بازاریابان و تبلیغکنندگان معمولاً برای تأثیرگذاری بر رفتار خریدار و جذب مشتری بر متقاعد کردن تکیه میکنند. این تکنیکها میتوانند به متخصصان کمک کنند تا محصولات خود را جذابتر بازاریابی کنند، مشتریان را متقاعد کنند که به شیوهای خاص عمل کنند یا اعضای تیم خود را متقاعد کنند که یک فرآیند جدید میتواند کمپینهای آنها را بهبود بخشد. یادگیری در مورد استراتژی های متقاعدسازی محبوب همچنین می تواند به شما کمک کند تا به روش های تبلیغاتی توجه کنید، بر افراد زندگی خود تأثیر بگذارید و روانشناسی اجتماعی پشت تکنیک های رایج را درک کنید.
در این مقاله از ایوسی، تکنیکهای متقاعدسازی را توضیح میدهیم و ۱۶ روش محبوب را که میتوانید استفاده کنید، فهرست میکنیم.
تکنیک های متقاعدسازی چیست؟
تکنیکهای متقاعدسازی ابزارهای روانشناختی هستند که افراد برای تأثیرگذاری بر عقاید و اعمال دیگران استفاده میکنند. همانطور که درک روانشناسی اجتماعی رشد می کند، دانش استراتژی های متقاعدسازی موثر نیز افزایش می یابد. حرفه ای ها در بسیاری از صنایع از این تکنیک ها استفاده می کنند، از جمله سیاست، فروش، کپی رایتینگ، جمع آوری سرمایه و روزنامه نگاری. تبلیغ کنندگان و بازاریابان اغلب از تکنیک های متقاعدسازی اثبات شده برای متقاعد کردن مصرف کنندگان برای سرمایه گذاری در محصولات و خدمات خود استفاده می کنند.
تبلیغات تلویزیونی، آگهیهای مجلات، پستهای رسانههای اجتماعی، دورههای انتخاباتی، محل کار و گفتگو با خانواده و دوستان میتوانند موارد رایجی باشند که ممکن است تکنیکهای متقاعدسازی را مشاهده کنید. این تکنیک ها بر ایجاد یک ارتباط، مانند ارتباط منطقی یا احساسی، با مخاطب هدف برای برانگیختن پاسخی خاص متکی هستند. استفاده از این تکنیکهای متقاعدسازی میتواند به یک حرفهای اجازه دهد تا توانایی خود را برای تأثیرگذاری بر دیگران، صرفنظر از شغل خود، افزایش دهد.
مطالب مرتبط: تبلیغات متقاعد کننده چیست؟
۱۶ تکنیک متقاعدسازی
در اینجا ۱۶ روش وجود دارد که می توانید برای بهبود متقاعدسازی خود از آنها استفاده کنید:
۱. بر باورهای متقابل تمرکز کنید
یافتن نقاط مشترک با مخاطبان می تواند محیطی از درک و باورهای مشترک ایجاد کند. این می تواند آنها را پذیرای ایده های شما کند و دیدگاه هایی را که قبلاً نداشتند در نظر بگیرند. حتی اگر با نظر یا برداشت شخصی مخالف هستید، سعی کنید روی نقاط توافق تمرکز کنید، که می تواند به شما کمک کند تا با آنها ارتباط برقرار کنید.
۲. به اعتراضات زودتر رسیدگی کنید
یکی از استراتژی های متقاعد کننده ای که می توانید امتحان کنید، تکنیک «حتی اگر» است. این کار با شناسایی ایرادات احتمالی به یک ایده یا گزاره و رسیدگی فوری به آنها عمل می کند. به عنوان مثال، اعتراض به برنامه تمرینی اشتراکی ممکن است کمبود زمان باشد. برای مقابله با این، بازاریابان ممکن است نظر خود را در مورد اثربخشی برنامه تنظیم کنند، حتی اگر کاربر وقت آزاد زیادی نداشته باشد. مشترکین بالقوه ممکن است به این پیشنهاد توجه اولیه بیشتری داشته باشند زیرا از همان ابتدا به اعتراضات رسیدگی میکند و به رفع نگرانیهایی که ممکن است داشته باشند کمک میکند.
مطالب مرتبط: ۴ حالت متقاعدسازی و نحوه استفاده از آنها
۳. توسل به نیاز درک شده
ایجاد حس نیاز یا ارائه راه حل برای یک نیاز موجود می تواند به پیشنهاد شما اعتبار بخشد. عشق، سرپناه، غذا و خودشکوفایی نیازهای روزمره ای هستند که یک متخصص می تواند آن را هدف قرار دهد. ترویج یک ایده با بیان پذیرش آن می تواند هر یک از این موارد را بهبود بخشد می تواند به جلب توجه مخاطبان شما کمک کند. به عنوان مثال، یک اسپانسر باشگاه دویدن کودکان میتواند وسایل دویدن بازتابنده خود را به والدین باشگاه بفروشد و اهمیت ایمنی را در طول برنامه تمرین عصرگاهی به آنها یادآوری کند.
مطالب مرتبط: ۳۲ تاکتیک تبلیغاتی موثر
۴. درک محبوبیت را ایجاد کنید
اگر مردم احساس کنند که دیگران آن را انجام می دهند یا به آن اعتقاد دارند، ممکن است پذیرای محصول یا ایده بیشتری باشند. در این تکنیک، می توانید به تمایل افراد برای انطباق با یک گروه متوسل شوید. محصولاتی که دارای نظرات پنج ستاره هستند، تعداد زیادی از مشتریان را تبلیغ می کنند یا نظرات مشتریان را ارائه می دهند، می توانند اعتماد و پذیرش را تشویق کنند. به طور مشابه، اینفلوئنسرهای رسانه های اجتماعی، سخنگویان تلویزیون و شخصیت های شناخته شده نیز به ایجاد حس پذیرش عمومی و ایجاد ایده محبوبیت محصول یا نظر کمک می کنند.
۵. کلمات خود را با دقت انتخاب کنید
کلمات شما می توانند تاثیر قابل توجهی بر درک داشته باشند. استفاده از تصاویر توصیفی یا مفاهیم مطلوب می تواند واکنش های مثبتی ایجاد کند و بر رفتار تأثیر بگذارد. میتوانید عبارات قابل تشخیصی مانند «کاملاً طبیعی»، «ارزش عالی» و «جدید و بهبودیافته» را برای پیوند دادن ارزشهای مفید و تشویق حس هیجان یا کنجکاوی اضافه کنید.
مطالب مرتبط: ۱۴۰ کلمه تبلیغاتی موثر
۶. دلالت بر کمبود
در دسترس بودن محدود، حتی اگر مردم فقط آن را درک کنند، می تواند بر افراد تأثیر بگذارد تا سریع عمل کنند. کمبود می تواند احساس فوریت ایجاد کند و تکنیک رایجی است که بازاریابان در کمپین ها از آن استفاده می کنند. پایان یک فروش، موجودی کم یا تعداد محدود میتواند به معنی کاهش عرضه باشد و افراد را تشویق کند که به جای صرف وقت برای تصمیمگیری، واکنش تکانشی نشان دهند.
بیشتر بخوانید: بازاریابی کمیابی چیست؟ (به علاوه ۱۰ تاکتیک برای افزایش فروش)
۷. دلیل بیاورید
کلمه «زیرا» می تواند برای متقاعدسازی مفید باشد. هنگام درخواست لطف یا متقاعد کردن شخصی برای انجام کاری، ارائه دلیل ممکن است بر درک آنها از منطقی بودن درخواست شما تأثیر بگذارد. هنگام تلاش برای تأثیرگذاری بر یک رفتار خاص، استفاده از «زیرا» را در پیامهای خود در نظر بگیرید تا به مردم دلیلی برای باور آنچه میگویید ارائه دهید، که ممکن است آنها را تمایل بیشتری برای اجابت درخواست شما ایجاد کند. به عنوان مثال، اگر در پایان بهار یک محصول ضد آفتاب جدید را به بازار عرضه میکنید، میتوانید قبل از توضیح محصول خود، پیام خود را با گفتن این جمله «زیرا ماههای گرم تابستان به زودی میآیند» شروع کنید.
۸. ایجاد انتظار
برای تأثیرگذاری بر مخاطبان، مهم است که پس از به دست آوردن آن، توجه آنها را حفظ کنید. یکی از روش های انجام این امر ایجاد تعلیق است. طرح یک سوال یا ناتمام گذاشتن یک داستان می تواند باعث ایجاد هیجان شود و افراد را تشویق کند تا زمان بیشتری را برای تعامل با شما، تبلیغات یا محصول شما صرف کنند. این تکنیک از کنجکاوی طبیعی افراد برای تأثیرگذاری بر رفتار آنها استفاده می کند.
مطالب مرتبط: ۶ نوع بازاریابی چریکی: تاکتیک های بازاریابی مقرون به صرفه اما متقاعد کننده
۹. از کوچک شروع کنید
این تکنیک که گاهی به آن رویکرد پای به در میگویند، با درخواست از افراد برای انجام یک درخواست کوچک کار میکند. این لطف کوچک اغلب باعث آرامش افراد می شود و وقتی ایده مهم تری ارائه می دهید آنها را متقاعدتر می کند. به عنوان مثال، در یک طبقه فروش، متخصصان فروش ممکن است از شما دعوت کنند تا در دفتر خود یا روی یک مبل بنشینید تا درباره یک محصول صحبت کنید. هنگامی که در یک محیط آرام، مشتریان پرحرفتر و پذیرای محصول می شوند.
مرتبط: مهارت های متقاعدسازی: تعریف و مثال ها
۱۰. بزرگ شروع کنید
یکی دیگر از استراتژی های متقاعدسازی محبوب این است که با درخواستی که می دانید غیر منطقی است شروع کنید. اگر انتظار پاسخ منفی به یک درخواست دارید، پیشروی با یک پیشنهاد مهم ممکن است استانداردهای فرد را تغییر دهد و آنها را نسبت به درخواست اصلی و کوچکتر پذیراتر کند. این تکنیک در فروش رایج است، جایی که یک متخصص فروش ممکن است مذاکره را با درخواست یک قیمت غیر منطقی بالا قبل از به خطر انداختن قیمت مناسبتر آغاز کند.
مطالب مرتبط: نحوه بستن فروش: ۱۶ تکنیک بسته شدن
۱۱. با مثال رهبری کنید
ارائه کمک یا رفتار مهربانانه می تواند کسی را متقاعد کند که در ازای آن کاری برای شما انجام دهد. این نیز یک استراتژی فروش آشنا است که در آن یک متخصص فروش ممکن است تخفیف ویژه یا ترتیب مفیدی را برای خریدار خود ذکر کند. به طور مشابه، انجام یک لطف برای کسی که میخواهید متقاعد یا تحت تأثیر قرار دهید، میتواند او را تشویق کند که رفتاری مشابه با شما داشته باشد.
۱۲. ایجاد اتصال
برخی از مردم بیشتر به کسانی که فکر می کنند دوست داشتنی هستند باور می کنند یا به آنها گوش می دهند. دوستان و اعضای خانواده اغلب بیش از غریبه ها بر مردم تأثیر می گذارند، بنابراین ایجاد یک محیط دوستانه و اعتماد می تواند دیگران را تشویق کند تا به حرف های شما گوش دهند. برخی از راههای ایجاد حس ارتباط با افراد عبارتند از: تماس چشمی، تعریف و تمجید از آنها، یافتن شباهتها و رفتار واقعی. به عنوان مثال، یک مشاور املاک می تواند اعتماد مشتریان را جلب کند که آنها نیازهای مسکن خانواده خود را به خریدار و نحوه لذت بردن فرزندانشان از مدارس و خدمات محلی مرتبط کنند.
مرتبط: چگونه تماس چشمی خود را بهبود بخشیم
۱۳. ایجاد اقتدار
می تواند توضیح دهد که چرا گوش دادن به شما ایده خوبی است. به عنوان مثال، افراد ممکن است تمایل بیشتری به دریافت توصیه های بهداشتی از یک پزشک داشته باشند تا یک بانکدار. هنگام تلاش برای متقاعد کردن مخاطب یا فردی، توضیح دهید که چرا منبع قابل اعتمادی برای اطلاعات هستید. این می تواند به معنای جزئیات آموزش رسمی شما در یک موضوع یا توضیح این باشد که چقدر زمان صرف استفاده یا توسعه یک ایده، محصول یا خدمات کرده اید.
۱۴. خطرات را از بین ببرید
شما می توانید با حذف هر گونه خطری که در نظر گرفته شده است، مردم را به پذیرش یک ایده یا امتحان یک محصول جدید تشویق کنید. ضمانتهای بازگشت وجه، گواهیهای مثبت و آموزش پیشرفته درباره یک ایده میتواند به از بین بردن احتمال ضرر-گریزی که ممکن است مانع از درگیر شدن کامل کسی با ایدهها یا محصولات شما شود، کمک کند. حتی یک انگیزه کوچک که باعث میشود کسی فکر کند که یک معامله خوب دریافت میکند، میتواند به نکات مثبت محصول کمک کند تا بر خطرات آن در ذهن او غلبه کند.
مطالب مرتبط: فروش متقاعد کننده چیست؟ (با نکات)
۱۵. واکنش عاطفی ایجاد کنید
ایجاد تصاویر و پاسخ های خاص می تواند به طور موثر بر رفتار تأثیر بگذارد. این یک تکنیک رایج آنلاین است زیرا ایده های تحریک آمیز و بحث برانگیز می توانند مخاطبان بیشتری را نسبت به پیام های خنثی یا دلپذیر به دست آورند. برای مثال، فرض کنید در حال بازاریابی یک محصول مراقبت از چمن هستید. در این صورت، میتوانید از تصاویر چمنهای بیش از حد رشد کرده یا گیاهان مرده برای برانگیختن حس غم و اندوه یا گناه در مصرفکنندگان استفاده کنید و آنها را متقاعد کنید که محصول شما را بخرند تا از این اتفاق برای چمنهایشان جلوگیری شود.
مطالب مرتبط: فروش احساسی چیست؟ تعریف، مزایا و روشها
۱۶. توسل به فرد
اگر میخواهید با استفاده از ارتباطات نوشتاری مخاطب را متقاعد کنید، از دیدگاه دوم شخص استفاده کنید. کلمه “شما” می تواند بحث های شما را شخصی تر و مستقیم تر کند. سعی کنید با خوانندگان یا مخاطبان خود همدلی کنید و محتوای مرتبطی ایجاد کنید که برای آنها مناسب باشد، که می تواند به آنها کمک کند تا ایده های شما را پذیرا شوند.