بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

مدیریت دستگاه موبایل چیست و چرا اهمیت دارد؟

مدیریت دستگاه همراه و حالت کیوسک

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

به خصوص اگر از راه دور کار می کنید، به احتمال زیاد از لپ تاپ، تلفن کار یا سایر دستگاه های شخصی برای دسترسی به منابع شرکت استفاده می کنید. اکثر کارفرمایان یک خط مشی مدیریت دستگاه تلفن همراه (MDM) برای ایمن نگه داشتن داده های خود دارند، بنابراین مهم است که قوانین شرکت خود را درک کرده و در عین حال درگیر کار خود باشید.

در این مقاله از ایوسی، مدیریت دستگاه تلفن همراه را تعریف می کنیم و توضیح می دهیم که چگونه می توانید به طور موثر در آن پیمایش کنید.

مدیریت دستگاه تلفن همراه چیست؟

مدیریت دستگاه تلفن همراه فرآیند ایمن سازی، نظارت و پشتیبانی از استفاده از دستگاه های تلفن همراه مانند گوشی های هوشمند و تبلت ها در محل کار است. عملکرد MDM کنترل داده ها، تنظیمات پیکربندی و برنامه های کاربردی در تمام دستگاه های تلفن همراه مورد استفاده در یک شرکت یا سازمان است.

کسب و کارها از نرم افزار شخص ثالث برای پیاده سازی MDM استفاده می کنند. با تنظیم و ایمن کردن تنظیمات پیکربندی و داده‌ها برای همه دستگاه‌های تلفن همراه در یک شبکه، MDM خطرات امنیتی و هزینه‌های مرتبط را کاهش می‌دهد. این راه حل ها یک جزء اصلی از مدیریت تحرک سازمانی یک شرکت را تشکیل می دهند – مجموعه ای از فرآیندها، افراد و فناوری که دستگاه های تلفن همراه، رایانه ها و شبکه های بی سیم را کنترل می کنند.

مطالب مرتبط: ۷ بهترین برنامه شماره تلفن کسب و کار مجازی

تعداد فزاینده ای از کارفرمایان به کارکنان خود یک دستگاه شرکت می دهند. برخی از شرکت ها برای صرفه جویی در هزینه ها، سیاست های بیاورید دستگاه خود را (BYOD) اجرا می کنند . این سیاست ها به کارمندان اجازه می دهد تا از دستگاه های شخصی خود برای دسترسی به منابع شرکت مانند ایمیل، تقویم و مخاطبین استفاده کنند. سیاست های BYOD ضمن کاهش هزینه ها، بهره وری و انعطاف پذیری را افزایش می دهد. برای جلوگیری از هرگونه خطر امنیتی، MDM برای هر محل کاری که از سیاست های BYOD استفاده می کند ضروری است.

چرا مدیریت دستگاه تلفن همراه مهم است؟

MDM به کارمندان اجازه می دهد تا از دستگاه های شرکتی یا شخصی برای تکمیل کار خود استفاده کنند و در عین حال ایمن بمانند. این دستگاه‌ها برای بهره‌وری محیط کار ضروری هستند، بنابراین بخش‌های فناوری اطلاعات باید آنها را مدیریت کنند، به‌ویژه زمانی که مشکلاتی مانند ویروس‌ها یا بدافزارها پیش می‌آیند. MDM همچنین می‌تواند به بخش فناوری اطلاعات این امکان را بدهد که در صورت گم شدن یا دزدیده شدن دستگاه شما را به طور کامل پاک کند، سپس یک دستگاه جدید را از پشتیبان شرکت راه‌اندازی کند.

مرتبط: اپلیکیشن چیست؟ انواع برنامه ها و نمونه ها

نحوه عملکرد مدیریت دستگاه تلفن همراه

راه‌حل‌های MDM از ترکیب‌های مختلفی از سیاست‌های شرکت، نرم‌افزار، زیرساخت و برنامه‌های کاربردی دستگاه برای مدیریت همه دستگاه‌های موجود در شبکه استفاده می‌کنند. این راه حل ها حتی اگر دستگاه های تلفن همراه ارائه دهندگان خدمات یا سیستم عامل های متفاوتی داشته باشند، کار می کنند.

سیستم های مدیریت دستگاه تلفن همراه معمولاً شامل دو جزء هستند:

  • جزء سرور: این قسمت شامل یک سیستم متمرکز است که دستورات را به تمام دستگاه های روی سرور ارسال می کند. برخی راه‌حل‌ها یک سیستم هوایی را برای ارسال دستورات از راه دور پیاده‌سازی می‌کنند.

  • مؤلفه مشتری: این قسمتی است که کاربر می بیند. این کامپوننت دستورات را از سرور دریافت کرده و اجرا می کند. داده های مشتریان به مؤلفه سرور ارسال می شود.

برای راه اندازی مدیریت دستگاه تلفن همراه، یک برنامه کاربردی بر روی گوشی هوشمند یا دستگاه تلفن همراه دیگر نصب می شود. این به بخش فناوری اطلاعات توانایی نظارت و کنترل فعالیت ها را می دهد. مدیریت ساده دستگاه تلفن همراه می تواند به بخش فناوری اطلاعات اجازه دهد دستگاه را از راه دور قفل کند، فعالیت اینترنت را نظارت کند یا قفل دستگاه را باز کند. این سرویس‌ها همچنین می‌توانند از دانلود برنامه‌های خاص یا بازدید از وب‌سایت‌های غیرمجاز در دستگاه کاری جلوگیری کنند. ممکن است کارفرما شما را از استفاده شخصی از دستگاه کاری منع کند.

مزایای مدیریت دستگاه تلفن همراه

برخی از مزایای MDM عبارتند از:

پشتیبانی از سیاست های BYOD

سیاست های BYOD بهره وری کارکنان را افزایش می دهد و محیطی انعطاف پذیر ایجاد می کند. کارمندان به راحتی می توانند از طریق دستگاه های خود به ایمیل های شرکت، تقویم ها و سایر منابع دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، شرکت نیازی به ارائه دستگاه به کارکنان ندارد و هزینه ها را کاهش می دهد. یک سیاست کامل MDM خطرات مرتبط با BYOD را کاهش می دهد.

مدیریت برنامه نرم افزاری

خدمات MDM به شرکت ها اجازه می دهد تا برنامه های کاربردی مورد استفاده برای فرآیندهای کاری را تنظیم و کنترل کنند. فرآیندهای کنترل متمرکز برنامه های خاصی را برای هر کارمند نصب می کنند. به عنوان مثال، کسب و کارها می توانند برنامه هایی را به فروشنده ارائه دهند که با برنامه های دستیار اداری متفاوت است.

کنترل از راه دور

بخش های فناوری اطلاعات می توانند امنیت دستگاه ها را همیشه با کنترل از راه دور کنترل کنند. در صورت نیاز، آنها می توانند دسترسی غیرمجاز به داده های شرکت را فوراً ممنوع کنند.

به روز رسانی منظم نرم افزار

اطمینان از به روز بودن همه سیستم ها برای اهداف امنیتی ضروری است. راه حل های MDM به شرکت ها این امکان را می دهد که همه دستگاه ها را به صورت هماهنگ به روز کنند.

فایل پشتیبانی اطلاعات

دستگاه های دارای نرم افزار MDM به طور خودکار از داده ها بر اساس خط مشی شرکت پشتیبان تهیه می کنند. به عنوان مثال، یک کارفرما می تواند روزانه یا هفتگی درخواست پشتیبان گیری کند. این به شما این امکان را می دهد که در صورت نیاز به اطلاعات خود از هر دستگاهی دسترسی داشته باشید. همچنین در صورت گم شدن یا دزدیده شدن هر یک از دستگاه های شما به شما کمک می کند تا اطلاعات خود را ذخیره کنید.

پروفایل های مختلف

راه حل های پیچیده تر MDM می توانند دستگاه تلفن همراه شخصی شما را به بخش های کاری و شخصی تقسیم کنند، به این معنی که می توانید بین پروفایل های مختلف جابجا شوید. MDM بر برنامه های کاری شما نظارت می کند اما برنامه های شخصی شما را نظارت نمی کند.

بهره وری بیشتر

چه در BYOD شرکت کنید و چه از یک دستگاه تولید شده توسط شرکت استفاده کنید، احتمالاً به منابع شرکت دسترسی بیشتری خواهید داشت. داشتن دستگاهی در نزدیکی شما می‌تواند پاسخ دادن به ایمیل‌ها یا انجام سریع کارهای دیگر را آسان‌تر کند.

مطالب مرتبط: چگونه در کار انگیزه پیدا کنیم

مدیریت دستگاه تلفن همراه چه تاثیری بر شما دارد؟

استفاده شرکت شما از MDM می تواند به روش های زیر بر شما تأثیر بگذارد:

امضای قراردادها

شما باید از سیاست‌های MDM شرکت خود آگاه باشید زیرا معمولاً قبل از دریافت دستگاه یا شرکت در BYOD نیاز به امضای قرارداد دارید. فرم ها یا خط مشی ها را با دقت بخوانید و هر سوالی دارید از مدیر یا بخش فناوری اطلاعات خود بپرسید.

مسائل خصوصی

در برخی موارد، اگر با خط‌مشی BYOD موافقت کنید، به این معنی است که کارفرما می‌تواند به تمام داده‌های آن دستگاه دسترسی داشته باشد. بخوانید که کارفرما به چه نوع اطلاعاتی می تواند دسترسی داشته باشد و چگونه می تواند بر فعالیت شما نظارت داشته باشد. اگر یک گزینه است، یک نمایه کاری جداگانه در دستگاه خود ایجاد کنید تا کارفرمایان فقط آن نمایه را ردیابی کنند.

همچنین می توانید ببینید که آیا دریافت دستگاهی که توسط شرکت صادر شده است برای جلوگیری از هرگونه نگرانی در مورد حریم خصوصی امکان پذیر است یا خیر. داشتن یک دستگاه شرکتی به شما این امکان را می دهد که به راحتی اطلاعات کاری و شخصی خود را از هم جدا کنید. اگر BYOD تنها گزینه شماست، ببینید آیا کارفرمای شما بازپرداخت بخشی از طرح داده شما را ارائه می دهد که می تواند یک مزیت مالی اضافی باشد.

تعادل زندگی کاری

اگر یک دستگاه شرکتی برای شما صادر شده است، می‌توانید هر زمان که بخواهید آن را خاموش کنید، که می‌تواند تعادل کار و زندگی شما را بهبود بخشد. دستورالعمل‌های مربوط به برنامه‌هایی را که می‌توانید در دستگاه شرکت دانلود کنید و وب‌سایت‌هایی که می‌توانید از آنها بازدید کنید، بخوانید تا بدانید کدام یک بهتر برای دستگاه شخصی شما در خانه رزرو می‌شوند.

مرتبط: راهنمای نهایی برای تعادل بین کار و زندگی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

2 پاسخ

    1. سلام

      باید اطلاعات بیشتری ازتون بگیرم تا بتونم به درستی راهنمایی تون کنم.

      مثلا اینکه سیم کارت شما قفل شده ممکنه به دلیل ورود کد پین نادرست برای چندین بار یا اطلاعات اشتباه در وارد کردن کد پوکه باشه. برای باز کردن سیم کارتتتون، باید به مراکز خدماتی مربوط به اپراتور شما مراجعه کرده و از اون‌ها درخواست باز کردن سیم کارت خودتون رو بدید. قاعدتا اونا به شما کمک خواهند کرد تا دوباره به سیم کارت دسترسی پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *