بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

توضیح قانون ۸۰/۲۰ (راهنمای اصل پارتو)

قانون 80/20

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

قانون ۸۰/۲۰ یا اصل پارتو، یک مدل پیش‌بینی است که در محیط‌های مختلف کسب‌وکار برای تعیین عوامل مؤثر بر موفقیت و بهبود اعمال می‌شود. بیان می کند که به طور کلی ۸۰ درصد نتایج از ۲۰ درصد علل ناشی می شود. قانون ۸۰/۲۰ می‌تواند به شما کمک کند تا با هدایت تجزیه و تحلیل وظایف، تخصیص زمان و تفویض مسئولیت، بهره‌وری در محل کار خود را بهینه کنید.

در این مقاله از ایوسی، توضیح می دهیم که قانون ۸۰/۲۰ چیست، مزایای آن را شرح می دهیم، نحوه استفاده از آن را نشان می دهیم و نحوه استفاده از آن را به اشتراک می گذاریم که چگونه طرز فکر ۸۰/۲۰ می تواند به شما در شناسایی استراتژی ها و فرصت هایی که به نفع شغل شما هستند کمک کند.

قانون ۸۰/۲۰ چیست؟

قانون ۸۰/۲۰ یک اصل آماری است که بیان می کند ۸۰ درصد نتایج اغلب از حدود ۲۰ درصد علل ناشی می شوند. به عنوان مثال، در تجارت اغلب گفته می شود که ۸۰ درصد از فروش ها ناشی از ۲۰ درصد از مشتریان است.

در سال ۱۸۹۵، ویلفردو پارتو، اقتصاددان ایتالیایی، یافته های خود را در مورد توزیع ثروت منتشر کرد، پس از اینکه متوجه شد ۲۰ درصد از شهروندان ایتالیا ۸۰ درصد از ثروت کشور را در اختیار دارند. از زمان یافته‌های پارتو، محققان دیگر قانون علت و معلول ۸۰/۲۰ او را – که به عنوان اصل پارتو نیز شناخته می‌شود – در موقعیت‌های مختلف خارج از توزیع ثروت، از جمله اصول کسب‌وکار و توسعه حرفه‌ای، اعمال کرده‌اند.

در حالی که ۸۰/۲۰ رایج ترین نسبت یافت شده است، اصل پارتو ممکن است در نسبت های مشابه دیگری مانند ۷۰/۳۰، ۷۵/۲۵ یا ۸۵/۱۵ نیز وجود داشته باشد. این مقادیر همگی نشان می‌دهند که درصد پایینی از علل تأثیر می‌گذارند یا درصد بالایی از نتایج را ایجاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: قانون ۸۰/۲۰ بازاریابی: چیست و چگونه می توان آن را اعمال کرد

مزایای قانون ۸۰/۲۰

قانون ۸۰/۲۰ می تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید که بیشتر وقت، پول یا انرژی شما در کجا خرج می شود. می توانید از آن برای کمک به تعیین اهداف دست یافتنی و ترسیم وظایف خاص برای رسیدن به آنها و تمرکز بر آنچه بیشترین تأثیر را دارد استفاده کنید. در اینجا فقط چند مزیت وجود دارد که قانون ۸۰/۲۰ ارائه می کند:

بهبود مدیریت زمان

با شناسایی وظایفی که بیشترین نتیجه را دارند، می توانید روز خود را طوری سازماندهی کنید که بر روی کارهایی تمرکز کنید که بیشترین تأثیر را بر کار شما دارند. این می تواند به شما کمک کند عملکرد موثرتری داشته باشید، که ممکن است در پیشرفت شغلی شما را حمایت کند. همچنین می تواند تعادل کار و زندگی شما را بهبود بخشد.

مطالب مرتبط: ۱۷ نکته برای مدیریت بهتر زمان

رهبری موثرتر

اگر می خواهید مهارت های رهبری خود را بهبود ببخشید، می توانید از قانون ۸۰/۲۰ برای ایجاد زمان برای معاشرت با تیم خود استفاده کنید. اصل پارتو همچنین ممکن است به شما کمک کند به عنوان یک مربی در محل کار خدمت کنید. این می تواند به شما در ایجاد اعتماد و اتحاد تیم کمک کند.

بیشتر بخوانید: شناسایی پتانسیل های رهبری و ایجاد مهارت های رهبری

استفاده بهتر از منابع شرکت

قانون ۸۰/۲۰ می تواند به شما کمک کند تا از زمان و تلاش شرکت خود برای انجام کارهایی مانند:

مطالب مرتبط: نحوه اندازه گیری بهره وری و افزایش کارایی در محل کار

نحوه استفاده از قانون ۸۰/۲۰

در اینجا مراحلی وجود دارد که باید برای اعمال قانون ۸۰/۲۰ برای اهداف خود انجام دهید:

  1. تمام کارهای روزانه یا هفتگی خود را بررسی کنید.

  2. مهمترین وظایف خود را اولویت بندی کنید.

  3. وظایفی را که بیشترین بازدهی را دارند شناسایی کنید.

  4. درباره نحوه واگذاری یا حذف وظایفی که بازده کمتری دارند، فکر کنید.

  5. برنامه ای تهیه کنید که زمان و منابع را در مقابل وظایف اولویت بندی شده مشخص کند.

زمان استفاده از قانون ۸۰/۲۰

راه های زیادی برای اجرای قانون ۸۰/۲۰ در محل کار وجود دارد. مثال‌های زیر نحوه استفاده از قانون ۸۰/۲۰ را برای تجزیه و تحلیل عوامل موفقیت و بهبود و به حداکثر رساندن تلاش‌ها برای دستیابی به نتایج نشان می‌دهند:

شناسایی درآمد

استفاده از قانون ۸۰/۲۰ در امور تجاری دارای چندین مزیت است، به ویژه در این که چگونه می توانید مدل کسب و کار شرکت را برای سرمایه گذاری روی افراد، محصولات و سیستم هایی که بیشترین بازدهی را ارائه می دهند، ساده کنید.

مثال: بن صاحب یک تجارت کوچک است که در سال گذشته محبوبیت زیادی کسب کرده است. بن برای بهینه سازی ساعات رستوران خود از قانون ۸۰/۲۰ استفاده می کند تا کشف کند که تقریباً ۱۵ درصد از ساعات کاری رستوران ۸۵ درصد درآمد را به همراه دارد. این ۱۵ درصد نشان می‌دهد که ساعات اوج مصرف او بین ۷ بعد از ظهر تا ۹ شب است.

بیشتر بخوانید: راهنمای نمودارهای پارتو

توسعه شغلی

شما می توانید قانون ۸۰/۲۰ را برای ساده سازی جستجوی شغل خود، جستجوی موثرترین فرصت ها و ایجاد یک شبکه حرفه ای قوی اعمال کنید.

مثال: تانیا یک متخصص بازاریابی است که پس از چهار سال خانه نشینی، دوباره وارد نیروی کار می شود. او می‌خواهد موقعیتی پیدا کند که مهارت‌های او در تحلیل بازار و علاقه شخصی به محصولات ارگانیک کودک را ترکیب کند. تانیا قانون ۸۰/۲۰ را برای جستجوی شغل خود اعمال می کند تا ۸۰٪ از زمان خود را برای جستجو و درخواست برای مشاغل تحقیقاتی بازار برای شرکت های سلامت نوزادان و ۲۰٪ از زمان خود را برای درخواست برای سایر موقعیت های بازاریابی در صنایع دیگر استفاده کند.

با این روش، تانیا وظایف جستجوی شغل خود را که مستقیماً به مسیر شغلی مورد نظر او مربوط می شود ساده می کند و در عین حال گزینه های خود را برای مشاغل دیگری که ممکن است به فرصت ها منجر شوند باز نگه می دارد.

مرتبط: توسعه شغلی چیست؟ (با تعریف و نکات)

بهره وری

شما می توانید از قانون ۸۰/۲۰ برای تعیین اینکه کدام وظایف بیشترین تأثیر را دارند و بهره وری خود را برای بیشترین نتیجه بهینه می کنند استفاده کنید. از اصل پارتو برای برنامه ریزی زمان، تکمیل وظایف مهم، تعیین ضرب الاجل های واقعی و بهبود تمرکز خود استفاده کنید.

مثال: جولین در خانه به عنوان کدگذار پزشکی کار می کند. اگرچه او می تواند ساعات کاری خود را تعیین کند، اما متوجه می شود که تا دیروقت کار می کند تا به ضرب الاجل برسد. جولین از قانون ۸۰/۲۰ استفاده می کند تا مشخص کند که کدام ۲۵ درصد از کارهای روزانه او ۷۵ درصد از کار هفته او را تشکیل می دهد. او ۷۵ درصد از هر روز را به تأثیرگذارترین کارها اختصاص می دهد و مدیریت زمان و توانایی خود را برای رسیدن به ضرب الاجل های حساس بهبود می بخشد.

مرتبط: شاخص های کلیدی عملکرد (KPI): تعریف و مثال

روابط مشتری

استفاده از اصل پارتو در روابط با مشتری می تواند به شما کمک کند تا بتوانید بهترین تعامل با مشتریان را شناسایی کنید و درک کنید که آنها چگونه بر تجارت تأثیر می گذارند.

مثال: ابی یک آرایشگر است که به دنبال افزایش مشتریان خود است. او از قانون ۸۰/۲۰ استفاده می کند تا کشف کند که ۸۰ درصد از مشتریان جدیدش از ۲۰ درصد از مشتریان فعلی او ارجاع شده اند. ابی از این استراتژی تبلیغات دهان به دهان استفاده می کند و به مشتریانی که افراد را برای رزرو قرار ملاقات با او ارجاع می دهند، تخفیف ارائه می دهد. این طرح می تواند به او کمک کند تا درآمد خود را افزایش دهد، روابط با مشتریان را بهبود بخشد و زمان خود را بر یادگیری تکنیک های جدید سبک سازی متمرکز کند.

مرتبط: تحلیل پارتو چیست؟ (و نحوه استفاده مرحله به مرحله)

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *