بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

M-Commerce چیست؟ (با تعریف، مزایا و نکات)

میانگین ارزش سفارش تجارت الکترونیک را پیدا کنید

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

تجارت الکترونیکی استفاده از دستگاه های دستی برای انجام معاملات آنلاین است. این یک دسته از معاملات تجارت الکترونیکی است که از طریق دستگاه های تلفن همراه، مانند گوشی های هوشمند و تبلت ها انجام می شود. کشف کاربردهای تجارت الکترونیکی می‌تواند برای یک کسب‌وکار ضروری باشد و به بهبود تجربیات مشتریانش با نام تجاری‌اش کمک کند.

در این مقاله از ایوسی، توضیح می‌دهیم که تجارت الکترونیکی چیست، چگونه کار می‌کند، چه مزایایی دارد و چه نکاتی را می‌توانید در اجرای این نوع تجارت دنبال کنید.

موارد کلیدی:
  • تجارت الکترونیکی شکلی از تجارت الکترونیکی است که شامل تکمیل تراکنش ها از طریق تلفن های هوشمند و سایر دستگاه های تلفن همراه است.

  • M-commerce چندین مزیت از جمله شخصی سازی تجربیات مشتری و حفظ مشتری را افزایش می دهد.

  • تجارت M از عناصر متعددی از جمله خرید، بانکداری و پرداخت برای خرید در یک پلت فرم تلفن همراه تشکیل شده است.

تجارت الکترونیکی چیست؟

تجارت M استفاده از ابزارهای دستی و بی سیم مانند تلفن همراه، تبلت و دستیار دیجیتال شخصی برای انجام معاملات تجاری آنلاین است. این جزء تجارت الکترونیکی است که روی دستگاه های تلفن همراه کار می کند. تجارت M به یک کسب و کار امکان می دهد تا به مشتریان بیشتری به صورت آنلاین دسترسی پیدا کند. همچنین طیف گسترده ای از انتخاب های محصول و گزینه های پرداخت را از فروشندگان مختلف به مشتریان ارائه می دهد.

بیشتر بخوانید:  رایج ترین انواع کسب و کار و نحوه انتخاب یکی

تجارت الکترونیکی چگونه کار می کند

بسیاری از کسب و کارها می توانند از تجارت الکترونیکی استفاده کنند، از جمله صنایع فروش بلیط رویداد، مراقبت های بهداشتی، مالی، بازی، مهمان نوازی، خرده فروشی و صنایع بانکی. M-commerce همچنین تحت دسته بندی های زیر کار می کند:

خرید موبایل

این نوع تجارت الکترونیکی به کاربران امکان می دهد محصولات و خدمات را در تلفن همراه خود مرور کنند. خرید موبایلی از برنامه هایی استفاده می کند که برای وب سایت های موبایل و پلتفرم های رسانه های اجتماعی بهینه شده اند. کاربران می توانند با استفاده از خرید موبایلی محصولات مختلف را مشاهده کرده، آنها را مقایسه کرده و سفارش دهند.

مطالب مرتبط:  ۹ روش کم هزینه برای تبلیغ کسب و کار آنلاین

موبایل بانک

بانکداری تلفن همراه به کاربران تلفن اجازه می دهد تا تراکنش های بانکی را با دستگاه های تلفن همراه خود انجام دهند. موبایل بانک نیاز به استفاده از رایانه یا مراجعه حضوری به بانک را از بین می برد. نوع خدماتی که کاربران می توانند در بانکداری تلفن همراه انجام دهند ممکن است از یک ارائه دهنده خدمات مالی به دیگری متفاوت باشد. به طور معمول، کاربران می توانند صورتحساب های خود را پرداخت کنند، پول ارسال یا دریافت کنند، موجودی حساب خود را بررسی کنند، چک سپرده گذاری کنند یا پول را از طریق حساب های بانکی منتقل کنند.

مرتبط:  مهارت های کلیدی بانکداری سرمایه گذاری و چگونگی بهبود آنها

پرداخت های موبایلی

پرداخت های موبایلی به کاربران این امکان را می دهد که برای کالاها یا خدمات از کیف پول موبایل خود پرداخت کنند. این کار نیاز به پرداخت نقدی یا کشیدن کارت را از بین می برد. پرداخت های موبایلی همچنین به کاربران این امکان را می دهد که با استفاده از کارت متصل به دستگاه های تلفن همراه خود، انتقال پول انجام دهند.

تلفن همراه شخص به فرد

این شاخه از تجارت الکترونیکی شامل ارسال و دریافت پول از فردی به فرد دیگر است. شخص به شخص تلفن همراه به کاربر این امکان را می دهد که مستقیماً به شماره موبایل یا حساب بانکی کاربر دیگر پول ارسال کند. این فرآیند می تواند به کاربران کمک کند تا پول را با کارایی بیشتری انتقال و دریافت کنند.

مزایای تجارت الکترونیکی

در اینجا برخی از مزایای تجارت الکترونیکی آورده شده است:

راحتی دو طرفه

به جای خرید از فروشگاه ها، کاربران می توانند از هر کجا با استفاده از دستگاه های بی سیم خرید کنند و از کسب و کارها درخواست کنند تا خریدهای خود را تحویل دهند. فروشندگان همچنین می توانند به صورت مجازی با مشتریان تعامل داشته باشند، حتی زمانی که فروشگاه های فیزیکی بسته هستند.

کیف پول موبایل و ادغام اطلاعات کارت اعتباری در برنامه های تلفن همراه نیز گزینه های بیشتری را برای پرداخت کالا یا خدمات به مشتریان ارائه می دهد. داشتن این طیف از گزینه های پرداخت قابل قبول می تواند تجربه خرید را راحت تر کند.

تجربیات مشتری شخصی

با جمع‌آوری داده‌های مشتریان از طریق ابزارهایی مانند هوش مصنوعی، برندها می‌توانند تجربیات مشتریان خود را شخصی‌سازی کنند و به آنها تخفیف‌هایی ارائه دهند. جمع‌آوری داده‌ها، مانند موقعیت مکانی و تاریخچه خرید، برندها را قادر می‌سازد تا پایگاه مشتریان خود را تقسیم کنند. کسب‌وکارهایی که تجربه مشتری خود را شخصی‌سازی می‌کنند، احتمالاً مشتریان خود را جذب و حفظ می‌کنند.

مطالب مرتبط:  نحوه بازاریابی یک کسب و کار کوچک: راهنمای کامل

ارتباط با مشتری افزایش یافته است

تجارت الکترونیکی می‌تواند با استفاده از پلتفرم‌های تلفن همراهی که مشتریان قبلاً از آن استفاده می‌کنند، مکمل یا جایگزین سایر اشکال ارتباطی مانند ایمیل شود. به عنوان مثال، کسب و کارها می توانند وب سایت های خود را برای استفاده از تلفن همراه بهینه کنند یا از پلتفرم های رسانه های اجتماعی محبوب استفاده کنند.

این می تواند به برندها اجازه دهد تا با مشتریان خود درگیر شوند و در مورد محصولات جدید اعلان ارسال کنند. مشتریان همچنین می‌توانند بازخورد فوری ارائه دهند و به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا نحوه بهبود تجربیات مشتریان را درک کنند.

حفظ مشتری را افزایش می دهد

توانایی تجارت M برای ایجاد تجربیات مشتری شخصی و ارتباطات بهتر می تواند به یک تجارت کمک کند تا مشتریان خود را حفظ کند. هزینه حفظ مشتری اغلب بیشتر از هزینه جذب مشتری جدید است، بنابراین حفظ مشتری ممکن است به شرکت در صرفه جویی در هزینه نیز کمک کند. حفظ مشتری زیاد همچنین ممکن است منجر به فروش و درآمد بیشتر شود، زیرا مشتریان وفادار معمولاً خریدهای مکرری انجام می دهند.

موارد مرتبط:  ۱۷ معیار حفظ مشتری (به علاوه نحوه محاسبه آنها)

تجربیات Omnichannel

Omnichannel به ارائه تراکنش در چندین کانال اشاره دارد. تجارت M به کسب و کارها این امکان را می دهد تا از کانال های مختلفی برای دستیابی به مشتریان خود استفاده کنند، مانند فروشگاه های فیزیکی و فروشگاه های آنلاین. برای مثال، مشتریانی که به دلیل محدودیت‌های جغرافیایی یا دلایل دیگر نمی‌توانند به فروشگاه‌های حضوری دسترسی داشته باشند، می‌توانند از طریق پلتفرم‌های موبایل خرید، سفارش و پرداخت کنند.

مدیریت موجودی آسان

تجارت M به یک تجارت اجازه می دهد تا موجودی های خود را مدیریت کند. این یک فروشگاه را قادر می سازد تا تشخیص دهد که کدام محصولات نیاز به ذخیره مجدد دارند و مصرف کنندگان کدام محصولات را به سرعت خریداری نمی کنند. این اطلاعات همچنین می تواند به تصمیم گیری بهتر کمک کند زیرا شرکت ها می توانند روی محصولاتی سرمایه گذاری کنند که مشتریان تمایل بیشتری به خرید آنها دارند.

مرتبط:  درک کنترل موجودی: تعریف و مزایا

بازاریابی هدفمند

تجارت M به برندها اجازه می دهد تا کمپین های بازاریابی هدفمند را برای زمان ها و مصرف کنندگان خاص ایجاد کنند. با استفاده از داده ها و تاریخچه مصرف کنندگان، کسب و کارها می توانند تبلیغات موثرتری برای تشویق مشتریان به خرید ایجاد کنند. بازاریابی هدفمند ممکن است منجر به درآمد بیشتر از فروش شود زیرا مشتریان ممکن است به تبلیغات شخصی علاقه مند باشند.

مطالب مرتبط:  مزایای هدف گذاری در بازاریابی (و نحوه انجام آن)

مقیاس پذیری و چابکی

تجارت الکترونیکی، کسب و کار را قادر می سازد تا در تمام بخش های یک کسب و کار، مانند بازاریابی و موجودی، بهتر و سریعتر مقیاس شود. کسب‌وکارها می‌توانند از تجارت الکترونیکی برای بهبود اتوماسیون و سیستم‌های پشتیبانی مشتری استفاده کنند. مقیاس‌پذیری و چابکی به کسب‌وکار اجازه می‌دهد تا با پویایی بازار در حال تغییر سازگار شود، که می‌تواند به یک کسب‌وکار کمک کند تا رقابتی بماند.

بیشتر بخوانید:  ۱۵ روش برای افزایش موثر تجارت خود (با مثال)

نکاتی برای استفاده از تجارت الکترونیکی

در اینجا چند نکته ضروری برای استفاده از تجارت الکترونیکی آورده شده است:

  • بهینه سازی برای موبایل: مشتریان احتمالا زمان بیشتری را صرف خرید از کسب و کاری می کنند که پلتفرم آن تجربه خرید کاربرپسندی را برای آنها فراهم می کند .

  • از طراحی وب واکنش گرا استفاده کنید: طراحی وب ریسپانسیو به تصاویر و عناصر صفحه سایت شما اجازه می دهد تا با اندازه صفحه نمایش دستگاه های کاربران سازگار شوند.

  • زمان بارگذاری کوتاه‌تری را پیاده‌سازی کنید: اگر سایت یا برنامه شما به سرعت بارگذاری شود، ممکن است مشتریان زمان بیشتری را در آن صرف کنند.

  • تجربه کاربری را ساده کنید: موانع موجود در سایت یا برنامه خود را حذف کنید تا انجام تراکنش ها برای کاربران سریعتر و آسان تر شود.

  • اجراهای آزمایشی را انجام دهید: اجرای آزمایشی را بر روی پلت فرم تجارت الکترونیکی خود در نظر بگیرید تا قابلیت استفاده آن را در دستگاه های مختلف آزمایش کنید. این ممکن است به شما امکان دهد مشکلات احتمالی که کاربران ممکن است با آن مواجه شوند را شناسایی و برطرف کنید.

  • از رسانه های اجتماعی استفاده کنید: پلتفرم های رسانه های اجتماعی را با وب سایت و برنامه های خود ادغام کنید تا ترافیک را افزایش دهید، که ممکن است منجر به افزایش فروش برای کسب و کاری شود که برای آن کار می کنید.

  • فعال کردن پرداخت‌های تلفن همراه: روش‌های پرداخت تلفن همراه را به مشتریان ارائه دهید تا بتوانند تراکنش‌های خود را بدون خروج از سایت یا برنامه انجام دهند.

  • سرمایه گذاری در امنیت: سرمایه گذاری در یک سیستم امنیت داده قوی برای محافظت از اطلاعات مشتری را در نظر بگیرید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *