نماد سایت ایوسی

اهمیت تصمیم گیری مطمئن

چرا تصمیم گیری در کسب و کار مهم است

چرا تصمیم گیری در کسب و کار مهم است

همه ما هر روز هزاران تصمیم می گیریم. بسیاری از تصمیمات آسان هستند، اما برخی دیگر ممکن است دشوارتر یا پیچیده تر باشند. تصمیمات دشوارتر و پیچیده‌تر ما می‌تواند بر زمان، هزینه‌ها، احساسات و روابط تأثیر بگذارد. برای تصمیم گیری های دشوارتر احتمالاً باید بر ترس و عصبیت غلبه کنید.

در این مقاله، درخصوص اینکه: تصمیم‌گیری مطمئن چیست، چرا مهم است و چگونه می‌توانید یک فرآیند تصمیم‌گیری مطمئن را پرورش دهید، بحث خواهیم کرد.

تصمیم گیری مطمئن چیست؟

تصمیم گیری و انتخاب با اعتماد به نفس توانایی فرایند شناختی انتخاب یک موضوع یا مورد از میان چند گزینه به گونه ای است که استرس و اضطراب را کاهش دهد و در عین حال در قبال اعمال خود پاسخگو باشید و به خودتان وفادار بمانید. این موضوع با مراحل تصمیم گیری استاندارد آغاز می شود. این مراحل استاندارد عبارتند از:

  1. تصمیم را مشخص کنید.
  2. جمع آوری اطلاعات.
  3. جایگزین ها را شناسایی کنید.
  4. شواهد را بسنجید.
  5. از بین گزینه ها انتخاب کنید
  6. اقدام به.
  7. تصمیم خود را مرور کنید

تصمیم‌گیری در نقش‌های مدیریتی ممکن است با این مراحل همچنان طاقت‌فرسا باشد. ارزیابی احساسات مثبت و منفی که ممکن است در طول فرآیند با آنها روبرو شوید ممکن است مفید باشد تا بتوانید مناطقی را که ممکن است نیاز به بهبود داشته باشند شناسایی کنید.

چگونه با اطمینان بیشتر تصمیم بگیریم

در اینجا چند استراتژی برای تصمیم گیری مطمئن در محل کار آورده شده است:

  1. فرض نکنید
  2.  قضاوت را تعلیق کنید
  3. جایگزین ایجاد کنید.
  4. عینی باقی بماند.
  5. پیوست را آزاد کنید.
  6. از شهود خود استفاده کنید.
  7. مسئولیت را بر عهده بگیرید.
  8. تصمیمات را ارزیابی کنید

۱. فرض نکنید

یک تمرین خوب این است که به خود اجازه دهید کنترل را رها کنید. وقتی تصور نمی کنید که همه پاسخ ها را دارید، به خود اجازه می دهید زودتر از منابع دیگر اطلاعات دریافت کنید. این به شما کمک می کند تا در مورد تصمیم مورد نظر و پاسخ های احتمالی که ممکن است درخواست کنید به طور دقیق مطلع شوید.

به عنوان مثال، اگر باید تصمیمی بگیرید که پیامدهای قانونی بالقوه برای شرکت شما داشته باشد، به جای تکیه بر دامنه محدود دانش خود در مورد آن موضوع، از یک متخصص حقوقی جزئیات بیشتری بخواهید.

۲. قضاوت را تعلیق کنید

به یاد داشته باشید که تعصب شما ممکن است واقعیت کامل نباشد. تصمیم گیری مطمئن مستلزم آن است که دیدگاه جدیدی به دست آورید تا بتوانید وضوح را حفظ کنید و همه انتخاب ها را معتبر ببینید تا زمانی که بعداً در فرآیند تصمیم گیری خود گزینه ها را حذف نکنید.

ممکن است سوگیری های احتمالی خود را بنویسید تا از آنها مطلع شوید. به این ترتیب شما آگاهانه از آنها آگاه هستید و می توانید به بهترین شکل ممکن از آنها دوری کنید.

۳. جایگزین ایجاد کنید

گاهی اوقات گزینه هایی که به شما داده می شود برای تصمیمی که باید بگیرید کارایی ندارند. سعی کنید از خلاقیت و تخصص خود برای ایجاد گزینه های موثر استفاده کنید.

به عنوان مثال، ممکن است در مورد احتمالات طوفان فکری کنید یا ایده هایی را ترسیم کنید که ممکن است بهتر عمل کنند و مزایا و معایب هر دو گزینه را بسنجید.

۴. عینی باقی بمانید

قبل از اینکه تصمیمی بگیرید، اگر همه حقایق را بدانید مفید است تا بتوانید عینی بمانید. معمولاً عوامل مرتبط زیادی درگیر هستند که تحت تأثیر وزن تصمیمات شما قرار می گیرند. احتمالاً می خواهید برای عواقب تصمیمات خود آماده باشید.

به عنوان مثال، می‌توانید ایده‌های خود را با دیگران آزمایش کنید زیرا ممکن است تأثیرات بالقوه‌ای را ببینند که شما به آن فکر نکرده‌اید.

۵. پیوست را رها کنید

از احتمالات آگاه باشید اما به آنها وابسته نباشید. شرایط ناشناخته زیادی در زندگی و مدیریت وجود دارد. سفر تصمیم‌گیری مطمئن به جای نتیجه، باید در کانون توجه قرار گیرد. نتایج هنوز مهم هستند، اما نباید روی آنها وسواس داشت.

به عنوان مثال، اگر روش‌های مؤثری برای پاداش دادن به تیم خود طرح‌ریزی کرده‌اید، شواهدی را جمع‌آوری کنید که نشان می‌دهد آن‌ها چه چیزهایی را دوست دارند، اما در مورد اینکه چه اتفاقی می‌افتد یا اگر از پاداش‌ها خوششان نمی‌آید، وسواس نداشته باشید.

۶. از شهود خود استفاده کنید

حقایق و داده ها در فرآیند تصمیم گیری مهم هستند. با این حال، احتمالاً به دلیل روش منحصر به فردی که اطلاعات را پردازش می کنید و تصمیم می گیرید، در موقعیت خود قرار گرفته اید. معمولاً شما پاسخ را می‌دانید زیرا سیگنال‌هایی وجود دارد که بدن شما روزانه در مورد تصمیم‌گیری‌ها به شما می‌دهد.

اگر برقراری ارتباط با شهود برای شما دشوار است، ممکن است کاری انجام دهید که بتواند دوباره شما را به هم متصل کند. برای برخی از افرادی که ممکن است در حال دویدن، رقصیدن، پیاده روی، شنا، یوگا یا مدیتیشن باشند.

۷. مسئولیت را بر عهده بگیرید

مهم نیست که چه تصمیمی می گیرید، باید صاحب آن باشید و مسئول تصمیم نهایی باشید. این نشان دهنده اعتماد به نفس شما نسبت به تصمیماتی است که می گیرید زمانی که دیگران را به خاطر عواقب آن سرزنش نمی کنید. بیشتر چیزها را می توان اصلاح کرد و دوباره ارزیابی کرد، بنابراین خجالت کشیدن از نتیجه معمولاً غیر ضروری است.

سعی کنید تصمیمات خود را با آگاه کردن دیگران از انتخاب های خود، تا زمانی که برای موقعیت مناسب است، در اختیار داشته باشید.

۸. تصمیمات را ارزیابی کنید

به تصمیمات قبلی که گرفته اید نگاه کنید و آنها را ارزیابی کنید. این مهم است تا بتوانید تکنیک های تصمیم گیری خود را بهبود ببخشید و اطلاعاتی را در مورد اینکه چه چیزی موثر بوده و چه چیزی نیست جمع آوری کنید. مطمئن شوید که تصمیم نهایی شما به خوبی تمام ورودی ها، تحقیقات و حقایقی است که جمع آوری کرده اید.

چرا تصمیم گیری مطمئن مهم است؟

تصمیم گیری مطمئن در مدیریت برای عملکرد شما و کارکنانتان در محل کار ضروری است. هنگامی که تصمیمات قاطع و مطمئن می گیرید، احتمالاً می توانید احساسات ناخوشایند را در زمینه های مختلف زندگی کاری و شخصی خود از بین ببرید. در اینجا چند دلیل وجود دارد که تصمیم گیری با اطمینان مهم است:

رضایت و مشارکت کارکنان افزایش خواهد یافت.

نحوه تصمیم گیری شما بر کارکنان شما تأثیر می گذارد و تصمیمات مطمئنی که منجر به نتایج بهتر می شود، رضایت آنها را افزایش می دهد. وقتی کارمندان را در تصمیم گیری ها بگنجانید، احتمال مشارکت آنها بیشتر خواهد بود.

تفویض اختیار آسان تر خواهد بود.

تفویض اختیار معمولاً شامل تفویض تصمیمات است. وقتی تیم خود را در مراحل فرآیند تصمیم‌گیری قرار می‌دهید، به راحتی می‌توانید بعداً با آنها در مورد تصمیم بررسی کنید. شما خود را از تصمیم گیری به تنهایی رها خواهید کرد و بین خود و تیم خود اعتماد ایجاد خواهید کرد.

نتایج بهبود خواهد یافت.

وقتی به جای تصمیم‌های مبتنی بر ترس یا سریع، تصمیم‌های آگاهانه و شجاعانه می‌گیرید، احتمالاً نتیجه با انتظارات شما مطابقت خواهد داشت.

شما سریعتر به انجام خواهید رسید.

با دانستن اینکه دوست دارید به چه چیزی برسید و چگونه می خواهید به آن برسید، سریعتر به آن دست خواهید یافت زیرا هدف مشخص است. تصمیمات کوچکتر در بین کارها همگی سریعتر گرفته می شوند تا با هدف کلی مطابقت داشته باشند.

باعث افزایش اعتماد به نفس می شود.

هر بار که تصمیم گیری مطمئن را تمرین می کنید، توانایی خود را در پردازش اطلاعات مرتبط و گرفتن بهترین تصمیم ممکن یاد می گیرید و بهبود می بخشید. تمرین تصمیم گیری به احتمال زیاد به شما این امکان را می دهد که به توانایی های خود به عنوان یک رهبر اعتماد کنید.

اشتباهات کمتری خواهید داشت.

هیچ جایگزین برنده مطلقی برای هر تصمیمی که باید بگیرید وجود ندارد. با این حال، هنگامی که وضوح، اولویت بندی و هدف را به تصمیمات اضافه می کنید، کمتر احتمال دارد که مجبور شوید دوباره در مورد یک تصمیم شکست خورده تصمیم بگیرید.

خروج از نسخه موبایل