بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

راهنمای نمودارهای پارتو

راهنمای کامل برای ایجاد نمودار پارتو

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

اگر می خواهید عملکرد محصول خود را بررسی کنید و خط تولید خود را بهینه کنید، یاد بگیرید که چگونه از نمودار پارتو استفاده کنید. این نوع نمودار می تواند راهی عالی برای درک روش های مختلف برای بهینه سازی فرآیندهای تولید شما باشد. همچنین می توانید از نمودارهای پارتو برای ارائه داده ها به دیگران به شیوه ای جذاب استفاده کنید.

در این مقاله از ایوسی، توضیح می‌دهیم که نمودار پارتو چیست، چه زمانی از آن استفاده کنید و چگونه برای خود ایجاد کنید.

نمودار پارتو چیست؟

نمودار پارتو که گاهی دیاگرام پارتو نیز نامیده می شود، ترکیبی از یک نمودار میله ای و یک نمودار خطی است. این یک ابزار تجزیه و تحلیل علت است که معمولاً نقص یا دلایل شکایت از یک محصول را نشان می دهد. میله های نمودار پارتو فراوانی (مقدار) انواع مختلف عیوب را به ترتیب نزولی نشان می دهد. خط روی این نمودار درصد تجمعی عیوب را نشان می دهد.

درصد تجمعی مجموع در حال اجرا مقادیر درصد در یک مجموعه داده است که به ۱۰۰% ختم می شود. درصد تجمعی عیوب نشان‌دهنده نسبت نقص‌هایی است که یک کسب‌وکار در صورت رفع هر نوع نقص می‌تواند برطرف کند. البته اگر جلوی بروز انواع عیوب را بگیرند، می توانند محصولی ۱۰۰% بدون ایراد داشته باشند.

هرچه خط تندتر باشد و نوار نقطه داده بالاتر باشد، نقص بیشتر است و تأثیر آن بر تجارت بیشتر می شود. نمودارهای پارتو همچنین می توانند هزینه، زمان یا عوامل دیگر را اندازه گیری کنند. صاحبان مشاغل و تولیدکنندگان معمولاً از نمودارهای پارتو برای بررسی و مقایسه عیوب محصولات خود و رفع آنها برای بهبود تجارت خود، افزایش رضایت مشتری و افزایش فروش استفاده می کنند.

مطالب مرتبط: انواع نمودارها و گراف ها

زمان استفاده از نمودار پارتو

نمودارهای پارتو در شرایط زیر می توانند مفید باشند:

ارزیابی یک محصول:

نمودارهای پارتو می توانند بر روی یک محصول خاص تمرکز کنند تا عملکرد آن را از طریق عیوب گزارش شده آن ارزیابی کنند. با استفاده از نظرسنجی از بازگشت مشتری یا نظرات مشتری، تولیدکنندگان می توانند بررسی کنند که آیا یک محصول در طراحی آن نقص دارد و آیا نیاز به انجام تنظیمات است یا خیر. همچنین ممکن است توضیحات و تصاویر مربوط به محصول برای تطابق بهتر با ویژگی های محصول تغییر کند. نمودارهای پارتو می تواند به صاحبان مشاغل کمک کند تا بهترین و با کیفیت ترین محصول را برای مشتریان خود بسازند.

مقایسه مشکلات:

نمودارهای پارتو تولیدکنندگان را قادر می سازد تا مشکلات مختلف را با محصولات خود مقایسه کرده و مهمترین آنها را اولویت بندی کنند. با هر دو نمودار میله ای و خطی در نمودار پارتو، تولیدکنندگان می توانند این مقایسه را به صورت بصری و واضح ببینند. بزرگترین میله رایج ترین مشکل است و شاید بتواند ابتدا توسط تولید کننده حل شود. مشکلاتی که در فرکانس های کوچک رخ می دهند کمتر فوری هستند.

تجزیه و تحلیل مشکلات:

تقسیم مشکلات به اجزای نمودار پارتو می تواند به فرد کمک کند تا علل بالقوه را پیدا کند. به عنوان مثال، یک تولید کننده می تواند بازده مبلمان را بر اساس مسائل گزارش شده، انواع مبلمان یا برند مبلمان اندازه گیری کند. این می‌تواند دلایل رایجی را که مشتریان اقلام را برمی‌گردانند روشن کند تا صاحب کسب‌وکار بتواند آنها را تعمیر کند.

ارائه داده‌ها:

البته، یک نمودار می‌تواند به فرد کمک کند تا داده‌ها را به شیوه‌ای محرک برای دیگران، از جمله کارمندان، سرمایه‌گذاران و سایر ذینفعان یک کسب‌وکار ارائه کند. نمودارهای پارتو می‌تواند راه‌های بسیار خوبی برای صاحبان کسب‌وکار باشد تا دیگران را در مورد مشکلات مهم محصولاتشان و نحوه رسیدگی به آنها آگاه کنند.

حل اکثریت مسائل:

طبق اصل پارتو، ۲۰ درصد علل، ۸۰ درصد نتایج را تعیین می کنند. این بدان معنی است که رفع ۲۰٪ از عیوب گاهی اوقات می تواند ۸۰٪ یا بیشتر از همه عیوب را برطرف کند و باعث پیشرفت زیادی در محصول شما شود.

بیشتر بخوانید: تجزیه و تحلیل پارتو: نحوه و زمان استفاده از آن 

نحوه استفاده از نمودار پارتو

برنامه‌ها و نرم‌افزارهای آنلاین زیادی وجود دارند که می‌توانند داده‌های محصول شما را برای شما ردیابی کنند و نمودارهای پارتو برای نمایش آن داده‌ها ایجاد کنند. با این حال، می‌توانید با دنبال کردن این مراحل ساده، یک نمودار پارتو را به تنهایی ایجاد، بخوانید و استفاده کنید:

۱. تصمیم بگیرید که چه چیزی را می خواهید کشف کنید

مشخص کنید که چه محصولی را می خواهید بررسی کنید و کدام دلایل را می خواهید بررسی کنید. شاید تعداد زیادی شکایات در مورد یکی از محصولات خود دریافت کرده اید و دوست دارید دلیل آن را بدانید. این زمان بسیار خوبی برای ایجاد نمودار پارتو خواهد بود.

مثال: فرض کنید شما صاحب یک فروشگاه برند لباس هستید و تصمیم می‌گیرید دلایل اصلی بازگرداندن شلوار جین توسط مشتریان را بیابید.

۲. دسته بندی های خود را انتخاب کنید

چند دسته یا انواع عیوب را انتخاب کنید که بتوانید اندازه گیری کنید. مطمئن شوید که دسته‌هایی را انتخاب کنید که بتوانید از طریق نظرسنجی مشتریان آن‌ها را پیگیری کنید.

مثال: وقتی یک مشتری محصولی را برمی‌گرداند، همیشه باید نظرسنجی را درباره دلیل بازگشت محصول پر کند. دلایل نظرسنجی شما دسته بندی هایی است که برای نمودار پارتو خود انتخاب می کنید، و آنها ۷ دسته زیر هستند: “خیلی بزرگ، خیلی کوچک، آسیب دیده، دیگر مورد نیاز نیست، کالای اشتباه ارسال شد، با تصویر مطابقت نداشت” و ” آن را دوست نداشت.”

بیشتر بخوانید: نظرسنجی رضایت مشتری: تعاریف و نمونه سوالات

۳. جمع آوری داده ها

یک دوره زمانی را برای جمع آوری داده های خود انتخاب کنید. این می تواند یک هفته، ماه، سال یا چرخه تولید عادی باشد. سپس، تعداد کل وقوع برای هر دسته ای را که در بازه زمانی انتخاب کرده اید، بیابید. همچنین می‌توانید هزینه، زمان یا عامل دیگری را اندازه‌گیری کنید.

مثال: پس از بررسی نظرسنجی‌های بازگشت مشتری در ماه گذشته، متوجه شده‌اید که ۱۵ مشتری شلوار جین را به دلیل بزرگ بودن، ۳ به دلیل کوچک بودن، ۵ مورد به دلیل آسیب دیدگی، ۴ به دلیل عدم نیاز به آن، پس داده‌اند. زیرا کالای اشتباهی ارسال شده است، ۱۰ مورد به دلیل عدم مطابقت با تصویر، و ۲ به دلیل اینکه آن را دوست نداشته اند.

۴. داده های خود را آماده کنید

استفاده از جداول را برای سازماندهی داده های خود در نظر بگیرید. نقاط داده خود را برای فرکانس هر نوع نقص به ترتیب نزولی از بزرگترین به کمترین قرار دهید. آنها را جمع کنید تا تعداد کل نقص ها را به دست آورید.

مثال: فرکانس هر نوع مشکل با شلوار جین به ترتیب نزولی ۱۵، ۱۰، ۶، ۵، ۴، ۳ و ۲ است. برای یافتن تعداد کل مسائل ماه، معادله ۱۵ + ۱۰ + ۶ است. + ۵ + ۴ + ۳ + ۲ = ۴۵.

۵. درصدهای تجمعی را تعیین کنید

برای تهیه داده های درصد تجمعی خود، اولین نقطه داده خود را برای رایج ترین نقص در نظر بگیرید و آن را بر تعداد کل نقص ها تقسیم کنید. آن را در ۱۰۰ ضرب کنید و اولین درصد خود را خواهید داشت. برای نقطه داده بعدی، این بار آن را به نقطه داده قبلی اضافه کنید و سپس آن را بر تعداد کل عیوب تقسیم کرده و در ۱۰۰ ضرب کنید. بنابراین، درصد بعدی شما حاصل جمع درصد اول و دوم خواهد بود. این فرآیند را با بقیه نقاط داده تکرار کنید و با آخرین مورد، به ۱۰۰% می رسید.

مثال: معادله درصد اول رایج ترین عیب تقسیم بر کل عیوب و ضرب در ۱۰۰ یا (۱۵/۴۵) x 100 = 34٪ است. برای محاسبه درصد تجمعی بعدی، عیب رایج بعدی را بردارید، آن را به نقطه داده اول اضافه کنید، آن را بر کل تقسیم کنید و در ۱۰۰ ضرب کنید. معادله [(۱۵+۱۰)/۴۵] x 100 = (25/45) × ۱۰۰ = ۵۶%. این معادلات درصد تجمعی بعدی هستند:

  • [(۱۵+۱۰+۶)/۴۵] x 100 = (31/45) x 100 = 69%.

  • [(۱۵+۱۰+۶+۵)/۴۵] × ۱۰۰ = (۳۶/۴۵) × ۱۰۰ = ۸۰%.

  • [(۱۵+۱۰+۶+۵+۴)/۴۵] x 100 = (40/45) x 100 = 89%.

  • [(۱۵+۱۰+۶+۵+۴+۳)/۴۵] x 100 = (43/45) x 100 = 96%.

  • [(۱۵+۱۰+۶+۵+۴+۳+۲)/۴۵] × ۱۰۰ = (۴۵/۴۵) × ۱۰۰ = ۱۰۰%.

۶. نمودار میله ای خود را رسم کنید

در محور افقی، برچسب هر دسته از نقص را به ترتیب نزولی از چپ به راست بنویسید. محور سمت چپ عمودی را از ۰ در فواصل منظم و گرد شماره گذاری کنید تا عددی کمی بالاتر از بالاترین نقطه داده فرکانس شما باشد. اکنون آماده ترسیم نمودار میله ای خود هستید. میله هایی را برای مطابقت با کل فرکانس برای هر نوع نقص بکشید.

مثال: از آنجایی که بالاترین نقطه داده فرکانس شما ۱۵ است، می توانید محور عمودی سمت چپ خود را از ۱ تا ۱۶ در فواصل ۱ شماره گذاری کنید.

۷. نمودار خطی خود را رسم کنید

پس از رسم نمودار میله ای خود، می توانید نمودار خطی درصد تجمعی خود را رسم کنید. محور عمودی سمت راست را با درصدها، با ۱۰۰٪ با بالاترین نقطه داده فرکانس، برچسب بزنید. برای هر مقدار درصد تجمعی که در مرحله پنج پیدا کردید، نقطه بکشید. اینها به ترتیب صعودی خواهند بود و در نهایت به ۱۰۰ درصد می رسند. می توانید نقاط را به هم متصل کنید تا نمودار خطی خود را بسازید.

مثال: با استفاده از نمودار پارتو، متوجه می‌شوید که مهم‌ترین دلایلی که مشتریان شلوار جین شما را پس می‌دهند این است که خیلی بزرگ هستند و با عکس مطابقت ندارند. همچنین متوجه می‌شوید که تنها با حل این ۲ مشکل، ۵۶ درصد یا بیش از نیمی از کل نقص‌های شما حل می‌شود. شما می توانید سیستم سایزبندی این شلوار جین را تغییر دهید تا با نحوه قرارگیری مشتریان در آنها مطابقت داشته باشد و تصویر دقیق تری از شلوار جین برای تبلیغ در وب سایت خود ایجاد کنید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *