بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

تضمین کیفیت چیست؟ (با مهارت، کیفیت و شغل)

تضمین کیفیت

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

اطمینان از کیفیت یک محصول، بخش مهمی از چرخه توسعه محصول برای همه شرکت ها و صنایع است. در این نقش، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که هر محصولی که یک کسب‌وکار به مشتری تحویل می‌دهد مطابق با استانداردهای خاصی عمل می‌کند و رضایت‌بخش است. درک بیشتر در مورد تضمین کیفیت ممکن است به شما کمک کند تعیین کنید که آیا این مسیر شغلی مناسب برای شما و اهداف شما است یا خیر.

در این مقاله از ایوسی، تضمین کیفیت (QA) چیست، تفاوت بین QA و کنترل کیفیت را نشان می‌دهیم، برخی از مهارت‌ها و کیفیت‌های رایج در این زمینه را به اشتراک می‌گذاریم و چهار شغل رایج در این صنعت را فهرست می‌کنیم.

تضمین کیفیت چیست؟

تضمین کیفیت به فرآیند ارزیابی یک محصول برای تعیین توانایی آن در برآوردن نیازهای مورد انتظار مشتری اشاره دارد. افرادی که در QA کار می کنند معمولاً برای ایجاد فرآیندی برای ایجاد و آزمایش محصولات قبل از انتشار یا تولید همکاری می کنند. هدف QA این است که اطمینان حاصل شود که هر محصول یا خدماتی که یک شرکت تولید می کند یکنواخت و مطابق با استانداردهای خاصی است.

به عنوان مثال، در توسعه نرم افزار، تضمین کیفیت بر کل فرآیند ایجاد نظارت می کند. تضمین کیفیت نرم افزار (SQA) کیفیت خود نرم افزار و نحوه اعمال نرم افزار را برای هدف مورد نظر خود تعیین می کند. SQA بخشی از  چرخه عمر توسعه نرم افزار (SDLC) است. یک مرحله در SDLC آزمایش است که در آن متخصصان QA قابلیت دوام محصول یا خدمات را ارزیابی می کنند. آنها اطمینان می دهند که هیچ خطایی در کد وجود ندارد که ممکن است بر عملکرد نرم افزار تأثیر بگذارد. در طول SDLC، SQA همچنین هرگونه چالشی را که ممکن است پیدا کند و نحوه رفع آنها را مستند می کند.

بسته به اندازه شرکت و تعداد محصولات، ممکن است یک نفر موقعیت QA یا کل تیم را پر کند. می‌توانند آزمایش‌کنندگان، تحلیلگران و مدیران QA باشند که برای تولید یک محصول با کیفیت با یکدیگر همکاری کنند.

تضمین کیفیت در مقابل کنترل کیفیت

در حالی که QA و کنترل کیفیت بر کیفیت یک محصول یا خدمات تمرکز می کنند، تفاوت های کمی وجود دارد. QA بر توسعه و حفظ فرآیندهایی که محصولات را ایجاد می کنند تمرکز دارد. با اطمینان از صحت فرآیند، آنها می توانند قبل از عرضه یا تولید، کیفیت محصول را بهتر کنترل کنند. کنترل کیفیت شامل یافتن نقص در محصولات و خدمات از قبل تولید شده است. در صورت امکان، آنها محصول را تصحیح می کنند یا در صورت نیاز آن را فراخوانی می کنند. QA برای جلوگیری از وجود چالش ها کار می کند در حالی که کنترل کیفیت نقص ها را شناسایی و رفع می کند.

تفاوت عمده بین SQA و کنترل کیفیت نرم افزار (SQC) در تضمین کیفیت یک شرکت فناوری است که بر فرآیندهایی که کارمندان برای تولید نرم افزار برای مطابقت با استانداردهای مشتریان استفاده می کنند تمرکز می کند. کنترل کیفیت اشکالات و خطاهایی را در نرم افزار پیدا می کند که ممکن است بر عملکرد و قابلیت استفاده تأثیر بگذارد. به طور معمول، تست‌کنندگان کیفیت نرم‌افزار بخشی از تیم SQC هستند و ارزیابی‌هایی را برای تعیین تجربه کاربر از یک محصول انجام می‌دهند. آن‌ها ممکن است برنامه‌ها را روی انواع رایانه‌ها، تبلت‌ها و تلفن‌ها و سیستم‌عامل‌های مختلف آزمایش کنند تا ببینند آیا کار می‌کند یا نه. SQA و SQC برای تولید محصولات رضایت بخش با یکدیگر همکاری می کنند.

مهارت ها و کیفیت ها برای QA

در اینجا چند مهارت و ویژگی برای افرادی که به دنبال کار در QA هستند آورده شده است:

  • توجه به جزئیات: تضمین کیفیت شامل تمرکز بر جزئیات کوچک برای اطمینان از ایجاد یک فرآیند کارآمد است. حتی کوچکترین خطا در یک فرآیند ممکن است بر توانایی تولید یک محصول رضایت بخش تأثیر بگذارد، بنابراین توجه به جزئیات ضروری است.

  • صبر: اگر یک کارمند QA با خطایی مواجه شود، ممکن است منبعی برای رفع آن پیدا کند. در SQA، آنها می توانند هزاران خط کد را برای یافتن یک باگ بررسی کنند، و گاهی اوقات چندین روش را برای پیاده سازی راه حل مناسب امتحان می کنند، به این معنی که صبر در آزمایش می تواند به شناسایی و تصحیح خطاها کمک کند.

  • ارتباطات: بسیاری از افراد در زمینه QA با یک تیم برای ایجاد یک فرآیند کار می کنند و ممکن است با سایر کارکنان QA، مدیران پروژه، سایر همکاران و مشتریان برای تولید یک محصول یا خدمات همکاری کنند. برقراری ارتباط با افراد مختلف، چه به صورت کلامی و چه غیرکلامی، می تواند به آنها کمک کند تا به نتایج مطلوب برسند.

  • تفکر تحلیلی: در QA، افراد اغلب داده‌ها و آمارهای مختلف را برای توسعه یک فرآیند بررسی می‌کنند، بنابراین یادگیری نحوه تبدیل مقادیر زیاد داده به نتایج عملی مستلزم تفکر تحلیلی است . آنها تشخیص می دهند که کدام بخش از داده ها مهم هستند و چه چیزهایی را می توانند برای دستیابی به اقدامات مطلوب دور بیندازند.

  • حل مسئله: هنگامی که کارکنان QA با خطا مواجه می شوند، می توانند از مهارت های حل مسئله استفاده کنند تا اطمینان حاصل کنند که تمام راه حل های بالقوه را در نظر می گیرند. راه‌حل‌های طوفان فکری و تعیین اینکه کدام یک می‌تواند بهترین کار را در این فرآیند داشته باشد، در تولید نتایج مؤثر مهم است.

مطالب مرتبط:  ۱۰ مهارت ارتباطی برای موفقیت شغلی

۴ شغل در زمینه تضمین کیفیت

اگر به دنبال شغلی در QA هستید، در اینجا چند شغل در این زمینه وجود دارد.

۱.  تحلیلگر تضمین کیفیت

میانگین حقوق ملی: ۹۴۶۱۸۱۴۰ تومان در سال

وظایف اصلی:  یک  تحلیلگر تضمین کیفیت بر کل فرآیند تست محصولات نظارت می کند. آنها برنامه هایی را برای آزمایش، برقراری ارتباط با الزامات و مستندسازی نتایج توسعه می دهند. تحلیلگران QA تست های حسابرسی داخلی را اجرا می کنند و برای ممیزی های خارجی احتمالی آماده می شوند. بخش بزرگی از وظایف آنها اطمینان از تولید نتایج صحیح است.

۲.  تست کننده تضمین کیفیت

میانگین حقوق ملی: ۱۴۶۹۵۹۸۰۰ تومان در سال

وظایف اولیه:  یک  تستر QA ارزیابی هایی را برای شناسایی عیوب در یک محصول انجام می دهد. آن‌ها آزمایش‌های متعددی را انجام می‌دهند تا اطمینان حاصل کنند که محصول بر اساس انتظارات به درستی عمل می‌کند و در صورت وجود، به یافتن منبع خطا کمک می‌کند. در صورت امکان، آنها از برنامه های اشکال زدایی برای کمک به شناسایی خطاها در هزاران خط کد استفاده می کنند. آزمایش کنندگان نتایج را به بقیه اعضای تیم اطلاع می دهند و به برنامه ریزی راه حل ها کمک می کنند.

۳.  مدیر پروژه

میانگین حقوق ملی: ۱۷۵۳۸۹۲۸۰ تومان در سال

وظایف اصلی:  یک مدیر پروژه بر کل فرآیند تولید نظارت دارد. آنها اهداف را توسعه می دهند، الزامات را جمع آوری می کنند، منابع لازم را تعیین می کنند و برنامه های پروژه را توسعه می دهند. آنها برنامه را به تیم خود ابلاغ می کنند، وظایف پروژه را تعیین می کنند و پیشرفت را نظارت می کنند. مدیران پروژه اغلب الزامات مشتری را به تیم خود منتقل می کنند و بالعکس.

بیشتر بخوانید:  درباره مدیر پروژه بیاموزید

۴.  مهندس آزمون

میانگین حقوق ملی: ۱۹۲۱۴۶۴۲۰ تومان در سال

وظایف اصلی: یک مهندس آزمایش ارزیابی هایی را که شرکت ها برای تمام فرآیندهای تولید خود استفاده می کنند، توسعه می دهد. آنها با تیم های طراحی و آزمایش برای ایجاد برنامه های ارزیابی موثر کار می کنند. مهندسان آزمایش همچنین می توانند به ایجاد دستورالعمل های مستندسازی مناسب کمک کنند تا اطمینان حاصل شود که تیم ها می توانند نتایج را تکرار کنند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

2 پاسخ

    1. کل مقاله در خصوص همین بودش دیگه.

      Quality assurance (QA) یا تضمین کیفیت فرآیندیه برای اطمینان از اینکه محصولات و خدمات مطابق با استانداردهای کیفیت از پیش تعریف شده و انتظارات مشتری هستند. که این شامل نظارت و ارزیابی سیستماتیک فرآیندهای مختلفیه که برای ایجاد یه محصول یا خدمات استفاده می شه تا از کیفیت ثابت و انطباق با مقررات صنعت اطمینان حاصل بشه.

      QA یه رویکرد پیشگیرانه هست که بر جلوگیری از نقص یا خطا در محصولات یا خدمات به جای شناسایی و رفع آنها پس از وقوع تمرکز داره. این امر از طریق مجموعه‌ای از فعالیت‌ها مانند برنامه‌ریزی، اقدام و اجرای روش‌های کنترل کیفیت برای اطمینان از رعایت استانداردهای کیفیت در هر مرحله از فرآیند تولید یا ارائه خدمات به دست می‌آد.

      یکی از اجزای کلیدی QA تست هست، که شامل بررسی محصولات یا خدمات برای نقص یا مشکلات قبل از عرضه به مشتریانه. این می تونه شامل انواع مختلفی از تست ها مانند تست عملکرد، تست کارایی، تست امنیتی و تست قابلیت استفاده باشه.

      به طور کلی، هدف تضمین کیفیت بهبود رضایت مشتری، کاهش هزینه ها، افزایش کارایی و ایجاد اعتماد در برند با ارائه مداوم محصولات و خدمات با کیفیت بالا است. این بخش اساسی از سیستم مدیریت کیفیت هر سازمانه و از طریق ترکیبی از فرآیندها، رویه ها، ابزارها و آموزش پیاده سازی می شه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *