دانشآموزان اغلب سبکهای یادگیری متفاوتی در کلاس دارند و معلمان میتوانند از چندین روش آموزشی استفاده کنند تا اطمینان حاصل کنند که همه دانشآموزانشان با مطالب درگیر هستند. یادگیری بصری-فضایی یک سبک یادگیری رایج است که در آن دانش آموزان ابزارهای آموزشی دیداری را ترجیح می دهند. درک این سبک یادگیری می تواند به شما کمک کند از دانش آموزان خود حمایت کنید یا تشخیص دهید که آیا خودتان یادگیرنده بصری-فضایی هستید یا خیر.
در این مقاله از ایوسی، توضیح میدهیم که یادگیری بصری-فضایی چیست، ویژگیهای این سبک یادگیری را بررسی میکنیم و فهرستی از فعالیتها را برای کمک به آموزش بصری-فضایی به یادگیرندگان به اشتراک میگذاریم.
یادگیری بصری – فضایی چیست؟
یادگیری بصری- فضایی یک سبک یادگیری است که به توانایی فرد در مشاهده، تجزیه و تحلیل و درک اطلاعات بصری در محیط خود اشاره دارد. یادگیرندگان بصری-فضایی ممکن است به جای کلمات، به صورت تصاویر و تصاویر فکر کنند و معمولاً بهجای متوالی، کلینگر یاد میگیرند.
این بدان معناست که یادگیری بصری و تصاویر در پردازش اطلاعات مهم هستند. یادگیرندگان بصری-فضایی اغلب مفاهیم را بهعنوان ایدههای کامل میبینند تا جزئیات یا مراحل جداگانه.
مطالب مرتبط: سبک های یادگیری: انواع، اهمیت و نکاتی برای یافتن سبک خود
ویژگی های یادگیرندگان دیداری- فضایی
یادگیرندگان بصری-فضایی اغلب عادات یادگیری مشترکی دارند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:
-
درک یک مفهوم کامل به یکباره
-
یادگیری سریع از ابزارها و مواد بصری
-
ترجیح دادن جایگزینی برای توضیحات گام به گام
-
تجسم کلمات برای املای صحیح آنها
-
درک معنای پشت حالات چهره و زبان بدن
-
مشاهده و شناسایی الگوها به راحتی
-
ترکیب سریع اطلاعات
مطالب مرتبط: راهنمای یادگیری بصری
فواید یادگیری بصری – فضایی
در اینجا برخی از مزایای اجرای این سبک آموزشی آورده شده است:
-
تشخیص الگو را تشویق می کند: دانش آموزانی که در تصاویر و تصاویر فکر می کنند، اغلب مطالب را برای الگوها اسکن و جستجو می کنند. اجرای این سبک آموزشی می تواند فراگیران بصری-فضایی را تشویق کند تا الگوها را تشخیص دهند و یافته های خود را با همکلاسی های خود به اشتراک بگذارند و به بهبود درک دانش آموزان از درس کمک کند.
-
تخیل زنده را پرورش می دهد: این سبک آموزشی می تواند تخیل دانش آموزان را پرورش دهد زیرا یادگیرندگان دیداری-فضایی اغلب هنگام خواندن و گوش دادن تصاویر ذهنی واضحی را تشکیل می دهند. این می تواند دانش آموزان را به خلاقیت و تخیل تشویق کند، که ممکن است به آنها کمک کند آموخته های خود را به خاطر بسپارند و اطلاعات را به روش های جدید به کار ببرند.
-
روابط برجسته: یادگیرندگان بصری-فضایی معمولاً یک مفهوم کلی را درک می کنند و سپس تشخیص می دهند که چگونه همه بخش ها به هم متصل می شوند. این بدان معنی است که آنها ممکن است روابط بین افراد و چیزها را تشخیص دهند، که می تواند برای دانش آموزان مفید باشد و آنها را تشویق کند که ببینند متغیرها چگونه با هم ارتباط دارند.
-
برانگیختن کنجکاوی و هیجان: دانشآموزانی که یادگیرنده بصری-فضایی هستند معمولاً هیجان و چالشها را دوست دارند که میتواند همین ویژگیها را در همسالان خود الهام بخشد. یادگیری بصری-فضایی می تواند همه دانش آموزان را به کنجکاوی و نوآوری تشویق کند.
مرتبط: آموزش متمایز: تعریف و استراتژی
فعالیت هایی برای یادگیرندگان بصری-فضایی
این فعالیت ها را هنگام آموزش به یادگیرندگان بصری-فضایی در نظر بگیرید:
داستان سرایی تخیلی
گنجاندن داستان سرایی تخیلی در تدریس شما می تواند سرگرم کننده و آموزشی باشد و دانش آموزان را به خلاقیت تشویق کند. با دادن یک تصویر یا مجموعه ای از تصاویر به هر دانش آموز شروع کنید و از آن ها بخواهید تا بر اساس آنچه دریافت کرده اند، داستانی در یک ژانر خاص بسازند.
ژانرهای مختلف می تواند شامل داستان های خنده دار، داستان های شاد یا داستان های ماجراجویی باشد. داستان سرایی تخیلی می تواند به یادگیرندگان بصری-فضایی کمک کند، زیرا به آنها یک کمک یادگیری بصری می دهد و در عین حال آنها را تشویق می کند تا واژگان و مهارت های همکاری خود را با واداشتن دانش آموزان به شرح داستان های یکدیگر توسعه دهند.
مرتبط: مهارت های همکاری: تعریف و مثال
بازی تطبیق
بازی تطبیق شامل دانش آموزان با استفاده از اسباب بازی های بلوک ساختمانی برای تکرار یک سازه است. این به آنها اجازه می دهد تا از درک خود از روابط و چگونگی ارتباط جنبه های مختلف با یکدیگر استفاده کنند. همچنین می تواند به آنها کمک کند تا مهارت های حل مسئله خود را توسعه دهند. شما می توانید پیچیدگی ساختارها را با رشد یا پیشرفت کودکان افزایش دهید.
مطالب مرتبط: ۱۰ راه برای بهبود مهارت های خلاقانه در حل مسئله
رنگ روز
در کلاس درس خود، میتوانید رنگ روز را انتخاب کنید و دانشآموزان را تشویق کنید که متوجه شوند آن رنگ در کجای اتاق، مدرسه یا بیرون از خانه ظاهر میشود. این می تواند آنها را به استفاده از آگاهی بصری به عنوان یک ابزار یادگیری دعوت کند.
دانش آموزان را تشویق کنید تا متوجه شوند که این رنگ کجا ظاهر می شود، چه چیزی آن را تکمیل می کند و خلق و خوی ایجاد می کند. گزینه دیگر این است که از دانش آموزان بخواهید رنگ ها را خودشان انتخاب کنند و سپس مشاهدات خود را با کلاس به اشتراک بگذارند.
نقشه برداری
یادگیرندگان بصری-فضایی اغلب چیزها را به صورت سه بعدی تصویر می کنند، بنابراین از آنها بخواهید یک مکان را به خاطر بیاورند یا به خاطر بسپارند و نقشه ای از آن را روی کاغذ ایجاد کنند. این به آنها اجازه میدهد تا با استفاده از جهتگیری و مهارتهای آگاهی فضایی، چیزی را که میتوانند در ذهن خود تجسم کنند، تمرین کنند یا ثبت کنند. میتوانید با پنهان کردن گنج در نقشه و مشارکت دادن دانشآموزان دیگر در فعالیتهای جستجوی گنج، نقشهسازی را به یک بازی تبدیل کنید.
مرتبط: ۲۴ شغلی که نیاز به آگاهی فضایی دارند (با اطلاعات حقوق و دستمزد)
پازل های اره منبت کاری اره مویی
یادگیرندگان بصری-فضایی ممکن است از انجام پازل لذت ببرند زیرا آگاهی فضایی آنها را با هماهنگی دست و چشم آنها ترکیب می کند. پازل ها همچنین می توانند به دانش آموزان کمک کنند تا مهارت های حرکتی ظریف و مهارت های تصمیم گیری خود را تمرین کنند. دانشآموزان جوانتر ممکن است از بازی با پازلهایی که قطعات کمتری دارند سود ببرند، و شما میتوانید با توسعه مهارتهای دانشآموزان، پیچیدگی پازلها را افزایش دهید.
مطالب مرتبط: یادگیری حرکتی: مزایا و مشاغل برای یادگیرندگان عملی
گرم-گرم-سرد
بازی گرم-گرم-سرد شامل یک بازیکن است که یک شی را در یک محیط پنهان می کند و به بازیکنان دیگر می گوید که آیا نزدیک آن جسم هستند یا خیر. بازیکنی که شی را پنهان می کند می گوید: «گرم» برای خیلی نزدیک، «گرم» برای نزدیک و «سرد» برای دور. یادگیرندگان بصری-فضایی ممکن است از این بازی لذت ببرند زیرا معمولاً از محیط اطراف خود آگاه هستند و مهارت های جهت گیری قوی دارند.
بازی های حافظه
انجام بازی های حافظه می تواند به بهبود تمرکز، آموزش حافظه بصری و افزایش حافظه کوتاه مدت دانش آموزان کمک کند. هدف این است که همه جفت های تصویر را با توجه به حافظه مطابقت دهید. کارت هایی را با تصاویر رو به بالا قرار دهید تا به دانش آموزان اجازه دهید تا آنجا که می توانند جفت ها را ببینند و به خاطر بسپارند.
سپس، کارتها را رو به پایین برگردانید و از دانشآموزان بخواهید که کارتها را به صورت جفت ورق بزنند. اگر تصاویر کارت مطابقت داشته باشند، رو به بالا باقی می مانند. در غیر این صورت، دانشآموزان آنها را برمیگردانند و جفت دیگری را انتخاب میکنند. بازی کنید تا دانشآموزان ورق بزنند و همه کارتها را مطابقت دهند.
مطالب مرتبط: بهترین بازی هایی که می توانید برای بهبود حافظه خود انجام دهید
نکاتی برای آموزش تصویری – فضایی به فراگیران
هنگام آموزش به دانش آموزانی که یادگیرنده بصری-فضایی هستند، نکات زیر را رعایت کنید:
برای تجسم زمان بگذارید
دانش آموزانی که یادگیرنده بصری-فضایی هستند ممکن است به زمان بیشتری برای تجسم مطالبی که در حال یادگیری هستند نیاز داشته باشند و کلمات را به عنوان تصاویری که می توانند یاد بگیرند و به خاطر بسپارند مفهوم سازی کنند.
می توانید از دانش آموزان خود بخواهید چشمان خود را ببندند و تصور کنند که شخصیت های کتابی که می خوانند چه احساسی دارند یا به یک سناریوی فرضی پاسخ می دهند. اجازه دادن به دانش آموزان برای استفاده از تخیل خود می تواند خواندن را در حافظه آنها تقویت کند و به درک آنها از مطالب کمک کند.
آنها را به نقاشی تشویق کنید
دادن زمان و مطالب به دانشآموزان برای ترسیم کلمهای که دارند املا میکنند یا شخصیتی از کتابی که در حال خواندن آن هستند، میتواند به آنها کمک کند تا راههای جایگزین برای درگیر شدن با مطالب را کشف کنند.
اگر روی پروژهای کار میکنند، به آنها اجازه دهید آثار هنری مانند مجسمهها یا نقاشیها را به عنوان راهی برای ارائه موضوع خود بسازند. آنها حتی می توانستند از نرم افزار کامپیوتری برای ایجاد تصویری برای ارائه به کلاس استفاده کنند.
تصاویر را با ریاضیات ترکیب کنید
نمایش مفاهیم ریاضی با استفاده از نمایش های بصری را در نظر بگیرید. این می تواند شامل کشیدن اشکال هنگام آموزش به دانش آموزان باشد که چگونه محیط ها و مساحت ها را محاسبه کنند.
همچنین میتوانید از دانشآموزان بخواهید که عرض و طول میز یا کلاس درس خود را اندازهگیری کنند تا بتوانند از نظر فیزیکی آنچه را که محاسبه میکنند، ببینند. استفاده از روش های آموزشی بصری به جای شنیداری می تواند به یادگیرندگان دیداری-فضایی با موضوعات چالش برانگیزتر کمک کند.
مطالب مرتبط: سبک یادگیری شنیداری چیست؟ تعریف و استراتژی
مجلات فکری را در نظر بگیرید
دانشآموزان ممکن است بخواهند مجلاتی برای تفکر بصری ایجاد کنند تا افکار خود را با استفاده از نقشهها یا طرحها ثبت کنند. اجازه دادن به آنها برای داشتن مکانی برای ثبت و سازماندهی افکار خود بدون درجه بندی ممکن است آنها را تشویق کند تا با استفاده از راهبردها و تکنیک های یادگیری خود با مشکلات پیچیده کار کنند.
حتی میتوانید در هر روز مدرسه زمانی را برای دانشآموزان اختصاص دهید تا تصویرسازی کنند یا درباره ایدههایی که در کلاس صحبت کردهاید بنویسند.