برای اطمینان از اینکه هر محصول از استانداردهای خاصی برخوردار است، بسیاری از شرکت ها رویه هایی را برای بررسی کیفیت اقلام قبل از تحویل آنها به مشتریان ایجاد می کنند. در حالی که تیمهای تضمین کیفیت استاندارد توسعه نرمافزار بودهاند، روشهای مهندسی کیفیت در محل کار محبوبتر میشوند.
در این مقاله از ایوسی، تفاوت های بین مهندسی کیفیت و تضمین کیفیت در یک شرکت توسعه نرم افزار و نحوه عملکرد هر یک از آنها برای ایجاد محصولات بهتر برای مشتریان را توضیح می دهیم.
مهندسی کیفیت در مقابل تضمین کیفیت
هنگامی که سعی می کنید تصمیم بگیرید که آیا مهندسی کیفیت یا تضمین کیفیت انتخاب بهتری برای تیم توسعه محصول شما است، مهم است که به یاد داشته باشید که هر دو مفهوم بسته به موقعیت شما می توانند مفید باشند. تضمین کیفیت یا QA یک روش محبوب برای شرکت ها برای مدیریت کیفیت محصولات خود قبل از تحویل است. این امر به ویژه در مورد شرکت های فناوری که از متخصصان تضمین کیفیت برای مراحل نهایی تولید استفاده می کنند صادق است.
مهندسی کیفیت یا QE مفهوم جدیدتری است که هدف آن ادغام بررسی های کیفیت در کل جدول زمانی تولید به جای یک نقطه واحد است. شناخت تیم خود، نیازهای آنها و نیازهای مشتریانتان می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا یک روش QA یا QE برای اهداف تولید و تحویل شما مفیدتر است یا خیر.
مرتبط: تضمین کیفیت چیست؟ (و چگونه فرآیند خود را بهبود ببخشید)
مهندسی کیفیت چیست؟
مهندسی کیفیت عبارت است از اعمال بررسی کیفیت در یک محصول در مراحل مختلف تولید آن. این اغلب به این معنی است که هر کارمند در تیمی از توسعه دهندگان محصول را در طول بخشی از پروژه آزمایش می کند. به عنوان مثال، مهندسان نرم افزار ممکن است کد خود را برای یک قطعه نرم افزار قبل از ارسال آن به مرحله بعدی توسعه آزمایش کنند.
این به کارمندان اجازه می دهد تا به جای اینکه منتظر بمانند پس از اتمام یک پروژه، همه مشکلات را به یکباره برطرف کنند، مشکلات را همانطور که آنها را پیدا می کنند، برطرف کنند. همچنین با تشویق همه اعضای تیم به کار متفکرانه، بهره وری را بهبود می بخشد، زیرا آنها مستقیماً مسئول موفقیت یک پروژه در مرحله توسعه هستند.
تضمین کیفیت چیست؟
تضمین کیفیت زمانی است که متخصصان حرفه ای QA یک محصول را قبل از تحویل بررسی می کنند تا مطمئن شوند که استانداردهای خاصی را رعایت می کند. هنگامی که یک متخصص QA یا تیم آنها یک بررسی کیفیت را انجام می دهند، نتایج را برای تیم تولید ارسال می کنند و برای کمک به افزایش کیفیت و جذابیت محصول، تغییراتی را برای یک محصول درخواست می کنند. QA تضمین می کند که یک محصول برای ارسال به مشتریان آماده است، که متخصصان معمولاً با استفاده از یک چک لیست یا عنوان برای تصمیم گیری خود تعیین می کنند.
روشهایی که بررسیهای کیفیت را تا پایان تولید باقی میگذارند، زمانی میتوانند مفید باشند که چرخه تولید کوتاهی دارید و تیمهای کمی روی یک پروژه کار میکنند. در این مواقع، تیم QA میتواند بهراحتی یک محصول را بررسی کرده و به جای درخواست تغییرات از چندین تیم، آن را به یک تیم توسعه بازگرداند.
مرتبط: مهارت های تضمین کیفیت: تعریف، مثال ها و نکات
تفاوت های کلیدی بین مهندسی کیفیت و تضمین کیفیت
برای کمک به درک بهتر تفاوت این مفاهیم، تفاوت های زیر را بین QE و QA بررسی کنید:
مشارکت تیمی
تیم های مختلف ممکن است خود را با QE و QA به روش های مختلف درگیر کنند، زیرا QE نیاز به یکپارچگی با کل فرآیند تولید دارد، در حالی که QA فقط به یک نقطه بررسی کیفیت نیاز دارد. هنگامی که از QE برای توسعه استفاده می کنید، تیم تولید شما اغلب باید خود را در فرآیند بررسی کیفیت درگیر کند. برای انجام این کار، کارمندان در هر سطحی معمولاً کار خود را بررسی می کنند و اطمینان حاصل می کنند که هر بخشی از محصولی که روی آن کار می کنند در آن مرحله از توسعه موفق است.
استفاده از QA اغلب به یک تیم جداگانه برای بررسی کیفیت یک محصول در مراحل نهایی توسعه نیاز دارد. پس از اینکه تیم شما کار خود را کامل کرد، متخصصان تضمین کیفیت ممکن است آیتم تمام شده را بررسی کنند تا تصمیم بگیرند که آیا مطابق با استانداردهای شرکت شما و درخواست های مشتری است یا خیر. با یک روش QA، تیم توسعه شما ممکن است فقط خود را با ایجاد محصول و رفع خطاهایی که تیم QA پیدا میکند درگیر کند، اما آنها معمولاً در بررسیهای کیفیت واقعی فعال نیستند.
بخوانید: معیارهای کیفیت داده چیست؟ (با موارد استفاده و ۴ نوع)
هدف
هدف هر یک از این روش ها برای بررسی کیفیت نیز متفاوت است، زیرا QE تلاش می کند تا بررسی های کیفیت را در هر مرحله از تولید مهندسی کند، در حالی که QA به سادگی کیفیت محصول را قبل از تحویل تضمین می کند. ایجاد رویههای QE برای تیم توسعهتان به اعضای تیم اجازه میدهد تا کیفیت کار خود را در حین تکمیل آن بررسی کنند، که میتواند روند تولید را تسریع کند و از طراحیهای مجدد که هزینهای بر زمان و هزینه دارد جلوگیری کند.
هنگامی که از یک تیم QA برای بررسی کیفیت محصول خود استفاده می کنید، این به تیم توسعه شما اجازه می دهد روی کار خود تمرکز کنند و به متخصصان تضمین کیفیت اجازه می دهد تا وضعیت محصول شما را بررسی کنند. انتخاب این روش میتواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید که یک محصول در همه جنبهها و بهعنوان یک کالا به جای هر سطح، برای تحویل آماده است. یک تیم اختصاصی QA میتواند خطاها و باگهایی را در مواردی پیدا کند که توسعهدهندگان ممکن است آنها را از دست داده باشند، که به تیم شما اجازه میدهد این مشکلات را قبل از تحویل به مشتریان برطرف کند.
مرتبط: نگاهی به نیازهای مشتری و نحوه شناسایی آنها
نقطه شروع
هر نوع فرآیند بررسی کیفیت مستلزم نگاه کردن به یک محصول در نقاط مختلف تولید آن است. نقطه شروع برای بررسی کیفیت با QE ایجاد محصول است که در آن تیم شما مراحل اولیه محصول را تکمیل کرده و نتایج را تجزیه و تحلیل می کند. از آنجا، آنها همچنان اطمینان حاصل می کنند که محصول در طول فرآیند توسعه با استانداردهای شرکت و مشتری مطابقت دارد. این امر QE را به یک فرآیند پیوسته با نقطه شروع اولیه در جدول زمانی تولید شما تبدیل می کند.
نقطه شروع چک های QA در پایان جدول زمانی تولید پس از تکمیل محصول توسط تیم شما است. متخصصان QA به جای بررسی در طول توسعه، کیفیت محصول نهایی را تعیین می کنند و دستورالعمل هایی را برای بهبود آن به تیم توسعه شما ارائه می دهند. سپس تیم میتواند به عقب برگردد و تغییرات درخواستی را انجام دهد یا محصول خود را برای برآورده کردن بهتر انتظارات دوباره طراحی کند. برخلاف QE، نقطه شروع دیرهنگام QA آن را بیشتر به یک مرحله تولید تبدیل می کند تا یک سیستم اندازه گیری کیفیت یکپارچه.
اختصاصی
تمرین QE ممکن است به تیم شما نیاز داشته باشد که به هر بخش خاص از یک محصول و نحوه عملکرد آن در هر مرحله از توسعه نگاه کند، در حالی که متخصصان QA اغلب به عملکرد محصول به عنوان یک کل نگاه می کنند. ویژگی روش های QE تیم شما را تشویق می کند تا کار خود را بررسی کرده و هر بخش از یک محصول را در حین تکمیل آن آزمایش کند. از آنجایی که افرادی که کار را بررسی میکنند نیز کسانی هستند که آن را تکمیل کردهاند، این اغلب به این معنی است که میتوانند عمیقتر به نحوه عملکرد محصول در یک سطح خاص نگاه کنند و کیفیت آن را ارزیابی کنند.
متخصصان QA به ندرت به هر سطح خاصی از تولید یا کار فردی کارکنان نگاه می کنند، اما در عوض محصول نهایی را بر اساس مجموعه ای از معیارها بررسی می کنند. برای مثال، آنها ممکن است اطمینان حاصل کنند که همه ویژگیهای درخواستی مشتری به درستی کار میکنند، اما احتمالاً به لایههای خاص آن ویژگیها نگاه نخواهند کرد، مگر اینکه مشکلی پیدا کنند و مجبور شوند تصمیم بگیرند که چگونه آن را برطرف کنند.
مرتبط: تمایز محصول: اهمیت، انواع و مثال ها
انعطاف پذیری
در بسیاری از موارد، QE به تیم های توسعه اجازه می دهد تا با انعطاف پذیری بیشتری نسبت به استفاده از روش های QA کار کنند. از آنجایی که QE نیاز به بررسی کیفیت در نقاط مختلف در طول تولید دارد، میتواند به تیم شما کمک کند تا طراحی یا ویژگیهای محصول را در طول توسعه تغییر دهند نه اینکه تا پایان منتظر بمانند. توسعه دهندگان می توانند در مورد یک خطا یاد بگیرند و در مدت زمان کوتاهی آن را برطرف کنند یا مسیر تولید را بدون نیاز به تعمیر همه چیز پس از آن مرحله تغییر دهند. این به ویژه برای پروژه های طولانی با ویژگی های بسیاری که ممکن است نیاز به تغییر داشته باشند مفید است.
با این حال، QA معمولاً انعطافپذیری کمتری دارد، زیرا به تیم توسعه نیاز دارد تا یک پروژه را تکمیل کند و پس از اتمام تغییرات درخواستی، دوباره برگردد. در حالی که ممکن است پتانسیل کمتری برای انعطاف پذیری در تغییر و به روز رسانی یک محصول وجود داشته باشد، روش های QA برای مواردی که چرخه تولید کوتاه و مراحل توسعه کمی دارند مفید است. کاهش انعطافپذیری به توسعهدهندگان اجازه میدهد تا روی اهداف کار خود تمرکز کنند و برای نظر حرفهای خود در مورد یک محصول به تیم QA وابسته باشند.
زمان
استفاده از QE اغلب می تواند زمان تولید شما را تسریع کند، حتی اگر هر توسعه دهنده ای را ملزم می کند تا زمان بیشتری را در تست های اجرای محصول خود صرف کند. توسعهدهندگانی که کیفیت محصول خود را بررسی میکنند، میتوانند با یافتن مشکلات راحتتر آنها را برطرف کنند و اطمینان حاصل کنند که محصول از ابتدای تولید تا انتها به خوبی اجرا میشود. از آنجایی که آنها می توانند مسائل را به تنهایی حل کنند و اغلب با کاری که تیمشان انجام می دهد بسیار آشنا هستند، این بدان معناست که پروژه هایی که از QE استفاده می کنند نسبت به پروژه هایی که از QA برای ارزیابی کیفیت استفاده می کنند زمان کمتری می برد.
دلیل اینکه پروژه های QA ممکن است بیشتر طول بکشد این است که توسعه دهندگان ممکن است مجبور شوند کل محصول خود را دوباره طراحی کنند یا قبل از اینکه بتوانند مورد را به تیم QA برگردانند، نقطه خاصی را که در آن خطایی رخ می دهد جستجو کنند. هنگامی که متخصصان QA خطایی را در پایان تولید پیدا میکنند، توسعهدهندگان باید به عقب برگردند و آن را حل کنند، که اغلب بیشتر از زمانی طول میکشد که مشکل را در مدت کوتاهی پس از ایجاد آن برطرف کنند. این امر به ویژه اگر یک خطا باعث ایجاد خطاهای دیگری در سراسر محصول شود، تولید را طولانی تر می کند، زیرا ممکن است تیم توسعه دهنده برای حل این مشکل حتی زمان بیشتری ببرد.
بخوانید: ۲۰ نوع متداول نیازهای مشتری
5 پاسخ
نمونه ای از مهندسی کیفیت ؟
سلام
یه نمونه از مهندسی کیفیت می تونه پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 باشه. این استاندارد یه فرآیند سیستماتیک برای مدیریت کیفیت در سازمانهاست که برای بهبود عملکرد عملیاتی، افزایش رضایت مشتری و کاهش خطاهای تولید استفاده میشه. در این فرآیند، مهندسان کیفیت مسئولیت تعیین استانداردها و روش های عملکرد هستند، همینطور اونها رویکردهایی مثل تجزیه و تحلیل داده ها و مدیریت تغییرات رو برای بهبود فرآیندها و کاهش خطاها استفاده می کنند. نتیجه برنامه ISO 9001 افزایش کیفیت محصولات و خدمات، کاهش هزینه ها و افزایش راندمان سازمانه.
ایوسی نمونه مهندسی کیفیته
به زبونی ساده تر باز مهندسی کیفیتو توضیحش می دید بفهممش
مهندسی کیفیت یه متدیه که استفاده میشه تا کیفیت محصولات یا خدمات رو بهبود بده. این روش شامل استفاده از روشها و فرآیندهایی هست که مشکلات و عیوبی که ممکنه تو فرآیندها یا محصولات/خدمات وجود داشته باشن رو تشخیص بدن و رفع کنن. هدف اصلی مهندسی کیفیت جلوگیری از ایجاد مشکلات و خرابیها تو فرآیندها و محصولاته. برای این کار از بهبود فرآیندها، استفاده از فناوریهای جدید، کنترل کیفیت و مدیریت مشکلات استفاده میشه.