نماد سایت ایوسی

طراحی دیجیتال چیست؟ تعریف و ۷ گزینه شغلی (+ آموزش ویدئویی)

دلایلی که ممکن است یک حرفه طراحی دیجیتال برای شما باشد

دلایلی که ممکن است یک حرفه طراحی دیجیتال برای شما باشد

طراحی دیجیتال بخشی ضروری از تولید محتوا برای وب سایت ها، دستگاه های تلفن همراه و برنامه های نرم افزاری است. کار به عنوان یک طراح دیجیتال ترکیبی از مهارت ها در برنامه های کاربردی نرم افزاری و هنرهای تجسمی است.

در این مقاله از ایوسی، به طراحی دیجیتال و تفاوت آن با طراحی گرافیک می پردازیم و هفت گزینه شغلی در زمینه طراحی دیجیتال را لیست می کنیم.

طراحی دیجیتال چیست؟

طراحی دیجیتال به تصاویری اطلاق می شود که برای استفاده در هر رسانه دیجیتالی از جمله رایانه، تلفن و تبلت ایجاد می شود. حرفه ای هایی که در طراحی دیجیتال کار می کنند درک مفاهیم هنری سنتی مانند طرح بندی و انتخاب رنگ را با ایده های دیجیتال متمرکز مانند تجربه کاربر و محتوای چند رسانه ای ترکیب می کنند. طراحی دیجیتال همچنین در پروژه های فیلم و تلویزیون به صورت انیمیشن یا جلوه های بصری اعمال می شود.

مطالب مرتبط: انواع مختلف رسانه ها کدامند؟

چرا طراحی دیجیتال مهم است؟

طراحی دیجیتال یکی از مهم ترین عوامل دخیل در ایجاد تجربه کاربری است. به دلیل ماهیت تعاملی طراحی برای رابط های کاربری مانند رسانه های اجتماعی و صفحات وب، می توانید از طراحی دیجیتال برای ردیابی تحلیل ها نیز استفاده کنید. استفاده از معیارهایی مانند کلیک‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها یا لایک‌ها به کسب‌وکارها کمک می‌کند اثربخشی عناصر طراحی را که در پلتفرم‌های الکترونیکی ظاهر می‌شوند، ردیابی کنند.

مرتبط: راهنمای شما برای ایجاد یک تجربه مشتری دیجیتال عالی 

تفاوت بین طراحی دیجیتال و طراحی گرافیکی

در حالی که طراحی گرافیک اغلب به عنوان یک اصطلاح کلی برای نمایش بصری در رسانه ها استفاده می شود، طراحی دیجیتال شامل ایجاد تصاویر تعاملی است که کاربران از طریق رابط کامپیوتری تجربه می کنند. یک طراح دیجیتال از مهارت های کدنویسی همراه با توانایی های هنری برای ایجاد یک تجربه کاربری برای محتوای دیجیتال استفاده می کند و ممکن است در ساخت عناصر دیجیتال نقش داشته باشد.

کار یک طراح دیجیتال به طور کلی شامل موارد زیر است:

  • منوی وب سایت و نرم افزار

  • تبلیغات بنری

  • اینفوگرافیک

  • محتوای تعاملی

  • رابط های اپلیکیشن موبایل

طراحی گرافیک از تصاویر ثابت برای به اشتراک گذاشتن پیام های بصری در محتوای چاپی و دیجیتال استفاده می کند. آنها با هنر سنتی و عوامل طراحی مانند فونت، رنگ و کنتراست کار می کنند تا گرافیک های مورد استفاده در انواع بازاریابی، سرگرمی و محتوای هنری را بسازند. اگرچه طراحان گرافیک ممکن است تصاویری را برای مقاصد دیجیتالی ایجاد کنند، اما آنها تصاویر ثابتی را ایجاد می کنند که هنرمندان دیجیتال می توانند به عنوان بخشی از یک طرح طراحی بزرگتر دستکاری کنند.

اقلام معمولی که طراحان گرافیک ایجاد می کنند عبارتند از:

بیشتر بخوانید: معرفی ۵۱ شغل با فتوشاپ

انواع طراحی دیجیتال

طراحی دیجیتال به طور خاص برای محتوای آنلاین و الکترونیکی استفاده می شود. در اینجا متداول ترین اشکال تصویرسازی که طراحان دیجیتال ایجاد می کنند آورده شده است:

طراحی اپلیکیشن

طراحان دیجیتال ساختارهای بصری را برای برنامه های موبایل ایجاد می کنند و کاربران را به ابزارهای موجود در یک برنامه مرتبط می کنند. طراحی اپلیکیشن از عملکردهای خاص یک برنامه به عنوان مبنایی برای همه تصاویر و طرح‌بندی‌های درون برنامه استفاده می‌کند. آیکون‌هایی که برای برند کردن یک اپلیکیشن استفاده می‌شوند نیز بخشی از فرآیند طراحی این برنامه‌های دیجیتال هستند.

طراحی سایت

طراحی دیجیتال برای وب‌سایت‌ها شامل برنامه‌ریزی است که چگونه محتوای بصری کاربران را برای دسترسی به اطلاعات آنلاین راهنمایی می‌کند. این شامل ایجاد فریم‌های سیمی برای ترسیم و ترسیم محتوای صفحه و استراتژی‌بندی طرح‌بندی منوها و گزینه‌های دیگر برای تعامل با کاربر است. طراحی وب سایت همچنین به فرمت صفحات فرود مورد استفاده برای محتوای لینک شده مربوط می شود.

طراحی اینفوگرافیک

اسناد دیجیتال، انتشارات، ارائه ها و محتوای آنلاین مانند وبلاگ ها از اینفوگرافیک استفاده می کنند تا به مخاطبان نمایش بصری داده های خاص را ارائه دهند. طراحان دیجیتال از یک رسانه الکترونیکی برای ایجاد نمودارهای رنگارنگ، نمودارها و تصاویر نمایش داده شده در قالب های دیجیتال استفاده می کنند.

مرتبط: اینفوگرافیک چیست؟ / چگونگی ساخت و استفاده از آن را بشناسید

طراحی بازاریابی

طراحی دیجیتال همچنین شامل محتوای بازاریابی است که به صورت آنلاین، داخل برنامه ها و در ارتباطات دیجیتال استفاده می شود. تبلیغات بنری بخش مهمی از طراحی بازاریابی دیجیتال است زیرا مانند بیلبوردهای آنلاین برای محصولات و خدمات عمل می کند. قالب‌های بازاریابی ایمیلی و سایر محتوای تبلیغاتی از روش‌های طراحی دیجیتال برای جلب توجه مشتری استفاده می‌کنند.

مطالب مرتبط: راهنمای کامل بازاریابی دیجیتال 

طراحی شبکه های اجتماعی

ایجاد تصاویر برای رسانه های اجتماعی بخش بزرگی از کار طراحی دیجیتال است. از طرح‌بندی صفحه رسانه‌های اجتماعی یک شرکت گرفته تا محتوای بصری سفارشی مورد استفاده در پست‌ها، طراحی دیجیتال برای رسانه‌های اجتماعی هنرهای گرافیکی را با ویژگی‌های تعاملی مانند پیوندها و تصاویر قابل اشتراک‌گذاری ترکیب می‌کند.

طراحی نشر الکترونیک

کتاب های الکترونیکی از ساختارهای دیجیتالی خاصی برای نمایش محتوای نوشته شده استفاده می کنند. برای قالب بندی متون برای استفاده الکترونیکی به طراحان دیجیتال نیاز است. انتشار دیجیتال شامل عناصر طراحی شبیه به انتشار سنتی مانند فاصله حاشیه و فونت با فاکتورهای دیجیتالی مانند پاورقی های تعاملی یا گزینه های صوتی است.

طراحی سه بعدی

تصاویر سه بعدی به محتوای دیجیتال عمق می بخشند و برای اهداف مختلفی استفاده می شوند. رندر پلان‌های معماری، انیمیشن‌ها و گرافیک‌های پیشرفته همگی برای محتوای سه بعدی در پلتفرم‌های دیجیتال استفاده می‌شوند.

انیمیشن

تصاویر متحرک در قالب انیمیشن یکی دیگر از تمرکزهای طراحان دیجیتال است. این می‌تواند شامل محتوای متحرک برای نرم‌افزار، جلوه‌های ویژه برای فیلم‌ها، بازی‌های ویدیویی و تولیدات تلویزیونی یا شخصیت‌های انیمیشنی باشد که در اشکال مختلف سرگرمی ظاهر می‌شوند.

مهارت های طراح دیجیتال

یک طراح دیجیتال برای برتری در ایجاد محتوای بصری برای طیف متنوعی از نیازهای ارتباطی، بازاریابی و سرگرمی به هر دو مهارت فنی و نرم نیاز دارد. در اینجا برخی از توانایی‌های کلیدی که طراحان دیجیتال می‌توانند برای پیشرفت شغلی خود ایجاد کنند آورده شده است:

  • تجربه نرم افزار طراحی: طراحان دیجیتال از برنامه های نرم افزاری مختلفی برای ایجاد تصاویر استفاده می کنند. مهارت در برنامه های نرم افزاری برای موفقیت یک طراح دیجیتال بسیار مهم است.

  • دانش فنی: از آنجایی که طراحی دیجیتال برای انتقال ایده های بصری به یک رابط الکترونیکی متکی است، طراحان دیجیتال نیاز به درک اساسی از کدگذاری کامپیوتری دارند.

  • خلاقیت: طراحان دیجیتال تصاویر و طرح هایی را بر اساس مفاهیم منحصر به فرد و خلاقانه خود ایجاد می کنند، بنابراین این مهارت ضروری است.

  • ترکیب هنری: دانش اساسی از روش های هنری مانند تئوری رنگ، چیدمان بصری و ترکیب موضوع برای طراحان دیجیتال ضروری است. حرفه ای هایی که در تمام رشته های طراحی دیجیتال کار می کنند از قابلیت های هنری استفاده می کنند.

  • ارتباطات: طراحان دیجیتال باید بتوانند ایده های خود را به وضوح به اعضای تیم ارائه دهند و همچنین با توسعه دهندگان وب و سایرین در فرآیند طراحی هماهنگ شوند.

آموزش طراحی دیجیتال

در حالی که برخی از کالج ها و دانشگاه ها مدارک خاصی را در طراحی دیجیتال ارائه می دهند، برخی دیگر مسیری تخصصی در طراحی UX یا UI با تاکید بر ترکیب کدنویسی کامپیوتر و طراحی وب سایت ارائه می دهند. کسب گواهینامه در برنامه‌های نرم‌افزار طراحی کلیدی که برای مدل‌سازی، انیمیشن و گرافیک کامپیوتری استفاده می‌شوند نیز ممکن است به شما کمک کند تا در میان استخدام‌کنندگان شغل متمایز شوید.

۷ شغل در طراحی دیجیتال

در اینجا برخی از مشاغلی که می توانید در زمینه طراحی دیجیتال دنبال کنید آورده شده است:

۱. انیماتور 

میانگین حقوق ملی: ۱۵۳۶۹۲۶۲۰ تومان در سال

وظایف اصلی: انیماتورها از نرم افزار کامپیوتری برای ترسیم شخصیت ها، پس زمینه ها و اشیاء مورد استفاده برای پروژه های سرگرمی و تجاری استفاده می کنند. آنها اغلب با تیمی از هنرمندان کار می کنند تا ایده هایی برای داستان سرایی یا عناصر موضوعی در یک تولید ارائه دهند. آنها همچنین به شکل دادن به طراحی کلی یک قطعه انیمیشن کمک می کنند.

۲. طراح وب 

میانگین حقوق ملی: ۱۱۹۸۶۷۳۵۰ تومان در سال

وظایف اصلی: طراحان وب با مشتریان و هم تیمی ها برای ایجاد ظاهر یک وب سایت کار می کنند. آنها ویژگی‌های تعاملی و طرح‌بندی یک وب‌سایت را برنامه‌ریزی می‌کنند و طرح بصری کامل را از طریق تکنیک‌های کدنویسی طراحی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: با طراح وب سایت آشنا شوید 

۳. طراح بازی های ویدیویی 

میانگین حقوق ملی: ۲۱۴۶۵۵۷۴۰ تومان در سال

وظایف اصلی: طراحان بازی های ویدیویی مسئول برنامه ریزی و اجرای محتوای بازی های ویدیویی هستند. آنها از زبان های برنامه نویسی برای ترکیب دستورات بصری و گیم پلی در پروژه استفاده می کنند. طراحان بازی‌های ویدیویی نیز در آزمایش نسخه‌های بازی مشارکت دارند زیرا بخش‌های جدید یا اصلاح‌شده پروژه را ارائه می‌کنند.

۴. طراح بصری 

میانگین حقوق ملی: ۱۴۸۵۷۱۵۰۰ تومان در سال

وظایف اصلی: طراحی بصری یک نقش همه کاره است که اصول طراحی گرافیک را با محتوا برای پلتفرم های دیجیتال ترکیب می کند. آنها برای پیشنهاد و اجرای مفاهیم برای اهداف بازاریابی با مشتریان کار می کنند. طراحان بصری همچنین ممکن است روی پروژه های سرگرمی کار کنند تا به ایجاد تصاویر موضوعی یک داستان کمک کنند.

۵. طراح رابط کاربری (UI). 

میانگین حقوق ملی: ۱۹۵۸۵۳۳۳۰ تومان در سال

وظایف اصلی: طراحان رابط کاربری مسئول ایجاد و پیاده سازی عناصر مورد استفاده برای دسترسی به محتوای وب سایت و برنامه هستند. آنها ظاهر هر صفحه یا مرحله در فرآیند دسترسی به برنامه های دیجیتال را برنامه ریزی می کنند. طراحان رابط کاربری اغلب از نزدیک با طراحان تجربه کاربری کار می کنند تا اطمینان حاصل کنند که کاربران محتوا را در یک پلت فرم واضح و یکنواخت تجربه می کنند.

۶. طراح تجربه کاربری (UX). 

میانگین حقوق ملی: ۲۱۴۰۲۹۲۲۰ تومان در سال

وظایف اصلی: طراحان تجربه کاربری به هر چیزی که کاربر در حین حرکت در یک پلتفرم یا برنامه دیجیتال می بیند و تجربه می کند، توجه دارند. آنها همچنین تم بصری یکسانی را در چندین کانال یا دستگاه تضمین می کنند و حفظ می کنند.

بیشتر بخوانید: درباره طراح UX بیاموزید 

۷. توسعه دهنده Front-end 

میانگین حقوق ملی: ۲۱۶۹۴۶۱۷۰ تومان در سال

وظایف اصلی: توسعه دهندگان فرانت اند از زبان های برنامه نویسی رایانه برای تنظیم رابطی که کاربران هنگام باز کردن یک برنامه رایانه ای می بینند، استفاده می کنند. این توسعه دهندگان بر برنامه ریزی چگونگی عملکرد عناصر بصری و فنی یک برنامه دیجیتال با هم تمرکز می کنند. آنها مسئول یکپارچه سازی طراحی واکنشگرا و نظارت بر عملکرد طراحی های خود هستند و اغلب با طرح هایی که توسط طراحان رابط کاربری ایجاد می شوند کار می کنند.

بیشتر بخوانید: درباره توسعه‌دهنده فرانت‌اند بودن بیاموزید 

آموزش ویدیویی آموزش طراحی دیجیتال

از پیج بتا کانال  

جلسه اول طراحی دیجیتال- طراحی ساده چهره

جلسه‌ی دوم طراحی دیجیتال- ایجاد بافت و رنگ‌آمیزی با ابزار سطل رنگ

جلسه سوم طراحی دیجیتال- استفاده از لایه‌ها و ابزار افشانه برای خلق طرح ۳بعدی

جلسه چهارم طراحی دیجیتال- استفاده از ابزار انتخاب- تمرین نویسه‌نگاری

جلسه‌ی پنجم طراحی دیجیتال- تقارن و دَوران

رنگ‌آمیزی تذهیب با ابزار دیجیتالی

جلسه‌ی ششم طراحی دیجیتال- ابزارهای رسم هندسی

جلسه هفتم طراحی دیجیتال- کشیدن نقاشی صورتک و ساخت استیکر واتساپ با استفاره از آن

جلسه هشتم طراحی دیجیتال- آغاز طراحی آناتومی بدن انسان

جلسه نهم طراحی دیجیتال- عمق دادن به قاب عکس

جلسه دهم طراحی دیجیتال- پرسپکتیو تک نقطه

جلسه یازدهم طراحی دیجیتال- طراحی ساده‌ی موتورسیکلت

جلسه دوازدهم طراحی دیجیتال- نقاشی منظره و انعکاس در آب

جلسه سیزدهم طراحی دیجیتال- ترکیب عکس و نقاشی

جلسه چهاردهم طراحی دیجیتال- ترکیب ابزار دستی و دیجیتال

خروج از نسخه موبایل