بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

تحلیل کمی چیست؟ تعریف و روش

تجزیه و تحلیل کمی (QA)

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

تجزیه و تحلیل کمی (QA) جمع آوری، ارزیابی و ارزیابی داده ها برای درک الگوهای گذشته، حال و آینده است. شما می توانید از ابزار QA برای فرصت های سرمایه گذاری، تحقیقات انسانی یا شیمی استفاده کنید تا داده های سخت را به مقادیر عددی تبدیل کنید. درک بیشتر در مورد تجزیه و تحلیل کمی می تواند به شما در استفاده و تفسیر بهتر داده ها کمک کند.

در این مقاله از ایوسی، به این می پردازیم که تحلیل کمی چیست و چگونه می توانید از آن در تجارت استفاده کنید.

موارد کلیدی:

  • تحلیل کمی نوعی مدل‌سازی آماری است که به دانشمندان داده کمک می‌کند تا پیش‌بینی کنند و روندها را درک کنند.

  • برخلاف داده های کیفی، داده های کمی اطلاعات را به صورت عددی ارائه می کنند.

  • بسیاری از داده های کمی برای درک بهتر سلامت مالی سازمان و هدایت تصمیمات مالی استفاده می کنند.

تعریف تحلیل کمی

تحلیل کمی ابزاری برای جمع‌آوری و ارزیابی داده‌ها است که می‌تواند نتایج را در یک موقعیت پیش‌بینی کند و روندها یا الگوهایی را که بر تصمیم‌گیری تأثیر می‌گذارند شناسایی کند. می تواند به ارزیابی عملکرد، سنجش موفقیت یا ارزیابی ارزش ابزارهای مالی کمک کند. همچنین برای رویدادهای اقتصادی در مقیاس بزرگ، مانند نوسانات در تولید ناخالص داخلی (GDP) قابل استفاده است.

یک “کوانت” یک تحلیلگر مالی است که بر تحلیل های کمی تکیه می کند. هر چیزی که بتوانید کمیت کنید واجد شرایط تجزیه و تحلیل کمی است. به همین دلیل، تجزیه و تحلیل کمی تقریباً به طور کلی سودمند است.

مطالب مرتبط:  داده های کمی چیست؟ (با روش ها، مزایا و مثال ها)

تحلیل کمی چه تفاوتی با تحلیل کیفی دارد؟

تجزیه و تحلیل کیفی و کمی بیانگر روش های مختلف جمع آوری، شناسایی و پردازش داده ها است. عامل اصلی تعیین کننده بین آنها چیزی است که آنها به دنبال تعیین آن هستند. تجزیه و تحلیل کمی آنچه را که اتفاق افتاده است توضیح می دهد، در حالی که کیفی توضیح می دهد که چرا رویدادها رخ می دهند.

به عنوان مثال، با استفاده از داده های کمی، ارزیابی مجموعه ای از معاملات تجاری ممکن است نشان دهد که شرکت ساحل در ماه آبان ۸۷۰۰۰۰۰ تومان درآمد داشته است که ۱۰ درصد بیشتر از سال های گذشته است. تجزیه و تحلیل کیفی داده ها از همان مجموعه ممکن است نشان دهد که چه کسی از شرکت ساحل خرید کرده است. این امر می‌تواند باعث شود تا افراد تجاری تشخیص دهند که آیا یک کمپین تبلیغاتی در یک بازار خاص موفق بوده است یا اینکه به‌روزرسانی ممکن است کمک کند.

بیشتر بخوانید:  تحقیقات کمی و کیفی: راهنمای قطعی

تفاوت های مفهومی

تفاوت های مفهومی به کاری که نوع خاصی از تحلیل انجام می دهد اشاره دارد. در اینجا چند تفاوت مفهومی بین تحلیل کمی و تحلیل کیفی وجود دارد:

  • تجزیه و تحلیل داده های کمی بر واقعیت ها تمرکز دارد.

  • تجزیه و تحلیل داده های کمی فرض می کند که واقعیت قابل اندازه گیری است.

  • تجزیه و تحلیل داده های کیفی به دنبال درک دلیل یک رفتار است.

  • تحلیل داده های کیفی فرض می کند واقعیت همیشه در حال تغییر است و شامل چندین متغیر است که اندازه گیری آنها با اعداد دشوار است.

مطالب مرتبط:  ۱۰ نوع متغیر در تحقیق و آمار

تفاوت های عملکردی

تفاوت های عملکردی تفاوت در روش شناسی است. در اینجا چند تفاوت عملکردی بین تحلیل کمی و کیفی وجود دارد:

  • تحقیقات کمی داده ها را از طریق اندازه گیری جمع آوری می کند.

  • تحلیل کمی نتایج را با استفاده از مقادیر و روش های آماری پیش بینی می کند.

  • تحلیل کمی داده ها را در مقادیر آماری گزارش می کند.

  • تحقیق کیفی داده ها را از طریق تکنیک های مشاهده و مصاحبه جمع آوری می کند.

  • تحلیل کیفی با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده در مصاحبه ها و نظرسنجی ها، نتایج را پیش بینی می کند.

  • تحلیل کیفی داده ها را با انتقال اطلاعات با استفاده از زبان و توضیحات گزارش می دهد.

مطالب مرتبط:  چگونه یک نظرسنجی بنویسیم که برای شما مفید باشد: نکاتی برای موفقیت

روش های کمی

برخی از روش های تجزیه و تحلیل داده های کمی عبارتند از:

مدل جریان با تخفیف

مدل جریان تنزیل شده به شما امکان می دهد ارزش فعلی پول نقد آتی را تعیین کنید. این یک مدل مالی است که به دانشمندان داده و کارشناسان مالی کمک می کند تا تعیین کنند آیا یک سرمایه گذاری سودآور است یا خیر.

تجزیه و تحلیل رگرسیون

تحلیل رگرسیون رابطه بین مقادیر مختلف را نشان می دهد. این به دانشمندان داده اجازه می دهد تا یک متغیر وابسته و چندین متغیر مستقل را روی یک نمودار نشان دهند.

بیشتر بخوانید:  تحلیل رگرسیون: تعریف، فرمول ها و راهنمای نحوه انجام

برنامه ریزی خطی

برنامه نویسی خطی یک  تکنیک مدل سازی داده است که از داده ها و ریاضیات استفاده می کند. در این تکنیک مدل سازی، تابع خطی را بسته به محدودیت ها کمینه یا حداکثر می کنید.

مطالب مرتبط:  ۱۰ مهارت برتر مدل‌سازی بعدی برای مدل‌سازان داده

شبه آزمایش

این نوع تجزیه و تحلیل هنگام ارزیابی اطلاعات از تصادفی سازی استفاده نمی کند. در تلاش است تا یک رابطه علت و معلولی را در داده ها ایجاد کند.

تجزیه و تحلیل همبستگی

تحلیل همبستگی یا دو متغیره، فرآیندی است که در آن روابط بین متغیرها را شناسایی می کنید. پس از شناسایی روابط، عملکرد و بزرگی روابط را اندازه گیری می کنید.

تحلیل توصیفی

تحلیل توصیفی فرآیندی است که در آن داده‌های خام را برای ایجاد یک توصیف دستکاری می‌کنید. این موضوع تفسیر و درک را برای بینندگان ساده تر می کند.

نمونه تجزیه و تحلیل سلامت مالی

یکی از راه‌هایی که مردم از تحلیل کمی استفاده می‌کنند، گزارش‌های تجاری است. داده های مالی بخشی از اکوسیستم کلان داده برای اکثر مشاغل است و اغلب دارای فراوانی گزارش دهی بالاتری است. یک چرخه گزارش معمولی ماهانه، سه ماهه یا سالانه است.

یکی از نمونه های تحلیل کمی در گزارشگری مالی، تجزیه و تحلیل ترازنامه است. اینها گزارش هایی هستند که شامل اطلاعاتی مانند سود ناخالص، سود خالص، بهای تمام شده کالای فروخته شده (COGS)، سرمایه در گردش و موارد دیگر می شود. اغلب هنگامی که تحلیلگران مالی ترازنامه ها را ارزیابی می کنند، به دنبال کاهش COGS برای افزایش سود هستند.

مطالب مرتبط:  ۷ نوع تحلیل مالی (با تعریف و مثال)

کاربردهای تحلیل کمی در تجارت

برخی از کاربردهای تحلیل کمی در تجارت عبارتند از:

دارایی، مالیه، سرمایه گذاری

شرکت های مالی می توانند از تحلیل کمی همراه با بینش های منحصر به فرد برای بهبود فرآیندهای مالی و کارایی استفاده کنند. داده های کمی می تواند به شرکت های مالی کمک کند تا تعیین کنند:

  • بازگشت سرمایه تخمینی

  • هزینه تصمیم گیری و ریسک

  • نتایج اندازه گیری، ردیابی و تجزیه و تحلیل

مطالب مرتبط:  با تحلیلگر مالی آشنا شوید

مدیریت پروژه

کسب و کارها می توانند از تحلیل کمی برای بهبود پروژه های مدیریت پروژه استفاده کنند. این داده ها می تواند به مدیران کمک کند تا بهترین راه ها را برای تخصیص منابع کمیاب و حفظ پروژه ها در بودجه تعیین کنند.

مطالب مرتبط:  مدیر پروژه داده چیست؟ (با مهارت و حقوق)

بازار یابی

از طریق داده های کمی و تجزیه و تحلیل، بازاریابان از طریق ابزارهایی مانند رسانه های اجتماعی به داده های مشتری دسترسی بیشتری دارند. شرکت ها می توانند بودجه بازاریابی خود را با استفاده از داده های کمی برای بهینه سازی خرید رسانه ای و کمپین های بازاریابی به حداقل برسانند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *