نماد سایت ایوسی

تقاضا در اقتصاد چیست؟ (به علاوه ۷ نوع تقاضا)

تعریف تقاضا

تعریف تقاضا

اقتصاد متکی به تمایل مصرف کنندگان برای خرید و توانایی شرکت ها برای عرضه آنهاست. تقاضای مصرف‌کننده، تولید را هدایت می‌کند و با کاهش تورم و نرخ بهره، از یک اقتصاد شکوفا حمایت می‌کند.

در این مقاله از ایوسی، نحوه عملکرد تقاضا در اقتصاد، هفت نوع تقاضا و عوامل موثر بر آن و همچنین رابطه بین عرضه و تقاضا را توضیح می دهیم.

تعریف تقاضا در اقتصاد چیست؟

تقاضای اقتصادی تعداد مصرف کنندگانی است که مایل به خرید کالا یا خدمات با قیمت معین هستند. عرضه طرف دیگر تقاضا است. کسب و کارهایی که با عرضه محصولات یا خدمات خود به طور دقیق تقاضا را برآورده می کنند، به میزان زیادی از سود و افزایش آگاهی از برند بهره مند می شوند.

مطالب مرتبط: عرضه و تقاضا: تعریف و نحوه کار

رابطه بین عرضه و تقاضا

اگر تقاضا مقداری باشد که مصرف کنندگان مایل به خرید با قیمت معین هستند، عرضه مقداری است که تولیدکنندگان مایل به ارائه آن هستند. قیمت کالاها و خدمات با توجه به عرضه در بازار و تقاضا برای آنها تعیین می شود. وقتی عرضه کم و تقاضا زیاد باشد قیمت افزایش می یابد. وقتی عرضه زیاد و تقاضا کم باشد قیمت کاهش می یابد. قیمت تعادلی قیمتی است که در آن مقداری که مصرف کنندگان خریداری می کنند با مقدار عرضه شده توسط تولیدکنندگان برابر است.

۷ نوع تقاضا

به عنوان یک کسب و کار، باید انواع مختلف تقاضا را درک کنید تا بتوانید به بهترین شکل میزان محصول مورد نیاز خود را پیش بینی کنید. ویژگی های تقاضا تصویری از میزان رونق صنعت ارائه می دهد و ایده هایی را در مورد جایی که می توان خدمات جدید معرفی کرد ارائه می دهد. فهرست زیر هفت نوع تقاضا در اقتصاد را شرح می دهد:

۱. تقاضای مشترک

تقاضای مشترک تقاضا برای محصولات و خدمات مکمل است. اینها می توانند محصولاتی باشند که برای دیگران لوازم جانبی هستند یا مردم معمولاً با هم خریداری می کنند. مثلاً غلات و شیر یا کره بادام زمینی و ژله. این دو به هم مرتبط هستند، اما تقاضا برای یکی لزوماً وابسته به تقاضا برای دیگری نیست.

۲. تقاضای مرکب

تقاضای مرکب زمانی اتفاق می‌افتد که چندین کاربرد برای یک محصول وجود داشته باشد. به عنوان مثال، ذرت را می توان به عنوان خوراک دام، اتانول و غذا به صورت کامل استفاده کرد. افزایش تقاضا برای هر یک از این محصولات منجر به کمبود عرضه برای سایر محصولات می شود. این کمبود می تواند منجر به افزایش قیمت شود.

مطالب مرتبط: درباره تحلیلگر کسب و کار بیاموزید

۳. تقاضای کوتاه مدت و بلندمدت

تقاضای کوتاه‌مدت به نحوه واکنش مردم بلافاصله به تغییرات قیمت در زمانی که عناصر ثابت هستند اشاره دارد. به عنوان مثال، اگر تقاضا برای یک محصول به شدت کاهش یابد و تولید کننده هزینه های سربار بالایی داشته باشد، آنها چاره ای جز جذب سود از دست رفته ندارند. با گذشت زمان یا در درازمدت، شرکت ها این شانس را دارند که با کاهش نیروی کار یا افزایش قیمت و عرضه، خود را با شرایط جدید وفق دهند.

۴. تقاضای قیمت

تقاضای قیمت به مبلغی مربوط می شود که مصرف کننده مایل است برای یک محصول با قیمت معین خرج کند. کسب‌وکارها از این اطلاعات برای تعیین اینکه یک محصول جدید باید با چه قیمتی وارد بازار شود، استفاده می‌کنند. مصرف کنندگان اقلامی را بر اساس ادراکشان از ارزش آن محصول خریداری می کنند. کشش قیمت به چگونگی تغییر تقاضا با نوسانات قیمت اشاره دارد.

۵. تقاضای درآمد

همانطور که مصرف کنندگان درآمد بیشتری کسب می کنند، تقاضای کمی افزایش می یابد. این بدان معناست که مردم زمانی که درآمد بیشتری کسب کنند، به طور کلی بیشتر خرید خواهند کرد. سلایق و انتظارات نیز با افزایش درآمد تغییر می کند و اندازه یک بازار کاهش می یابد و اندازه بازار دیگر افزایش می یابد. مصرف کنندگان اغلب یک محصول یا خدمات را می خرند، زیرا آن چیزی است که می توانند بخرند، اما ممکن است کیفیت آن را پایین تر بدانند. با افزایش درآمد، تقاضا برای آن محصولات با کیفیت پایین‌تر کاهش می‌یابد.

مرتبط: ۸ شغل محبوب در رشته مالی

۶. تقاضای رقابتی

تقاضای رقابتی زمانی رخ می دهد که خدمات یا محصولات جایگزینی وجود داشته باشد که مشتری می تواند از بین آنها انتخاب کند. از دیدگاه یک کسب و کار، آنها می توانند از نوسانات قیمت رقبای خود برای تعیین نحوه فروش خود استفاده کنند. نمونه ای از این بین داروی نام تجاری و داروی فروشگاهی است. اگر مصرف کننده یک نام تجاری را ترجیح دهد اما موجودی آن تمام شده باشد یا قیمت آن به میزان قابل توجهی افزایش یابد، برند فروشگاه شاهد افزایش فروش خواهد بود.

۷. تقاضای مستقیم و مشتق شده

تقاضای مستقیم تقاضا برای کالای نهایی است. غذا، پوشاک و تلفن های همراه نمونه ای از این موارد هستند. تقاضای خودمختار نیز نامیده می شود، مستقل از تقاضا برای محصولات دیگر.

تقاضای مشتق شده، تقاضای یک محصول است که از استفاده دیگران ناشی می شود. به عنوان مثال، تقاضا برای مداد منجر به تقاضای چوب، گرافیت، رنگ و مواد پاک کن خواهد شد. در این مثال، تقاضا برای چوب به تقاضا برای استفاده از آن بستگی دارد.

تقاضای مشتق شده به دلیل ارتباط آن با سایر محصولات مشابه تقاضای مشترک است. این با تقاضای مشترک متفاوت است زیرا برای ایجاد نیاز به محصول نهایی وابسته است. بدون نیاز به آن محصولات نهایی، هیچ تقاضایی برای محصول میانی وجود ندارد.

مطالب مرتبط: مهارت های کلامی مورد تقاضا: تعاریف و مثال ها

عوامل موثر بر تقاضا

تقاضا تحت تأثیر فعالیت های مصرف کنندگان و مشاغل است. کسب‌وکارها تلاش می‌کنند تا از طریق تلاش‌های بازاریابی، تقاضا را افزایش دهند. مصرف کنندگان تقاضا را از طریق سلیقه، سطح درآمد و مقاومت در برابر افزایش قیمت ها هدایت می کنند.

در اینجا رایج ترین عوامل تعیین کننده تقاضا هستند:

انتظارات

مردم اگر گمان کنند ارزش آن در آینده افزایش می یابد، مقدار بیشتری از آن را می خرند. اموال، سهام و طلا نمونه های خوبی هستند.

درآمد

میزان درآمد به دست آمده توسط مصرف کنندگان تعیین کننده تقاضا خواهد بود. هر چه درآمد بیشتر باشد، تقاضا بیشتر است. به صورت فردی، مصرف‌کنندگانی که درآمد بیشتری کسب می‌کنند، لزوماً همان مقدار بیشتری را خریداری نمی‌کنند. برای مثال، مصرف‌کننده‌ای که توانایی خرید یک تلویزیون گران قیمت را دارد، صرفاً به این دلیل که می‌تواند به خرید آن ادامه دهد. این اصل مطلوبیت حاشیه ای نامیده می شود، به این معنی که یک محصول در یک مقدار یا قیمت مشخص، مفید بودن خود را از دست می دهد.

قیمت

تقاضا و قیمت رابطه معکوس دارند. این بدان معناست که وقتی قیمت ها بالا می رود، تقاضا کاهش می یابد. مخالفش هم درست است. انتظار قیمت زمانی اتفاق می‌افتد که مصرف‌کنندگان برای خرید یک کالا عجله می‌کنند، زیرا معتقدند قیمت به زودی افزایش می‌یابد، که باعث افزایش تقاضای آن محصول می‌شود. هنگامی که آنها انتظار دارند قیمت کاهش یابد، مانند مورد فروش فروشگاه بزرگ، برای خرید منتظر می مانند. کسب و کارها از این تاکتیک ها برای افزایش تقاضا برای یک محصول یا خدمات استفاده می کنند.

در دسترس بودن جایگزین ها

محصولات جایگزین محصولاتی هستند که ارتباط نزدیکی با هم دارند. وقتی قیمت یک محصول افزایش یابد، مصرف کنندگان به یک محصول جایگزین روی می آورند.

محصولات مکمل

محصولاتی که لوازم جانبی سایر محصولات هستند بسته به قیمت کالای اصلی تقاضا در نوسان دارند. اگر قیمت کالای اصلی افزایش یابد، تقاضا برای محصولات مکمل کاهش می یابد.

ترجیحات مصرف کننده

افراد بر اساس سبک زندگی یا احساسی که نسبت به برند دارند، چیزهایی را خریداری می کنند. به عنوان مثال، اگر شخصی نگران محیط زیست باشد، از محصولاتی که به نظر آنها مضر است، اجتناب می کند.

مطالب مرتبط: درک تقاضای مصرف کننده (با مثال ها و سوالات متداول)

اندازه بازار

زمانی که خریداران بیشتری در بازار وجود داشته باشد، تقاضای کلی افزایش می یابد. به عنوان مثال، اگر افراد بیشتری بتوانند قایق های تفریحی بخرند، اندازه بازار و تقاضا برای قایق های تفریحی افزایش می یابد. اگر تعداد افراد کمتری برای خرید قایق بادبانی وجود داشته باشد، بازار و تقاضا کاهش می یابد.

خروج از نسخه موبایل