بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

سبک یادگیری شنیداری چیست؟ (با استراتژی های کلیدی)

چگونه مهارت های شنیداری خود را در یک زبان خارجی تقویت کنیم؟

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آموزش بخشی ضروری از هر شغل است، بنابراین درک مؤثرترین روش یادگیری شما و سایر افراد مفید است. چهار سبک یادگیری وجود دارد که می توانید استفاده کنید: خواندن/نوشتن، حرکتی، شنیداری و دیداری. یادگیرندگان شنوایی معمولاً از طریق گوش دادن و صحبت کردن، اغلب از مکالمه، موسیقی و ویدیو برای ارتباط با اطلاعات استفاده می کنند، بهتر یاد می گیرند.

در این مقاله از ایوسی، سبک یادگیری شنیداری را تعریف می کنیم، مزایای آن را بررسی می کنیم و استراتژی های موثر یادگیری شنیداری را به اشتراک می گذاریم تا به شما کمک کند در حرفه خود برتر باشید.

سبک یادگیری شنیداری چیست؟

یادگیری شنیداری سبکی از یادگیری است که در آن فرد با گوش دادن کارآمدتر یاد می گیرد. یادگیرندگان شنوایی زمانی اطلاعات را بهتر به خاطر می آورند که از طریق صدا یا گفتار به جای نوشتار ارائه شود.

این نوع یادگیری یکی از چهار سبک متفاوتی است که مدل یادگیری فلمینگ VARK به رسمیت می شناسد. فردی که یادگیرنده شنوایی است به گفتار و گوش دادن به عنوان روش اصلی یادگیری خود متکی است.

بسیاری از فراگیران شنیداری ممکن است هنگام دریافت دستورالعمل ها یا اطلاعات به صورت مکتوب با چالش هایی مواجه شوند، اما زمانی که اطلاعات شنیداری هستند، می توانند به وضوح آنها را درک کنند. این افراد معمولا شنوندگان خوبی هستند و به راحتی می توانند اطلاعاتی را که گفته شده به خاطر بسپارند.

به عنوان مثال، یک یادگیرنده شنوایی ممکن است همه چیزهایی را که در یک جلسه کاری گفته شده به خاطر بیاورد، اما به سختی اطلاعاتی را که در گزارش کار ذکر شده است به خاطر بیاورد. ویژگی های مشترک یک یادگیرنده شنوایی عبارتند از:

  • افزایش یادآوری اطلاعات گفتاری

  • مهارت های گفتاری بهبود یافته است

  • مهارت شنیداری قوی

  • افزایش نمرات امتحانات شفاهی

  • مهارت های داستان گویی بهبود یافته است

  • در توضیح شفاهی ایده ها با استعداد است

افرادی که یادگیرنده شنوایی هستند، معمولاً در موقعیت های حرفه ای که به طور منظم بحث را در بر می گیرد و نیاز به گوش دادن فعال دارند، برتری می یابند. چند مورد از محبوب ترین مشاغل که برای افرادی با سبک یادگیری شنیداری مناسب هستند عبارتند از: مشاوران راهنمایی، متخصصان خدمات مشتری، وکلا، قضات و مهندسان صدا.

بیشتر بخوانید:  سبک های یادگیری برای توسعه شغلی

راهبردهای سبک یادگیری شنیداری

چندین استراتژی وجود دارد که یک یادگیرنده شنیداری می تواند برای بهبود تجربه کلی یادگیری خود در محیط کار پیاده کند. اگر یادگیرنده شنوایی هستید، راهبردهای زیر می‌توانید استفاده کنید:

۱. پخش موسیقی پس زمینه

بسیاری از فراگیران شنیداری زمانی بهترین عملکرد را دارند که نویز پس‌زمینه به جای سکوت وجود داشته باشد. سر و صدای پس زمینه، مانند موسیقی، می تواند به زبان آموزان شنوایی کمک کند تا راحت تر تمرکز کنند و بهره وری بیشتری داشته باشند. هنگام کار از هدفون استفاده می کنید، یا اگر در یک دفتر خصوصی یا در خانه کار می کنید، می توانید موسیقی ملایم یا نویز سفید را در پس زمینه پخش کنید.

۲. جهت کلامی بخواهید

زبان آموزان شنوایی معمولاً هنگام ارتباط شفاهی دستورالعمل ها را بهتر درک می کنند. اگر در محیطی کار می کنید که برای برقراری ارتباط به شدت به ایمیل متکی است، از مدیر یا اعضای تیم خود بخواهید که هر از گاهی با شما ملاقات کنند تا انتظارات پروژه هایی که به شما محول شده است را به صورت شفاهی بیان کنند. این می تواند اطمینان حاصل کند که وظایف خود را به طور کامل درک می کنید و به جلوگیری از سردرگمی یا چالش هایی که ممکن است از سوء تعبیر یا سوء تفاهم ناشی شود کمک کند.

مطالب مرتبط:  مهارت های ارتباط کلامی: مثال ها و ۷ نکته

۳. در بحث های گروهی شرکت کنید

افرادی که یادگیرنده شنیداری هستند اغلب از بحث های گروهی در محل کار سود می برند. برنامه ریزی منظم جلسات و گفتگوهای حضوری با تیم یا مدیران خود یک استراتژی عالی است اگر یادگیرنده شنیداری هستید. این به شما امکان می دهد مسئولیت های مختلف را درک کنید، به خصوص مسئولیت هایی که مربوط به نقش شما در طول یک پروژه یا سایر وظایف کاری است.

مطالب مرتبط:  مهارت های کلامی در تقاضا: تعاریف و مثال ها

۴. ضبط جلسات

اگر یک یادگیرنده شنیداری هستید و جلسه مهمی دارید و می خواهید مطمئن شوید که هیچ چیز مهمی را از دست ندهید، می توانید جلسه را ضبط کنید تا بعداً دوباره به آن گوش دهید. قبل از اینکه جلسه را ضبط کنید، مطمئن شوید که همه افراد حاضر در جلسه ضبط می شوند.

پس از آن، مطمئن شوید که ضبط را در مکانی امن ذخیره کرده اید تا فقط شما یا سایر افراد حاضر در آن جلسه بتوانید به ضبط دسترسی داشته باشید. یکی از استراتژی‌هایی که برخی سازمان‌ها استفاده می‌کنند این است که هر جلسه را ضبط می‌کنند تا هرکسی از سازمان بتواند بعداً به آن گوش دهد.

بیشتر بخوانید:  نحوه ضبط تماس ویدیویی Google Meet (نکات به علاوه مراحل)

۵. با صدای بلند بخوانید

در حالی که این استراتژی ممکن است در همه محیط های کاری مناسب نباشد، برای یادگیرندگان شنوایی که در یک منطقه خصوصی کار می کنند، خواندن با صدای بلند ممکن است هنگام تلاش برای به خاطر سپردن اطلاعات مفید باشد. خواندن با صدای بلند می تواند به این معنی باشد که شما اطلاعات را با صدای بلند می خوانید بنابراین می توانید از طریق گوش دادن نیز اطلاعات را جذب کنید. همچنین ممکن است برنامه ای در رایانه یا دستگاه دیگری داشته باشید که اطلاعات را با صدای بلند برای شما می خواند و به شما امکان می دهد با هدفون یا بی سر و صدا از طریق سیستم بلندگو به آن گوش دهید.

مطالب مرتبط:  ۱۰ راه آسان برای بهبود مهارت های واژگانی

۶. درباره مشکلات صحبت کنید

برای مشکلات یا موقعیت هایی که می توان در محل کار حل کرد، صحبت کردن از طریق این سناریوها اغلب بهترین راه برای یک یادگیرنده شنیداری برای هضم اطلاعات و ارائه راه حل است. می توانید در مورد مشکل با یک همکار، مدیر یا رهبر دیگر صحبت کنید یا حتی با یک دوست قابل اعتماد یا مربی در مورد وضعیت کاری ارتباط برقرار کنید. این به شما این امکان را می دهد که ایده های خود و احساس طرف مقابل را در مورد موقعیت درک کنید.

هر چه یک زبان آموز شنوایی بیشتر استراتژی های ویژه یادگیری شنیداری را در زندگی کاری روزمره خود پیاده کند، می تواند در کار موفق تر و سازنده تر باشد. هر فردی ممکن است از استراتژی های مختلفی بهره مند شود، بنابراین مهم است که چندین استراتژی را امتحان کنید تا مشخص کنید کدام یک برای شما بهترین کار را دارند.

افرادی که یادگیرنده شنوایی هستند، معمولاً در موقعیت های حرفه ای که به طور منظم بحث را در بر می گیرد و نیاز به گوش دادن فعال دارند، برتری می یابند. چند مورد از محبوب‌ترین مشاغل که برای افرادی با سبک یادگیری شنیداری مناسب است عبارتند از: مشاوران راهنمایی، متخصصان خدمات مشتری، وکلا، قضات و مهندسان صدا.

مرتبط:  مهارت های همکاری: تعریف و مثال

مزایای سبک یادگیری شنیداری

چندین مزیت وجود دارد که می تواند از یک یادگیرنده شنیداری حاصل شود. مزایای رایجی که یادگیرندگان شنوایی ممکن است از آن بهره مند شوند عبارتند از:

  • کاهش نیاز به دیدن یا خواندن اطلاعات برای یادگیری یا به خاطر سپردن آنها

  • موقعیت های محدودی که در آن هیچ محرک شنیداری برای استفاده برای یادگیری وجود ندارد

  • افزایش احتمال حفظ اطلاعات در مقایسه با سایر انواع سبک های یادگیری در صورت ارائه اطلاعات شنیداری

  • افزایش توانایی انجام چند کار

  • افزایش مهارت های ارتباطی به دلیل ترجیح دادن به بحث در مورد موضوعات و مسائل به صورت شفاهی

مطالب مرتبط:  سبک های یادگیری و نحوه تطبیق با آنها

معایب سبک یادگیری شنیداری

در حالی که سبک یادگیری شنیداری مزایای خاصی دارد، این سبک یادگیری نیز دارای معایبی است. آگاهی از این افت بالقوه یادگیری شنوایی می تواند به شما کمک کند از تأثیرگذاری آنها بر بهره وری و موفقیت در کار جلوگیری کنید. معایب رایج این سبک یادگیری که باید در نظر داشت عبارتند از:

  • افزایش حساسیت به عوامل حواس پرتی در محل کار، به ویژه زمانی که صداهای اضافی در محیط وجود دارد.

  • کاهش دامنه توجه، به ویژه زمانی که کار شامل خواندن یا نوشتن باشد

  • افزایش احتمال ایجاد اختلال در محل کار مانند زمزمه کردن یا آواز خواندن برای خود یا شروع گفتگو با دیگران در حین کار

  • کاهش شانس حفظ اطلاعات در صورتی که به شکل شنیداری نباشد

ارتباط غیرکلامی یکی از ابزارهای بسیاری است که می تواند به شما کمک کند در مصاحبه ها و زندگی حرفه ای خود تأثیر خوبی داشته باشید. با این حال، ارزیابی نامزدها باید بر اساس مهارت‌ها و صلاحیت‌ها باشد و محیط‌های کاری باید در تلاش باشند تا تفاوت‌های فردی در سبک‌های ارتباطی را درک کنند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *