بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

راهنمای کامل ادغام عمودی (نکات، انواع، مثال‌ها و موارد دیگر)

توضیح ادغام عمودی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

صرف نظر از اینکه آیا ما از آن آگاه هستیم، بسیاری از شرکت ها یکپارچه سازی عمودی را در یک نقطه یا نقطه دیگر تمرین می کنند. در واقع، برخی از محبوب ترین مشاغل در جهان از طریق یکپارچه سازی عمودی، کنترل تولید و توزیع محصولات خود را به دست آورده اند.

در این مقاله از ایوسی، یکپارچه‌سازی عمودی را تعریف می‌کنیم، دو استراتژی مختلف برای انجام آن را مرور می‌کنیم، آن را با ادغام افقی مقایسه می‌کنیم، مزایا و معایب ادغام عمودی را فهرست می‌کنیم و نمونه‌های واقعی از این فرآیند را ارائه می‌کنیم.

ادغام عمودی چیست؟

هنگامی که یک سازمان یا شرکت یک یا چند مرحله از فرآیند تولید را کنترل می کند، به آن یکپارچگی عمودی می گویند. همچنین به عنوان زنجیره تامین شناخته می شود، فرآیند تولید به تبدیل مواد خام به کالاهای نهایی اشاره دارد که سپس در دسترس مشتری قرار می گیرد. چهار فاز اصلی زنجیره تامین وجود دارد:

یک شرکت زمانی به صورت عمودی یکپارچه شده است که کنترل چندین مرحله از این تولید را به دست آورد. این اغلب شامل خرید یک شرکت از شرکت دیگری مانند خرده فروش، توزیع کننده یا تامین کننده است که در زنجیره تامین همان بازار یا صنعت درگیر است.

به طور کلی، شرکت هایی که به صورت عمودی یکپارچه می شوند، سعی می کنند بر مرحله زنجیره تامین که مستقیماً قبل یا مستقیماً بعد از جایگاه آنها در فرآیند تولید است، کنترل داشته باشند. شرکت ها به دلایل زیادی ادغام عمودی را انتخاب می کنند، از جمله:

مطالب مرتبط: درباره مدیر زنجیره تامین بیاموزید

انواع ادغام عمودی

دو راه عمده برای یک شرکت برای به دست آوردن کنترل چندین جنبه از زنجیره تامین و ادغام موثر عمودی وجود دارد:

ادغام رو به جلو

ادغام رو به جلو به زمانی اشاره دارد که یک شرکت کنترل مرحله‌ای را به دست می‌آورد که در امتداد فرآیند تولید قرار دارد، همچنین به عنوان پایین دست شناخته می‌شود. برای مثال، سازمان ممکن است با مدیریت توزیع خود یا افتتاح فروشگاه خرده فروشی خود، کنترل فرآیند پس از تولید را به عهده بگیرد. این امر با رفع نیاز به شرکت های واسطه، سودآوری سازمان را افزایش می دهد.

ادغام به عقب

یکپارچه‌سازی عقب‌نشینی زمانی است که یک شرکت کنترل مرحله‌ای را در دست می‌گیرد که قبل از مرحله آن‌ها در فرآیند تولید، که به آن بالادست نیز می‌گویند. به عنوان مثال، یک خرده فروش ممکن است شرکتی را خریداری کند که تولید محصول آن را انجام می دهد.

مطالب مرتبط: با خریدار آشنا شوید

ادغام عمودی در مقابل ادغام افقی

ادغام عمودی و افقی هر دو استراتژی هایی هستند که کسب و کارها در فرآیند تولید یا صنعت خود از آنها استفاده می کنند. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، یکپارچگی عمودی به زمانی اشاره دارد که یک شرکت کنترل یک مرحله زنجیره تامین را به دست می آورد که در فرآیند تولید از آنها بالا یا پایین است.

از سوی دیگر، ادغام افقی زمانی است که یک شرکت کنترل سازمانی را به دست می آورد که در همان صنعت دارای ارزش و سطح یکسانی است. ادغام افقی به دلایل مختلفی صورت می گیرد، از جمله:

  • دسترسی به بازارها یا مشتریان جدید

  • حذف رقابت

  • افزایش اندازه شرکت

  • خدمات و محصولات متنوع

  • افزایش سودآوری

  • کاهش هزینه های صرف شده برای مواردی مانند توزیع، تولید و بازاریابی

ادغام افقی رقبا را حذف می کند که برای شرکت ها عالی است. با این حال، این بدان معناست که مصرف کنندگان گزینه های کمتری در آن بازار دارند. این می تواند منجر به چیزی شود که به عنوان انحصار شناخته می شود، یعنی زمانی که یک شرکت عرضه، قیمت و در دسترس بودن خدمات و محصولات را در یک صنعت خاص کنترل می کند. در ایالات متحده، قوانین ضد تراست برای حمایت از مصرف کنندگان و جلوگیری از وجود انحصارات وضع شده است.

مزایای یکپارچه سازی عمودی

شرکت ها به دلایل زیادی ادغام عمودی را انتخاب می کنند. چندین مزیت برای ادغام عمودی وجود دارد، مانند:

  • کاهش هزینه های ساخت: بدون نیاز به تورم، یک شرکت می تواند هزینه های تولید و توزیع خود را با نگه داشتن آن در داخل کاهش دهد.

  • توانایی دسترسی به کانال های جدید توزیع: توانایی توزیع محصولات خود به شرکت اجازه می دهد تا به بازارهای جدید دست یابد.

  • افزایش راندمان تولید: ادغام عمودی به این معنی است که با تبادل دست محصولات، تاخیرها و اشتباهات کمتری وجود دارد.

  • کاهش هزینه ها به دلیل صرفه جویی در مقیاس: این به کاهش هزینه های هر واحد از طریق امکان خرید مواد اولیه به صورت عمده یا ساده کردن فرآیند تولید اشاره دارد.

  • افزایش سود: کاهش هزینه های تولید و توزیع منجر به افزایش سودآوری شرکت می شود.

  • کاهش تأخیرهای توزیع: توزیع بدون استفاده از یک شرکت شخص ثالث کارآمدتر می شود.

  • توسعه بازار رقابتی تر: شرکت هایی که به صورت عمودی یکپارچه می شوند می توانند محصولات خود را با قیمت های پایین تری عرضه کنند و بازار رقابتی تری را برای مصرف کننده فراهم کنند.

مطالب مرتبط: ادغام افقی در مقابل عمودی: ۱۲ تفاوت کلیدی

معایب ادغام عمودی

اگرچه ادغام عمودی می تواند برای یک شرکت بسیار مفید باشد، معایبی نیز وجود دارد، مانند:

  • افزایش هزینه ها و بدهی ها

  • ناتوانی در پیروی از روندهای مصرف کننده با تولید محصولات دور از کارخانه های تولیدی آنها

  • تقسیم تمرکز به دلیل اساساً راه اندازی چندین کسب و کار

  • فرهنگ شرکتی تفرقه انگیز

  • افزایش احتمال سوء مدیریت

  • عدم تخصص در فرآیند تولید به دست آمده

مثال ها

در اینجا چند نمونه از ادغام عمودی و مزایای آنها آورده شده است:

مثال ۱

یک خرده‌فروش بزرگ می‌تواند مارک‌های فروشگاهی خود را عرضه کند، زیرا کنترل تولید و توزیع را در دست گرفته و در عین حال کنترل خرده‌فروشی را حفظ کرده است. این به شرکت اجازه می دهد تا محصولاتی مشابه با نام تجاری ارائه شده اما با قیمت رقابتی تر تولید کند.

مثال ۲

شرکتی که کفش تولید می کند تصمیم می گیرد فروشگاه خرده فروشی گل سرسبد خود را باز کند که انتخاب های بیشتری از محصولاتی که می توانید از یک خرده فروش سنتی خریداری کنید ارائه می دهد. آنها همچنین تصمیم گرفته اند یک فروشگاه اوت لت افتتاح کنند که محصولات فصل های قبل را با تخفیف می فروشد. به جای مراجعه به یک خرده‌فروش سنتی، مصرف‌کنندگان می‌توانند برای انتخاب برندهای بیشتر و با قیمت‌های کاهش یافته از این فروشگاه‌ها دیدن کنند.

مثال ۳

یک سرویس استریم که دسترسی به برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های استودیوهای بزرگ را فراهم می‌کند، تصمیم گرفته است تا تولید محتوای اصلی را آغاز کند. اکنون آنها می توانند از میان محتوای اصلی خود، فیلم ها و نمایش ها را به مشتریان عرضه کنند.

مثال ۴

شرکتی که دستگاه‌های تکنولوژیکی پیشرفته را برای مصرف‌کنندگان توسعه می‌دهد، تصمیم گرفته است با خرید تولیدکنندگان و آزمایشگاه‌هایی که دستگاه‌های آنها را ایجاد می‌کنند، به صورت عمودی یکپارچه‌سازی کند. این امر آزادی و انعطاف پذیری برای تحقیق و ایجاد محصولات جدید را برای آنها فراهم کرده است. اگرچه آنها اکنون بر مناطق تولید کنترل دارند، اما هنوز تامین کنندگان مواد خام لازم برای تولید را دارند.

مثال ۵

همین شرکت فناوری نیز با افتتاح و خرید فروشگاه‌های خرده‌فروشی که محصولات خود را به طور انحصاری می‌فروشند، به صورت عمودی در پایین دست ادغام شده است. این به آنها امکان می دهد توزیع و همچنین تولید خود را کنترل کنند و مکانی را برای مصرف کنندگان فراهم می کند که تضمین می کند محصول مورد نظر خود را پیدا کنند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *