بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

نظریه ناخودآگاه جمعی کارل یونگ: آنچه در مورد ذهن پیشنهاد می کند

ذهن با ایده و تفکر

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

ناخودآگاه جمعی کارل یونگ چیست؟

گاهی اوقات به عنوان “روان عینی” شناخته می شود. ناخودآگاه جمعی به این ایده اشاره دارد که بخشی از عمیق ترین ضمیر ناخودآگاه به طور ژنتیکی به ارث رسیده است و توسط تجربه شخصی شکل نمی گیرد. این مفهوم در ابتدا توسط روانکاو کارل یونگ تعریف شد.

بر اساس آموزه های یونگ، ناخودآگاه جمعی برای همه انسان ها مشترک است. یونگ همچنین معتقد بود که ناخودآگاه جمعی مسئول تعدادی از باورها و غرایز عمیق است، مانند معنویت، رفتار جنسی، و غریزه زندگی و مرگ .

تاریخ

کارل یونگ که در سال ۱۸۷۵ در سوئیس متولد شد، مدرسه روانشناسی تحلیلی را تأسیس کرد. او مسئول پیشنهاد و توسعه مفاهیم روانشناختی ناخودآگاه جمعی به همراه درونگرا و برونگرا.

یونگ با زیگموند فروید، یکی دیگر از روانشناسان برجسته در آن دوران کار کرد. در مطالعات اولیه یونگ، کار یونگ بسیاری از ایده های فروید را تایید کرد. اما با گذشت زمان، این دو در نهایت در اصول روانشناسی خود – از جمله افکارشان در مورد رشد ضمیر ناخودآگاه – تقسیم شدند.

بزرگترین تفاوت بین توضیحات آنها از ضمیر ناخودآگاه این است که فروید معتقد بود که این ضمیر محصول تجربیات شخصی است، در حالی که یونگ معتقد بود که ناخودآگاه از تجربه جمعی گذشته بشریت به ارث رسیده است.

هدف ناخودآگاه جمعی چیست؟

به عقیده یونگ، ناخودآگاه جمعی از مجموعه ای از دانش و تصاویری تشکیل شده است که هر فرد با آن متولد می شود و به دلیل تجربه اجدادی در میان همه انسان ها به اشتراک گذاشته می شود.اگرچه انسان ها ممکن است ندانند که چه افکار و تصاویری در ناخودآگاه جمعی آنها وجود دارد، تصور می شود که در لحظات بحران، روان می تواند به آن ضربه بزند.

مفاهیم کلیدی ناخودآگاه جمعی کارک یونگ

درک باورهای یونگ در مورد ناخودآگاه جمعی نیز مستلزم درک مفاهیم پیرامون این باورها است.

کهن الگوها

یونگ معتقد بود که ناخودآگاه جمعی از طریق کهن الگوهای جهانی بیان می شود. کهن الگوها نشانه ها، نمادها یا الگوهای تفکر و/یا رفتاری هستند که از اجداد ما به ارث رسیده اند.

به نظر یونگ، این تصاویر اساطیری یا نمادهای فرهنگی ایستا یا ثابت نیستند. در عوض، بسیاری از کهن الگوهای مختلف ممکن است در هر زمان معین با هم همپوشانی یا ترکیب شوند. برخی از کهن الگوهای رایجی که یونگ برای توضیح ضمیر ناخودآگاه پیشنهاد کرد عبارتند از:

  • انیما: نماد زنی ایده آل است که مرد را مجبور به انجام رفتارهای زنانه می کند
  • Animus: منبع معنا و قدرت زن است که هم باعث دشمنی با مرد می شود و هم باعث افزایش خودشناسی می شود
  • قهرمان: شروع با تولدی فروتنانه، س پس غلبه بر شر و مرگ
  • شخصیت: نقابی که برای پنهان کردن خودمان در دنیای بیرون استفاده می کنیم
  • خود: کل شخصیت. هسته کل روان
  • سایه: جنبه های غیراخلاقی و تاریک روان
  • حیله گر: کودکی که به دنبال ارضای خود است، گاهی اوقات در این فرآیند ظالمانه و بی احساس است
  • پیرمرد خردمند: خود به عنوان چهره ای از خرد یا دانش. به عنوان مثال، جادوگران و معلمان محترم اغلب در رسانه ها و پیام های بازاریابی ظاهر می شوند تا این کهن الگو را منعکس کنند.

چهار کهن الگوی اصلی یونگ چیست؟

در کتاب خود “چهار کهن الگو” یونگ کهن الگوهایی را به اشتراک گذاشت که او آنها را برای آرایش روانی یک فرد اساسی می دانست: مادر، تولد دوباره، روح و شیاد.

باورهای پیچیده

یونگ متقاعد شده بود که تشابه و جهانی بودن ادیان جهانی به دین به عنوان تجلی ناخودآگاه جمعی اشاره می کند. بنابراین، باورهای ریشه‌دار در مورد معنویت به عنوان بخشی از ناخودآگاه ارثی ژنتیکی توضیح داده می‌شوند.

به طور مشابه، اخلاق، و مفاهیم انصاف یا درست و نادرست را می توان به همین شکل توضیح داد و ناخودآگاه جمعی تا حدی مسئول است.

فوبیاها

یونگ از نظریه خود در مورد ناخودآگاه جمعی استفاده کرد تا توضیح دهد که چگونه ترس ها و فوبیاهای اجتماعی می توانند در کودکان و بزرگسالان بدون دلیل آشکار ظاهر شوند. ترس از تاریکی، صداهای بلند، پل ها، یا خون ممکن است به دلیل یک ویژگی ژنتیکی ارثی در این ناخودآگاه جمعی ریشه داشته باشد.

در تأیید این موضوع، تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از کودکان از تاریکی می‌ترسند، نه به خاطر تجربه‌ای منفی که در طول شب داشته‌اند، بلکه به این دلیل که تاریکی پاسخ اغراق‌آمیز آمیگدال را فعال می‌کند. – بخشی از مغز که با پردازش احساسات مرتبط است – که منجر به ایجاد یک ترس ذاتی یا غیرقابل تحریک می شود.

رویاها

تصور می شد که رویاها بینشی کلیدی در مورد ناخودآگاه جمعی ارائه می دهند. یونگ معتقد بود که به دلیل کهن الگوهای نشان داده شده، نمادهای خاص در رویاها جهانی هستند. به عبارت دیگر، نمادهای یکسان به معنای چیزهای مشابه افراد مختلف است.

در عین حال، یونگ معتقد بود که رویاها بسیار شخصی هستند و تعبیر خواب مستلزم دانستن اطلاعات زیادی در مورد فرد بیننده خواب است. از سوی دیگر، فروید اغلب پیشنهاد می کرد که نمادهای خاص، افکار ناخودآگاه خاص را نشان می دهند.

یونگ بیش از آرزوهای سرکوب شده، احساس کرد که رویاها بخش هایی از روان را که در زندگی بیداری ما توسعه نیافته اند، جبران می کند. این امکان مطالعه رویاها را به عنوان ابزاری برای تحقیق، تشخیص و درمان شرایط روانی و فوبیا فراهم کرده است. .

تفسیر ناخودآگاه جمعی کارل یونگ

از لحاظ تاریخی، بحث هایی در مورد اینکه آیا ناخودآگاه جمعی نیاز به تفسیر تحت اللفظی یا نمادین دارد، وجود داشته است.

در محافل علمی، تفسیر تحت اللفظی ناخودآگاه جمعی به عنوان یک نظریه شبه علمی تصور می شود.دلیلش این است که اثبات علمی اینکه تصاویر اساطیر و سایر نمادهای فرهنگی ارثی هستند و در بدو تولد وجود دارند دشوار است.

برعکس، تصور می‌شود که تفسیر نمادین ناخودآگاه جمعی به دلیل این باور که همه انسان‌ها دارای گرایش‌های رفتاری خاصی هستند، زمینه‌های علمی دارد.

تحقیقات در حال انجام

محققان به طور مداوم در تلاش هستند تا درک خود را از ناخودآگاه جمعی افزایش دهند. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان می دهد که میکروبیوم روده ممکن است در نحوه تنظیم رفتار ناخودآگاه نقش داشته باشد.اگر چنین است، مطالعات میکروب های روده می تواند بخشی از آینده تحقیقات روانپزشکی باشد.

مثال دیگر مطالعه ای در سال ۲۰۲۲ است که در جغرافیای دیجیتال و جامعه منتشر شده است که نقشی را که ناخودآگاه جمعی ممکن است در افکار و رفتارهای ما ایفا کند در حین تعامل با بررسی می کند. پلتفرم‌های a>.رسانه‌های اجتماعی بنابراین، ایده‌های یونگ برای درک بهتر ناخودآگاه جمعی و نحوه عملکرد آن ارزیابی می‌شوند.

منابع:

  1. انجمن روانشناسی آمریکا. ناخودآگاه جمعی
  2. بریتانیکا کارل یونگ: روانشناس سوئیسی .
  3. کاردوچی بی. کارل یونگ . Wiley Encylop Personal Indiv Diff: Models Theor. 2020. doi:10.1002/9781119547143.ch13
  4. آلن سی. تعادل شخصیت .
  5. سلیمان ام آر. روانشناسی مصرف کننده . در:  دایره المعارف روانشناسی کاربردی . الزویر; ۲۰۰۴:۴۸۳-۴۹۲.
  6. یونگ سی. چهار کهن الگو .
  7. گارسیا آر. نوروبیولوژی ترس و فوبیای خاص . Mem را یاد بگیرید . ۲۰۱۷؛ ۲۴ (۹): ۴۶۲-۴۷۱. doi:10.1101/lm.044115.116
  8. نظریه Roesler C. Jungian رویاپردازی و تحقیقات رویاهای معاصر – یافته های پروژه تحقیقاتی “تحلیل ساختاری رویا” . جی روانشناسی تحلیلی . ۲۰۲۰؛ ۶۵ (۱): ۴۴-۶۲. doi: 10.1111/1468-5922.12566
  9. میلز جی یونگ به عنوان فیلسوف: کهن الگوها، عامل روانی، و مسئله ماوراء طبیعی . مطالعات بین المللی J Jungian . ۲۰۱۴؛ ۶ (۳): ۲۲۷-۲۴۲. doi:10.1080/19409052.2014.921226
  10. دینان تی جی، استیلینگ آر ام، استانتون سی، کریان جی اف. ناخودآگاه جمعی: چگونه میکروب های روده رفتار انسان را شکل می دهند . J Psychiatr Res . ۲۰۱۵؛ ۶۳: ۱-۹. doi:10.1016/j.jpsychires.2015.02.021
  11. دابوس پی. طرد دیگران در فیس بوک: ناخودآگاه تکنولوژیک، ناخودآگاه شرق شناس و بحران مهاجران اروپا . انجمن جغرافیای دیجیتال ۲۰۲۲؛ ۳:۱۰۰۰۳۳. doi:10.1016/j.diggeo.2022.100033

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *