بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

تجزیه و تحلیل رقیب: تعریف، مزایا و عناصر

قرارداد ضمانت: تجزیه و تحلیل کامل و بررسی اجمالی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

هنگامی که به دنبال افزایش فروش و درآمد هستید، حفظ یا بهبود موقعیت کسب و کار در بازار مهم است. با توسعه و استفاده از تجزیه و تحلیل رقبا، می توانید سایر شرکت ها را در این زمینه ارزیابی کنید و فرصت هایی برای رشد، نوآوری و پیشرفت بیابید. اگر علاقه مند به رشد کسب و کار و افزایش فروش هستید، می توانید با استفاده از این ابزار برای کمک به درک فرصت های رشد آشنا شوید.

در این مقاله از ایوسی توضیح می دهیم که تجزیه و تحلیل رقیب چیست، چگونه رقبای خود را شناسایی کنید و چه چیزی را در این منبع قرار دهید.

تحلیل رقیب چیست؟

تحلیل رقیب به ارزیابی نقاط قوت و ضعف رقیب اشاره دارد. این نوع تجزیه و تحلیل به شما کمک می کند تا تعیین کنید که چگونه با رقبای غیر مستقیم و مستقیم در همان بازار مقایسه می کنید. اساساً شامل به دست آوردن اطلاعات در مورد بزرگترین رقبای یک شرکت برای بهبود تجارت است. این شامل بررسی روشی است که رقبا خود را تبلیغ می کنند، با مشتریان خود درگیر می شوند و محصولات جدید تولید می کنند.

اهداف اولیه تجزیه و تحلیل رقبا شامل موارد زیر است:

  • برای شناسایی قوی ترین رقبا

  • برای تعیین استراتژی های رقبا

  • برای پیش بینی اقدامات آنها

  • برای پیش بینی واکنش های آنها بر اساس اقدامات خود

  • برای تأثیرگذاری بر اعمال آنها به گونه ای که به نفع شما باشد

داشتن این اطلاعات می تواند به شما در ایجاد، پیاده سازی و تنظیم استراتژی ها برای بهبود تلاش های شرکت کمک کند. همچنین به شما کمک می کند تا هرگونه تهدید بالقوه برای کسب و کار را شناسایی کنید. بسیاری از کسب و کارها تجزیه و تحلیل رقبا را از طریق برداشت ها، حدس ها و شهود انجام می دهند. انجام یک تجزیه و تحلیل کامل در مراحل مختلف کسب و کار می تواند اطمینان حاصل کند که شما هر امکان و اقدامی را ارزیابی می کنید.

مطالب مرتبط:  نحوه انجام تجزیه و تحلیل محصول رقیب (با مثال)

مزایای تجزیه و تحلیل رقبا

اکنون که تعریف تحلیل رقابتی را فهمیدید، در نظر بگیرید که آیا برای توسعه تجارت مفید است یا خیر. در اینجا برخی از مزایای این نوع تجزیه و تحلیل ارائه شده است:

  • به ایجاد استراتژی های بازاریابی بهتر کمک می کند: وقتی متوجه شدید که رقیب بودجه تبلیغاتی خود را خرج می کند و چگونه و کجا با مشتریان خود تعامل دارد، می توانید تلاش های بازاریابی خود را ایجاد کنید.

  • شناسایی فرصت های کم ارائه شده: انجام تجزیه و تحلیل رقبا به شناسایی محصولات یا خدماتی که مشتریان می خواهند اما در حال حاضر به آن دسترسی ندارند، کمک می کند. هنگامی که شما این فرصت های کم ارائه شده را تعیین می کنید، به شما فرصتی می دهد تا راه حلی برای رفع نیازهای مشتریان ابداع کنید.

  • به شما امکان می دهد از نقاط ضعف آنها استفاده کنید: وقتی نقاط ضعف رقیب خود را درک می کنید، می توانید از آنها به نفع خود استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر آنها منابع یا توانایی لازم برای انجام کاری را ندارند و شما انجام می دهید، می توانید به رفع آن نیاز و رشد در بازار کمک کنید.

  • به شما کمک می‌کند تا تصمیم‌های آگاهانه بگیرید: چه برای آینده برنامه‌ریزی کنید یا تصمیم‌گیری در زمان واقعی بگیرید، استفاده از تحلیل رقبا می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری و سرمایه‌گذاری استراتژیک‌تر کمک کند.

مطالب مرتبط:  نحوه ایجاد یک برنامه بازاریابی (با نکات و الگو)

نحوه شناسایی رقبا

رقیب به هر کسب و کار یا شرکتی در همان صنعت اطلاق می شود که محصول یا خدمات مشابهی را ارائه می دهد. در حالی که شناسایی رقبای موجود خود مهم است، می توانید از داشتن اطلاعاتی در مورد رقبای بالقوه خود که ممکن است در آینده وارد بازار شوند نیز بهره مند شوید. در اینجا چند راه ساده برای شناسایی رقبا وجود دارد:

۱. تحقیقات بازار انجام دهید

مشخص کنید که چه شرکت های دیگری یک محصول یا خدمات مشابه را در بازار شما ارائه می دهند. همچنین می‌توانید با تیم فروش مشورت کنید تا مشخص کنید کدام رقبا اغلب در طول فرآیند فروش حضور پیدا می‌کنند. سایر ابزارهایی که به شما  در یافتن رقبا کمک می کند  عبارتند از نظرسنجی، گزارش مصرف کنندگان و داده های جمعیتی.

بیشتر بخوانید:  تحقیقات بازار در مقابل تحقیقات بازاریابی: تفاوت چیست؟

۲. به دنبال بازخورد مشتری باشید

از مشتریان خود بپرسید که کدام کسب و کار، محصولات یا خدمات دیگری را در نظر داشتند یا در نظر داشتند. این می تواند به شناسایی رقبای کمک کند که ممکن است قبلاً آنها را نمی شناختید. همچنین می توانید در مورد عوامل خاصی که بر تصمیمات مشتری برای شناسایی زمینه های بهبود یا مزیت های قابل فروش تأثیر گذاشته است سؤال کنید.

بیشتر بخوانید:  نحوه جمع آوری بازخورد مشتریان (و نکاتی برای بهبود آن)

۳. از اینترنت استفاده کنید

برای شناسایی بهتر رقبای خود، با بررسی مکالمات مشتریان از طریق انجمن ها و انجمن های آنلاین، اطلاعات جمع آوری کنید. از آنجایی که بسیاری از مشتریان به دنبال مشاوره یا توصیه های آنلاین هستند، این می تواند به شما در تعیین رقبای خود کمک کند. به دنبال منابع و انجمن های آنلاین در محل دقیق یا جمعیت شناسی خود باشید تا برجسته ترین رقبا را در بازار بیابید.

مطالب مرتبط:  رقابت تجاری: تعریف و انواع

۴. رسانه های اجتماعی را بررسی کنید

فعالیت های رسانه های اجتماعی را که رقبا استفاده می کنند، تجزیه و تحلیل کنید. این شامل پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، نوع محتوایی که به اشتراک می‌گذارند و نوع منابعی که برای مشتریان ارائه می‌کنند، می‌شود.

مطالب مرتبط:  نحوه انجام تجزیه و تحلیل احساسات رسانه های اجتماعی (با نکات)

۵. تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید

تجزیه و تحلیل سئو را  برای شناسایی شرکت هایی که برای یک مکان در رتبه بندی موتورهای جستجو رقابت می کنند، انجام دهید  . اگر یک وب سایت برای کلمات کلیدی مشابه رقابت کند، ممکن است یک رقیب باشد. برای ارزیابی عملکرد و مزایای این رقبا می توانید از کلمات کلیدی، محتوا، استراتژی ها و قیمت گذاری برجسته ترین نتایج جستجو استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:  تحقیق کلمات کلیدی چیست؟ (و نحوه انجام آن)

آنچه باید در تجزیه و تحلیل رقبا گنجانده شود

برای ایجاد یک تحلیل جامع، اطلاعات زیر را در نظر بگیرید:

شناسایی رقیب

قبل از ایجاد یک تحلیل رقابتی، یک نمایه برای هر یک از رقبای برند خود ایجاد کنید. هر شرکتی را که محصولات و خدمات یکسانی را در همان بازار ارائه می‌کنند، شامل شود. تجزیه و تحلیل رقبا شامل بزرگترین رقبای شما، رقبای بالقوه ای است که ممکن است وارد بازار شما شوند و شرکت های تازه تاسیس مرتبط که قصد دارند در سال آینده ظهور کنند. درک میزان  رقابت تجاری  می تواند به شما در ارزیابی قدرت و سرمایه گذاری لازم برای استراتژی های بازاریابی خود کمک کند.

مطالب مرتبط:  نحوه انجام تجزیه و تحلیل محصول رقیب (با مثال)

اطلاعات رقبا

هنگامی که بدانید رقبای شما چه کسانی هستند، اطلاعاتی به دست آورید که می تواند به شما در انجام یک تحلیل کامل کمک کند. اطمینان حاصل کنید که اطلاعات زیر را برای هر یک از رقبای خود دارید:

  • محصولات و خدمات: نقاط قوت و ضعف هر یک از محصولات و خدمات رقیب را شناسایی کنید. درک هر دو می تواند به شما در ایجاد محصولات یا خدماتی کمک کند که کیفیت و رضایت بهتری را ارائه دهند.

  • قیمت گذاری: این به میزان هزینه محصولات و خدمات رقیب شما اشاره دارد، مثلاً اگر آنها ۵۰ دلار برای یک محصول دریافت کنند، ممکن است برای یک محصول مشابه ۴۵ دلار هزینه کنید. این ممکن است به شما در دستیابی به حاشیه سود بالاتر کمک کند زیرا مشتریان بیشتری ممکن است بخواهند از قیمت بهتر استفاده کنند.

  • امور مالی: مطمئن شوید که قیمت سهام و گزارش درآمد رقیب خود را در اختیار دارید. این به شما امکان می دهد سلامت مالی آنها را تعیین کنید.

  • تجربه مشتری: مراقبت از مشتری را که رقبا با ارزیابی نظرات مشتریان ارائه می دهند، درک کنید. این به شما امکان می دهد تعیین کنید که چگونه می توانید پیشرفت کنید.

  • مالکیت فکری: تعیین کنید که آیا آنها دارای حق چاپ، حق ثبت اختراع یا علائم تجاری هستند یا خیر. داشتن این دانش می تواند به شما کمک کند تا محصولات آینده ای را که هنوز به طور رسمی معرفی نکرده اند پیش بینی کنید و همچنین می تواند به شما اطلاع دهد که آیا آنها حقوق یک محصول را دارند تا بتوانید از مشکلات قانونی جلوگیری کنید.

  • تلاش های بازاریابی: رویدادهای رقبا، فعالیت های تبلیغاتی، حساب های رسانه های اجتماعی و کمپین های بازاریابی را بشناسید. در نظر بگیرید که چگونه می توانید تلاش های بازاریابی خود را برای هماهنگی بهتر با استراتژی های آنها برای موفقیت بیشتر تنظیم کنید.

  • نفوذ در بازار: تعیین کنید که چه مقدار از بازار هدف شما از رقیب آگاه است. اگر متوجه شدید که رقیب شما قابل تشخیص تر به نظر می رسد، می توانید استراتژی هایی برای بهبود آگاهی از برند ابداع کنید.

  • مکان و توزیع: مکان اصلی مسابقه و محل توزیع محصولات خود را مشخص کنید. مناطق یا کشورهایی را که تحت پوشش آنها قرار می دهند در نظر بگیرید و تعیین کنید که آیا دستیابی به این مناطق ارزش دارد یا خیر.

  • اهداف: اهداف رقیب خود را برای پیش بینی بهتر اقدامات آینده آنها شناسایی کنید و به انگیزه های مدیریتی، تحمل ریسک و ساختار سازمانی آنها توجه کنید. ساختار سازمانی آن‌ها، به‌ویژه، می‌تواند به شما کمک کند تا مشخص کنید کدام کارکردها را بیشتر ارزش می‌دهند.

  • منابع و قابلیت ها: این به آنچه رقیب شما انجام می دهد یا آنچه می تواند انجام دهد اشاره دارد. به سرعت واکنش آنها به موقعیت های خاص مانند تغییرات بازار یا نیازهای مشتری توجه کنید و به نقاط قوت و ضعف آنها توجه کنید.

مطالب مرتبط:  نحوه انجام یک مطالعه امکان سنجی در ۵ مرحله

ارزیابی استراتژی

تجزیه و تحلیل رقابتی همچنین شامل ارزیابی شما از استراتژی های آنها می شود. نقاط قوت و مزایای آنها را شناسایی کنید و اینکه هر کدام چگونه می توانند یک تهدید بالقوه ایجاد کنند. همچنین نقاط ضعف آنها را مشخص کنید. برای مثال، در نظر بگیرید که آنها چه کاری را ضعیف انجام می دهند تا بتوانید بهتر انجام دهید. بر اساس اطلاعاتی که جمع آوری می کنید، رفتار آنها را پیش بینی کنید و تصمیمات آگاهانه بگیرید تا به ارتقای برند کمک کنید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *