، حسابداری انواع هزینهها را مورد بحث قرار میدهیم، دستههای هزینههای کسبوکار و انواع هزینهها را فهرست میکنیم و نکاتی را برای کمک به درک کاربرد آنها ارائه میکنیم.
هزینه کسب و کار چیست؟
هزینه کسب و کار هزینه ای است که برای ایجاد درآمد در یک شرکت صرف می شود. انواع هزینه ها می تواند شامل اجاره فروشگاه، میزبانی وب سایت، دستمزد کارکنان، بهره وام یا پرداخت به تامین کنندگان باشد. این هزینه ها بر صورت سود و زیان منعکس می شود که به عنوان صورت سود و زیان یک تجارت نیز شناخته می شود.
مطالب مرتبط: نحوه تهیه صورتهای مالی: تعریف و مزایا
حسابداری انواع هزینه ها
حفظ اسناد پشتیبان برای گزارشگری مالی دقیق، مدیریت جریان نقدی و اثبات ادعاهای مالیاتی مهم است. صورت سود و زیان شامل خلاصه ای از انواع هزینه های کسر شده از کل درآمد است. فرمول سود خالص:
سود خالص = درآمد – هزینه
یک شرکت انواع هزینه های خود را با استفاده از روش حسابداری تعهدی یا نقدی ثبت می کند. روش تعهدی روش حسابداری رایجتر است و هزینهها را بدون توجه به زمان پرداخت، هنگام وقوع ثبت میکند.
روش حسابداری بر مبنای نقدی سادهتر است و هزینهها را هنگام پرداخت ثبت میکند، برخلاف زمانی که رخ میدهند. هر روشی را که انتخاب کنید، ثبت و نظارت بر هزینه های یک شرکت بسیار مهم است، زیرا آنها بر قیمت فروش کالاها و خدمات آن تأثیر می گذارند.
بیشتر بخوانید: حسابداری تعهدی در مقابل حسابداری نقدی: تعاریف و مثال ها
دسته بندی هزینه های تجاری
دو دسته عمده که انواع هزینه های کسب و کار به آنها تقسیم می شود عبارتند از:
۱. هزینه های عملیاتی
انواع هزینه ها در این دسته شامل تمام هزینه های انجام شده برای ارائه خدمات یا محصول به بازار می شود. مجموع هزینه های عملیاتی عبارت است از مجموع بهای تمام شده کالای فروخته شده (COGS) و سایر هزینه های عملیاتی که به عنوان هزینه های فروش، عمومی و اداری (SG&A) شناخته می شوند. COGS انواع هزینه هایی هستند که تولید کالا یا خدمات متحمل می شود. نمونه هایی از COGS عبارتند از:
-
هزینه های مواد اولیه
-
بسته بندی محصول
-
هزینه های مستقیم نیروی کار برای کارگران تولیدی
-
اجاره تجهیزات و تاسیسات تولید
-
هزینه تعمیر تجهیزات
هزینه های SG&A هزینه های مستمر و ضروری است که در نگهداری و عملیات روزانه یک کسب و کار رخ می دهد. این نوع هزینه ها شامل هزینه های فروش و ارائه محصولات یا خدمات می شود، اما هزینه های مربوط به تولید یک محصول یا ارائه خدمات را شامل نمی شود. نمونه هایی از هزینه های SG&A عبارتند از:
-
تبلیغات
-
هزینه های حسابداری و حقوقی
-
هزینه های بانکی
-
سرگرمی
-
تجهیزات
-
پرداخت های بیمه
-
هزینه های صدور مجوز
-
بازاریابی، فروش و تبلیغات
-
هزینه های تامین دفتر
-
هزینه های حقوق و دستمزد
-
پرداخت های اجاره
-
هزینه های تعمیر و نگهداری تجهیزات
-
هزینه های تحقیق و توسعه
-
مخارج سفر
-
هزینه های آب و برق
-
هزینه های خودرو
مطالب مرتبط: هزینه های عملیاتی چیست؟ (با مثال)
۲. هزینه های غیر عملیاتی
هزینههای غیرعملیاتی مربوط به هزینههایی است که خارج از فعالیتهای عملیاتی عادی کسبوکار رخ میدهد. این نوع هزینه ها به عملیات اصلی کسب و کار روزانه مربوط نمی شوند و اغلب هزینه های غیر تکراری هستند.
نمونه هایی از هزینه های غیرعملیاتی عبارتند از:
-
هزینه های جابجایی مشاغل
-
هزینه های تجدید ساختار کسب و کار
-
زیان ارز
-
سود پرداخت شد
-
حذف موجودی
-
زیان های سرمایه گذاری
-
هزینه های حل و فصل دعاوی
-
زیان ناشی از واگذاری دارایی
-
مالیات های تجاری ایالتی و فدرال
-
هزینه های خسارت آب و هوا یا آتش سوزی
انواع هزینه های عمده
دانستن تفاوت بین انواع هزینه های اصلی و نحوه تأثیر آنها بر درآمد ممکن است به بهبود سودآوری یک تجارت کمک کند و به آن اجازه دهد تا جریان نقدی سالمی را حفظ کند. در اینجا انواع عمده هزینه ها آورده شده است:
هزینه های ثابت
هزینه های ثابت، که به عنوان سربار نیز شناخته می شوند ، بدون توجه به تعداد محصولات یا خدمات ارائه شده ثابت می مانند. این نوع هزینهها در فواصل زمانی هفتگی یا ماهانه اتفاق میافتند و برای بودجه ساده هستند.
نمونه هایی از هزینه های ثابت عبارتند از:
-
استهلاک : به دلیل فرسودگی و فرسودگی در طول زمان، ارزش پولی یک دارایی کاهش مییابد و شما این را به عنوان استهلاک میسنجید.
-
بیمه: این نوع هزینه، کسب و کار را از هر گونه ضرر در طول عملیات تجاری محافظت می کند و شامل پوشش اموال، وسایل نقلیه و مسئولیت قانونی می شود.
-
اجاره: مشاغلی که دارای ویترین، فضای اداری یا انبار هستند، هر ماه اجاره یا رهن ساختمان خود را پرداخت می کنند. تجهیزات اداری اجاره ای یا اجاره ای نیز هزینه ثابت ماهانه را جذب می کند.
-
هزینه های حقوق و دستمزد : این هزینه ها شامل حقوق و دستمزد پرداختی به کارکنان، تامین اجتماعی، مالیات کارکنان و بیمه سلامت می باشد.
-
هزینه های آب و برق: منابع برق و آب در نوسان است، اما هزینه های ماهانه غیرقابل مذاکره هستند که برآورد و برنامه ریزی آنها ساده است.
هزینه های دوره ای
هزینههای دورهای نوعی هزینه ثابت هستند که ارزش پولی آن ثابت است، اما با پرداختهای سه ماهه یا سالانه متفاوت هستند. یک روش معمول برای بودجه بندی هزینه های دوره ای تقسیم هزینه سالانه بر ۱۲ ماه و کنار گذاشتن وجوه به صورت ماهانه است. نمونه هایی از انواع هزینه های دوره ای شامل هزینه های مجوز نرم افزار، ثبت نام خودرو و خدمات، تعمیر و نگهداری تجهیزات برنامه ریزی شده و برخی از پرداخت های بیمه است.
هزینه های متغیر
هزینه های متغیر که به عنوان هزینه های اولیه نیز شناخته می شوند، متناسب با خروجی محصولات یا خدمات تغییر می کنند. این نوع هزینه ها به صورت ماهانه یا سالانه با حجم فروش بالاتر و اضافه شدن محصول جدید تغییر می کنند. انواع هزینه های متغیر شامل هزینه های مستقیم نیروی کار، مواد اولیه، کارمزد کارت اعتباری، کمیسیون فروش و لوازم بسته بندی می باشد.
بیشتر بخوانید: نحوه محاسبه هزینه های متغیر (با مثال)
نکاتی برای کاربرد انواع هزینه
در اینجا چند نکته برای استفاده از انواع هزینه وجود دارد:
افزایش سودآوری
مهم است که حساب دقیقی از انواع هزینه هایی که COGS را تشکیل می دهند، نگه دارید، زیرا آنها تأثیر مستقیمی بر سود ناخالص دارند. نظارت بر هزینههایی مانند نیروی کار، مواد اولیه و تعمیرات مکرر تجهیزات، سودآوری و قیمت فروش کالاها و خدمات و امکانسنجی خطوط تولید را نشان میدهد. کاهش COGS سود را بدون افزایش هزینه های عملیاتی مانند تبلیغات، بازاریابی و تبلیغات افزایش می دهد.
کسر مالیات را به حداکثر برسانید
بسیاری از انواع هزینه ها قابل کسر مالیات هستند، اما مهم است که با خدمات درآمد داخلی (IRS) یا یک مشاور مالیاتی حرفه ای برای فهرست جامع مشورت کنید. شیوه های خوب ثبت سوابق ممکن است کسر مالیات شما را تأیید کند و در وقت شما صرفه جویی کند. تمام سوابق هزینه ها را برای حداقل هفت سال برای ادعاهای مالیاتی نگه دارید.
تنظیم بودجه آگاهانه
وقتی انواع هزینه ها را دسته بندی و ثبت می کنید، می توانید بودجه های آگاهانه را تنظیم کنید. مدیران پروژه اغلب هنگام برنامه ریزی برای پروژه های جدید از سوابق هزینه استفاده می کنند. حفظ کنترل مالی به شما کمک می کند منابع را تخصیص دهید، برای دوره های شلوغ برنامه ریزی کنید و برای فصل های کند آماده شوید.
این مقاله فقط برای اهداف اطلاعاتی است و به منزله مشاوره مالی نیست. برای هر مشکلی که ممکن است با آن مواجه شوید، با یک متخصص مالی دارای مجوز مشورت کنید. |