راهبردهای حل تعارض به شما این امکان را می دهد که با کاهش تعارض، بهره وری در محل کار را در زمان بروز آن افزایش دهید. آنها همچنین به شما این امکان را می دهند که روحیه و کار گروهی را در محیط کار بهبود بخشید. توسعه مهارت ها و تسلط بر روند حل تعارضات نیازمند زمان و تمرین است.
در این مقاله از ایوسی، به این موضوع می پردازیم که چرا حل تعارض در محل کار بسیار مهم است و گام هایی که می توانید برای حل سریع تعارض ها در زمان بروز آنها بردارید.
مطالب مرتبط: ۲۰ ویژگی رهبری که یک رهبر بزرگ می سازد
حل تعارض چیست؟
حل تعارض فرآیند حل و فصل اختلاف بین دو یا چند نفر است. تضاد می تواند بین تک تک همکاران، بین مدیران، بین یک مدیر و یکی از اعضای تیم آنها یا بین یک ارائه دهنده خدمات و یک مشتری یا مشتری رخ دهد. همچنین میتواند بین گروههایی از افراد، مانند بین مدیریت و نیروی کارشان یا بین کل بخشها رخ دهد. هنگامی که اختلافی پیش می آید، بهترین راه حل استفاده از مذاکره برای حل مشکل است. از طریق مذاکره، می توانید مشکل را به سرعت حل کنید، راه حلی را که همه طرف ها با آن موافق هستند شناسایی کنید و روابط بین گروه های درگیر را بهبود بخشید.
چرا حل تعارض مهم است؟
حل تعارض برای حفظ نیروی کار مولد و روحیه بالای محل کار ضروری است. از طریق حل تعارض، می توانید:
-
درباره ایده ها، پیشینه ها و باورهای شخص دیگری بیشتر بدانید و دیدگاه جدیدی به دست آورید که حتی ممکن است دیدگاه شما را تغییر دهد.
-
بهتر است از ادامه و رشد روابط در آینده اطمینان حاصل کنید.
-
راه حل های مسالمت آمیز برای چالش های روزمره پیدا کنید و منابع ارزشمندی مانند زمان، انرژی، شهرت و انگیزه را برای استفاده بهتر در محل کار قرار دهید.
نحوه حل تعارض در محل کار
در اینجا چند مرحله وجود دارد که می توانید برای حل تعارض در محل کار خود استفاده کنید:
۱. تعارض را درک کنید
قبل از شروع ارتباط با طرف مقابل، موقعیت خود در درگیری و موقعیت طرف مقابل را کاملاً درک کنید. همچنین مهم است که علایق خود و طرف مقابل را روشن کنید. به این فکر کنید که واقعاً در درگیری به چه چیزی اهمیت می دهید، نگرانی های شما چیست و دوست دارید چه اتفاقی بیفتد. همین تمرین را انجام دهید و در مورد تعارض از دیدگاه طرف مقابل فکر کنید. فکر کنید از طریق چه توافقاتی ممکن است بتوانید به آن برسید.
۲. جایگزین ها را کاوش کنید
در برخی موارد، طرفین قادر به دستیابی به یک راه حل توافقی در یک درگیری نیستند. قبل از اینکه با طرف مقابل بنشینید تا مشکل را حل کنید، باید این را در نظر بگیرید. به این فکر کنید که در چه مرحله ای از درگیری کنار می آیید و اگر نتوانید به توافق برسید چه خواهید کرد. سپس هنگامی که راهحلهای احتمالی برای تعارض را بررسی میکنید، میتوانید هر یک از آن راهحلها را با بهترین جایگزینی که قبلاً درباره آن تصمیم گرفتهاید مقایسه کنید و به سرعت تعیین کنید که آیا راهحل جدید بهتر است یا خیر.
۳. یک مکان خصوصی و خنثی پیدا کنید
مهم است که مکانی آرام و بی طرف پیدا کنید که بتوانید در خلوت در مورد درگیری صحبت کنید. از آنجا که هدف، در نهایت، از بین بردن تنش است، یک مکان خصوصی ضروری است. اگر بتوانید درها را ببندید و بدون وقفه صحبت کنید، ممکن است دفتر مدیر یا حتی در یک اتاق کنفرانس خوب کار کند.
۴. با هر دو طرف ارتباط برقرار کنید
هنگامی که به علایق خود و طرف مقابل فکر کردید و مکانی خصوصی و بی طرف پیدا کردید که می توانید در آن صحبت کنید، وقت آن است که مستقیماً با یکدیگر ارتباط برقرار کنید. در اینجا چند نکته وجود دارد که می توانید از آنها برای استفاده حداکثری از زمان با هم استفاده کنید:
-
شنونده فعالی باشید به طور فعال گوش دهید و عبارت را با کلمات خود بازنویسی کنید تا مطمئن شوید که به طور کامل متوجه صحبت های طرف مقابل شده اید. به عنوان مثال، می توانید با این جمله شروع کنید: “پس شما این را می گویید … آیا من شما را درست متوجه شدم؟”
-
بگذارید همه شرکت کنند. اگر چند طرف در گفتگو درگیر هستند، به همه کسانی که میخواهند در گفتگو مشارکت داشته باشند اجازه دهید این کار را انجام دهند. افرادی که شرکت می کنند در مورد چگونگی حل تعارض نظر خواهند داد و در شناسایی راه حل مفید خواهند بود.
-
از شکل دادن به فرضیات خودداری کنید. ذهن خود را باز نگه دارید، سؤال بپرسید و اطلاعات جمع آوری کنید تا هر موقعیت را کاملاً درک کنید.
-
آرام بمانید. آرامش خود را حفظ کنید، حتی اگر طرف مقابل احساساتی شود. حتی ممکن است بخواهید در صورت لزوم عذرخواهی کنید، زیرا می تواند به پراکندگی وضعیت کمک کند.
۵. از زبان بدن آگاه باشید
مراقب زبان بدن خود باشید، زیرا بدون نیاز به صحبت کردن، اطلاعات را به طرف مقابل منتقل می کنید. شما می خواهید آرامش و ذهن باز را به نمایش بگذارید. برخی از راه های انجام این کار عبارتند از:
-
آگاه بودن از بیان خود
-
شل کردن گردن و شانه ها
-
استفاده از لحن خنثی با سرعت و حجم متوسط
-
پرهیز از به کار بردن کلماتی که بر مطلق دلالت دارند مانند «همیشه» یا «هرگز»
۶. یک هدف مشترک را مشخص کنید
در این مرحله، هر دو طرف در مورد نتیجه مطلوب برای درگیری توافق می کنند. هنگامی که همه از علت اصلی مشکل عبور کردند، اغلب متوجه می شوند که برای یک هدف کار می کنند، فقط نظرات متفاوتی در مورد چگونگی رسیدن به آن هدف دارند. در مورد آنچه که دوست دارید اتفاق بیفتد و علایق خود صحبت کنید. از طرف مقابل دعوت کنید تا همین کار را انجام دهد. هنگامی که هدف مشترک را شناسایی کردید، می توانید برای رسیدن به یک راه حل کار کنید.
۷. از میانجی شخص ثالث استفاده کنید
در برخی موارد، ممکن است استفاده از یک شخص ثالث بی طرف که همه به منصف بودن اعتماد دارند، مفید باشد. این می تواند به اطمینان حاصل شود که هر دو طرف یکدیگر را به طور کامل درک می کنند و در صورت لزوم، به طور مداوم هدف نهایی را به همه یادآوری می کنند تا جلسه گفتگو و طوفان فکری سازنده باقی بماند. برخی از راهکارهای احتمالی برای واسطه عبارتند از:
-
گوش دادن به هر دو طرف و توضیح مواضع آنها برای یکدیگر
-
یافتن علایق مشترک
-
هر دو طرف را متمرکز، محترمانه و منطقی نگه داشتن
-
بودن به دنبال راه حل هایی که برای هر دو طرف یک برد-برد در نظر گرفته شود
مرتبط: میانجی چیست؟ تعریف، نقش ها و مراحل
۸. راه حل های طوفان فکری
اکنون که به طور کامل تضاد، منافع هر یک از طرفین و هدف مشترک همه طرفین را درک کرده اید، می توانید به فکر راه حل های احتمالی باشید. سعی کنید تا حد امکان ایده های بیشتری ارائه دهید. به دنبال راهحلهای برد-برد یا مصالحه باشید که همه طرفها بتوانند روی آن توافق کنند.
در مورد هر ایده بحث کنید. در نظر بگیرید که چه چیزی شامل می شود و آیا این ایده شامل افراد دیگری می شود که باید با آنها مشورت شود. اگر ایده ای قابل استفاده نیست، درباره اینکه چرا کار نمی کند بحث کنید. اگر تضاد بین شما و شخصی است که زیر نظر شما کار میکند، ابتدا از ایدههای او استفاده کنید تا تعهد شخصی او را افزایش دهید و احساس کنید که شنیده میشود.
۹. در مورد یک برنامه اقدام به توافق برسید
راه حل های مختلفی را شناسایی کنید که هم شما و هم طرف مقابل می توانید آنها را بپذیرید و ببینید نقاط مشترک در کجا وجود دارد. در حالت ایدهآل، راهحلی را شناسایی میکنید که برای همه افراد درگیر یک برد-برد باشد. با این حال، اگر این امکان پذیر نیست، به دنبال ایده ای باشید که همه بتوانند با آن موافق باشند و به آن متعهد شوند.
ارتباط غیرکلامی یکی از ابزارهای بسیاری است که می تواند به شما کمک کند در مصاحبه ها و زندگی حرفه ای خود تأثیر خوبی داشته باشید. با این حال، ارزیابی نامزدها باید بر اساس مهارتها و صلاحیتها باشد و محیطهای کاری باید در تلاش باشند تا تفاوتهای فردی در سبکهای ارتباطی را درک کنند.