نماد سایت ایوسی

گام های موثر حل مسئله در محل کار

تکنیک های حل مسئله

تکنیک های حل مسئله

حل مسئله بخشی از کار همه است، چه مدیر باشید و چه سطح ابتدایی. یک مدیر پروژه ممکن است مشکلات را برای مشتریان و اعضای تیم خود حل کند، در حالی که مشارکت کنندگان فردی ممکن است مشکلات را برای خود یا همکارانشان حل کنند. از این رو، برای هر کارمندی مهم است که فرآیند حل مسئله را درک کند و مهارت های حل مسئله را توسعه دهد. اگر به دنبال ارتقاء شغلی به سمت یک نقش مدیریتی هستید، باید بر این فرآیند تسلط داشته باشید.

حل مسئله چیست؟

حل مسئله فرآیند درک یک چالش و تلاش برای یافتن راه حل موثر برای آن است. بسته به نوع و پیچیدگی مسئله، ممکن است شامل استفاده از عملیات ریاضی باشد و ممکن است مهارت‌های تفکر انتقادی شما را آزمایش کند.

زمانی که کارفرمایان آینده نگر در مورد حل مشکل صحبت می کنند، معمولا سعی می کنند توانایی و مهارت های شما را برای رویارویی با موقعیت های دشوار و مشکلات پیچیده تجاری بسنجند. تقریباً همه کارفرمایان برای مهارت‌های حل مسئله ارزش قائل هستند و به دنبال داشتن کارکنانی با این ویژگی‌ها هستند تا به فرآیند تصمیم‌گیری در عملکرد روزانه شرکت کمک کنند.

بیشتر بخوانید: مهارت های حل مسئله: تعاریف و مثال ها

مراحل حل مسئله

در اینجا مراحل اساسی مربوط به حل مسئله آمده است:

۱ . مشکل را تعریف کنید

موقعیت را به دقت تجزیه و تحلیل کنید تا در مورد مشکل بیشتر بدانید. یک موقعیت واحد ممکن است مشکلات متعددی را به همراه داشته باشد. هر مشکل را شناسایی کنید و علت آن را مشخص کنید. سعی کنید رفتار و واکنش افراد متاثر از مشکل را پیش بینی کنید.

سپس، بر اساس مشاهدات اولیه خود، مراحل زیر را برای مشخص کردن دقیق تر مشکل انجام دهید:

هنگام تعریف یک مشکل، مطمئن شوید که در این مرحله به جای اینکه سعی کنید آن را بر اساس راه حل تعریف کنید، بر روی آن مشکل متمرکز بمانید. به عنوان مثال، “ما باید اسناد آموزشی را بازنویسی کنیم” به جای مشکل بر راه حل تمرکز می کند. در عوض، گفتن «اسناد آموزشی ناسازگار است» راه بهتری برای تعریف یک مشکل است.

بسته به پیچیدگی مشکل، ممکن است بخواهید از ابزارهایی مانند فلوچارت ها و نمودارهای علت و معلولی برای تعریف مشکل و علل ریشه ای آن استفاده کنید.

۲ . راه حل های جایگزین را شناسایی کنید.

طوفان فکری تمام راه های ممکن برای حل مشکل موجود. از همه افرادی که تحت تأثیر این مشکل هستند، پیشنهادات خود را دعوت کنید و با کسانی که ممکن است تجربه بیشتری در مورد نوع چالشی که شما تجربه می کنید، مشورت کنید. همچنین می‌توانید از نظرسنجی‌ها و گروه‌های بحث برای ایجاد ایده استفاده کنید.

هنگام بررسی گزینه های جایگزین، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

تمام راه حل های پیشنهادی را یادداشت کنید. شما باید حداقل پنج تا هشت عدد از آنها را برای هر مشکل داشته باشید.

۳ . راه حل ها را ارزیابی کنید.

هنگامی که فهرستی از گزینه ها را تهیه کردید، زمان ارزیابی آنها فرا می رسد. پیامدهای مثبت و منفی هر جایگزین تعریف شده در مرحله قبل را ارزیابی کنید. تجزیه و تحلیل و مقایسه همه گزینه ها از نظر منابع مورد نیاز برای اجرای آنها از جمله زمان، داده ها، پرسنل و بودجه.

۴ . راه حلی را انتخاب کنید.

پس از پایان فرآیند ارزیابی، راه حلی را انتخاب کنید که به احتمال زیاد مشکل را حل کند. در نظر بگیرید که یک راه حل تا چه حد اهداف زیر را برآورده می کند:

در هنگام انتخاب راه حل، مهم است که بخش اجرا را در نظر بگیرید. موارد زیر را تصمیم بگیرید:

۵ . راه حل انتخاب شده را اجرا کنید.

مرحله بعدی شامل اجرای راه حل انتخابی است که معمولاً از شما می خواهد اقدامات زیر را انجام دهید:

۶ . نظارت بر پیشرفت و انجام تنظیمات داشته باشید.

اطمینان حاصل کنید که به طور مداوم پیشرفت را اندازه گیری کنید تا مطمئن شوید که راه حل شما کار می کند. داده ها و بازخورد دیگران را جمع آوری کنید تا تعیین کنید که آیا راه حل نیازهای آنها را برآورده می کند یا خیر. اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ داد، ممکن است لازم باشد فرآیند را اصلاح کنید. اگر احساس می‌کنید راه‌حل طبق برنامه عمل نمی‌کند، ممکن است لازم باشد به راه‌حل‌های جایگزین خود بازگردید و یک طرح جدید را اجرا کنید.

مهارت های مهم حل مسئله که کارفرمایان به دنبال آن هستند چیست؟

بسیاری از کارفرمایان به دنبال کاندیداهایی با مهارت های حل مسئله عالی هستند. در اینجا برخی از مهم ترین مهارت های حل مسئله آورده شده است:

مطالب مرتبط:  مهارت های سخت در مقابل مهارت های نرم

مهارت های حل مسئله را در رزومه خود برجسته کنید

نشان دادن مهارت های حل مسئله در رزومه می تواند به شما کمک کند تا از سایر نامزدها متمایز شوید.

می توانید مهارت های حل مسئله خود را در بخش مهارت ها یا دستاوردهای رزومه خود ذکر کنید. به جای اینکه به سادگی بنویسید که دارای مهارت های حل مسئله هستید، سعی کنید نشان دهید که چگونه از این مهارت ها برای حل مشکلات خاص در موقعیت های قبلی خود استفاده کرده اید. به مثال های زیر توجه کنید:

سعی کنید رزومه خود را طوری تنظیم کنید که مهارت های حل مسئله شما با شغلی که برای آن درخواست می کنید مطابقت داشته باشد. ایجاد یک رزومه مناسب می تواند به شما کمک کند تا توجه استخدام کننده یا مدیر استخدام را در حین بررسی رزومه شما جلب و حفظ کنید.

خروج از نسخه موبایل