مدلهای کسبوکار موفق میتوانند به شرکتها کمک کنند پایگاه مشتریان خود را گسترش دهند و فروش را افزایش دهند. یک مدل کسب و کار خوب همچنین ممکن است به یک شرکت کمک کند تا هزینه های عملیاتی پایین و سود بالا را به دست آورد. یادگیری در مورد مدلهای مختلف کسبوکار میتواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید کدام یک برای شرکتی که نمایندگی میکنید بهترین است.
در این مقاله از ایوسی، مدل کسب و کار چیست و تعدادی از بهترین مدل های کسب و کار را فهرست می کنیم.
مدل کسب و کار چیست؟
مدل کسب و کار استراتژی است که یک شرکت برای اجرای عملیات روزانه خود از آن استفاده می کند. شرکت ها ممکن است پیش از یافتن یک مدل موفق برای خود، چندین مدل کسب و کار را طی کنند. همچنین ممکن است یک شرکت از چندین مدل تجاری به طور همزمان استفاده کند. به عنوان مثال، اگر یک شرکت چندین پیشنهاد یا محصول داشته باشد، ممکن است از یک مدل تجاری برای فروش یک محصول و از مدل های مختلف برای بازاریابی محصولات دیگر استفاده کند.
مطالب مرتبط: ارزش افزایش واژگان کسب و کار شما
بهترین مدل های کسب و کار برای امتحان
چندین مدل تجاری وجود دارد که یک شرکت ممکن است برای بازاریابی محصولات خود از آنها استفاده کند. برخی ممکن است بسته به اندازه شرکت، محصول یا خدماتی که ارائه می دهد و اهداف آن نسبت به دیگران موفق تر باشند. در اینجا لیستی از برخی از موفق ترین و بهترین مدل های تجاری موجود در بازار در حال حاضر آمده است:
بازار
یک مدل کسب و کار بازار، موجودی تجاری و تقاضای مشتری را در یک مکان ترکیب می کند. به عنوان مثال، یک مدل بازار می تواند محل فروشگاه آجر و ملات باشد. مصرف کنندگان ممکن است با لیست خرید به محل فروشگاه بیایند و کسب و کار با موجودی فروشگاه به پاسخگویی به این درخواست ها کمک می کند.
گزینه های بازار امروز می توانند به صورت مجازی عمل کنند. برخی از انواع این مدل های کسب و کار ممکن است از منابع خانه های تعطیلات یا آپارتمان های اجاره ای به صورت آنلاین استفاده کنند. مصرف کننده با ورود به سیستم و خرید آنچه که نیاز دارد، مانند یک شب اقامت در ساحل، تقاضا را ایجاد می کند. زمانی که دورههای عرضه کمتر باشد، ممکن است قیمتها بالاتر باشد. بهعنوان یک مدیر بازار، شما عملاً بر وبسایت نظارت میکنید و میتوانید درصدی از سود را بردارید، اما صاحب هیچ موجودی نیستید.
مطالب مرتبط: مهارت های ضروری ارتباط تجاری: تعاریف و مثال ها
فروش مستقیم
شرکتی که از مدل فروش مستقیم استفاده میکند، یک محصول ایجاد میکند اما نمایندگان فروش مستقلی برای فروش کالا به مصرفکنندگان دارد. برخی از این شرکت ها ممکن است یک وب سایت برای بازاریابی و فروش محصولات خود در اختیار نمایندگان خود قرار دهند. کسبوکارهای دیگر ممکن است کیتهای بازاریابی رسانههای اجتماعی یا جعبههای نمایش محصولات را ارائه دهند تا نمایندگان بتوانند گردهماییهای اجتماعی را برای نمایش محصول برگزار کنند. این مدل می تواند کارمندانی را جذب کند که ممکن است خواهان درآمد اضافی یا برنامه ای انعطاف پذیر باشند. مصرف کنندگان نیز ممکن است این مدل را برای سهولت خرید دوست داشته باشند.
گزینه های سفارشی
یک مدل کسب و کار گزینه های سفارشی به مصرف کنندگان اجازه می دهد تا گزینه های خود را برای محصولات انتخاب کنند. محصولات سفارشی در بین مصرف کنندگان محبوب تر می شوند زیرا آنها اغلب از اینکه می توانند یک محصول را مطابق با مشخصات خود شخصی سازی کنند قدردانی می کنند.
کسبوکارها میتوانند یک گزینه سفارشی ارائه دهند که در آن مصرفکننده میتواند نام خود را به محصول اضافه کند، رنگ آن را تغییر دهد یا حتی محصولات را با هم ترکیب کرده و یک گزینه جعبه سفارشی ایجاد کند. فناوری همچنین میتواند به این مدل کمک کند، زیرا مصرفکنندگان میتوانند گزینههای آنلاین را انتخاب کنند و قبل از اینکه به یک محصول جدید متعهد شوند، مدلهایی از انتخابهای خود را ببینند.
مطالب مرتبط: راه برای بازاریابی یک کسب و کار کوچک
بر اساس تقاضا
یک مدل بر اساس تقاضا به مصرف کنندگان اجازه می دهد تا محصولات را در صورت تقاضا سفارش یا درخواست کنند. این می تواند شامل تحویل غذا، خدمات خودرو یا خدمات پخش ویدئو باشد. این مدل گاهی اوقات می تواند مانند یک مدل بازار عمل کند، جایی که یک شرکت هیچ موجودی محصولی را در اختیار ندارد. آنها در عوض می توانند وب سایت یا برنامه های کاربردی رسانه های اجتماعی را برای کاربران و پیمانکاران تجاری فردی ارائه دهند. به عنوان مثال، یک سرویس خودرو ممکن است از این نوع مدل برای مصرف کنندگان برای درخواست خودروها به مکان خود در صورت تقاضا استفاده کند. در نسخه خدمات پخش ویدیوی این مدل، این شرکت ممکن است مالک یا مجوز مطالب را داشته باشد و آن را بر حسب تقاضا در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد.
فریمیوم
یک مدل فریمیوم یک بسته اولیه رایگان با پیشنهادات پاداش یا ممتاز را با قیمت اضافی به مصرف کنندگان ارائه می دهد. برخی از وبسایتها ممکن است از این مدل با هدیههایی از جمله پشتیبانی مشتری درخواستی یا دسترسی به معیارهای بیشتر، مانند بازدیدهای نمایه، استفاده کنند. میتواند مدلهای سطحی برای مدل کسبوکار فریمیوم وجود داشته باشد، با بستهبندی اول رایگان و هر طبقه دارای هزینهها و مزایای بیشتری برای مصرفکننده است. کسبوکارها میتوانند با ارائه عضویتهای آزمایشی، مشتریان را به سایر سطوح خود جذب کنند تا بتوانند مزایای مدلهای ممتاز را بدون هزینه اضافی تجربه کنند.
مرتبط: Freemium چیست؟ (به علاوه مزایا، معایب و مثال ها)
اشتراک، ابونمان
یک مدل کسبوکار اشتراکی، خدمات یا محصولی را به مصرفکننده ارائه میدهد که بر اساس یک برنامه زمانبندی وارد میشود. به طور معمول، محصول ارائه شده چیزی است که نیاز به پر کردن دارد، مانند خمیر دندان یا تیغ، اما خدمات جعبه اشتراک نیز در حال محبوب شدن هستند. جعبههای اشتراک ممکن است شامل محصولاتی با موضوع باشد، مانند جعبه کتاب ماه یا ادویههای کشورهای مختلف.
خدمات اشتراک جریانی مانند موسیقی و کانال های تلویزیونی نیز محبوب شده اند. مصرف کنندگان به برنامه های تلویزیونی، فیلم ها و آهنگ ها در چندین دستگاه دسترسی آماده دارند. مصرفکنندگان میتوانند برای این سرویس ثبتنام کنند، و بهطور خودکار تمدید میشود و تلاش کمی برای آنها انجام میشود. مدیران کسبوکار همچنین میتوانند از جریان درآمد ثابتی با تجدید پرداختهای اشتراک بهره ببرند.
حراج معکوس
مدل کسبوکار حراج معکوس جایی است که خریدار میتواند پیشنهادات خود را ارسال کند یا گاهی قیمتهای پایینتری در موجودی فروشنده دریافت کند. کسب و کارها از این مدل به روش های مختلف استفاده کرده اند. برخی از هتل ها از این مدل برای فروش اتاق های هتل استفاده نشده استفاده می کنند، در حالی که شرکت های دیگر از این مدل برای استخدام کارمندان آزاد استفاده می کنند. مصرف کنندگان می توانند با این مدل کسب و کار با ویژگی های کنترل قیمت و مناقصه احساس قدرت کنند. کسبوکارها همچنین سود میبرند زیرا میتوانند موجودیهای بلااستفاده را بفروشند، یا با کارمندان آزاد، کارکنان اضافی را برای فصول شلوغتر استخدام کنند.
کالاهای مجازی
یک مدل کسب و کار کالاهای مجازی، محصولات فقط آنلاین را ارائه می دهد. یک مثال از این یک بازی تلفنی است که دارای خریدهای درون برنامه ای مانند زندگی اضافی برای شخصیت شما یا دسترسی زودهنگام به سطوح اضافی است. برخی از سایت های رسانه های اجتماعی نیز این مدل کسب و کار را با اجازه دادن به کاربران برای خرید هدایای آنلاین برای یکدیگر تطبیق داده اند. این هدایا می تواند گل رز مجازی یا برچسب باشد.
مصرف کنندگان همچنین می توانند در حین مرور آنلاین یا بازی به کالاهای این مدل تجاری به سرعت و به صورت مجازی دسترسی داشته باشند. کسب و کار از این مدل به دلیل حاشیه سود بالا سود می برد. کسب و کار فقط باید فضای ذخیره سازی آنلاین یا پهنای باند را برای کالاهای مجازی فراهم کند.
محصول رایگان
در مدل کسب و کار محصول رایگان، خود محصول یا خدمات رایگان است و درآمد کسب و کار صرفاً از دلارهای تبلیغاتی حاصل می شود. این بیشتر توسط سایت های رسانه های اجتماعی یا وب سایت های دیگر استفاده می شود. کسب و کارها می توانند مشتریان را جذب کنند تا برای یک محصول رایگان بدون هزینه اضافی یا هزینه پنهان ثبت نام کنند. چالش این مدل کسبوکار این است که تبلیغکنندگان ممکن است قبل از خرید تبلیغات، حداقل مشتری را بخواهند. با این حال، محصولات رایگان می توانند به سرعت مشتریان را جذب کنند.
کسب و کار آنلاین
یک مدل کسب و کار آنلاین کسب و کار خود را به صورت مجازی اداره می کند. این می تواند سودآور باشد، زیرا یک کسب و کار ممکن است بتواند در هزینه های ساختمان یا هزینه های اجاره ویترین صرفه جویی کند در حالی که فقط برای یک وب سایت برای استفاده مشتریان پرداخت می کند. این مدل ممکن است برای بانکی کار کند که برنامه های تلفن همراه یا پشتیبانی آنلاین مشتری را ارائه می دهد. مشتریان می توانند به صورت مجازی و در حین انجام سایر وظایف، معاملات را انجام دهند.
مرتبط: نحوه راه اندازی کسب و کار آنلاین در ۵ مرحله
تولید در محل
یک مدل تولید در محل، اقلامی را در جایی که آنها را می فروشد تولید می کند. این می تواند منجر به یک جدول زمانی کوتاه بین تولید و تحویل شود که به مصرف کنندگان کمک می کند محصولات را خیلی سریع دریافت کنند. همچنین می تواند به کسب و کار کمک کند تا در یک بازه زمانی کوتاه با روندهای جدید سازگار شود. کسبوکارها ممکن است بتوانند در برخی از هزینههای تولید مانند ارسال به ویترین فروشگاهها صرفهجویی کنند و همچنین میتوانند با این مدل موجودی را سریعتر پر کنند.
اجاره ای
مدل کسب و کار اجاره ای زمانی است که یک شرکت عرضه محصولات را برای اجاره در دسترس نگه می دارد. این ممکن است شامل محصولات رده بالایی باشد که مصرف کننده ممکن است به طور معمول آنها را خریداری یا دوباره پر نکند. به عنوان مثال، شرکت های ساختمانی ممکن است ابزارهای برقی پیشرفته را اجاره کنند، یا یک مصرف کننده ممکن است ابزار برقی را برای یک کار کوچک در خانه اجاره کند. کسب و کارها می توانند از این مدل سود ببرند زیرا نیازی به خرید موجودی جدید ندارند و ممکن است فقط نیاز به پرداخت هزینه تعمیر و نگهداری تجهیزات موجود داشته باشند.
منبع رایگان
مشابه یک انجمن آنلاین، یک مدل منبع رایگان به مصرف کنندگان امکان دسترسی به محصول خود را می دهد و یک محیط جامعه آنلاین ایجاد می کند. به عنوان مثال، این ممکن است یک سند آنلاین باشد که مصرف کنندگان می توانند آن را ویرایش یا تغییر دهند. مصرف کنندگان می توانند با ویژگی های ویرایش و جنبه های اجتماعی در محصول احساس کنند. منابع درآمد کسب و کار از کمک های مالی مصرف کننده در این مدل حاصل می شود.
مدل آسان
مدل آسان می تواند برای مشتریانی که ممکن است نسبت به فناوری جدید ترسیده باشند ایده آل باشد. این مدل یک محصول و تجربه بالا را برای مصرف کننده بدون عارضه و آسان می کند. این می تواند شامل ارائه طیف گسترده ای از خدمات یا جلسات برای کمک به راهنمایی مشتریان از طریق یک تجربه جدید باشد.
به عنوان مثال، اگر مشتری با استفاده از مدل آسان، خودروی جدیدی را از یک کسبوکار خریداری میکند، مالک کسبوکار ممکن است ویدیوها و تجربیات محصول را به صورت آنلاین ارائه دهد. آنها همچنین می توانند یک خط کمک یا چت مشتری ارائه دهند تا تجربه را تا حد امکان برای مشتری جدید آسان کنند.