نماد سایت ایوسی

تعارض وظایف در محل کار چیست؟ (با مثال)

مدیریت تعارض

مدیریت تعارض

تضاد یک واقعیت محل کار با افرادی است که شخصیت ها، نظرات و جریان های کاری متفاوتی دارند. برای مثال، تضاد وظیفه زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از کارکنان وظایف را به روشی متفاوت انجام دهد. یادگیری بیشتر در مورد تضاد وظیفه در سازمان ها می تواند به شما کمک کند تا استراتژی هایی را برای مبارزه با آن شناسایی کنید تا اثرات مثبت آن را افزایش دهید.

در این مقاله از ایوسی، تعارض وظیفه را تعریف می‌کنیم، تأثیرات مثبت و منفی تعارض وظیفه را بررسی می‌کنیم، انواع دیگر تعارض در محل کار را شرح می‌دهیم، مراحل رسیدگی به تعارض وظیفه در محل کار را فهرست می‌کنیم و نمونه‌هایی از تعارض کار را ارائه می‌کنیم.

مطالب مرتبط: بهترین شیوه ها برای حل تعارض در محل کار

تعارض وظیفه چیست؟

تضاد وظیفه یک اختلاف در محل کار بر سر بهترین راه برای انجام وظایف کاری است. علل تعارض وظیفه می تواند شامل نگرش ها، نیازها یا رفتارهای متفاوت در یک سازمان باشد. در اینجا زمینه هایی از کار وجود دارد که در آن کارمندان ممکن است درگیری وظایف را تجربه کنند:

انواع دیگر تعارض در محل کار

تضاد وظیفه یکی از سه نوع متداول تعارض در محل کار است. در اینجا انواع دیگر تعارض وجود دارد:

تعارض رابطه

تعارض روابط یک اختلاف نظر در یک محل کار است که ناشی از شخصیت های متفاوت است که می تواند باعث ایجاد تعاملات منفی و عاطفی بین کارکنان شود. نمونه ای از تعارض روابط در یک سازمان، تنش بین همکارانی است که خود را متفاوت بیان می کنند.

تضاد ارزشی

تضاد ارزشی زمانی رخ می دهد که همکاران تفاوت هایی را در سبک زندگی، ارزش ها و هویت ها تجربه کنند. در اینجا نمونه هایی از زمینه هایی وجود دارد که کارکنان می توانند تضاد ارزشی را تجربه کنند:

مطالب مرتبط: ۵ سبک مدیریت تعارض و نحوه استفاده موثر از آنها

اثرات تعارض وظیفه

در زیر فهرستی از تأثیرات مثبت و منفی تعارض وظیفه آورده شده است:

تاثیرات مثبت

در اینجا برخی از نتایج مثبت تعارض وظیفه آورده شده است:

تاثیرات منفی

در زیر برخی از نتایج منفی تعارض وظیفه آورده شده است. می‌توانید برای کمک به حل تعارض‌ها در صورت بروز، این نتایج را تماشا کنید:

مرتبط: ۱۰ دلیل برای اینکه تعامل کارکنان مهم است

نحوه رسیدگی به تعارض وظایف در محل کار

در اینجا مراحلی وجود دارد که می توانید برای مدیریت تضاد کار در محل کار انجام دهید:

۱. تعارض وظیفه را شناسایی کنید

اولین قدم برای رسیدگی به تعارض وظایف در محل کار، شناسایی تعارض است. شناسایی جنبه های تعارض می تواند به شما در شناسایی راه حل های بالقوه کمک کند. شما می توانید عناصر زیر را در تضاد تشخیص دهید:

۲. به تعارض رسیدگی کنید

رسیدگی به تعارض بخش مهمی از حل مسائل در محل کار است. اگر سرپرست هستید، می‌توانید جلسه‌ای بین خود و افرادی که تضاد کار را تجربه می‌کنند ترتیب دهید. اگر کارمند هستید، می‌توانید با در میان گذاشتن مشکل با همکارتان به طور فعال به تعارض وظایف پاسخ دهید. در اینجا چند نکته برای رسیدگی به تعارض در یک جلسه وجود دارد:

مطالب مرتبط: ۴ سطح تعارض و نکاتی برای مدیریت آنها در محل کار

۳. راهبردهای حل تعارض را شناسایی کنید

در مرحله بعد، می‌توانید استراتژی‌های حل تعارض را که می‌توانید برای حل تعارض کار استفاده کنید، شناسایی کنید. در اینجا چند استراتژی متداول برای حل تعارض وظیفه آورده شده است:

۴. تعارض وظیفه را حل کنید

پس از شناسایی استراتژی های حل تعارض، می توانید استراتژی ها را اجرا کنید. اگر کارمندان نمی توانند به تنهایی به توافق برسند، می توانند با مدیر خود مشورت کنند تا به آنها در میانجیگری بیشتر در تعارض وظیفه کمک کند.

۵. نتایج را ارزیابی کنید

در نهایت، می توانید نتایج حل تعارض وظیفه خود را تجزیه و تحلیل کنید. شما می توانید میزان کارایی استراتژی های حل خود را برای حل مشکل تعیین کنید. مدیران می توانند تعیین کنند که آیا علائم و نتایج اصلی تعارض وظیفه باقی مانده است تا تجزیه و تحلیل کنند که آیا استراتژی های حل تعارض آنها موفق بوده است یا خیر.

مرتبط: مدیریت تعارض: سبک ها، مهارت ها و مثال ها

نمونه های تضاد وظیفه

در زیر دو نمونه از تعارض وظایف در محل کار، و همچنین راه های رسیدگی به هر تعارض آورده شده است:

مثال ۱

تضاد: سارا، یک کارمند مسن تر، و علیرضا، یک کارمند جوان تر، زمانی که هر یک وظایف مدیریت کمپین مشترک را انجام می دهند، در شرکت بازاریابی خود با یک تضاد کار مواجه می شوند. سارا با آمادگی زیاد به این وظایف نزدیک می شود، در حالی که علیرضا ترجیح می دهد زمان کمتری را برای آماده شدن برای کارها صرف کند اما همچنان آنها را کامل می کند. این منجر به درگیری می شود زیرا سارا احساس می کند که عدم آمادگی علیرضا بر کیفیت کار مشترک آنها تأثیر می گذارد. سارا به علیرضا نزدیک می شود و آنها موافقت می کنند که در مورد اختلافات خود صحبت کنند.

راه حل: سارا و علیرضا ملاقات خود را با بحث در مورد دیدگاه های خود در مورد مشکل آغاز می کنند. هر یک از آنها گوش دادن فعال را تمرین می کنند تا دیدگاه دیگری را به طور کامل درک کنند. علیرضا آماده بحث درباره نگرانی های سارا در مورد کیفیت کارش است و آنها تصمیم می گیرند ویژگی های خاصی را فهرست کنند که هر کدام می خواهند کار مدیریت کمپین آنها منعکس شود. سارا و علیرضا هر دو جلسه را ترک می کنند و احساس می کنند که اهداف مشخصی دارند که می توانند برای کاهش تنش های خود در دفتر کار کنند.

مثال ۲

درگیری: محسن نماینده فروش و سهراب متخصص بازاریابی برای یک شرکت فروش است. این دو شغل وظایف متقابلی دارند که باعث درگیری بین دو همکار می شود. به طور خاص، هر دو زن بر این باورند که پیش‌بینی فروش در شرح شغل آنها است. تضاد وظیفه آنها باعث ایجاد یک محیط کاری ناخوشایند برای بقیه همکارانشان می شود. آنها موافقت می کنند که در جلسه ای با مدیر خود شرکت کنند تا این تضاد وظیفه را حل کنند.

راه حل: در جلسه، مدیر به محسن و سهراب فرصتی می دهد تا مشکل را شرح دهند. هر یک از طرفین از گوش دادن فعال برای اطمینان از درک دیدگاه های مختلف در اتاق استفاده می کنند. سپس مدیر آنها توضیح می دهد که پیش بینی مسئولیت بخش بازاریابی است. محسن موافقت می کند که روی سایر کارهای مربوط به فروش تمرکز کند. در نتیجه این جلسه، فرهنگ محیط کار بهبود می یابد و همه کارکنان درک روشن تری از نقش ها و وظایف خود دارند.

خروج از نسخه موبایل