همدلی می تواند هم یک احساس قدرتمند و هم یک مهارت آموخته شده در محل کار باشد و درک انواع مختلف همدلی بسیار مهم است. همدلی به دو شکل اصلی وجود دارد: شناختی و عاطفی، با یک شکل فرعی اضافی در همدلی عاطفی به نام «همدلی دلسوزانه». یادگیری تفاوتهای بین همدلی شناختی و عاطفی میتواند به شما در درک بهتر همدلی به عنوان یک مهارت و نحوه استفاده از آن در محیط کار کمک کند.
در این مقاله از ایوسی، تفاوتهای کلیدی در همدلی شناختی و عاطفی را با نکاتی که به شما کمک میکند از آنها برای پیشرفت حرفهای استفاده کنید، بررسی میکنیم.
همدلی شناختی چیست؟
همدلی شناختی عمل مشاهده یک چالش، موقعیت یا احساس از دیدگاه شخص دیگر است. همدلی شناختی اغلب به عمق عاطفی و درک عمیق نیاز دارد که تجارب زندگی همه افراد دقیقاً یکسان نیست، اما زندگی آنها هنوز قابل ارتباط است.
این شکل از همدلی میتواند به یک دوست، همکار یا یکی از اعضای خانواده کمک کند تا به جای دیدگاه گستردهتر، دیدگاه محدودتر و شخصیتر از مبارزات شخص دیگر را اتخاذ کنند. افرادی که به طور فعال همدلی شناختی را تمرین می کنند، معمولاً خود را در موقعیت طرف مقابل تصور می کنند و در مورد احساساتی که ممکن است احساس کنند یا اقداماتی که ممکن است انجام دهند، با توجه به شرایط مشابه، حدس می زنند.
مطالب مرتبط: چرا همدلی در محیط کار مهم است؟ (و گام هایی برای بهبود وضعیت شما)
همدلی عاطفی چیست؟
همدلی عاطفی تمرین به اشتراک گذاشتن یک تجربه عاطفی با فرد دیگر و درک واقعی احساس اوست. این درک عمیق از وضعیت عاطفی شخص دیگر معمولاً از تجربیات مشابه ناشی می شود. به عنوان مثال، اگر یکی از همکاران به دلیل از دست دادن فرصت ارتقاء غمگین و ناامید باشد، ممکن است متوجه شوید که اگر فرصت مشابهی را در حرفه حرفه ای خود از دست بدهید، دقیقاً چه احساسی دارند.
همدلی عاطفی همچنین میتواند از طرف فردی که رنج میبرد ناراحتی ایجاد کند و نشان دهد که شما احساسات او را درک میکنید و چرا ممکن است باعث ناراحتی یا درد آن شخص شود.
مطالب مرتبط: همدردی در مقابل همدلی: تعریف و اهمیت در محل کار
همدلی دلسوزانه
همدلی دلسوزانه مستقیماً با همدلی عاطفی مرتبط است، اما اغلب الهام بخش یک گام اضافی در درک احساسات طرف مقابل است. با همدلی دلسوزانه، یک فرد ممکن است به نمایندگی از درک منحصر به فرد خود از درد یا مبارزات شخص دیگر عمل کند.
به عنوان مثال، اگر یکی از عزیزان به دلیل عدم پرداخت اجاره بها احساس ناامیدی یا مهجوریت می کند، یکی از اعضای خانواده ممکن است با تأمین بودجه برای پرداخت اجاره بهای آن شخص، با همدلی خود عمل کند. درک عمیق و همدلانه آنها از احساس عدم پرداخت اجاره به آنها به آنها انگیزه می دهد تا از طرف آن همدلی عمل کنند.
همدلی شناختی در مقابل احساس عاطفی
در اینجا پنج تفاوت کلیدی بین همدلی شناختی و عاطفی وجود دارد:
۱. همدلی شناختی نیازمند عقل است
در جایی که همدلی عاطفی برای درک احساسات دیگران بیشتر به تجربه بستگی دارد، همدلی شناختی به هوش بیشتر و تمایل به یادگیری بیشتر در مورد شخصی که با او همدلی می کنید نیاز دارد. همدلی شناختی نیازمند تفکر و جستجوی دانش بیشتر در مورد شخص، موقعیت و احساسات منحصر به فردی است که ممکن است احساس کنند. اگر تجربه ای در مورد برخی از احساسات ندارید، همدلی شناختی می تواند راهی عالی برای به دست آوردن حداقل درک درستی از این که چرا یک فرد به نوعی احساس می کند، باشد.
به عنوان مثال، اگر کسی که میشناسید بعد از از دست دادن همسرش غم و اندوه را تجربه میکند، ممکن است تجربه همدلی عاطفی واقعی را نداشته باشید، اما میتوانید انتقادی فکر کنید، درباره غم و اندوه تحقیق کنید و سعی کنید موقعیت آن شخص را درک کنید. همدلی شناختی شما را مستقیماً در دیدگاه یک شخص دیگر قرار نمی دهد، اما می تواند به شما کمک کند تا حد امکان از دیدگاه یک فرد خارجی همدلی کنید و به شما امکان می دهد در مورد واکنش های عاطفی و احساسات فردی بیشتر بیاموزید.
۲. همدلی عاطفی مستلزم تجربه و شفقت است
در جایی که همدلی شناختی اغلب به فکر، تحقیق و تفکر منطقی بیشتری نیاز دارد، همدلی عاطفی معمولاً به تجربیات فردی با احساسات یا موقعیتهای مشابه بستگی دارد. تجربه احساسات مشابه با فردی که با او همدردی می کنید می تواند به شما امکان ارتباط عاطفی را بدهد. برای مثال، اگر همسرتان را از دست دادید، ممکن است مستقیماً با یکی از عزیزانی که همسر خود را از دست داده است، همدردی کنید، زیرا احساسات عمیق و پیچیدهای را که غم و اندوه میتواند ایجاد کند، درک میکنید.
این نوع همدلی مستلزم هوش هیجانی قوی، شفقت و تجربه شخصی با هر احساسی است که طرف مقابل تجربه می کند.
مطالب مرتبط: هوش هیجانی در رهبری: چگونه به نظر می رسد
۳. همدلی شناختی می تواند به ایجاد انگیزه در دیگران کمک کند
همدلی شناختی می تواند به عنوان یک محرک برای دیگران عمل کند، زیرا به شما کمک می کند بیشتر در مورد موقعیت آنها فکر کنید و به طور بالقوه راه حل های قابل قبولی ایجاد کنید. این شکل از همدلی میتواند به شما کمک کند به جای شناخت و درک عواطف آنها، موقعیت را از نقطهای از شفقت مبتنی بر تفکر انتقادی و حل مسئله تحلیل کنید.
ممکن است به راههایی فکر کنید که احساسات پیچیدهای مانند غم و اندوه یا خشم را برطرف کنید یا احساسات مثبتی مانند شادی را تشویق کنید. به عنوان مثال، اگر یک همکار نسبت به تغییرات اخیر خط مشی شرکت که بر ساعات کاری آنها تأثیر می گذارد، عصبانی است، ممکن است از همدلی شناختی خود برای القای راه حل استفاده کنید.
۴. همدلی شناختی مستلزم یادگیری بیشتر در مورد افراد دیگر است
همدلی شناختی اغلب به تلاش بیشتری برای درک احساسات فرد نیاز دارد، زیرا شما معمولاً تجربه آن را برای همدلی عاطفی ندارید. درک چیزی که با آن تجربه ای ندارید، فرصتی منحصر به فرد برای یادگیری بیشتر در مورد فردی که با او همدلی می کنید، ارائه می دهد، که ممکن است به ایجاد روابط قوی تر از طریق اعتماد و احترام متقابل و درک کمک کند.
برای مثال، اگر یک همکار به دلیل نقل مکان به بخش دیگری احساس شادی میکند، ممکن است سعی کنید از همدلی شناختی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چه کسی هستند و چه اهدافی دارند که ممکن است باعث ایجاد چنین احساساتی در مورد تغییر شغل شوند، استفاده کنید.
۵. همدلی عاطفی در هر موقعیتی مناسب نیست
در برخی موارد، همدلی عاطفی، هیجان یا مهارت مناسبی برای استفاده نیست. برخی موقعیت ها مرتبط به نظر می رسند، اما می توانند بسیار متفاوت باشند، و تلاش برای استفاده از همدلی عاطفی ممکن است مفید نباشد.
برای مثال، اگر فردی سعی کند از همدلی عاطفی استفاده کند تا ترفیع از دست رفته خود را به فردی که شغل خود را از دست داده است، مرتبط کند، ممکن است فردی که شغل خود را از دست داده است احساس کند که احساسات او کم اهمیت جلوه داده شده یا به طور نامناسبی در مقایسه با چیزی به ظاهر کمتر تأثیرگذار است. همدلی عاطفی اغلب زمانی مناسب است که با عزیزانی مانند اعضای نزدیک خانواده یا افراد مهم همدلی کنیم، جایی که هر دو طرف قبلاً پیوند عاطفی دارند.
مطالب مرتبط: چگونه در محل کار همدل باشیم؟
نکاتی برای استفاده از همدلی در محل کار
در اینجا چند نکته مفید برای استفاده از همدلی در محل کار آورده شده است:
-
گوش دادن را یاد بگیر یادگیری بهتر گوش دادن می تواند یک مهارت حیاتی برای بهبود همدلی، روابط شخصی و کار گروهی باشد. یاد بگیرید که گوش دهید و نظرات یا پیشنهادات خود را برای پس از پایان صحبت طرف مقابل رزرو کنید تا به احساسات او احترام بگذارید و درک کنید.
-
تعصب شخصی خود را بشناسید. سوگیری ها یا تجربیات شخصی ممکن است از همدلی واقعی جلوگیری کند، بنابراین سوگیری های شخصی خود را در نظر بگیرید و بدانید که چگونه بر توانایی شما برای همدلی تأثیر می گذارد.
-
مشاوره شخصی خود را برای بعد رزرو کنید. گاهی اوقات، توصیه بهتر است برای مدتی پس از کاهش واکنش احساسی رزرو شود. در زمانهای چالشبرانگیز حالتهای عاطفی، نصیحت میتواند یک بازدارنده باشد تا کمک، بنابراین تا زمانی که شخصی که با او همدردی میکنید به احساساتش نپردازد، از هرگونه توصیه خودداری کنید.
-
احساسات را بشناسید و تأیید کنید. مهم است که احساسات شخص دیگری را بشناسید و در حین همدلی، آنها را مهم ارزیابی کنید. این می تواند به ایجاد اعتماد کمک کند و به فردی که با او همدلی می کنید نشان می دهد که می تواند احساسات خود را بیان کند و شما می خواهید حمایت کنید.
-
راحتی های کوچک را ارائه دهید. راحتی های کوچک ممکن است به کسی که ناراحت است یا در حال تقلا است کمک کند اعتماد بیشتری داشته باشد و احساس آرامش ایجاد کند که می تواند به همدلی کمک کند. ارائه وسایل راحتی کوچک مانند یک فنجان قهوه یا چای، موسیقی پس زمینه مورد علاقه آنها یا شکل دیگری از محبت مناسب را در نظر بگیرید.