بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

۳ نوع نوآوری: تعاریف، جزئیات و نکات

انواع نوآوری

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

نوآوری بخش مهمی از بسیاری از فرآیندهای تجاری است، به ویژه برای کسانی که در صنایع رقابتی هستند. نوآوری می تواند به حفظ سهم بازار، دستیابی به مشتریان جدید و بهبود سود کمک کند. یادگیری در مورد انواع مختلف نوآوری و نحوه اجرای آنها می تواند به شما در پیشرفت شغلی در بسیاری از صنایع کمک کند.

در این مقاله از ایوسی، سه نوع نوآوری و دو سرعت نوآوری و نحوه انتخاب بهترین را برای شما توضیح می دهیم.

نوآوری چیست؟

نوآوری فرآیند ایجاد یک محصول یا روش جدید برای برخی از جنبه های یک کسب و کار، مانند یک محصول، فرآیند یا استراتژی است. نوآوری در کسب و کارها به طرق مختلفی اتفاق می افتد که بسته به نوع کسب و کار و صنعتی که در آن فعالیت می کند می تواند متفاوت باشد. دو روش اصلی برای دسته بندی نحوه اجرای نوآوری توسط یک کسب و کار وجود دارد که عبارتند از: نوآوری پیشرفت و افزایش. پیشرفت یک تغییر بزرگ و فوری است که یک شرکت در فرآیندهای خود اعمال می کند، در حالی که افزایش تدریجی و آهسته تر اتفاق می افتد.

به عنوان مثال، یک شرکت کامپیوتری می‌خواهد یک رهبر بازار باشد و تلاش زیادی برای ایجاد یک محصول جدید انجام داده است که ارتقای بزرگی فراتر از آنچه در حال حاضر در دسترس است انجام داده است. تفاوت بین محصول جدید آن و آنچه قبلاً تولید کرده بود، این نوآوری را به یک نوآوری بزرگ تبدیل می کند. با این حال، به دلیل موفقیت محصول جدید، این شرکت متوجه می شود که باید فرآیند تولید خود را  در طول زمان به روش های کوچک تنظیم کند تا موفق بماند، که نوآوری تدریجی است. نوآوری در تجارت می تواند چندین مزیت مهم داشته باشد، از جمله:

  • روابط کارکنان را بهبود می بخشد

  • ضایعات و هزینه ها را کاهش می دهد

  • فروش و ارتباط با مشتری را افزایش می دهد

  • موقعیت شما را در بازار تقویت می کند

مطالب مرتبط:  مهارت های نوآوری: تعریف و مثال ها

۳ سه نوع نوآوری

اساساً سه نوع نوآوری در تجارت وجود دارد که عبارتند از:

۱. محصول

نوآوری محصول زمانی است که یک شرکت یک محصول جدید، یک ویژگی جدید برای یک محصول موجود یا یک پیشرفت در یک ویژگی موجود ایجاد می کند. نوآوری محصول به طور باورنکردنی در شرکت های فناوری رایج است، اما هر شرکتی که محصولات تولید می کند می تواند نوآور باشد. هدف این نوآوری بهبود تجربه مشتری با حل یک مسئله شناخته شده به روشی جدید یا منحصر به فرد است. انگیزه پشت نوآوری محصول اغلب پیشرفت های تکنولوژیکی است، اما نیازهای مشتری در حال تکامل و طراحی های قدیمی از دیگر عوامل هستند.

نوآوری محصول معمولاً با تحقیقاتی شروع می شود که هدف آن یافتن فرصت های جدید برای ایجاد پیشرفت در این زمینه ها و اینکه چگونه یک شرکت می تواند از فرصت ها برای منافع مشتریان خود استفاده کند. با نگاه کردن به تلفن های همراه می توانید نمونه هایی از جنبه های مختلف نوآوری محصول را بیابید. به روز رسانی یک نوع تلفن یک محصول جدید است، امکان استفاده از چهره برای باز کردن قفل تلفن یک ویژگی جدید برای یک محصول موجود است و افزودن آخرین سرویس تلفن همراه پیشرفتی در ویژگی موجود است که همگی نوآوری در محصول هستند.

مطالب مرتبط:  نوآوری و خلاقیت: تفاوت چیست؟

روند

نوآوری فرآیند زمانی است که یک شرکت روشی به روز برای ایجاد محصول یا خدمات خود ایجاد می کند. این نوع نوآوری اغلب برای مصرف کنندگان یا مشتریان کمتر قابل مشاهده است، اما می تواند تفاوت بزرگی برای شرکت هایی که از این نوآوری استفاده می کنند ایجاد کند. اغلب، نوآوری فرآیند منجر به تولید سریعتر، کارایی بیشتر و ضایعات کمتر می شود. نوآوری در فرآیند ممکن است در صنایع تولیدی آشکارتر باشد، اما شرکت هایی که خدماتی را ارائه می دهند نیز می توانند فرآیندهای خود را نوآوری کنند.

به عنوان مثال، شرکتی که خدمات طراحی وب را برای مشتریان ارائه می‌کند، ممکن است با ایجاد یک فرآیند جدید نوآورانه وب سایت‌های بهتری را سریع‌تر تولید کند. تعداد کارکنان درگیر در این فرآیند تغییر نمی کند، اما آنها با استفاده از روش های جدید وب سایت ها را با کارایی بیشتری ایجاد می کنند که منجر به افزایش رضایت مشتری می شود. در تولید، این نوآوری ممکن است شامل کارخانه ای باشد که گردش کار جدیدی را برای تولید محصولات ایجاد می کند یا در نوع جدیدی از ماشین آلات سرمایه گذاری می کند که فرآیند تولید را ساده می کند.

مدل تجاری

نوآوری مدل کسب‌وکار می‌تواند یکی از مفاهیم پیچیده‌تر در نوآوری باشد، زیرا شامل تغییر نحوه عملکرد کلی یک کسب‌وکار است. نوآوری یک مدل کسب و کار جدید زمانی که یک شرکت در حال حاضر در حال فعالیت است می تواند چالش برانگیز باشد، اما مزایای اجرای این امر می تواند بسیار بیشتر از تلاش آن باشد. نوآوری در مدل کسب و کار نیز در میان شرکت‌های استارت‌آپ رایج است، زیرا آنها معمولاً چند روش را برای انجام کسب‌وکار امتحان می‌کنند و در عین حال سعی می‌کنند تعیین کنند که کدام بهترین و موفق‌ترین است.

ممکن است یک شرکت تصمیم بگیرد که به جای تولید فیلم های انیمیشن، بازی های ویدیویی بسازد. اگرچه ممکن است جنبه‌های مشابهی مانند هنر و صداگذاری وجود داشته باشد، اما نحوه بازاریابی، فروش و توزیع محصولات توسط کسب‌وکار بسیار متفاوت است. اجرای این تغییر ممکن است زمان ببرد، اما یک رهبر شرکت ممکن است پیش بینی کند که این تغییر ممکن است بهره وری بیشتر و سود بیشتری ایجاد کند. مثال دیگر یک شرکت استارتاپی است که دو طرح قیمت گذاری برای نرم افزار خود دارد و پس از شش ماه کارکردن با استفاده از تحقیق و تجزیه و تحلیل تصمیم می گیرد که گزینه دوم بهتر از نسخه اصلی باشد.

مطالب مرتبط: چگونه می توان نوآوری را در محیط کار تشویق کرد (با مثال ها و نکات)

نکاتی برای پیاده سازی نوآوری در کسب و کار

اگر به فکر نوآوری در کار خود با استفاده از یکی از این سه نوع هستید، این نکات را برای کمک به موفقیت در نظر بگیرید:

  • فناوری را در آغوش بگیرید. یکی از ساده‌ترین راه‌هایی که یک شرکت ممکن است بتواند نوآوری کند، وارد کردن اتوماسیون یا هوش مصنوعی در فرآیندهای خود است. اینها می توانند به یک شرکت کمک کنند تا وظایف خاصی را با کارایی بیشتری انجام دهد، که می تواند به آن کمک کند تا فرآیندهای خود را نوآوری کند، و به کارکنان اجازه می دهد تا روی وظایف مهم تری تمرکز کنند که می تواند منجر به نوآوری محصول شود.

  • به تحقیق تکیه کنید. داشتن بینش مناسب می تواند به شما کمک کند موثرترین روش هایی را که می توانید برای نوآوری تعیین کنید. تحقیق کامل در مورد بازارهای هدف، رقبا و فرآیندهای خود می تواند به شما کمک کند تا زمینه های بهبود یا راه هایی را پیدا کنید که می توانید چیزی منحصر به فرد برای بازار ارائه دهید.

  • فرهنگ شرکت را بهبود بخشید. ایجاد فرهنگ نوآوری در محل کار می تواند یافتن و اجرای اقدامات نوآورانه را برای شما آسان تر کند. حصول اطمینان از اینکه همه صدای خود را دارند و به فرآیند ارائه می دهند می تواند به آنها کمک کند تا مالکیت بیشتری بر کار خود داشته باشند و باعث شود احساس قدردانی بیشتری کنند.

  • از بازخورد مشتری استفاده کنید. گوش دادن به مشتریان می تواند یکی از موثرترین راه ها برای یافتن نحوه ارائه خدمات بهتر به آنها باشد. ارائه فرم هایی که آنها می توانند پر کنند می تواند این فرآیند را آسان تر کند و بینش مهمی در مورد نیازهای آنها به شما ارائه دهد.

  • سازگار باشد. سعی کنید این ذهنیت را داشته باشید که هر چیزی و هر چیزی در یک فضای کاری می تواند بهبود یابد. این می تواند به شما کمک کند حوزه های بیشتری از نوآوری را بشناسید و به شما امکان می دهد نسبت به ایجاد تغییرات پاسخگوتر باشید.

مرتبط: چگونه یک فرهنگ نوآورانه در محل کار ایجاد کنیم

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *