بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

صرفه جویی در مقیاس: تعریف و انواع (با مثال)

صرفه جویی در مقیاس

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

هنگامی که شما یک کسب و کار را رهبری می کنید یا در یک موقعیت مدیریتی هستید که در آن تصمیماتی می گیرید که مستقیماً بر هزینه تولید شرکت تأثیر می گذارد، مهم است که بدانید این هزینه ها چگونه بر تجارت و بازار تأثیر می گذارد. درک صرفه جویی در مقیاس مهم است زیرا آنها می توانند باعث صرفه جویی در هزینه شوند که مزیت رقابتی برای یک کسب و کار ایجاد می کند.

در این مقاله از ایوسی، به این موضوع می پردازیم که صرفه جویی در مقیاس چیست، توضیح می دهیم که چرا آنها مهم هستند و تفاوت بین اقتصاد مقیاس داخلی و خارجی را با ارائه مثال هایی بررسی می کنیم.

صرفه جویی در مقیاس چیست؟

صرفه جویی در مقیاس کاهش هزینه های یک کسب و کار است که زمانی اتفاق می افتد که شرکت تولید کالاهای خود را افزایش دهد و کارآمدتر شود. این بدان معناست که با افزایش اندازه کسب‌وکارها، می‌تواند هزینه‌های تولید آن‌ها را کاهش داده و با استفاده از آن صرفه‌جویی در هزینه برای افزایش سود یا استفاده از پس‌انداز برای کاهش قیمت تمام شده محصول خود برای مصرف‌کننده، مزیت رقابتی ایجاد کند.

مرتبط:  ۵ مهارت اساسی مدیریت (به علاوه نحوه توسعه آنها)

اهمیت صرفه جویی در مقیاس

درک صرفه جویی در مقیاس به دلیل تأثیر آن بر هزینه های تولید یک کسب و کار مهم است. صرفه جویی در مقیاس با راه اندازی واحدهای تولیدی بیشتر و کاهش هزینه کلی آنها برای هر واحد، مزیت رقابتی را برای واحدهای بزرگتر ایجاد می کند.

همانطور که شرکت ها تولید خود را افزایش می دهند، می توانند  هزینه های متغیر و ثابت خود را  روی تعداد بیشتری از کالاها تقسیم کنند و هزینه هر واحد محصول را کاهش دهند. هنگامی که این اتفاق می افتد، مصرف کنندگان نیز ممکن است از کاهش هزینه های کالا بهره مند شوند.

مرتبط:  راهنمای تجزیه و تحلیل SWOT (به همراه مراحل اجرا و مثال)

اقتصاد مقیاس داخلی در مقابل خارجی

دو نوع اصلی صرفه جویی در مقیاس وجود دارد:

صرفه جویی در مقیاس داخلی

صرفه جویی در مقیاس داخلی ناشی از این است که یک شرکت می تواند هزینه های داخلی را به دلیل اندازه شرکت یا تصمیمات داخلی اتخاذ شده توسط مدیران و رهبری اجرایی کاهش دهد. صرفه جویی در مقیاس داخلی ناشی از عوامل داخلی مانند خرید عمده، استخدام مدیران کارآمدتر و با مهارت بالا و استفاده از پیشرفت های فناوری برای کاهش هزینه های تولید است. اینها اغلب اثرات فوری برای یک سازمان ایجاد می کنند که می تواند این اثرات را برای افزایش رشد بلندمدت ایجاد کند.

مرتبط:  خرید غیر مستقیم در مقابل خرید مستقیم: تعاریف و تفاوت ها

اقتصادهای مقیاس خارجی

صرفه جویی در مقیاس خارجی ناشی از عوامل خارجی خارج از کنترل شرکت، مانند صنعت، منطقه جغرافیایی و دولت است. صرفه جویی در مقیاس خارجی به نفع کاهش هزینه برای کل صنعت است، نه فقط برای یک شرکت. اینها همچنین معمولاً اثرات بلندمدتی برای کل صنعت ایجاد می‌کنند، به این معنی که همه در درازمدت سود می‌برند و تبدیل آنها به مزایای کوتاه‌مدت سخت‌تر است.

مطالب مرتبط:  هزینه تولید چیست؟

اقتصاد در مقابل عدم صرفه جویی در مقیاس

درک تفاوت بین صرفه جویی در مقیاس و عدم صرفه جویی در مقیاس مهم است. در حالی که صرفه جویی در مقیاس منجر به کاهش هزینه های تولید و افزایش تولید می شود، عدم صرفه جویی در مقیاس منجر به افزایش هزینه های تولید با افزایش تولید می شود. عدم صرفه جویی در مقیاس زمانی رخ می دهد که یک شرکت بیش از حد بزرگ می شود و سعی می کند مزایای صرفه جویی در مقیاس را به حداکثر برساند، اما ناکارآمدی ایجاد می کند که منجر به هزینه های تولید بالاتر می شود. به دلیل عوامل داخلی مانند نیروی کار غیر ماهر، مدیریت ناکارآمد و تصمیمات رهبری و فرهنگ شرکت که در آن متخصصان بی انگیزه هستند، عدم صرفه جویی در مقیاس نیز می تواند رخ دهد.

هنگام تصمیم گیری استراتژیک برای گسترش کسب و کار، یک شرکت باید بین اثرات صرفه جویی در مقیاس و عدم صرفه جویی در مقیاس تعادل ایجاد کند تا اطمینان حاصل شود که تصمیماتی که می گیرد منجر به کاهش هزینه های تولید و کارایی بیشتر می شود.

مرتبط: راهنمای نهایی برنامه ریزی استراتژیک

نمونه های صرفه جویی در مقیاس

در زیر چند نمونه از انواع صرفه جویی در مقیاس آورده شده است:

مثال ۱

در زیر نمونه ای از شرکتی است که می خواهد هزینه هر واحد خود را کاهش دهد:

یک فروشگاه بزرگ خرده فروشی می تواند به صورت عمده خرید کند و هزینه هر واحد را کاهش دهد. سپس می‌تواند پس‌انداز را برای افزایش سود کسب‌وکار حفظ کند یا از طریق انتقال پس‌انداز به مصرف‌کننده و ارائه قیمت‌های پایین‌تر نسبت به رقبا، از آنها به عنوان یک مزیت رقابتی استفاده کند.

موارد مرتبط:  فرمول محاسبه هزینه به ازای هر واحد (با مثال)

مثال ۲

در زیر نمونه ای از یک شرکت تولیدی است که می خواهد کارایی خود را بهبود بخشد:

یک شرکت تولیدی بزرگ‌تر می‌تواند در فناوری تولید کارآمدتر سرمایه‌گذاری کند که شرکت‌های تولیدی کوچک‌تر به سادگی توانایی سرمایه‌گذاری در آن را ندارند. این سرمایه‌گذاری منجر به تولید کارآمدتر هر واحد می‌شود، در نتیجه هزینه کلی هر واحد را کاهش می‌دهد.

این تنها در شرکت‌های تولیدی بزرگ‌تر مؤثر است، زیرا می‌تواند هزینه‌های فناوری جدید را بر تولید بزرگ‌تر کالا تقسیم کند و با وجود سرمایه‌گذاری در فناوری جدید همچنان منجر به صرفه‌جویی در هزینه شود.

مطالب مرتبط:  ۳۸ روش صرفه جویی در هزینه برای محل کار شما

مثال ۳

در زیر نمونه ای از وام دهنده است که می خواهد سازمان های دیگر را بررسی کند:

بانک‌ها تمایل دارند شرکت‌های بزرگ‌تر را اعتبار بیشتری داشته باشند و ریسک مالی کمتری دارند. این امر به شرکت های بزرگتر امکان دسترسی به گزینه های تامین مالی بهتر و نرخ بهره کمتر را می دهد. این بدان معناست که یک شرکت بزرگتر می تواند در هزینه های تولید خود صرفه جویی بیشتری کند زیرا به دلیل شرایط تامین مالی بهتر می تواند با هزینه های کمتر به سرمایه بیشتری دسترسی پیدا کند.

مثال اقتصاد مقیاس خارجی

در زیر نمونه ای از صرفه جویی در مقیاس خارجی آورده شده است:

دولت می خواهد تولید خودروهای هیبریدی را افزایش دهد، بنابراین به هر خودروساز که بیش از ۵۰۰۰۰ خودروی هیبریدی تولید می کند، ۱۵ درصد معافیت مالیاتی ارائه می دهد. تولیدکنندگان خودرو می‌توانند خط تولید خودروهای هیبریدی خود را گسترش دهند یا تولید خطوط موجود خودروهای هیبریدی خود را افزایش دهند و میانگین کلی هزینه تولید خود را به دلیل مشوق معافیت مالیاتی کاهش دهند.

هر تولیدکننده خودرو می‌تواند از این معافیت مالیاتی (عامل خارجی) بهره ببرد، اما خودروسازان بزرگتر یا تولیدکنندگان فقط هیبریدی همچنان احتمالاً بیشتر از تولیدکنندگان کوچکتر سود خواهند برد.

مثال عدم اقتصاد مقیاس

در زیر مثالی از عدم صرفه جویی در مقیاس آورده شده است:

صاحب یک زنجیره بزرگ از فروشگاه های خرده فروشی مدیران فروشگاه را استخدام می کند و تصمیم گیری را به هر یک از مدیران فروشگاه خود محول می کند. وجود چندین فروشگاه و مدیران مختلف برای هر مکان می تواند باعث شود تصمیمات متفاوتی در یک فروشگاه نسبت به فروشگاه دیگر گرفته شود.

یک مدیر فروشگاه ممکن است در تصمیم گیری هایی که به نفع مالک و شرکت است کارآمدتر باشد، در حالی که مدیر فروشگاه دیگری ممکن است تصمیماتی اتخاذ کند که تأثیر مثبتی بر فروشگاه شخصی آنها داشته باشد، اما نه بر شرکت.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *