بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

یادگیری مشاهده ای: تعریف و مثال

مهارت های مشاهده

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

یادگیری مشاهده ای به فرآیندی اطلاق می شود که در آن فرد با مشاهده و سپس الگوبرداری از رفتار افراد دیگر یاد می گیرد. این یک استراتژی مفید برای یادگیری و بهبود مهارت های شخصی و حرفه ای است.

در این مقاله از ایوسی، به چیستی یادگیری مشاهده ای و فواید آن می پردازیم و چهار مرحله یادگیری مشاهده ای را با مثال ارائه می دهیم.

مطالب مرتبط: ۸ نوع متداول از سبک های یادگیری 

یادگیری مشاهده ای چیست؟

یادگیری مشاهده ای شکل دادن یا مدل سازی نیز نامیده می شود زیرا شامل مدل سازی رفتارهای افراد دیگر است. این سبک یادگیری می‌تواند در هر مقطعی از زندگی فرد اتفاق بیفتد، اما بیشتر آن در دوران کودکی اتفاق می‌افتد، زمانی که کودکان با مشاهده رفتار بزرگسالان در اطراف خود یاد می‌گیرند چگونه اجتماعی شوند.

روانشناس آلبرت باندورا یک نظریه یادگیری اجتماعی را توسعه داد که ادعا می کرد افراد می توانند رفتارها را به سادگی از طریق مشاهده یاد بگیرند و اجتناب کنند، به این معنی که برای درک عواقب آن نیازی به تکرار رفتار ندارند. به عنوان مثال، اگر کودکی مشاهده کند که فردی به دلیل رفتار منفی تنبیه می شود، برای جلوگیری از عواقب مشابه، از همان رفتار اجتناب می کند.

مطالب مرتبط: روانشناسی مدرسه در مقابل روانشناسی بالینی: تفاوت چیست؟ 

مزایای یادگیری مشاهده ای

یادگیری مشاهده ای به صورت غیرمستقیم اتفاق می افتد، به این معنی که هیچ فرآیند رسمی برای آموزش یا یادگیری با این روش وجود ندارد. مردم به سادگی با تماشای دیگران و تقلید آنچه می بینند یاد می گیرند. در اینجا برخی از مزایای کلیدی یادگیری مشاهده ای آورده شده است:

  • یادگیری مهارت های جدید: کودکان و بزرگسالان می توانند مهارت های جدید را از طریق یادگیری مشاهده ای بیاموزند. یک کودک می تواند با تماشای مادرش یاد بگیرد که چگونه ناخن هایش را رنگ کند، یا یک بزرگسال ممکن است وزنه زدن را با تماشای دیگران در فیلم ها یاد بگیرد.

  • تقویت رفتار مثبت: برخی افراد می توانند با مشاهده دیگران رفتار مثبت را بیاموزند. اگر دانش آموزی ببیند که دوستش به خاطر نمرات خوبش در مدرسه با آب نبات جایزه می گیرد، ممکن است دانش آموز برای الگوبرداری از رفتارهای مشابه بیشتر تلاش کند تا بتواند در آینده آب نبات دریافت کند.

  • کاهش رفتار منفی: یادگیری مشاهده ای همچنین می تواند رفتار منفی را در افراد کاهش دهد. اگر یک همکار مکرراً در جلسات تأخیر می کند و توسط سرپرست مورد سرزنش قرار می گیرد، این امر دیگران را از دیر آمدن منصرف می کند.

مطالب مرتبط: روانشناسی رفتاری چیست؟ تعریف، انواع و کاربرد 

۴ مرحله یادگیری مشاهده ای

آلبرت بندورا مدعی شد که چهار مرحله وجود دارد که برای تحقق یادگیری مشاهده ای لازم است:

۱. توجه

اگر فردی قرار است چیزی از شخص دیگری بیاموزد، باید به شخص و رفتارهایی که از خود نشان می دهد توجه کامل داشته باشد. چند عامل وجود دارد که بر توانایی فرد برای تمرکز و توجه کامل تأثیر می گذارد:

  • شباهت های فیزیکی: ناظران گاهی اوقات به دیگرانی که همجنس یا هم سن هستند توجه بیشتری می کنند.

  • پرستیژ: ناظران بیشتر تحت تأثیر افرادی قرار می گیرند که آنها را جذاب، موفق یا متمایز می دانند.

  • سلامت: اگر ناظری بیمار یا خسته باشد، ممکن است نتواند به طور کامل روی موضوعی که مشاهده می کند تمرکز کند. این می تواند بر توانایی آنها برای تقلید بعدی از رفتاری که آموخته اند تأثیر بگذارد.

۲. نگهداری

مرحله دوم یادگیری مشاهده ای، توانایی حفظ اطلاعات آموخته شده از طریق مشاهده است. یک یادگیرنده حواس پرت یا بدون تمرکز کمتر احتمال دارد آنچه را که آموخته به خاطر بیاورد. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است لازم باشد به مرحله اول برگردند و دوباره شاهد رفتار باشند تا از آن الگوبرداری کنند یا از آن اجتناب کنند.

۳. تولید مثل

مرحله سوم یادگیری، توانایی بازتولید رفتاری است که از طریق مشاهده و حفظ اطلاعات آموخته اند. ممکن است لازم باشد قبل از تکمیل موفقیت آمیز رفتار، چندین بار آن را بازسازی کنند. ظرفیت یک فرد برای بازآفرینی موفقیت آمیز یک رفتار به چند عامل بستگی دارد:

  • سن یا ویژگی‌های فیزیکی: اگر کودک کوچکی تماشای یک بازیکن بیسبال را تماشا کند، ممکن است سعی کند قبل از اینکه بتواند از نظر فیزیکی آن را انجام دهد، این عمل را تکرار کند.

  • سطح توانایی: اگر کودک نوپا حوله‌های تا زدن والدین خود را تماشا کند و سعی کند آن رفتار را تقلید کند، احتمالاً مدت زمان طولانی‌تری طول می‌کشد تا آن را به درستی تکمیل کند. این به این دلیل است که مهارت های حرکتی کودک به طور کامل در آن سطح از توانایی رشد نکرده است.

  • دشواری رفتار آموخته شده: زمان تکرار موفقیت آمیز یک رفتار به ساده یا دشوار بودن مدل سازی آن بستگی دارد. اگر این رفتار ساده باشد، مثلاً یک فرد بزرگسال در حال تماشای شخصی در حال شستن ماشین خود است، احتمالاً یادگیرنده آن رفتار را به راحتی الگوبرداری می کند. اگر چالش برانگیز باشد، ممکن است زمان و تلاش بیشتری را صرف کند.

۴. انگیزه

انگیزه تمایل یادگیرنده برای یادگیری رفتاری است که مشاهده می کند. اگر فردی رفتاری را مشاهده کند اما انگیزه ای برای حفظ اطلاعات نداشته باشد، احتمال کمتری دارد که آن را بازتولید کند. چند عامل انگیزشی وجود دارد که می‌تواند الهام بخش فردی برای الگوبرداری یا اجتناب از یک رفتار خاص باشد. به عنوان مثال، می‌توانید برای تشویق رفتارهای مثبت پاداش و جریمه‌هایی برای جلوگیری از رفتارهای منفی ارائه دهید.

مطالب مرتبط: ۸ نوع انگیزه برای رسیدن به اهداف

نمونه های یادگیری مشاهده ای

در اینجا چند نمونه از یادگیری مشاهده ای آورده شده است:

الگوسازی رفتار در بزرگسالان

یک زوج متاهل تصمیم می گیرند برای شام بیرون بروند و سوشی بخورند. آنها قبلاً هرگز از چاپستیک استفاده نکرده بودند، بنابراین برخی از افراد دیگر را در رستوران مشاهده می کنند که از چاپستیک استفاده می کنند. آنها چند بار تمرین می کنند و سپس می توانند با موفقیت از چاپستیک های خود برای خوردن سوشی استفاده کنند.

الگوسازی رفتار در کودکان

کودکی تماشا می کند که والدینش توپ بیسبال را به هوا پرتاب می کنند و سپس با چوب بیسبال به آن ضربه می زند. کودک سعی می کند از اعمال والدین تقلید کند اما نمی تواند زیرا فقط ۴ سال دارد و مهارت های حرکتی اش رشد نکرده است. بعد از چند ماه تمرین بالاخره می توانند توپ را پرتاب کنند و با چوب به آن ضربه بزنند.

انگیزه منفی

یک دانش آموز پیش دبستانی تماشا می کند که همکلاسی خود به دانش آموز دیگری ضربه می زند. سپس می بینند که معلمشان می آید و همکلاسی را به خاطر اعمال منفی شان سرزنش می کند. دانش آموز از این رفتار می آموزد که نباید دیگران را بزند و در آینده از این کار اجتناب خواهد کرد.

مرتبط: انگیزه ترس چیست؟ و ۴ تکنیک انگیزشی مثبت برای استفاده در عوض

انگیزه مثبت

در خانه، دو خواهر و برادر در حال بازی با اسباب بازی های خود هستند. وقتی زمان تمیز کردن فرا می رسد، خواهر کوچکتر می رود و به برادر بزرگتر اجازه تمیزکاری را می دهد. بعداً، خواهر برادرش را می‌بیند که برای تمیز کردن آشفتگی‌هایی که درست کرده‌اند، یک کلوچه می‌گیرد. دفعه بعد که آنها بازی می کنند، خواهر به برادرش کمک می کند تا تمیز کند و همچنین یک کلوچه می گیرد. او این رفتار را هر بار که با هم بازی می‌کنند تکرار می‌کند، زیرا می‌داند که احتمالاً پاداشی دریافت خواهد کرد.

مرتبط: ۱۴ راهکار کارآمد برای افزایش انگیزه / از جملات انگیزشی بهره بگیرید

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *