بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

ادغام افقی چیست؟ (با انواع، مزایا و معایب)

توضیح ادغام افقی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

ادغام افقی زمانی اتفاق می‌افتد که شرکت‌های مجزا در یک صنعت مشابه یا مشابه ترکیب شوند و به یک شرکت واحد تبدیل شوند. این فرآیند می تواند از طریق اکتساب، ادغام و تصاحب رخ دهد. درک اینکه یکپارچگی افقی چیست می‌تواند به شما کمک کند در مورد مزایایی که می‌تواند ایجاد کند، از جمله ارائه سهم بازار بیشتر به یک کسب‌وکار مطلع شوید.

در این مقاله از ایوسی، توضیح می دهیم که ادغام افقی چیست، چگونه کار می کند، مزایا و معایب آن و چه نمونه ای از آن است.

موارد کلیدی:

  • ادغام افقی چندین شرکت را در یک ساختار شرکت سازماندهی می کند که بر یک هدف متمرکز است: ادغام دارایی های شرکت، تولید، فرآیند و کارکنان.

  • ادغام افقی می تواند به شرکت ها کمک کند تا بازار و محصولات خود را گسترش دهند و رقابت را کاهش دهند.

  • ادغام عمودی با ادغام افقی تفاوت دارد زیرا دو شرکت را ترکیب می کند که هر کدام نقش خود را در فرآیند تولید دارند.

ادغام افقی چیست؟

ادغام افقی زمانی است که یک شرکت در زنجیره ارزش یکسان شرکت دیگری را ادغام، خریداری یا تصاحب می کند  . ادغام افقی یک استراتژی تجاری رقابتی است که رهبران کسب و کار می توانند از آن برای افزایش قدرت کلی بازار شرکت و گسترش محصولات یا خدمات شرکت استفاده کنند. با ادغام، کسب و کارها اغلب می توانند درآمد بیشتری نسبت به خودشان ایجاد کنند.

مطالب مرتبط:  راهنمای قطعی یکپارچه سازی در تجارت

ادغام افقی چگونه کار می کند؟

ادغام افقی می تواند زمانی اتفاق بیفتد که یک شرکت با شرکت دیگری در همان مرحله تولید در همان صنعت یا صنعت مشابه ادغام شود، شرکت دیگری را خریداری یا تصاحب کند:

  • ادغام: ادغام فرآیند پیوستن دو شرکت مستقل با اندازه مشابه برای ایجاد یک نهاد مشترک جدید است.

  • اکتساب: اکتساب فرآیندی است که طی آن یک شرکت شرکت دیگری را خریداری می کند.

  • تصاحب: تصاحب فرآیندی است که در آن یک شرکت شرکت دیگری را خریداری می کند که می خواهد مستقل بماند.

مطالب مرتبط:  تفاوت بین اکتساب و ادغام چیست؟

مزایای ادغام افقی

چندین مزیت ادغام افقی را بررسی کنید، از جمله:

اقتصاد مقیاس

اقتصاد مقیاس زمانی وجود دارد که یک شرکت سطح تولید خود را افزایش دهد و به طور متناسب درآمد را افزایش دهد. همچنین زمانی اتفاق می‌افتد که یک شرکت سطح تولید خود را افزایش دهد و راه‌هایی را برای کاهش هزینه‌های خروجی خود مدیریت کند. از آنجایی که ادغام افقی دو شرکت را در یک شرکت بزرگتر ترکیب می کند، شرکت جدید می تواند محصولات و خدمات بیشتری را با کارآمدتر تولید کند و اقتصاد مقیاس بیشتری ایجاد کند.

بیشتر بخوانید:  صرفه جویی در مقیاس: تعریف و انواع (با مثال)

افزایش تمایز

اگرچه دو شرکت ادغام افقی در یک مرحله صنعت و تولید قرار دارند، اما هر شرکت معمولاً دارای محصولات یا ویژگی های خدمات متفاوتی است که به مشتریان ارائه می دهد. ترکیب این دو شرکت در یک شرکت بزرگتر به شرکت جدید ایجاد شده اجازه می دهد تا  تمایز محصولات خود را  با ترکیب محصولات و خدمات هر یک از شرکت ها افزایش دهد. به عنوان مثال، دو شرکت نوشابه را تصور کنید، یکی که گزینه های کم کالری و کم قند تولید می کند و دیگری که گزینه های سنتی تولید می کند. اگر این دو شرکت در یکپارچگی افقی مشارکت داشته باشند، شرکت جدید می‌تواند محصولات متنوع‌تری را ارائه دهد.

دسترسی به بازارهای جدید

هنگامی که دو شرکت با هم ترکیب می شوند تا به یک شرکت بزرگ تبدیل شوند، شرکت بزرگتر قدرت بیشتری بر تامین کنندگان و توزیع کنندگان خود در بازار دریافت می کند. ادغام افقی به شرکت ها اجازه می دهد تا پایگاه مشتریان فعلی خود را گسترش دهند  و به بازارهای جدید دسترسی پیدا کنند. این می تواند زمانی رخ دهد که یک شرکت شرکت دیگری را که کالاها یا خدمات مشابهی را تولید می کند اما در منطقه ای متفاوت فعالیت می کند یا به بخش دیگری از بازار خدمات می دهد، ادغام یا خریداری کند.

مطالب مرتبط:  سهم بازار چیست؟ (با تعریف و نحوه افزایش)

کاهش رقابت

با ترکیب با شرکت دیگری که قبلاً رقیب بود، ادغام یا اکتساب به شرکت اجازه می‌دهد رقابت خود را در صنعت خود کاهش دهد. مشتریان می توانند برای برآوردن نیازهای خود به شرکت جدید اعتماد کنند. در نتیجه، شرکت ممکن است بتواند نرخ های مطلوب تری را برای محصولات و خدمات خود در نظر بگیرد.

مرتبط:  رقابت تجاری: تعریف و انواع

معایب بالقوه ادغام افقی

در حالی که چندین مزیت ادغام افقی وجود دارد، در اینجا برخی از معایب بالقوه نیز وجود دارد:

استانداردهای نظارتی دقیق

یکی از قابل توجه ترین معایب ادغام افقی، نظارت دقیق نظارتی بر سازمان های فدرال است. قوانین فدرال برای جلوگیری از ایجاد انحصار شرکت ها از طریق افزایش سهم بازار، ادغام های افقی را نظارت می کنند. انحصار زمانی وجود دارد که یک شرکت بر بازار تسلط داشته باشد. کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده مقررات سختگیرانه ای را برای جلوگیری از به دست آوردن قدرت انحصاری یک شرکت بر روی یک صنعت ایجاد کرده است زیرا باعث عدم رقابت می شود.

بزرگ شدن شرکت ها برای مدیریت

با ادغام افقی، یک شرکت همچنین دارای پتانسیل تبدیل شدن به بیش از حد بزرگ و چالش برانگیز برای مدیریت است. تفاوت در نظرات مدیریتی ممکن است هنگام ترکیب دو شرکت رخ دهد. این ممکن است منجر به ناکارآمدی های غیرمنتظره شود که توانایی شرکت را برای نوآوری و معرفی محصولات جدید به بازار محدود می کند.

کاهش ارزش

گاهی اوقات، شرکت ها نمی توانند به نتایجی که از ادغام افقی پیش بینی می کردند دست یابند. اگر شرکتی نتواند نتایج پیش‌بینی‌شده ادغام یا اکتساب را به دست آورد، ممکن است به دست آوردن ارزشی که انتظار می‌رود از ادغام افقی به دست بیاورد نیز چالش برانگیز باشد. گاهی اوقات، یک شرکت حتی ارزش کلی خود را به دلیل ناتوانی در تحقق اهداف مورد انتظار خود از دست می دهد.

مثال ادغام افقی

در اینجا یک مثال از ادغام افقی آورده شده است:

Evergreen Flights و One Step Airlines دو شرکت هواپیمایی مستقل هستند. هر دو به مشتریان پروازهای تجاری در سراسر شرق ایالات متحده ارائه می دهند، و خطوط هوایی One Step نیز مسیرهایی دارد که به مناطق مرکزی و ساحل غربی پرواز می کنند. تیم رهبری One Step Airlines می‌خواهد با پروازهای Evergreen یکپارچه‌سازی افقی انجام دهد تا سهم بازار خود را افزایش دهد و رقابت را کاهش دهد. این یک معامله برای ادغام با پروازهای همیشه سبز ارائه می دهد، و پروازهای همیشه سبز این معامله را می پذیرد. این دو شرکت تحت نام تجاری One Step Airlines فعالیت می کنند، اما آنها منابع و پرسنل خود را برای عملکرد موثرتر ترکیب کرده اند.

سوالات متداول در مورد ادغام افقی

در اینجا چند سوال و پاسخ متداول در مورد ادغام افقی وجود دارد:

چرا ادغام افقی مهم است؟

کسب و کارها باید ادغام افقی را درک کنند زیرا این یک استراتژی تجاری است که می تواند به یک شرکت کمک کند موقعیت خود را در صنعت خود تقویت کند. اگر یک کسب و کار بخواهد سهم بازار خود را افزایش دهد یا رقابت خود را به طور موثر مدیریت کند، ممکن است در یکپارچگی افقی شرکت کند. همچنین درک ادغام افقی برای مصرف کنندگان به دلیل تأثیری که ادغام یا اکتساب دو شرکت می تواند بر یک صنعت و بازار کلی داشته باشد، مهم است.

تفاوت بین ادغام افقی و ادغام عمودی چیست؟

ادغام افقی و عمودی شبیه به هم هستند زیرا شامل خرید یا تصاحب یک شرکت دیگر توسط یک شرکت می شود. با وجود این شباهت، یک تفاوت کلیدی بین ادغام افقی و عمودی وجود دارد. ادغام افقی زمانی اتفاق می افتد که یک شرکت شرکت دیگری را که در همان سطح در زنجیره ارزش یک صنعت فعالیت می کند، خریداری یا تصاحب کند. ادغام عمودی زمانی اتفاق می افتد که یک شرکت شرکت دیگری را در همان صنعت خریداری یا تصاحب می کند اما قبل یا بعد از شرکت خریداری کننده در فرآیند زنجیره تامین فعالیت می کند.

بیشتر بخوانید:  ادغام عمودی در مقابل افقی: تفاوت چیست؟

فرآیند معمولی برای ادغام افقی چگونه به نظر می رسد؟

هر شرکتی که می‌خواهد در یکپارچگی افقی شرکت کند، معاملات خود را متفاوت انجام می‌دهد، اما شما می‌توانید در مورد فرآیندهای کلی که یک کسب‌وکار ممکن است دنبال کند، بیاموزید. اول، یک شرکت ممکن است اهدافی را که امیدوار است با مشارکت در یکپارچگی افقی به دست آورد، شناسایی کند. سپس، ممکن است شرکت‌های بالقوه‌ای را شناسایی کند که می‌خواهد آنها را خریداری یا ادغام کند و با رهبری آن شرکت‌ها روابط برقرار کند.

همانطور که یک شرکت این روابط را ایجاد می کند، می تواند اطلاعاتی در مورد امور مالی، پیشنهادات، زنجیره تامین و  فرهنگ شرکت یک کسب و کار بالقوه جمع آوری کند . در نهایت، یک شرکت می تواند یک معامله ایجاد کند و در مذاکرات شرکت کند تا زمانی که هر دو طرف راضی باشند. این مراحل نهایی ممکن است برای هر شرکت متفاوت به نظر برسد، زیرا برخی از شرکت ها تصمیم می گیرند شرکت هایی را خریداری یا تصاحب کنند که تمایلی به ادغام ندارند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

یک پاسخ

  1. ادغام افقی یک استراتژی است که در آن دو یا چند شرکت کوچکتر یا متوسط به یکدیگر پیوسته و یک شرکت بزرگتر تشکیل می‌دهند. این استراتژی به دستیابی به مزایایی مانند تقویت عملکرد مالی، بهره‌وری بیشتر، رقابت قوی‌تر در بازار، دسترسی به منابع و تکنولوژی‌های جدید، افزایش نفوذ در بازار و خدمت به مشتریان بهتر کمک می‌کند.

    این روش از طریق به اشتراک گذاری دانش، تجربه و تخصص‌ها، کاهش هزینه‌ها و همچنین سودآوری از اقتصاد انسجامی بین شرکت‌ها به‌دست می‌آید. در این صورت، عملیات بهبود یافته، تولید بیشتر و کاهش هزینه‌ها باعث می‌شود که قدرت رقابتی شرکت تا حد زیادی افزایش یابد.

    همچنین، این استراتژی به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا نقاط ضعف و قوت خود را توازن‌بخشی کنند و مشتریان را با یک پوشش کامل‌تر از محصولات و خدمات متنوع ترمس کنند.

    در نتیجه، ادغام افقی می‌تواند به رشد و توسعه شرکت‌ها کمک کند و آن‌ها را در جهت تلاش برای بقا و رقابت بیشتر بهبود ببخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *