بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

روش تحقیق در جامعه شناسی: انواع و مصادیق

بررسی روش های تحقیق در جامعه شناسی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

جامعه شناسان دانشمندانی هستند که رفتارهای اجتماعی انسان را مطالعه می کنند. آنها دانش مهمی در مورد نحوه تعامل افراد در سطوح مختلف اجتماعی، از گروه های کوچک مانند واحدهای خانوادگی گرفته تا نهادهای اصلی مانند دولت یا حتی کل فرهنگ ها، ارائه می دهند. با این حال، برای جامعه‌شناسان مهم است که روش‌های تحقیقاتی مختلف مورد استفاده در علوم اجتماعی را درک کنند تا مطمئن شوند که تحقیقاتشان نتیجه‌گیری‌های دقیق و معناداری می‌دهد.

در این مقاله از ایوسی، به چرایی اهمیت تحقیق در علوم اجتماعی می پردازیم و انواع مختلفی از روش های تحقیق در جامعه شناسی را بیان می کنیم.

چرا تحقیق در جامعه شناسی اهمیت دارد؟

تحقیق در جامعه شناسی مهم است زیرا به این متخصصان اجازه می دهد تا سؤالات مهمی در مورد ساختارهای اجتماعی بپرسند و دانش جدید را به رشته تحصیلی خود کمک کنند. تحقیقات جامعه‌شناسی ممکن است سیاست‌های عمومی را که تأثیر مستقیمی بر افراد ساکن در یک جامعه دارند، اطلاع دهد، بنابراین برای محققان اجتماعی مهم است که از روش‌های پژوهشی مؤثری استفاده کنند که شواهد علمی قطعی ارائه می‌کند.

مطالب مرتبط: انواع روش های تحقیق (با بهترین روش ها و مثال ها)

روش علمی در جامعه شناسی

محققان جامعه شناسی از روش علمی برای انجام مطالعات خود استفاده می کنند. روش علمی فرآیندی است که در آن پژوهشگران به طرح پرسش، شناسایی مشکلات و جستجوی پاسخ برای حل آن مسائل می پردازند. مراحل روش علمی عبارتند از:

  1. یک موضوع را انتخاب کنید.

  2. مشکل را تعریف کنید.

  3. در منابع موجود تحقیق کنید.

  4. یک فرضیه بنویسید.

  5. روش تحقیق را انتخاب کنید و مطالعه طراحی کنید.

  6. داده ها را جمع آوری کنید.

  7. نتایج را تجزیه و تحلیل کنید.

  8. یافته ها را گزارش دهید.

جامعه شناسان با استفاده از روش علمی در کنار راهبردهای پژوهشی مؤثر می توانند با ساختارهای اجتماعی انسان آشنا شوند و دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

انواع داده ها در تحقیقات جامعه شناسی

در جامعه شناسی، محققان اغلب داده های خود را به چهار دسته زیر دسته بندی می کنند:

  • داده های اولیه: داده های اولیه به اطلاعاتی اطلاق می شود که مستقیماً توسط خود محقق جمع آوری می شود. این نوع داده ها اغلب از نظرسنجی، مصاحبه و مطالعات مشاهده ای به دست می آیند.

  • داده های ثانویه: داده های ثانویه اطلاعاتی است که از محققان قبلی در جامعه شناسی به دست آمده است. این ممکن است شامل داده های کتاب ها، داده های دولتی یا مجلات علمی باشد.

  • داده‌های کیفی: داده‌های کیفی به اطلاعاتی اطلاق می‌شود که تعیین کمیت آنها از نظر عددی چالش برانگیز است. محققان اغلب داده های عددی را از مشاهدات دیداری و شنیداری به دست می آورند.

  • داده های کمی: داده های کمی، اطلاعاتی به شکل عددی هستند. محققان اغلب این نوع داده ها را از طریق روش های آماری به ویژه نظرسنجی جمع آوری می کنند.

مطالب مرتبط: تحقیق اجتماعی چیست؟ انواع و روش ها

انواع روش تحقیق در جامعه شناسی

جامعه شناسان بسته به موضوع مطالعه خود ممکن است از روش های تحقیق متفاوتی استفاده کنند. در اینجا برخی از تکنیک های تحقیقاتی رایجی که دانشمندان علوم اجتماعی ممکن است استفاده کنند آورده شده است:

نظرسنجی ها

نظرسنجی یک پرسشنامه ساختار یافته است که برای جمع آوری داده ها از یک گروه منتخب از افراد استفاده می شود. پژوهشگران نظرسنجی هایی را با تعداد محدودی سؤال می نویسند که بسته به اطلاعاتی که محقق می خواهد جمع آوری کند، ممکن است بسته یا باز باشد. برخی از نظرسنجی ها خود تکمیل می شوند، به این معنی که شرکت کننده در نظرسنجی پاسخ خود را ثبت کرده و به محقق ارائه می دهد. در مواقع دیگر، محقق ممکن است نظرسنجی را مستقیماً انجام دهد، مانند مصاحبه. نظرسنجی می تواند یک روش موثر برای جمع آوری داده های خود گزارش شده از جمعیت بزرگی از شرکت کنندگان باشد.

سرشماری نمونه ای از نظرسنجی است که توسط محققان علوم اجتماعی استفاده می شود. سرشماری شرکت کنندگان را ملزم می کند که اطلاعات جمعیتی خود را خود گزارش دهند، که دولت از آن برای تعیین نمایندگی دولت و نحوه توزیع بودجه فدرال به جوامع محلی استفاده می کند.

مطالب مرتبط: انواع تحقیق کیفی: تعریف و مثال

مشاهده شرکت کنندگان

مشاهده مشارکتی نوعی تحقیق میدانی است. این یک روش تحقیق است که در آن جامعه شناس فعالانه در گروه تحقیق شرکت می کند و مشاهدات آنها را ثبت می کند. برخی از محققان مشاهده مشارکتی آشکار را انجام می دهند که در آن جامعه مورد مطالعه از محقق و مطالعه آگاه است. دیگران ممکن است از مشاهدات مشارکتی پنهانی استفاده کنند، که در آن جمعیت نمی‌دانند که محقق برای مطالعه آنها حضور دارد. این روش تحقیق برای جمع آوری شواهد از طریق مشاهده مستقیم نحوه تعامل افراد در یک محیط خاص مؤثر است.

به عنوان مثال، محققی که علاقه مند به یادگیری در مورد عادات مطالعه دانشجویان است، ممکن است به یک کافی شاپ یا کتابخانه دانشگاه مراجعه کند تا رفتار آنها را مشاهده کند. آنها ممکن است به تعداد دانش‌آموزانی که در این مکان‌ها مطالعه می‌کنند، ساعتی از روز که بیشتر دانش‌آموزان ترجیح می‌دهند مطالعه کنند، اینکه آیا دانش‌آموزان ترجیح می‌دهند به صورت گروهی یا به تنهایی مطالعه کنند و مدت زمان جلسات مطالعه آنها را یادداشت کنند. برای شرکت مستقیم‌تر، محقق ممکن است بخواهد به یک گروه مطالعه هفتگی ملحق شود و نحوه تعامل دانشجویان در هر جلسه را در طول ترم ارزیابی کند.

مطالب مرتبط: انسان شناسی در مقابل جامعه شناسی: تعاریف و تفاوت ها

تحلیل ثانویه

تجزیه و تحلیل ثانویه داده های جمع آوری شده توسط سایر محققان را بررسی می کند. محققان ممکن است در صورتی که منابع محدودی برای انجام نوع دیگری از مطالعه داشته باشند، یا در هنگام تدوین یک مطالعه متقابل به نام متاآنالیز که مجموعه گسترده ای از تحقیقات قبلی را بررسی می کند، از این روش استفاده کنند. این نوع مطالعه ممکن است به محققان این امکان را بدهد که یافته‌های چند دانشمند را در یک مطالعه واحد به هم متصل کنند تا از یک فرضیه جدید حمایت کنند، دیدگاه جدیدی در مورد کار قبلی ایجاد کنند یا جهتی متفاوت را برای تحقیقات اضافی آشکار کنند.

نمونه ای از تحلیل ثانویه ممکن است محققی باشد که یک متاآنالیز انجام می دهد که هر مطالعه ای را در مورد پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کلاس سوم پورتوریکویی آمریکایی در شهر نیویورک در ۱۰ سال گذشته تجزیه و تحلیل می کند. محقق ممکن است یافته‌های این مطالعات را مقایسه کند تا مشخص کند که چگونه پیشرفت تحصیلی برای این جمعیت در بازه زمانی مشخص شده بهبود یافته یا کاهش یافته است. بر اساس یافته های خود، محقق ممکن است بررسی کند که چه عوامل اجتماعی در تغییرات عملکرد تحصیلی نقش داشته و تحقیقات بیشتری را در مورد آن عوامل پیشنهاد کند.

مطالب مرتبط: ۶ روش جمع آوری داده ها (با انواع و مثال ها)

تجربی

یک مطالعه تجربی معمولاً در یک محیط کنترل شده مانند آزمایشگاه انجام می شود. از آنجایی که محققان تأثیر نیروهای خارجی را در محیط به حداقل می‌رسانند، این روش تحقیق ممکن است به آنها در شناسایی روابط علی بین گروه‌های آزمایشی کمک کند.

نمونه‌ای از یک آزمایش تحقیقاتی در جامعه‌شناسی ممکن است دانشمندی باشد که مطالعه می‌کند چگونه افراد به طور ناخودآگاه الگوهای گفتار خود را هنگام صحبت با شخصی که به‌عنوان یک شخصیت معتبر می‌دانند تغییر می‌دهند. جامعه شناس ممکن است شرکت کنندگان را استخدام کند و به آنها وظیفه ای بدهد که در یک محیط آزمایشگاهی تکمیل کنند. آنها ممکن است تعامل را ضبط کنند و بررسی کنند که چگونه الگوهای آوازی شرکت کنندگان، شرکت کننده ای را که به نظر می رسد بیشترین اختیار را در تکمیل کار دارد، تغییر می دهد. از آنجایی که محقق این مطالعه را در آزمایشگاه انجام داده و شرایط را برای انجام این کار ایجاد کرده است، خطر اختلالات محیطی را به حداقل می رساند.

مطالب مرتبط: تحقیقات تجربی (و نحوه استفاده از آن در تجارت)

مصاحبه های ساختاریافته

مصاحبه ساختاریافته شبیه به نظرسنجی است. محقق لیستی از سوالات را قبل از مصاحبه تهیه می کند و به صورت شفاهی از شرکت کننده سوالات می پرسد. محقق معمولاً این نوع مصاحبه را برای پرسیدن سؤالات یکسان از چند شرکت کننده استاندارد می کند تا بتوانند داده های کمی را در مورد یک موضوع جمع آوری کنند. به عنوان مثال، یک محقق ممکن است با چندین دانشجوی سال اول کالج مصاحبه کند تا اطلاعاتی در مورد رضایت آنها از گزینه های سالن غذاخوری جمع آوری کند.

مصاحبه های بدون ساختار

مصاحبه بدون ساختار یک سبک مصاحبه کمتر رسمی است. این سبک از مصاحبه ممکن است توسط پاسخگو رهبری شود، به این معنی که شرکت کننده بیشتر مکالمه را با کمترین درخواست محقق هدایت می کند. این روش تحقیق ممکن است برای جمع آوری اطلاعات کیفی موثر باشد. یک محقق ممکن است از این روش به عنوان بخشی از مطالعه موردی در مورد یک فرد خاص استفاده کند که ممکن است تجربه شخصی خود را با یک رویداد مهم به یاد بیاورد.

برای مثال، محققی که اهمیت فرهنگی یک غذای سنتی را مطالعه می کند، ممکن است با سه نسل از زنانی که این غذا را تهیه کرده اند، مصاحبه کند. از آنجایی که این غذا به زنان و سنت های خانوادگی آنها تعلق دارد، سبک مصاحبه بدون ساختار به آنها اجازه می دهد تا داستان خود را همانطور که برای آنها طبیعی است تعریف کنند. محقق با به حداقل رساندن تأثیر خود بر مسیر گفتگو، روایت شرکت کنندگان را حفظ می کند.

مطالب مرتبط: چگونه یک ناظر گروه متمرکز شویم

مصاحبه های نیمه ساختار یافته

یک مصاحبه نیمه ساختاریافته شامل بخش های ساختاریافته و بدون ساختار می شود. مصاحبه گر ممکن است قبل از مصاحبه سوالاتی را آماده کند اما انتظار دارد سوالات بعدی را بر اساس پاسخ های پاسخ دهنده بپرسد. این سبک از مصاحبه ممکن است به محقق امکان جمع آوری داده های کمی و کیفی را بدهد. هنگامی که روایت یا دیدگاه شرکت کننده برای تحقیق مهم است، محققان ممکن است از مصاحبه های نیمه ساختاریافته نیز استفاده کنند.

به عنوان مثال، اگر محقق در حال مطالعه نحوه استفاده افراد از باغ های خود برای بیان خلاق باشد، ممکن است فهرستی از سوالاتی که قصد دارند از هر فرد بپرسند تهیه کند، اما همچنین ممکن است سوالات خود را بر اساس پاسخ های هر شرکت کننده تغییر دهد. اجازه دادن به مکالمه بازتر ممکن است به درک محقق از نحوه درک هر شرکت کننده از باغ خود عمق دهد، در حالی که استفاده از برخی سوالات ساختاریافته ممکن است به ثبات در هر مصاحبه کمک کند.

مطالب مرتبط: مصاحبه پژوهشی چیست؟ (و نحوه انجام یکی)

مطالعات موردی

مطالعه موردی یک روش تحقیقی است که یک مورد یا نمونه از چیزی را بررسی می کند. در جامعه شناسی، یک مطالعه موردی ممکن است در مورد رفتارهای یک گروه منتخب از افراد، یا برای یک گروه فرهنگی خاص اعمال شود. مطالعات موردی برای به دست آوردن دانش عمیق از یک گروه خاص استفاده می شود، بنابراین محققان ممکن است نتوانند یافته های خود را به سایر گروه ها تعمیم دهند، حتی اگر آنها ویژگی های مشابهی داشته باشند.

نمونه‌ای از مطالعه موردی ممکن است مطالعه‌ای باشد که نشان می‌دهد چگونه یک برنامه اردوی تابستانی برای کودکان بزرگسالان ناشنوا بر هویت خود اردونشین در جامعه ناشنوایان تأثیر می‌گذارد. از آنجایی که این مطالعه بر روی اردونشینان در یک برنامه تابستانی خاص متمرکز است، یافته ها ممکن است برای اردونشینان در برنامه دیگری اعمال نشود، اما ممکن است بینشی در مورد اینکه چگونه فعالیت های برنامه هویت شرکت کنندگان را شکل داده است، ارائه دهد.

مطالب مرتبط: مطالعه موردی چیست؟ تعریف، عناصر و ۱۵ مثال

مطالعات طولی

مطالعات طولی نمونه ای از افراد را در یک دوره زمانی طولانی بررسی می کند. محقق ممکن است داده های اضافی را از شرکت کنندگان در مطالعه در فواصل زمانی ثابت در طول مطالعه جمع آوری کند. این روش تحقیق می تواند به محققان در درک چگونگی تغییر متغیرها در طول زمان کمک کند.

به عنوان مثال، یک محقق ممکن است علاقه مند به مطالعه ادغام اجتماعی کودکان فلج مغزی در سال های تحصیلی آنها باشد. آنها ممکن است ۱۰۰ شرکت‌کننده را در مطالعه بگنجانند و از هر شرکت‌کننده بخواهند در پایان هر سال تحصیلی پرسشنامه‌ای را تکمیل کنند تا اطلاعاتی در مورد اینکه هر شرکت‌کننده چقدر با همسالان خود خوب بوده است جمع‌آوری کند. این مطالعه ممکن است زمانی آغاز شود که شرکت کنندگان مهدکودک را شروع کنند و تا زمانی که از دبیرستان فارغ التحصیل شوند ادامه یابد.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *