بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

مهارت های خود مدیریتی: تعریف، مثال ها و نکات

مهارت های خود مدیریتی خود را توسعه دهید

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مهارت های خود مدیریتی به شما امکان می دهد بهره وری خود را به حداکثر برسانید، عملکرد محل کار خود را بهبود بخشید و به طور موثر به اهداف حرفه ای دست یابید. بهبود مهارت های خود مدیریتی می تواند به شما در افزایش قابلیت استخدام و مدیریت بهتر مسیر شغلی کمک کند.

در این مقاله از ایوسی، مهارت های خود مدیریتی را برای محیط کار شناسایی می کنیم، نکاتی را برای تقویت آن ها ارائه می دهیم و مثال هایی برای نمایش آن ها ارائه می دهیم.

مهارت های خود مدیریتی چیست؟

مهارت های خود مدیریتی توانایی هایی هستند که به افراد اجازه می دهد افکار، احساسات و اعمال خود را کنترل کنند. اگر مهارت های خود مدیریتی قوی دارید، می توانید به طور مستقل اهدافی را تعیین کنید و برای دستیابی به آنها ابتکار عمل را به دست بگیرید. خود مدیریتی هدفمند می تواند به شما کمک کند مسیر شغلی خود را هدایت کنید و اطمینان حاصل کنید که به دنبال فرصت هایی هستید که شما را به اهداف خود نزدیکتر می کند.

۶ نمونه از مهارت های خود مدیریتی

مهارت های خود مدیریتی بر مسئولیت شخصی در زمینه های زیر تمرکز دارد:

۱. سازمان

شما می‌توانید مهارت‌های سازمانی خود را در زمان، فضای فیزیکی، انرژی و توانایی‌های ذهنی خود برای ایجاد نظم و بهبود عملکرد به کار ببرید. اگر به خوبی سازماندهی شده باشید، می‌توانید فعالیت‌های مهم را برنامه‌ریزی، اولویت‌بندی و اجرا کنید و به شما کمک می‌کند مسئولیت‌های ضروری محل کار خود را مدیریت کنید.

۲. تعیین هدف

هدف گذاری توانایی تعیین هدفی است که می خواهید به روشی واضح و مشخص به دست آورید. هدف گذاری در محل کار به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید چه چیزی مهم است و یک برنامه عملی ایجاد کنید که به شما در دستیابی به اهدافی که با آن ارزش ها همسو هستند کمک کند. این مهارت برای حفظ بهره وری در محیط کار ضروری است زیرا شما را قادر می سازد زمان و اقدامات خود را مدیریت کنید.

۳. مدیریت زمان

مهارت های مدیریت زمان قوی به شما امکان می دهد وظایف را اولویت بندی کنید، از حواس پرتی اجتناب کنید و تمرکز خود را حفظ کنید. مدیریت زمان موثر در محل کار به تعیین و رعایت ضرب الاجل ها، کار در یک زمان و تفویض مناسب مسئولیت ها کمک می کند. مدیریت زمان بخش مهمی از مدیریت خود است.

بیشتر بخوانید:  مهارت های مدیریت زمان: تعریف و مثال

۴. خودانگیختگی

خودانگیختگی توانایی به دست گرفتن ابتکار عمل و به پایان رساندن وظایفی است که می دانید باید تکمیل شوند. هنگامی که خودانگیخته هستید، کارهای بالقوه مورد نیاز برای دستیابی به تکالیف مهم تر یا حل مسائل جاری را پیش بینی و برنامه ریزی می کنید. شما توسط میل خود به موفقیت هدایت می شوید و نه عوامل بیرونی، که باعث می شود در محل کار بازدهی بیشتری داشته باشید. خودانگیختگی جنبه ای از خود مدیریتی است که پیشرفت رو به جلو در پروژه ها و فعالیت های شما را تضمین می کند.

۵. مدیریت استرس

مدیریت استرس می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، از حفظ یک رژیم غذایی سالم و رژیم ورزشی گرفته تا درگیر شدن فعالانه در فعالیت هایی مانند مدیتیشن یا یادداشت روزانه تجربیات خود. مدیریت فعال عوامل استرس زا در محل کار می تواند به شما کمک کند در کار آرام بمانید. کنترل استرس قبل از تبدیل شدن به یک مسئله به شما امکان می دهد بر روی اهداف خود تمرکز کنید و پیشرفت ثابتی داشته باشید. مدیریت استرس به شما کمک می کند تا احساسات خود را مدیریت کنید و رفتار حرفه ای خود را در محل کار حفظ کنید.

۶. مسئولیت پذیری

مسئولیت پذیری عمل به دست گرفتن مالکیت شخصی بر افکار و اعمال شماست. وقتی مسئولیت را حفظ می کنید، برای ارزیابی کار خود و تعیین بهترین راه برای ادامه، مجهزتر هستید.

چگونه مهارت های خود مدیریتی را تقویت کنیم

مهارت های خود مدیریتی خود را با تمرکز فعال بر روش هایی که می توانید وظایف روزانه خود را هدایت، ارزیابی و بهبود بخشید، تقویت کنید. در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید مهارت های خود مدیریتی خود را بهبود بخشید:

۱. نقاط قوت خود را ارزیابی کنید

تعیین کنید که در چه کارهای حرفه ای بهترین هستید و روی راه هایی تمرکز کنید که توانایی های خود را در این زمینه ها به حداکثر برسانید. درک نقاط قوت به شما کمک می‌کند مسیر شغلی خود را به گونه‌ای مدیریت کنید که از مهارت‌هایی مانند کدنویسی، نوشتن فنی، طراحی گرافیکی یا خدمات مشتری نهایت استفاده را ببرد.

۲. مسئولیت های خود را اولویت بندی کنید

به وضوح مشخص کنید که کدام مسئولیت ها مهم تر هستند، و توجه خود را بر روی حیاتی ترین مشاغل متمرکز کنید، و از حواس پرتی هایی که شما را از چیزهای مهم دور می کند اجتناب کنید.

۴. سیستم های سازمانی را توسعه دهید

روش‌های مؤثری را بیابید که به شما کمک می‌کند زمان خود را مدیریت کنید، فعالیت‌های روزانه‌تان را ساده کنید و موارد مهم را در مکان‌هایی که به راحتی می‌توانید پیدا کنید نگه دارید. این مرحله ممکن است شامل استفاده از یک کتاب دستور کار، راه‌اندازی یک برنامه مدیریت زمان در تلفن یا ایجاد یک سیستم پرونده در میز شما باشد.

۵. ضرب الاجل های دقیق ایجاد کنید

برای هر مرحله از پروژه ضرب الاجل تعیین کنید و برنامه خود را حفظ کنید. با متعهد شدن به انجام ساعات بیشتری در صورت نیاز برای رسیدن به ایست های بازرسی که خودتان تعیین کرده اید، خود را مسئول انجام وظایف در زمان مقرر یا زودتر از موعد مقرر کنید.

۶. یک کار را در یک زمان انجام دهید

در هر لحظه زمان، انرژی و توانایی های خود را بر روی یک کار متمرکز کنید. قبل از اینکه به کار دیگری بروید، هر کار را به طور کامل کامل کنید تا زمان و تلاش خود را به طور موثر مدیریت کنید.

۷. صبر را تمرین کنید

احساس آرامش خود را حفظ کنید تا بتوانید شفاف و عینی فکر کنید. مراقب دیگران باشید و سعی کنید با نیازها و تجربیات آنها همدلی کنید تا به طور مؤثرتر به آنها کمک کنید.

۸. مراقب سلامتی و تندرستی خود باشید

رژیم غذایی مناسب داشته باشید، به طور منظم ورزش کنید، به بهداشت شخصی خود اهمیت دهید و فعالانه بر کاهش سطح استرس خود تمرکز کنید. برای کشش و پاکسازی ذهن خود استراحت کنید، میان وعده های سالمی را در محل کار خود نگه دارید و به دنبال فرصت هایی برای فعالیت بدنی باشید، مانند پیاده روی سریع در ساعت ناهار.

۹. پیشرفت خود را ارزیابی کنید

با تعیین نقاط بازرسی در طول مسیر و ردیابی دستاوردهای خود برای دیدن اینکه آیا به آنها دست یافته اید یا خیر، پیشرفتی را که به سمت اهداف خود انجام داده اید ارزیابی کنید. از یک مربی برای دریافت یک ارزیابی جامع کمک بخواهید. از این بازخورد برای بهبود مدیریت خود در آینده استفاده کنید.

مهارت های خود مدیریتی در محیط کار

مدیریت دقیق فعالیت های خود در محل کار می تواند به شما کمک کند تا به اهداف حرفه ای خود برسید و از آنها فراتر بروید. از نکات زیر برای تمرین خود مدیریتی در محل کار و حفظ یک برنامه مولد و کارآمد استفاده کنید:

به موقع و با آمادگی کامل در جلسات حاضر شوید

اگر می‌دانید جلسه‌ای در راه است، روز قبل زمانی را برای جمع‌آوری اطلاعاتی که ممکن است نیاز داشته باشید اختصاص دهید و به سؤالاتی فکر کنید که بپرسید. همچنین می‌توانید سؤالات و یادداشت‌های خود را یک ساعت قبل از جلسه مرور کنید تا مطمئن شوید که روی اهداف جلسه متمرکز شده‌اید و می‌توانید مشارکتی مشترک داشته باشید.

قبل از ترک کار برای روز بعد برنامه ریزی کنید

در پایان هر روز کاری زمانی را برای سازماندهی تقویم خود، نوشتن فهرست کارهای جدید یا سازماندهی برنامه ریز خود به گونه ای سازماندهی کنید که وظایفی را برای تکمیل روز بعد شامل شود. همچنین می توانید از این زمان برای مرور کارهایی که انجام داده اید استفاده کنید تا ببینید چقدر در رسیدن به اهداف روزانه خود موفق بوده اید.

یک دستور کار منظم داشته باشید

شما می توانید یک برنامه دقیق از رویدادها، ضرب الاجل ها یا جلسات بنویسید تا بتوانید پروژه ها، وظایف و مسئولیت های خود را بهتر مدیریت کنید. استفاده از برنامه ریز یا برنامه ردیابی کار را برای سازماندهی این موارد در نظر بگیرید.

اهداف پروژه را مشخص کنید

ضرب الاجل های دقیقی را تعیین کنید و از یک تقویم برای پیگیری هر روز، هفته، ماه و سه ماهه استفاده کنید.

پروژه ها را زود ارزیابی کنید

قبل از شروع پروژه سؤالاتی بپرسید تا مطمئن شوید که دقیقاً نقش شما چیست. همچنین می‌توانید پس از شروع یک کار سؤال بپرسید تا مطمئن شوید که آن را به درستی انجام داده‌اید یا متوجه شوید که آیا نیاز به تنظیم دارید.

چگونه مهارت های خود مدیریتی را برجسته کنیم

کارکنان با مهارت های خود مدیریتی قوی یک دارایی با ارزش در هر محیط کاری هستند. مطمئن شوید که مهارت های خود مدیریتی خود را به درستی برجسته می کنید تا کارفرمایان آینده توانایی های شما را در این زمینه تشخیص دهند.

مهارت برای رزومه و نامه پوشش

مهارت های خاص خود مدیریتی مانند سازماندهی، مدیریت زمان و تعیین هدف را در رزومه خود بگنجانید. شما همچنین می توانید نمونه هایی از مهارت های خود مدیریتی خود را با جزئیات مسئولیت های شغلی خود ارائه دهید. در نامه پوششی خود، مهارت های خود مدیریتی را که در رزومه خود ذکر کرده اید، ایجاد کنید و نحوه استفاده از آنها را برای بهبود بهره وری یا کارایی خود توضیح دهید.

مثال: «من از مدیریت تقویم برای سازماندهی مسئولیت‌های روزانه و تعیین ضرب‌الاجل‌های روشن برای پروژه‌های بلندمدت استفاده کردم. مدیریت تقویمم این اطمینان را به وجود آورد که برای بررسی حقایق کارم و تکمیل تکالیف بر اساس برنامه زمان باقی می گذارم. من همچنین ابتکار عمل کردم تا سیستم تقویم خود را با سایر اعضای تیم به اشتراک بگذارم تا به آنها کمک کنم تا وظایف روزانه خود را بهتر سازماندهی کنند. این کار کارایی تیم را در تکمیل تکالیف قبل از نیاز مشتری بهبود بخشید.»

مرتبط: نحوه ساخت رزومه / راهنمای کامل

مهارت برای مصاحبه شغلی

با حضور سریع و آماده در مصاحبه، مهارت های خود مدیریتی خود را نشان دهید. یک کپی از رزومه خود داشته باشید و لباس مناسب بپوشید. از قبل در مورد شرکت تحقیق کنید تا بتوانید پروژه های خاصی را که اخیراً به آن کسب و کار اطلاع رسانی شده است ارجاع دهید. این فعالیت ها توانایی شما را برای فکر کردن از قبل و به دست گرفتن ابتکار عمل برای آمادگی نشان می دهد.

همانطور که به سوالات مصاحبه پاسخ می دهید، به دنبال فرصت هایی برای تاکید بر توانایی های خود مدیریتی خود باشید. در مورد هدف گذاری فعال، مهارت های سازمانی قوی و به موقع بودن خود بحث کنید. مثال‌های مشخصی از نحوه تجلی این توانایی‌ها در مشاغل قبلی ارائه دهید.

مثال: «در آخرین کارم، همه برنامه‌های کارمندان را انجام دادم و با اعضای مختلف تیم برای اقامت‌های ویژه ارتباط برقرار کردم. من پیگیری می کردم که چه کسانی اغلب به دلایل تکراری مرخصی می گیرند تا مطمئن شوم که برنامه ها همیشه دقیق هستند.

به عنوان مثال، یکی از کارمندان من معمولاً روزهای خاصی را مرخصی می گرفت تا به تعهدات خانوادگی رسیدگی کند. وقتی برنامه هفته جدید ایجاد شد، این کارمند خاص قرار بود در روزهایی که معمولاً مرخصی می گیرد کار کند. من با او تماس گرفتم تا مطمئن شوم که درست است، و او تأیید کرد که درست است. یادداشت کردم که او روزهایی را که در حال پرواز بود تغییر داد تا اطلاعات من را به‌روزرسانی کند.»

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *