نماد سایت ایوسی

مبانی مدیریت پروژه: تعریف، مراحل و اهمیت

مدیریت پروژه

مدیریت پروژه

مدیریت پروژه فرآیند هماهنگ کردن فعالیت های یک کسب و کار است. یادگیری اصول اولیه این چارچوب می تواند به شما در توسعه محصولات، ارائه خدمات و برآورده کردن انتظارات مشتری کمک کند. صرف نظر از محدوده پروژه، مدیریت صحیح احتمالاً شانس موفقیت را به حداکثر می رساند.

در این مقاله از ایوسی، به مبانی مدیریت پروژه از جمله تعریف این رویکرد، مراحل آن و اهمیت آن برای سازمان ها می پردازیم.

پروژه چیست؟

یک پروژه یک توالی برنامه ریزی شده از وظایف با هدف رسیدن به یک نتیجه خاص است. پروژه ها به طور کلی از نظر اندازه و ماهیت بسیار متنوع هستند، از ساده و ساده تا چند لایه و پیچیده را شامل می شوند. یک مدیر یا مجری معمولاً آنها را هماهنگ می کند و نقش مدیر پروژه را ایفا می کند. هدف این حرفه ای درک اهداف پروژه، ضرب الاجل ها و بودجه است. آنها تمام جنبه های اجرای پروژه را مدیریت می کنند تا محصولات یا خدمات را به موقع و بر اساس استانداردهای از پیش تعیین شده ارائه دهند.

مرتبط: سلامت پروژه: تعریف و معیارهای کلیدی برای ردیابی

مدیریت پروژه چیست؟

مدیریت پروژه تمرین به کارگیری فرآیندها، مهارت ها، ابزارها و تکنیک ها برای تکمیل وظایف و رسیدن به هدف است. این شامل هماهنگی فعالیت ها در مراحل مختلف، از شروع تا تکمیل است. همچنین شامل اطمینان از مطابقت محصولات تحویلی با استانداردها و ضرب الاجل های مشتری است.

مطالب مرتبط: آشنایی با فرآیندها و مراحل مدیریت پروژه

۵ مرحله مدیریت پروژه چیست؟

اکثر پروژه ها دارای پنج مرحله مجزا هستند:

  1. شروع: اعضای تیم عناصر اصلی یک پروژه از جمله اهداف، محدوده، محدودیت ها، ذینفعان و ریسک ها را مشخص می کنند.

  2. برنامه ریزی: یک مدیر هر مرحله از یک پروژه را از ابتدا تا انتها تعریف می کند.

  3. اجرا: مدیران و اعضای تیم در یک پروژه پیشرفت می کنند، وظایف را تکمیل می کنند و برای رسیدن به اهداف تلاش می کنند.

  4. نظارت : رهبران پروژه معیارها را دنبال می‌کنند تا از موفقیت اطمینان حاصل کنند و مشکلاتی را که پیش می‌آیند حل کنند.

  5. تکمیل: تیم های پروژه موارد تحویلی را نهایی کرده و نتایج پروژه را بررسی می کنند.

مرتبط: راهنمای شروع پروژه

چرا مدیریت پروژه مهم است؟

برخی از مزایای مدیریت پروژه موثر عبارتند از:

موارد مرتبط: برجسته کردن مهارت های مدیر پروژه در رزومه

مدیر پروژه چه می کند؟

مدیران پروژه مسئول برنامه ریزی، سازماندهی و مدیریت طرح های تجاری هستند. آنها به طور مداوم بر هر فرآیند درگیر در پروژه نظارت می کنند تا به برنامه، محدوده و بودجه پایبند باشند.

برخی از مسئولیت های اصلی مدیر پروژه عبارتند از:

ابزارهای مدیریت پروژه چیست؟

ابزارهایی که مدیران پروژه استفاده می کنند تا حد زیادی به ماهیت و محدوده پروژه بستگی دارد. در اینجا چند ابزار متداول وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید:

بیشتر بخوانید: ۲۴ بهترین ابزار نرم افزار مدیریت پروژه رایگان 

چالش های مدیریت پروژه چیست؟

در حالی که چالش های خاصی که هر پروژه با آن مواجه است به طور کلی به ویژگی های آن مربوط می شود، محدودیت های مشترک خاصی برای اکثر پروژه ها اعمال می شود. سه چالش اصلی هر پروژه عبارتند از:

این سه محدودیت اصلی معمولاً به هم مرتبط هستند، به این معنی که اگر یکی را تغییر دهید، دو محدودیت دیگر نیز تغییر می‌کنند. به عنوان مثال، کاهش بودجه یک پروژه نیز می تواند دامنه آن را کاهش دهد. به طور مشابه، کاهش زمان اختصاص داده شده برای یک پروژه ممکن است مستلزم صرف هزینه بیشتر برای تکمیل به موقع آن باشد.

مطالب مرتبط: دامنه در مدیریت پروژه چیست؟

روش های اولیه مدیریت پروژه کدامند؟

یکی از محبوب ترین روش های مدیریت پروژه، روش آبشار است. در این سیستم، اعضای تیم، یک پروژه را به شکلی کاملاً ساختاریافته، با دنباله‌ای از یک توالی مشخص از رویدادها، برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنند. هر مرحله فقط پس از اتمام مرحله قبلی توسط تیم شروع می شود. در مقابل، روش چابک یک روش حلقوی و غیرخطی است. در این سیستم، اعضای تیم پروژه ها را به چرخه های کوچکتر یا اسپرینت تقسیم می کنند . این رویکرد ذاتاً تکراری و پاسخگو است، زیرا کارکنان فرآیندها را بهبود می بخشند و بازخورد مشتری را به طور مداوم یکپارچه می کنند.

مطالب مرتبط: مدیریت پروژه چابک چیست؟ ارزش ها، اصول و گام ها

حوزه های مدیریت پروژه چیست؟

مدیریت پروژه موثر معمولاً مستلزم تسلط بر این ۱۰ حوزه دانش است:

خروج از نسخه موبایل