صاحبان وب سایت برای تعیین نحوه ارائه بهترین خدمات به کاربران خود بر داده ها تکیه می کنند. گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهایی است که می توانید از آن برای کمک به تصمیم گیری های تجاری خود استفاده کنید.
در این مقاله از ایوسی، نحوه عملکرد گوگل آنالیتیکس و مزایای آن را توضیح می دهیم.
مرتبط: نحوه نصب Google Analytics در وردپرس برای مبتدیان
گوگل آنالیتیکس چیست؟
گوگل آنالیتیکس یک ابزار نرمافزاری برای جمعآوری دادهها برای وبسایتها است که به کاربران خود در تجزیه و تحلیل معیارهای مختلف ، مانند ترافیک وب، رفتار بازدیدکنندگان و آمار تجارت الکترونیک کمک میکند. این معیارها اغلب بخشی از استراتژی بازاریابی دیجیتال یک کسب و کار هستند.
Google Analytics به طور گسترده استفاده می شود زیرا موثر است و به راحتی با سایر محصولات Google ادغام می شود، اما می توان از آن در هر پلت فرم طراحی وب استفاده کرد. شروع کار با گوگل آنالیتیکس به سادگی قرار دادن کد جاوا اسکریپت در سربرگ وب سایت شما و مشاهده و دانلود گزارش های معیارهای موجود است.
گزینه استاندارد Google Analytics در حال حاضر رایگان است، اما Google Analytics 360 دارای ویژگیهای پولی اضافی در سطح سازمانی است.
بیشتر بخوانید: تحلیل وب: راهنمای جامع
گوگل آنالیتیکس چگونه کار می کند؟
اولین قدم برای درک گوگل آنالیتیکس، ایجاد یک کد رهگیری برای نصب در وب سایت شما است. این اطلاعات برای کاربر نهایی قابل مشاهده نخواهد بود، اما داده های آنها را با قرار دادن یک کوکی در مرورگر خود جمع آوری می کند.
نمای اولیه
نمای اولیه گوگل آنالیتیکس آمارهای اساسی مانند:
-
کاربران: تعداد بازدیدکنندگان منحصر به فرد وب سایت شما در یک بازه زمانی قابل تنظیم
-
کاربران فعال: تعداد افرادی که در حال حاضر وب سایت شما را مشاهده می کنند
-
جلسات: تعداد تعاملاتی که بیننده با وب سایت شما انجام می دهد، مانند کلیک کردن روی یک صفحه، خرید یا دانلود یک فایل در یک بازه زمانی خاص
-
نرخ پرش: تعداد بازدیدکنندگانی که روی «بازگشت» کلیک کردند یا پنجره را بدون انجام هیچ گونه تعامل دیگری بستند.
-
مدت زمان جلسه: مدت زمانی که کاربر معمولی در وب سایت شما می ماند
-
مکان: نمای نقشه مکان های کاربران شما در یک بازه زمانی قابل تنظیم
-
جلسات بر اساس دستگاه: نمودار رتبه بندی شده از دستگاه هایی که برای بازدید از سایت شما استفاده می شوند
-
کاربران بر اساس زمان روز: نمایش گرافیکی از روزها و ساعات بازدیدکنندگان
بیشتر بخوانید: Web Vitals و معیارهای مختلف آن
گزارش ها
بخش گزارشهای گوگل آنالیتیکس پنج دسته را نشان میدهد که نحوه تعامل کاربران با وبسایت شما را شرح میدهد:
۱. بیدرنگ
این گزارش همان دادههای «کاربران فعال» را در نمای کلی ارائه میکند: تعداد بازدیدکنندگان در لحظهای که گزارش را مشاهده میکنید. همچنین مکان، بازدید از صفحه در دقیقه، منابع ترافیک، محتوا، تبدیلها و رویدادها را جمعآوری میکند تا تأثیر چیزی مانند فروش اخیر یا راهاندازی محصول را تجسم کند.
۲. مخاطب
این گزارش با استفاده از معیارهایی مانند جمعیتشناسی، موقعیت جغرافیایی، رفتار تعامل و استفاده از دستگاه، آمار بینندگان شما را به جزئیات دقیقتری تقسیم میکند. همچنین شامل گزینه ای برای داده های قابل تنظیم است.
۳. کسب
این گزارش نشان میدهد که بازدیدکنندگان چگونه وبسایت شما را پیدا میکنند، از جمله ارجاعها، کلیکهای تبلیغاتی، پرسشهای جستجو، پیوند رسانههای اجتماعی و کمپینهای خاص. این شامل جستجوی ارگانیک، جستجوی پولی و نتایج اجتماعی است.
مطالب مرتبط: تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) چیست و چگونه کار می کند؟
۴. رفتار
این گزارش نشان میدهد که کاربران چگونه با صفحات وبسایت شما از طریق کل بازدیدهای صفحه، بازدیدهای منحصربهفرد از صفحه، تعداد دفعات و زمان خروج کاربران و صفحاتی که اغلب بازدید شدهاند، ارتباط برقرار میکنند. نمودار جریان رفتار نحوه پیمایش کاربر در سایت شما، از جمله نحوه ورود، مکان بازدید و نحوه خروج را توضیح می دهد. برگه «رویدادها» همچنین دارای کلیک روی دکمه، مشاهده ویدیو و دانلود است.
۵. تبدیل
این گزارش تعداد دفعاتی را نشان میدهد که کاربر یک عمل را انجام میدهد، مانند خرید، ثبتنام در خبرنامه ایمیل یا دانلود کتاب الکترونیکی یا ویدیو. مؤثرترین گزارشهای تبدیل ممکن است به افزونههای سفارشی یا کدهای ردیابی اضافی نیاز داشته باشند.
بیشتر بخوانید: نحوه محاسبه و بهینه سازی نرخ تبدیل
چرا گوگل آنالیتیکس مهم است؟
کسبوکارهایی که برای به دست آوردن مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی به حضور دیجیتالی تکیه میکنند، به ابزارهایی برای تجزیه و تحلیل تلاشهای بازاریابی دیجیتال خود نیاز دارند. مهم نیست که وب سایت شما چه نوع محتوایی را ارائه می دهد، رفتار و تعامل بازدیدکنندگان نشان می دهد که آیا محتوای شما جالب یا ارزشمند است – و اینکه آیا محصول یا خدمات شما ارزش خرید دارد یا خیر.
مزایای Google Analytics عبارتند از:
۱. عملکرد وب سایت را اندازه گیری و بهینه می کند
اساسیترین معیار تلاشهای بازاریابی دیجیتال شما، تعداد بازدیدکنندگان وبسایت شما و اینکه چگونه این تعداد با اهداف تجاری شما مطابقت دارد، است. هر داده رفتاری فراتر از آن به شما کمک می کند تأثیر آن را محدود و متمرکز کنید.
این دادهها میتوانند به شما در تجزیه و تحلیل روندهایی که در آن صفحات محبوبتر هستند کمک کند و آزمایش کنید که آیا افزودن محتوای مشابه ممکن است بازدیدکنندگان را حفظ کند و ترافیک جدید را تشویق کند. به عنوان مثال، اگر کتاب الکترونیکی می فروشید و متوجه شدید که تعداد بازدیدکنندگان صفحه شما به شدت با فروش مورد نظر متفاوت است، می توانید از داده های تجزیه و تحلیل برای جابجایی لینک ها یا دکمه ها به دانلود استفاده کنید تا فروش بهتری داشته باشید.
۲. اثربخشی استراتژی بازاریابی شما را تعیین می کند
چه وبسایت شما عمدتاً ارائهای ثابت از دادههای اولیه شرکت باشد یا دائماً در حال تولید محتوای جدید باشید، ابزارهای تحلیلی میتوانند به تعیین اینکه آیا دلارهای بازاریابی شما عاقلانه خرج میشوند یا خیر، یا اینکه باید تلاشها را در جای دیگری متمرکز کنید.
برخی از ابتدایی ترین نقاط داده می تواند به یک کسب و کار جدید کمک کند تا استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را شکل دهد یا به یک کسب و کار موجود کمک کند تا مشتریان بالقوه بیشتری را به دست آورد. این شامل:
-
تعداد بازدیدکنندگان
-
میانگین زمانی که بازدیدکنندگان در یک صفحه می مانند
-
وب سایت های ارجاع دهنده
-
علایق (جستجوی کلمات کلیدی)
-
موقعیت جغرافیایی
مطالب مرتبط: ۷ راه برای بازاریابی یک کسب و کار کوچک
۳. تصمیمات محتوا و محصول را هدایت می کند
از آنجایی که معیارها به شما کمک میکنند بفهمید که کاربران چگونه از سایت شما بازدید میکنند، میتواند منجر به ایجاد تجارب آنها شود. به عنوان مثال، اگر بیشترین بازدیدکنندگان شما از طریق یک دستگاه تلفن همراه وارد می شوند، ممکن است بیشتر بودجه طراحی وب خود را بر روی بهینه سازی سایت خود برای تجربه کاربر تلفن همراه متمرکز کنید. به طور مشابه، مکان کاربر می تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید که آیا می توانید با ارائه محتوای خود به زبان های دیگر به بازدیدکنندگان بیشتری دسترسی پیدا کنید یا خیر.
در بخش محتوا، اگر ترجیح دهید وب سایت خود را بیشتر به ویدیو تبدیل کنید، معیارها نشان می دهد که ویدیوهای شما چند وقت یکبار تماشا می شوند و آیا تا انتها مشاهده می شوند، علاوه بر این که چه نوع مشتریانی بیشتر آنها را تماشا می کنند.
مرتبط: ۴ مرحله برای ساختن یک برند
۴. قرار دادن صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) را بهبود می بخشد
هدایت ترافیک به سایت شما معمولاً رویکردهای متعددی مانند حضور در رسانه های اجتماعی، تبلیغات معمولی و به حداکثر رساندن نتایج بهینه سازی موتور جستجو برای جذب کاربران بیشتر از طریق جستجوی کلمات کلیدی دارد. گوگل آنالیتیکس به شما می گوید که افراد چگونه سایت شما را پیدا می کنند و کلمات کلیدی را جستجو می کنند که آنها را به آنجا رسانده است. سپس می توانید از این اطلاعات استفاده کنید تا مطمئن شوید که صفحات وب سایت شما بیشتر در بالای جستجوهای کاربران نمایش داده می شوند.
بیشتر بخوانید: صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) چیست؟