بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

نحوه استفاده از طرح نظرسنجی برای ایجاد نتایج معنادار

بررسی نظرسنجی ها

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

طراحی نظرسنجی گام مهمی در انجام یک نظرسنجی معنی دار است که داده های مفید و عملی تولید می کند. طراحی یک نظرسنجی تأثیر بسزایی بر اطلاعات جمع آوری شده دارد و ممکن است بر نتایج و پاسخ های ارائه شده نیز تأثیر بگذارد. یادگیری نحوه طراحی یک نظرسنجی بی طرفانه که با یک هدف تعیین شده مطابقت دارد می تواند به شما در ایجاد نظرسنجی های حیاتی برای سازمانتان کمک کند.

در این مقاله از ایوسی، ما درباره چیستی نظرسنجی، چرایی اهمیت طراحی نظرسنجی بحث می‌کنیم و فهرستی از بهترین روش‌ها برای طراحی نظرسنجی را ارائه می‌کنیم.

نظرسنجی چیست؟

نظرسنجی مجموعه ای از سوالاتی است که برای گروهی از افراد به منظور جمع آوری پاسخ های آنها و ارزیابی بر اساس آن پاسخ ها مطرح می شود. نقشه‌برداران ممکن است از طرح‌های نظرسنجی خاصی برای دستیابی به مخاطبان گسترده یا هدف قرار دادن جمعیتی خاص استفاده کنند. نقشه برداری یک مهارت کاربردی است که متخصصان در طیف وسیعی از زمینه ها از نظرسنجی برای هدایت تصمیمات خود و یافتن راه حل هایی برای بهبود عملکرد استفاده می کنند.

چرا داشتن یک طرح نظرسنجی خوب مهم است؟

داشتن یک طراحی نظرسنجی قوی یک جزء حیاتی در تولید داده های کاربردی و مرتبط است. طرح‌های مؤثر ممکن است به شما امکان دهند اطلاعاتی را که از نظرسنجی دریافت می‌کنید، تنظیم کنید. این تضمین می‌کند که شما فقط از افراد مرتبط پاسخ دریافت می‌کنید و سؤالاتی که می‌پرسید آنها را تشویق می‌کند تا پاسخ‌هایی بدهند که اطلاعات مفیدی برای پروژه‌های آینده ارائه می‌دهد.

بهترین شیوه های طراحی نظرسنجی

اگر فکر می‌کنید که یک نظرسنجی می‌تواند به شما در جمع‌آوری اطلاعات مفید کمک کند، این بهترین روش‌ها را در ذهن داشته باشید تا اثربخشی نظرسنجی‌های خود را به حداکثر برسانید:

هدف خود را به وضوح مشخص کنید

مهم است که هنگام ایجاد سؤالات هدفی در ذهن داشته باشید تا اهداف خود را زودتر درک کنید. تعریف واضح آنچه می‌خواهید از نظرسنجی قبل از طراحی واقعی آن بیاموزید، می‌تواند به شما کمک کند تا سؤالات متمایز را پیش‌نویسی کنید و شرکت‌کنندگان خاصی را انتخاب کنید تا به بهترین نحو به آن اهداف برسند. هرچه اهداف طراحی خود را مشخص تر کنید، شناسایی رویکردهای موثر برای نظرسنجی آسان تر خواهد بود.

مطالب مرتبط: ایجاد سوالات نظرسنجی رضایت مشتری: بهترین روش ها و نمونه ها

یک طرح بندی آسان برای درک ایجاد کنید

هنگام ایجاد نظرسنجی، مهم است که افرادی که با آن در تعامل هستند بتوانند آن را به وضوح درک کنند تا بازخورد مؤثری ارائه دهند. به عنوان مثال، اگر پاسخ دهندگان نظرسنجی شما را مستقیماً، چه به صورت فیزیکی یا از طریق یک فرم پاسخ آنلاین، انجام دهند، یک طرح واضح تضمین می کند که آنها سؤالات را درک می کنند و باعث می شود نظرسنجی کمتر ترسناک باشد. هنگام انجام یک نظرسنجی که در آن پاسخ دهندگان سوالاتی را از مصاحبه کننده دریافت می کنند، مانند نظرسنجی تلفنی، یک طرح واضح به نقشه بردار اجازه می دهد تا سوالات مورد نیاز را به طور موثر بپرسد تا پاسخ های دقیق دریافت کند.

جمعیت شناسی خود را انتخاب کنید

هنگام انجام یک نظرسنجی، درک نوع پاسخ دهندگانی که به دنبال آن هستید نیز جزء مهمی برای گرفتن بهترین نتایج است. انتخاب یک جمعیت شناسی خاص به شما این امکان را می دهد که اطلاعاتی را که دریافت می کنید فقط برای گروه هایی که بیشتر با هدف نظرسنجی شما مرتبط هستند تنظیم کنید. با این حال، پذیرش پاسخ های نظرسنجی از اعضایی فراتر از جمعیت شناسی انتخابی شما ممکن است بازخورد مهمی را ارائه دهد که می تواند به اهداف طراحی شما کمک کند.

مرتبط: تقسیم بندی جمعیتی چیست؟ (تعریف، متغیرها و مثالها)

از مجموعه سوالات کوتاه و مرتبط استفاده کنید

هنگام طراحی نظرسنجی، استفاده کارآمد از سوالات به شما امکان می دهد کیفیت پاسخ های خود را بهبود بخشید. وقتی یک نظرسنجی بیش از حد طولانی باشد، احتمال بی‌علاقگی یا خستگی پاسخ‌دهندگان وجود دارد که می‌تواند بر دقت پاسخ‌های آنها تأثیر بگذارد. با طراحی نظرسنجی خود به گونه ای که تا حد امکان کوتاه باشد و در عین حال اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری کنید، می توانید کیفیت پاسخ های خود را حفظ کرده و با ایجاد ترسناکی کمتر نظرسنجی برای پاسخ دهندگان احتمالی، نرخ پاسخ خود را بهبود ببخشید.

مطالب مرتبط: ۷۵ سوال نظرسنجی برای کمک به شما در جمع آوری اطلاعات بیشتر مشتری

سوالات را متمرکز نگه دارید

هنگام نوشتن سوالات برای نظرسنجی خود، هر پاسخ را بر روی یک سوال متمرکز کنید. ارائه یک سوال پیچیده با اجزای متعدد ممکن است باعث پاسخ های متناقض شود و پاسخ دهندگان به عناصر مختلف سوال بپردازند. در عوض، با ساختن هر بخش سؤال منحصر به فرد خود، اطمینان حاصل می کنید که همه پاسخ دهندگان به همه سؤالات مرتبط پاسخ می دهند.

با اصطلاحات رایج صحبت کنید

اطمینان از اینکه هر چه بیشتر پاسخ دهندگان ممکن است هر سوال را به وضوح درک کنند، جزء کلیدی طراحی نظرسنجی است. هنگام نوشتن سوالات، از اصطلاحات رایج در نظرسنجی خود استفاده کنید که مخاطبان شما آن را درک می کنند تا فرآیند را بدون زحمت انجام دهید. ایجاد یک نظرسنجی ساده و قابل درک ممکن است به مخاطبان شما کمک کند تا دقیق ترین و صادقانه ترین بازخورد را ارائه دهند، زیرا آنها می توانند تصمیمات آگاهانه ای را بر اساس اطلاعات ارائه شده به وضوح اتخاذ کنند.

انواع سوال خود را با هم مخلوط کنید

هنگام طراحی نظرسنجی خود، به طیف وسیعی از سبک‌های سؤال بالقوه دسترسی دارید. با استفاده از ترکیبی از سبک‌های مختلف، هم از حفظ سطح علاقه پاسخ‌دهندگان و هم از تنظیم پاسخ‌ها و سطح جزئیاتی که دریافت می‌کنید سود می‌برید. به عنوان مثال، می‌توانید برای یک سرویس یک رتبه‌بندی عددی درخواست کنید، سپس با یک سؤال باز و درخواست ویژگی مورد علاقه و کم‌مورد علاقه آن سرویس را دنبال کنید. ترکیب این دو به شما کمک می کند تا درک وسیع تری از تجربه آنها داشته باشید.

نظرسنجی شما ممکن است از سبک سوالاتی استفاده کند که عبارتند از:

  • پایان باز: یک سوال باز به پاسخ دهنده اجازه می دهد تا به یک سوال پاسخ دهد، اغلب در یک پاسخ کوتاه از یک یا دو جمله، اما گاهی اوقات به پاسخ های طولانی نیز اجازه می دهد.

  • هر دو/یا: این سبک از سوال دو گزینه دارد و از پاسخ دهنده می خواهد اولویت خود را انتخاب کند.

  • چند گزینه ای: یک سوال چند گزینه ای پاسخ های منتخبی را در اختیار پاسخ دهندگان قرار می دهد. سؤال ممکن است امکان پاسخ‌های متعدد را فراهم کند و به پاسخ‌دهنده این امکان را می‌دهد که همه موارد کاربردی یا تنها موردی را که بیشتر کاربرد دارد انتخاب کند.

  • ترتیبی: استفاده از ترتیب رتبه‌بندی به شما امکان می‌دهد اولویت‌هایی را که پاسخ‌دهنده برای گزینه‌های متعدد دارد، شناسایی کنید، که می‌تواند اطلاعات بیشتری را ارائه دهد که یک پاسخ ساده چند گزینه‌ای نمی‌تواند ارائه دهد.

  • رتبه‌بندی: یک رتبه‌بندی به شما امکان می‌دهد نظر پاسخ‌دهنده را بر اساس یک مقیاس از پیش تعیین‌شده دریافت کنید، که به ارائه میزان اولویت بین گزینه‌های مختلف کمک می‌کند.

  • پاسخ مقیاس‌بندی شده: استفاده از یک سؤال پاسخ مقیاس‌شده به شما امکان می‌دهد تعیین کنید که پاسخ‌دهنده چقدر در مورد یک سؤال خاص احساس می‌کند، مانند ارائه یک سؤال با پاسخ‌هایی که شامل موافقم، کاملاً موافق، کمی مخالف، کاملاً مخالف و بدون نظر است.

  • مقیاس کشویی: پرسش مقیاس کشویی نوعی پاسخ رتبه بندی است، اما به جای استفاده از عدد، از پاسخ دهندگان می خواهد تا نقطه ای را در امتداد یک خط علامت گذاری کنند تا نظر یا ترجیح خود را نشان دهند.

  • جمعیت شناختی: یک سؤال جمعیت شناختی اطلاعاتی در مورد پاسخ دهنده ارائه می دهد تا به شما امکان می دهد هنگام مرتب سازی نتایج نظرسنجی خود، آنها را در گروه ها طبقه بندی کنید و معمولاً در پایان نظرسنجی مطرح می شود.

مطالب مرتبط: چگونه می توان نظرسنجی های بهتری با نرخ پاسخ بالاتر ایجاد کرد

عبارت خود را با دقت انتخاب کنید

بیان یک سوال می تواند تاثیر قابل توجهی بر پاسخ هایی که دریافت می کنید داشته باشد. هنگام طراحی یک نظرسنجی برای جمع‌آوری پاسخ‌های صادقانه بدون تعصب، زبانی را انتخاب کنید که به معنای مزیت یا ترجیح برای یک یا چند پاسخ بالقوه نباشد. این اطلاعات دقیق تری در اختیار شما قرار می دهد تا در مورد داده هایی که جمع آوری می کنید تصمیمات بهتری بگیرید.

مطالب مرتبط: چگونه از کسی بخواهیم نظرسنجی را پر کند (با نکات)

پاسخ های خود را سازماندهی کنید

آماده سازی سیستمی برای سازماندهی پاسخ های خود قبل از اجرای نظرسنجی به شما امکان می دهد داده هایی را که پاسخ دهندگان ارائه می دهند به طور موثر مرتب سازی و تجزیه و تحلیل کنید. هنگام ارائه عناصر فیزیکی، مانند نظرسنجی کاغذی، سازماندهی مطالبی که برمی گردانید به شما امکان می دهد در صورت نیاز به پاسخ ها دسترسی داشته باشید. برای تجزیه و تحلیل نظرسنجی مدرن، داده های دیجیتال رایج تر است. وارد کردن پاسخ‌های خود به صورت دیجیتالی می‌تواند مرتب‌سازی اطلاعات و انجام سایر اشکال تحلیل بر روی داده‌های دریافتی را آسان‌تر کند.

کمی کردن پاسخ ها را در نظر بگیرید

اطلاعات ارائه شده در نظرسنجی ها می تواند کمی یا کیفی باشد. پاسخ‌های کمی عددی هستند که می‌تواند مرتب‌سازی و شناسایی الگوها را آسان‌تر کند. کمی سازی فرآیندی است که از طریق آن متغیرهایی را اختصاص می دهید که به شما امکان می دهد تعیین کنید که آیا یک پاسخ کیفی آن متغیرها را برآورده می کند یا خیر. این پاسخ های کیفی شما را به داده های کمی تبدیل می کند، که ممکن است توانایی شما را در تجزیه و تحلیل آنها افزایش دهد. پس از شناسایی روندها از طریق تجزیه و تحلیل کمی، سپس می توانید از پاسخ های کیفی بزرگتر برای افزودن جزئیات بیشتر استفاده کنید.

گزارش و خلاصه تهیه کنید

پس از تجزیه و تحلیل داده های ارائه شده توسط پاسخ دهندگان، ایجاد یک گزارش به شما این امکان را می دهد که از مزایای یک نظرسنجی خوب طراحی شده به حداکثر برسانید. طراحی مؤثر نظرسنجی جمع‌آوری اطلاعات مرتبط را آسان‌تر می‌کند و به شما کمک می‌کند تا هنگام تهیه گزارش و خلاصه نهایی، اطلاعات مهم را با هم گروه‌بندی کنید. این به شما امکان می دهد اطلاعات را با دیگران به اشتراک بگذارید و در آینده یک مرجع برای شما فراهم می کند.

نظارت بر عملکرد تغییرات

اطلاعات هسته اصلی یک نظرسنجی خوب طراحی شده است. هرچه اطلاعات بیشتری برای طراحی نظرسنجی خود داشته باشید، می توانید نظرسنجی را به طور مؤثرتری ایجاد کنید که اطلاعات جدیدی را که نیاز دارید در اختیار شما قرار دهد. هنگام تغییر رویه‌ها بر اساس نتایج نظرسنجی، نظارت بر معیارهایی که به شما امکان می‌دهد تغییرات عملکرد را ردیابی کنید، می‌تواند راهی موثر برای آماده شدن برای نظرسنجی بعدی شما باشد.

ممکن است به شما کمک کند مناطقی را که اطلاعات نظرسنجی راهنمایی مؤثری ارائه می‌دهد و سایر مناطقی که نتایجی را به همراه دارد که پس از اجرا در عمل اثبات نشده‌اند، شناسایی کنید. همچنین می توانید از این اطلاعات برای تنظیم طرح های نظرسنجی آینده خود برای قابل اعتمادتر کردن آنها استفاده کنید.

از نظرسنجی های مکرر برای نظارت بر تغییرات استفاده کنید

یکی از راه‌های مؤثر برای بهره‌گیری از یک نظرسنجی که به خوبی طراحی شده است، توزیع آن چندین بار در یک دوره از پیش تعریف شده است. هنگامی که نظرسنجی شما احساسات یا رفتارهای در حال تغییر را دنبال می کند، این یک رویکرد عالی است. می‌توانید هر بار نظرسنجی را با استفاده از پاسخ‌دهندگان یکسان انجام دهید یا از شرایط جمعیت‌شناختی یکسانی استفاده کنید تا برای ردیابی دقیق بازنمایی ثابتی داشته باشید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *