یکی از با ارزش ترین مهارت هایی که باید در محل کار داشته باشید، همدلی است که می تواند به شما کمک کند با همکاران و مشتریان خود ارتباط بهتری داشته باشید. دانستن اینکه چگونه همدل باشید می تواند به شما کمک کند تا ارتباط با دیگران را بهبود ببخشید و روابط عالی ایجاد کنید و یک محل کار مثبت ایجاد کنید.
در این مقاله به تعریف همدلی، اهمیت آن و چگونگی همدلی بیشتر در محل کار می پردازیم.
همدلی چیست؟
همدلی توانایی درک احساسات و تجربیات دیگران است. همدلی به شما این امکان را می دهد که دیدگاه دیگران را درک کنید، توانایی خود را برای ارتباط با دیگران تقویت کنید و دید وسیع تری نسبت به جهان ایجاد کنید.
این همچنین به شما این امکان را میدهد که بهتر درک کنید که اعمال شما بر افراد دیگر تأثیر میگذارد، که میتواند منجر به مکالمات سازندهتر شود، بهویژه هنگام تعامل با افراد با زمینهها و دیدگاههای مختلف.
چرا همدلی در محیط کار مهم است؟
هر فردی ارزش ها، درک فرهنگی، پیشینه ها و دیدگاه های خاص خود را دارد که او را منحصر به فرد می کند. هنگام کار روی این نوع تیم ها می توانید از توانایی خود برای همدلی و درک دیگران استفاده کنید. در اینجا مزایای دیگری برای همدلی در محل کار وجود دارد:
-
ارتباط را بهبود می بخشد
-
روابط کاری را تقویت می کند
-
تفکر خلاق را تقویت می کند
-
فرصت های فروش و سرمایه گذاری را افزایش می دهد
-
خدمات مشتری را افزایش می دهد
-
بر مصاحبه های شغلی تاثیر می گذارد
۱. ارتباطات را بهبود می بخشد
وقتی همدلی را تمرین میکنید، بهتر میتوانید سبک ارتباطی خود را با فرد یا گروهی که با آن تعامل دارید، تطبیق دهید. میتوانید لحن صدا یا زبان بدن خود را طوری تنظیم کنید که به بهترین شکل با مکالمه مطابقت داشته باشد، مثلاً اگر در حال ارائه سخنرانی یا صحبت با یک سرپرست هستید.
۲. روابط کاری را تقویت می کند
وقتی از همدلی استفاده می کنید، می توانید عضو تیم و همکار بهتری شوید. سعی کنید سوابق و دیدگاه های همکاران خود را برای ایجاد رابطه و تقویت اعتماد درک کنید. هنگامی که همکاران ایده های خود را به اشتراک می گذارند، از گوش دادن فعال و کلمات تشویق کننده استفاده کنید.
بیشتر بخوانید: مهارت های کار گروهی: تعریف و مثال
۳. تفکر خلاق را تقویت می کند
هنگامی که از همدلی در محل کار استفاده می کنید، ممکن است راه حل های خلاقانه تری نیز ایجاد کنید. به عنوان یک تیم، شرکت شما ممکن است از شما بخواهد که دیدگاه مخاطبان یا مهمترین نیازهای مشتریان هدف خود را در نظر بگیرید. استفاده از همدلی می تواند به شما و اعضای تیمتان کمک کند که خود را به جای مشتری قرار دهید و به استراتژی هایی فکر کنید که در آن موقعیت بیشتر برای شما جذاب باشد.
درک یک محصول یا خدمات از دیدگاه گیرنده می تواند به شما کمک کند تا چالش ها یا فرصت هایی را که قبلاً به آنها فکر نمی کردید شناسایی کنید و تمایل بیشتری به آزمایش راه حل های جدید داشته باشید.
۴. فرصت های فروش و سرمایه گذاری را افزایش می دهد
همدلی در محل کار می تواند به شما در درک بهتر انگیزه ذینفعان فعلی و آینده مانند مشتریان، مشتریان و سرمایه گذاران کمک کند.
سرمایهگذاران ممکن است انگیزههای متفاوتی برای انتخاب شرکتها داشته باشند، بنابراین میتوانید با تحقیق در مورد سرمایهگذاران بالقوه خود، همدلی را تمرین کنید. برای شناسایی شباهت هایی که ممکن است به اشتراک بگذارید، پیشینه حرفه ای آنها را کشف کنید. در طول مکالمه خود، به دانش و تجربه آنها متوسل شوید که احتمالاً بر تصمیمات آنها تأثیر می گذارد.
میتوانید از همان تاکتیکهای تحقیقاتی و روشهای بحث در هنگام ایمن کردن قرارداد با مشتریان جدید یا بهروزرسانی قراردادهای قدیمی با مشتریان فعلی استفاده کنید. تحقیق کنید تا بفهمید چه چیزی برای آنها مهم است تا بتوانید نیازهای آنها را در برنامه خود جلب کنید. چالش های بالقوه ای که ممکن است شرکت آنها با آن مواجه شود را شناسایی کنید که شرکت شما می تواند راه حل هایی برای آنها ارائه دهد.
۵. خدمات مشتری را افزایش می دهد
داشتن همدلی می تواند مهارت های خدمات مشتری شما را بهبود بخشد زیرا می توانید خواسته ها و نیازهای آنها را پیش بینی کنید. وقتی مشتری در مورد موضوعی تماس می گیرد، ممکن است ناامید شده و از شما بخواهد که به او گوش دهید. با اجازه دادن به آنها قبل از پاسخ دادن به شما، می توانید به آنها نشان دهید که برای آنچه می گویند ارزش قائل هستید. مشتریان و همکارانی که احساس ارزشمندی می کنند، به احتمال زیاد پذیرای پیشنهادات شما هستند.
۶. بر مصاحبه های شغلی تاثیر می گذارد
هنگامی که با یک کارفرمای احتمالی مصاحبه می کنید، آنها به دنبال کاندیدای مناسبی هستند که متناسب با نیازهای استخدامی خاص خود باشد. در حالی که میتوانید فهرست مشاغل را بخوانید تا بفهمید این نقش شامل چه مواردی میشود، همچنین میتوانید هنگامی که درباره اینکه چرا باید این موقعیت را پر کنند و چه انتظاراتی از نامزد انتخابی دارند، به آنها گوش دهید.
به عنوان مثال، آنها ممکن است بیان کنند که بدون داشتن یک پذیرش در چند ماه گذشته چقدر سخت بوده است. میتوانید بگویید که نیاز به پاسخگویی به تماسهای تلفنی و خوشامدگویی به بازدیدکنندگان را درک میکنید و سپس تجربه خود را در انجام آن وظایف و اثربخشی که انجام دادهاید، توصیف میکنید.
این استراتژی فقط یک حرکت کوچک همدلانه است که درک شما از ارزش موقعیت را به خصوص برای این کارفرما نشان می دهد و می تواند شانس شما را برای تضمین موقعیت شغلی افزایش دهد.
چگونه همدل تر باشیم
راه های مختلفی وجود دارد که می توانید مهارت های همدلی خود را در محل کار بهبود بخشید. از این مراحل برای تقویت همدلی خود در محل کار استفاده کنید:
۱. فعالانه گوش دهید
میتوانید از طریق گوش دادن فعال، همدلی را تمرین کنید، یعنی گوش دادن به سخنران برای درک سؤال یا درخواست او قبل از فکر کردن به پاسخ. این استراتژی شما را قادر می سازد تا تنها بر نیازهای گوینده تمرکز کنید تا احساسات و دیدگاه او را به طور کامل درک کنید.
بیشتر بخوانید: مهارت های گوش دادن فعال: تعریف و مثال
۲. ارتباطات خود را شخصی سازی کنید
هنگامی که از مخاطبان خاص خود آگاه هستید، می توانید نحوه برقراری بهترین ارتباط با آنها را در نظر بگیرید. برای مثال، ممکن است واژگان و کلماتی را که استفاده می کنید بر اساس تخصص مشتری یا همکار خود تغییر دهید. برای مثال، ممکن است هنگام صحبت با یک همکار از اصطلاحات صنعتی بیشتری استفاده کنید، اما هنگام صحبت با مشتری از کلمات ساده تر و جهانی تر استفاده کنید. اگر بتوانید، حتی ممکن است هنگام تعامل با همکاران یا مشتریانی که زبان مادری آنها با زبان شما متفاوت است، به زبان دیگری صحبت کنید.
مطالب مرتبط: راه های ارتباط موثر در محل کار
۳. پیشنهاد کمک کنید
همدلی میتواند به شما کمک کند تا چالشهای همکارانتان مانند افزایش حجم کاری یا یک موضوع شخصی را درک کنید و به آنها رسیدگی کنید. شما می توانید با ارائه کمک به هر طریقی که می توانید، همدلی را تمرین کنید. این ژست می تواند به اعضای تیم شما نشان دهد که برای اطمینان از موفقیت تیم خود را اختصاص داده اید و به آنها در رسیدن به اهداف تیم کمک می کند.
۴. دیدگاه متفاوتی را در نظر بگیرید
اگر تیم شما با تضاد بین فردی مواجه شد، از بحث ها به طور سازنده استفاده کنید و سعی کنید وضعیت را از دیدگاه های دیگر ببینید. هنگامی که احساسات آنها را درک کردید، ممکن است بتوانید بهتر پاسخ دهید. اگر در مورد مسائل آنها در مورد موضوعی سردرگمی دارید، می توانید سؤالات روشنگری بپرسید. روشن کردن دیدگاه خود می تواند به آنها کمک کند تا بهتر با شما ارتباط برقرار کنند.
۵. سوال بپرسید
همدلی به معنای تلاش برای درک دیدگاهی متفاوت است و اغلب، همیشه به آسانی تصور کردن احساس آنها نیست. پرسیدن سوالات مختلف از همکار یا مشتری خود در مورد نیازها، احساسات و دیدگاه های آنها می تواند به شما کمک کند تا درک بهتری از نحوه کمک به آنها داشته باشید.
به عنوان مثال، اگر مشتری از شما بخواهد محصول خاصی را پیدا کنید که شرکت شما دیگر ارائه نمی دهد، ممکن است بپرسید که برای چه هدفی به آن نیاز دارند. این اطلاعات می تواند به شما کمک کند موقعیت آنها را بهتر درک کنید و به محصولات دیگری فکر کنید که می توانند نیازهای خاص آنها را برآورده کنند.
۶. احساسات آنها را تأیید کنید
حتی اگر کاملاً دیدگاه دیگران را درک نکرده و با آن موافق نیستید، میتوانید با اطمینان از اینکه آنها میدانند که احساساتشان مهم هستند، همدلی را تمرین کنید. به دقت به صحبت های همکار یا مشتری خود گوش دهید و سپس توضیح دهید که متوجه شده اید که چرا این یک مشکل است و آماده کمک هستید. شما با تصدیق آنچه که آنها تجربه می کنند، همدلی را تمرین می کنید، که می تواند تأثیر مثبتی بر گفتگو داشته باشد.